Over het drink-ritueel heb ik al eens eerder geschreven onder de titel 100%. En als niet-bierdrinker zoals ik wordt het inderdaad een stuk moeilijker. Want ze verwachten dat je je cognac of whisky in hetzelfde tempo naar binnen slaat. In dat geval is de door mij zo verafschuwde combinatie van rode wijn met ijs misschien nog het beste.
Wat maakt MaiLinh zo slecht dan? Ik heb allebij de taxi's gebruikt en zie eigenlijk geen verschil prijs is ongeveer hetzelfd en ze rijden allebij in die goedkope toyota bagger wagens. De taxi's van Mailinh waren bij mij ook altijd precies op de aangeven tijd aanwezig. Het is meer een schande dat er zoveel andere maatschapijen zijn met opgevoerde tellers en dan niemand daar wat aan doet, ik sprak met een vietnamees en die vertelde dat de locals er ook last van hebben, gelukkig zit ik nu in thailand daar staat op het aanpassen van de teller en goede straf en laten ze het wel uit hun hoofd.“In HCM kun he het beste taxi’s van Mai Linh en Vinasun nemen”.
Mai Linh is zo ongeveer de slechtste die er rondrijdt. Neem altijd waar mogelijk Vinasun.
BrugInfrastructuur
Ik ben en blijf van mening dat er te weinig tot niets aan de infrastructuur in mijn directe omgeving wordt gedaan.
Slechte wegen.
Veel binnenwegen zijn slecht en met grote kuilen. Als het heeft geregend kun je er nauwelijk rijden omdat je niet weet hoe diep de kuilen zijn. Soms worden plaatselijk wat kuilen opgevuld met kiezelstenen, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Soms met grote stenen (ca. 5 cm.), dus je rijdt je banden ook nog aan gort.
Water
Volgens iemand hier in het dorp, die iets (hoogs?) bij de People Committee van ons dorp is, zou er eind vorig jaar een waterleiding worden aangelegd voor water uit de bergen. Helaas, niets meer van gehoord. Dus moeten we het nog steeds doen met het water uit onze eigen put.
Brug
Dicht bij huis ligt een brug over een riviertje, waarvan de balken, waar je op rijdt, grotendeels los liggen en waar aan de zijkanten gewoon stukken ontbreken. Ontbrekende stukken of gaten zijn opgevuld met stukken bamboe. Ik rij altijd in het midden en ga voor niets of niemand naar de kant van de brug. Gelukkig denken de meesten er net zo over dus ik heb nog geen problemen ondervonden.
etc.
Dat zou kunnen ik laat altijd mijn google mals meelopen dus ik zie precies waar ik ben en laat dit ook aan de taxi duidelijk zien. Wat is Vietnam toch lastig heEr zijn, zeker in HCM, vele wegen die naar de bestemming leiden. Ik heb in al die jaren Vinasun nauwelijks op omrijden kunnen betrappen. Mai Linh daarentegen......
met een bijl of voorhamer doden VOORDAT ze bereid worden is een heel verschil wat men in vietnam e.o. pleegt te doen..
-het lange tijd martelen van dieren voor bereiding-want dan is het lekkerder- het evenzo levend in kokend water onderdompelen van katten, dan villen, trots laten zie dat het dier nog leeft en dan frituren, of eerst de vacht afbranden van levende dieren en dan langzaam grillen..
Dat soort dingen zie je in europa niet.
in veel aziatische landen zie je zulk een inherent sadisme.. en ik weet het is nogal wat wat ik hier type, maar het is zo..
Wat de jappen in hun kampen hebben uitgevreten konden de moffen nog wat van leren..
Recent is er nog ophef geweest over de nutteloze wreedheden in indonesische slachthuizen..
Dat zou hier soms ook wel eens mogen, wat waardering voor de leraren.Teachers day
20 November is een speciale dag in Vietnam: Teachers day. Kinderen geven dan iets aan hun leraar of lerares als waardering voor wat de docent allemaal doet. Toen Minh nog op school zat gaven de kinderen in de klas geld aan de klasseoudste. Die kocht dan van dat geld presentjes voor alle leraren en leraressen van hun klas. Dat waren meestal dingen als bloemen, lotion, kleding etc. Daarnaast gaven kinderen soms een extra cadeautje aan een favoriete leraar.
In Vietnam is iedereen, die iemand anders les geeft in wat dan ook, een Teacher. Toen ik in de massagesalon werkte en de masseuses verschillende massagevormen leerde, was mijn bijnaam Teacher. En dus is Minh, hoewel ze alleen een aantal kinderen bijles in Engels en wiskunde geeft, ook een Teacher. En daarom zijn een aantal van haar studenten langsgekomen met een presentje.
Dertig jaar geleden was je nog wat als leraar.Dat zou hier soms ook wel eens mogen, wat waardering voor de leraren.
En voor bakkers, politieagenten en televisiemonteurs.Dat zou hier soms ook wel eens mogen, wat waardering voor de leraren.
Beste Sammie,
Wat probeer je nu duidelijk te maken? Want volgens mij haal je wat dingen door elkaar.. Dat hier de dieren voornamelijk levende worden aangeboden op de markt heeft puur met versheid te maken, begrijp dan ook dat in deze warme landen niet iedereen een koelkast heeft of dagelijks boodschappen kan doen.
Het is gewoon een andere wereld hier.
Wat dit alles opeens met oorlog of genocide te maken heeft snap ik alleen nog niet!?
Beste Sammie, ook in onze westerse wereld gaan kreeften levend de pan in.. Of onze echte Hollandse mosselen.
Hier in Vietnam is bijvoorbeeld het eten van hond ook niet voor alle mensen iets bij hun menu hoort.