Mijn motorfiets (vervolg)
In een vorige post hierover schreef ik dat ik moed aan het verzamelen was om het balhoofd uit elkaar te halen. Wel, die was op een gegeven moment voldoende om te beginnen. Uit elkaar halen ging eigenlijk vrij vlot. Toen ik het hele zaakje zo los zag hangen (zie foto) had ik toch wel wat twijfels over het weer in elkaar krijgen. Mer name de bedrading, die nogal warrig is gelegd. Was wel een goede reden geweest om “direct” een nieuwe te kopen.
[
afbeelding]
Het onderste lager van het balhoofd bleek wat beschadigd. Ik had twee opties:
- een nieuw lager bij MotorRock kopen. Probleem is dat dit weken duurt en het onzeker is of je wel de juiste krijgt.
- proberen om de beschadiging weg te werken. Met een klein vijltje en polijstpapier is dat aardig gelukt. Op termijn, als ik weer wat weerstand voel, zet ik er wel nieuwe lagers in.
Daarna het balhoofd weer in elkaar gezet.
Al het loshangende gedoe van koplamp, meters, contactslot, clipons etc. kon uiteindelijk toch nog betrekkelijk gemakkelijk weer teruggezet worden.
Toen alles klaar was wachtten er een aantal verrassingen:
- de voorvorkpoten stonden beide gelijk naar voren. Toen ik hem kreeg stond de ene een stuk verder naar voren dan de andere. Ik had dat eerder al een beetje kunnen verbeteren.
- de voorvorkpoten stonden evenwijdig naar beneden en niet meer in een V. En dat zonder extra vulringen!
- de wielen staan vrijwel recht achter elkaar.
Ik heb verder niets bijzonders gedaan, alleen rustig en nauwkeurig gewerkt. Het zegt steeds meer over de manier waarop mijn fiets in elkaar is gekloot.
Tijdens een korte testrit bleek, dat als ik het stuur loslaat, hij netjes rechtuit blijft rijden. Gezien het eerdere zwabberen durf ik mijn handen dan nog niet in de lucht te steken maar dat komt nog wel. Inmiddels redenen genoeg voor.
Dan blijft er eigenlijk nog maar 1 probleem over: de klepspeling. Ik kan met geen mogelijkheid achterhalen wat deze moet zijn. Ik heb een aantal korte testritten gemaakt om de juiste sproeiergrootte te bepalen. Die had ik goed vond ik. Echter, ik heb gemerkt dat als ik een langere rit (> 50 km.) ga maken gaat hij toch weer slechter lopen. Het enige dat ik kan verzinnen is, dat door de warmte de klepspeling te nauw wordt. Deze staat nu op een ooit door een manager van de fabriek aangegeven 0,05 voor in- en uitlaat. Meten met warme motor staat al een hele tijd op de ToDo, maar ik zit nu aan iets anders te denken. Een lange rit maken, zodat de motor goed heet is. Dan de kleppen zodanig stellen dat ze net aan liggen. De motor af laten koelen, nogmaals testen en proberen uit deze waardes iets te concluderen.
Een haalbare weg? Andere/betere/slimmere opties?