Mui Ne
De foto's van Mui Ne een paar dagen geleden brachten weer een aantal goede maar ook minder goede (en verdrongen) herinneringen naar boven.
Naar Vietnam was jaren voor ons primair op familiebezoek. En meestal probeerden we dat te combineren met iets anders. Zo hebben we bv. ook korte bezoeken aan Laos en Cambodia gebracht.
Eén van de eerste jaren wilden we het combineren met een paar dagen aan zee in een resort. We boekten dat bij een van de reisbureaus, die ook de busreizen verzorgen. Ik dacht Sinh cafe. Dit is echt het slechtste geweest van alles wat ik in Vietnam op reisgebied heb meegemaakt.
De kamer hield niet over maar ok, we slapen er alleen maar dacht ik nog in mijn onschuld. Nou, van slapen is niet veel terecht gekomen. Er was een kudde politieagenten uit HCM op het resort om zich een aantal dagen, ehhh nachten uit te leven. Het bier drinken en dronkemansgelal ging door tot een uur of 4. Het resort reageerde niet op onze telefoontjes. Mogelijk omdat we 's middags ook al problemen hadden gehad.
De lunch was van slechte kwaliteit. Daarnaast vergaten ze van alles in de keuken. Toen we daarom vroegen drukte hun hele houding uit van: "zeur niet, er staat genoeg op tafel". De manager, die we daarover aanspraken, haalde haar schouders op en liep gewoon weg. Waarschijnlijk omdat we bij het reisbureau het verblijf vooraf hadden moeten betalen.
Het ergste was dat we ook nog aan onszelf gingen twijfelen. Is het nu echt zo slecht . Zijn we nu echt zo kritisch? Ligt het nu echt aan ons?
Voor het diner hadden we geen zin in dezelfde ellende als bij de lunch dus wandelden we de weg een stukje af. 100 meter verder was een ander resort: Hai Yen. Vooruit, dat maar proberen. Slechter dan ons eigen resort kon het nooit zijn. Toen we zaten te eten wisten we het weer: het lag niet aan ons. Wat een verademing. Het was op dat moment een heel klein resort met 8 kamers, gedreven door een zeer relaxed echtpaar. En ze hadden nog kamers over.
De volgende morgen hebben we - met enige moeite- opgezegd. Het resort wilde de rest van het reeds betaalde bedrag niet teruggeven. Telefonisch overleg met Sinh cafe hielp. Als we terug kwamen in HCM konden we het ophalen.
(Dat is verder vrij probleemloos verlopen. We hadden een overzicht met klachten gemaakt en de manager zei op een gegeven moment "hou maar op, ik ben overtuigd, je krijgt je geld teug".)
We zijn diezelfde morgen naar Hai Yen verhuisd en hebben daar uitstekende dagen gehad. En het was nog een stuk goedkoper ook. We zijn daarna diverse malen teruggeweest voor een paar dagen. Inmiddels zijn er een serie kamers bijgebouwd en is er een zwembad. De foto’s zijn uit 2009, ons laatste bezoek.
Het laatste bezoek is 2 jaar geleden geweest door een vriend die bij ons op bezoek kwam. Hai Yen heeft nu aan de andere kant van de weg een soort dependance. De zaken gaan dus blijkbaar goed. Onze vriend had het er ook wel naar zijn zin.
Hoe het er nu, 2 jaar later, is weten we niet. Voor wie het wil proberen:
haiyenguesthouse.com - de beste bron van informatie over haiyenguesthouse.
We zijn heel nieuwsgierig naar de ervaringen.