Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bijdrage 2

Gisteren gaf Minh weer les en hoorde de laatste trucs van de dames en heren leraren en leraressen.

Tijdens de normale lessen wordt de theorie besproken en uitgelegd en een enkele oefening gemaakt. Tijdens de extra lessen worden meer en moeilijkere oefeningen toegelicht, zogenaamd omdat daar tijdens de lessen geen tijd voor is. Toetsen gaan vervolgens voornamelijk over de moeilijkere oefeningen. In principe kunnen de zeer intelligente leerlingen deze oefeningen maken zonder de extra lessen gevolgd te hebben. De iets minder slimme kinderen kunnen dat zeker niet en worden op deze manier in feite verplicht om extra lessen te nemen, omdat ze anders nooit een goed cijfer kunt halen voor hun toets.

Smerig!

Generaal Giap

Vorige week vrijdag 4/10 is generaal Giap op 102-jarige leeftijd overleden. Hij was degene die de Vietnamezen in de oorlog tegen de Fransen (Dien Bien Phu, 1954) en de Amerikanen leidde.

De begrafenis is van vrijdag 11/10 12:00 tot zondag 13/10 17:00 uur. Tja, zo staat het nu eenmaal op de TV.

Dit betekent o.m. dat heel veel TV-kanalen gedurende die periode niets uitzenden behalve bovenstaand bericht. Het wordt al een heel stuk minder als daarbij ook Star en Fox zitten met o.a. de Formule 1 en Nederlands voetbal. Maar ik werd pas echt pissig toen ik zag dat op een aantal kanalen nog steeds die walgelijke Chinese soaps worden uitgezonden. Weer typisch Vietnamees. Nu weet ik ook wel dat Chi.... oeps, sorry: terras en Dalat wijn.

Ik zal dit weekend de Formule 1 en het Nederlandse voetbal op teletekst moeten volgen ben ik bang.

Glimlach

Wie de situatie hier een beetje kent en even wil glimlachen / hoofdschudden / luidkeels lachen moet zeker dit artikel lezen: Privacy settings

En voor het gemak hier ook maar meteen de tekst:
In de strijd tegen de corruptie heeft een provinciaal bestuur in Vietnam de politieagenten verboden meer dan omgerekend 3,5 euro op zak te hebben. Wie voor zijn dienst meer geld bij zich heeft, moet zijn chef informeren en het geld in een gesloten briefomslag op zak steken, zei een woordvoerder van de verkeersdienst van de provincie Kon Tum in Centraal-Vietnam.

De politie wordt volgens een bevraging beschouwd als de meest corrupte instelling van het land. Automobilisten worden vaak om ongeloofwaardige redenen tegengehouden en komen er slechts na betaling zonder bekeuring vanaf.

Er worden steeds weer campagnes gehouden om het besmeurde blazoen van vooral de verkeerspolitie enigszins op te poetsen. Zo mogen ze zich niet meer in de schaduw achter een boom verbergen, een zonnebril dragen of tijdens de dienst hun handen in hun zakken steken. De autoriteiten hebben politieagenten met overgewicht ook al eens naar de fitnessclub gestuurd.

Generaal Giap

Vorige week vrijdag 4/10 is generaal Giap op 102-jarige leeftijd overleden. Hij was degene die de Vietnamezen in de oorlog tegen de Fransen (Dien Bien Phu, 1954) en de Amerikanen leidde.

De begrafenis is van vrijdag 11/10 12:00 tot zondag 13/10 17:00 uur. Tja, zo staat het nu eenmaal op de TV.

Dit betekent o.m. dat heel veel TV-kanalen gedurende die periode niets uitzenden behalve bovenstaand bericht. Het wordt al een heel stuk minder als daarbij ook Star en Fox zitten met o.a. de Formule 1 en Nederlands voetbal. Maar ik werd pas echt pissig toen ik zag dat op een aantal kanalen nog steeds die walgelijke Chinese soaps worden uitgezonden. Weer typisch Vietnamees. Nu weet ik ook wel dat Chi.... oeps, sorry: terras en Dalat wijn.

Ik zal dit weekend de Formule 1 en het Nederlandse voetbal op teletekst moeten volgen ben ik bang.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2734...fscheid-van-legendarische-generaal-Giap.dhtml

Generaal Giap 2

En weer heeft de Vietnamese overheid mijn post gelezen. Zaterdag schreef ik dat het wat "vreemd en onlogisch" was dat veel tv-kanalen alleen een melding over de begrafenis op het scherm gaven maar dat een serie soaps wel gewoon doorgingen. Wel, ook nu was men het weer volledig met mij eens, want in plaats van een eindtijd van 17:00 uur heeft men dit vervroegd naar 12:00. Precies het tijdstip dat de voorbeschouwing van de F1-race begon. Perfect!

Dus dames en heren overheid. Bedankt voor de F1 en MotoGP. Geweldig dat jullie mijn topic zo goed lezen en zo adequaat reageren. Maar, ehh, kunnen jullie dat zooitje ongeregeld van het elektriciteitsbedrijf, oeps, sorry, jullie gewaardeerde collega’s, ook eens dezelfde goede opvoeding geven? Die gooien regelmatig de prik er voor een tijdje af. Nu ook weer, precies tijdens de MotoGP. Was toch gauw weer een rondje of 8, die ik miste.En zeg nu zelf, dat is toch geen stijl?

De volgende races zijn dus gewoon helemaal te volgen? Fijn. Cam on!

@Kibbe
Bedankt voor de link. Boeiende fotoserie.

Ik heb nog steeds zijn boek over de strijd in 1954 in Dien Bien Phu in de kast staan. Toch maar eens uitlezen.

Laatst bewerkt:
Wraak?

Afgelopen maandag schreef ik over het “zooitje ongeregeld”, dat hier voor de elektriciteit zorgt en op de meest ongelegen ogenblikken dit uitschakelen. Welnu, ook zij lezen blijkbaar dit topic. Maandagmiddag en dinsdagmorgen even een paar kleine vingeroefeningen met het afsluiten voor een kwartiertje. Dinsdagmiddag kwam de echte waarschuwing: om ca. 15:00 ging de prik eraf en werd rond 19:00 weer ingeschakeld. Het was toen al een aardig tijdje donker.

Dus dames en heren elektriciteit-opwekkers: ik heb de boodschap begrepen. Xin loi (=sorry) voor de door mij begane lompheid. Ik zal mij voortaan weer gedragen. Doen jullie dan ook gewoon je werk?

Fijn. Cam On!

Biljarten

Voor wie wil biljarten zijn hier redelijk wat mogelijkheden in de vorm van café’s waar vooral pool-tafels staan opgesteld. De receptionist van het hotel kan vast en zeker de dichtstbijzijnde zaak aangeven of weet misschien zelfs een goede tent.

We hebben ook nog even een expert (Minh’s neef) om informatie gevraagd. Goede adressen zijn:
Nhat Kieu, 39 of 75C Nguyen Thi Minh Khai Str., Nha Trang

De kosten zijn ca. VND 60.000 per tafel per uur.

Aftreden

Even een kort zakelijk stukje over de politieke structuur. In Vietnam is maar één partij. Dat betekent, dat leden van de regering en het leger etc. allemaal lid zijn van deze partij. Ook het overgrote deel van het parlement is hier lid van. Binnen de partij is er, net als bv. in China, een kleine groep die het beleid bepaald. Vanuit deze groep worden ook de ministers benoemd. Op zich min of meer vergelijkbaar met Nederland, alleen zijn daar meer partijen die het beleid bepalen en die de ministers kiezen. Overige verschillen is terras/Dalatwijn.

"Aftreden" is een werkwoord in het Vietnamees woordenboek dat tegenwoordig in Vietnam nauwelijks wordt gebruikt. Dit jaar werd de Minister-President in een vergadering van het Parlement gevraagd, of hij zou aftreden als gevolg van slechte resultaten in de Vietnamese economie. Hij antwoordde dat hij alleen de opdracht van de partij volgde en dus als de partij hem Minister-President blijft noemen, hij zijn werk zal voortzetten.

De grote vraag blijft dus:
 Neemt hij zijn verantwoordelijkheid?!
 Zit het pluche uiterst comfortabel?!
 Anders, nl. ....................... (antwoorden op het terras!) 8-) 8-)
.

Laatst bewerkt:
Ben ik ook geweest.... vond het bijzonder. Had buiten nog een levendige discussie met een paar mensen..... ik wou richting de voordeur lopen en ze bleven maar nee zeggen en wijzen.... blijkt ook dat je daar met de klok mee moet lopen. Blijkbaar overgepakt vanuit het Bhoedisme. Het duurde even voordat ik het begreep.... maar toen toch netjes rond het gebouw gelopen. :P
Het heeft “even” geduurd maar toch nog een reactie hierop. Minh kon dit niet thuisbrengen. Inmiddels heeft ze toch iets hierover gevonden.

Boeddhisten lopen alleen met de klok mee om een stupa, niet om een pagode. Omdat Vietnam een andere tak van het Boeddhisme aanhangt, zie je hier nauwelijks stupa’s in pagode’s en is er dus ook geen reden om met de klok mee te lopen.

Stupa’s kom je wel veel tegen in Laos en Thailand.

Bron: MITx: 4.605x A Global History of Architecture-Part 1, Lecture 11 - Buddhism
Stupa is a sacred building in Buddhism. Walking around the stupa (clockwise) provides you the energy and brings your body in harmony with the universal order. (A Global History of Architecture - Part 1, page 277 provided by the Universty as reading material)

Ik vertrek morgen naar Saigon, Nha Trang staat dit jaar uiteindelijk wel op de planning. Maar nog geen datum bekend!

Voor diegene die geïnteresseerd is... verslag en foto's van mijn motorreis door Vietnam. Van Hanoi via de grens met China, via Sapa naar Ho Chi Minh (november 2012). En verder nog mijn reis door India en Nepal, alleen.

Volg mijn motoravontuur!

@QueenZ
Leuk verslag, veel bekende plaatsen en herkenbare zaken. Het geeft ook een goede indruk van de problemen die je tegen kunt komen. Ik vind zelf daarom drie weken duidelijk te kort voor een dergelijke tocht. Je moet je te veel haasten om op tijd in HCM te zijn.

Wie een trip aan het plannen is heeft met dit verslag en de getoonde route een goede basis voor wat mogelijk en haalbaar is. Kortom, verplicht leesvoer voor wie een motortrip door Vietnam wil gaan maken.

Zelf in Februari van dit jaar 4 weken op een Honda Win 100CC van hanoi naar HCMC gereden. Onvergetelijke ervaring. illigaal als wist toen der tijd niet dat je er een Vietnamees rijbewijs voor moest hebben. maar zou het zo weer doen!

Hier trouwens een filmpje wat ik van die rit heb gemaakt:
En de route die ik heb afgelegd: https://www.google.nl/maps/ms?msid=200501115290315549474.0004d63a64f6f114c6c70&msa=0

Verder had ik de brommer voor het zelfde bedrag kunnen verkopen als dat ik hem had gekocht (300$)

Overige totale kosten van de hele trip:
Brandstof: 2.245.000VND = 82,95€
Reparaties: 2.770.000VND = 102,35€ (tank was lek en 2 nieuwe banden op laten leggen + wat kleine reparaties)
Ferrie's: 80.000VND = 2,95€
Totaal: 5.095.000VND = 188.26€

Hierbij komen natuurlijk nog kosten van slapen-eten-drinken.

Hierdoor toch wel besloten ook om hier in nederland te gaan beginnen met motor rijden. nog even een paar knaken bij verdienen en overwinteren en dan in het voorjaar ook eens beginnen!

@Sander. Net te vroeg vertrokken om van alle tips gebruik te kunnen maken. Zoals hier al eerder is geschreven hoef je je over dat rijbewijs niet zo druk te maken. Bedankt voor het overzicht van de kosten: zeer nuttig voor degenen die ook een dergelijke trip willen gaan maken.

Voor diegene die geïnteresseerd is... verslag en foto's van mijn motorreis door Vietnam. Van Hanoi via de grens met China, via Sapa naar Ho Chi Minh (november 2012). En verder nog mijn reis door India en Nepal, alleen.

Volg mijn motoravontuur!

Leuk verslag! Lekker om te lezen in de trein

@FredVN ik was ook niet heel ongerust er over hoor. Op een ander reisforum waren de mensen hier iets minder gerust daarover ;) ik zou iig zo weer terug gaan zoals ik al eerder zei. Kwestie van de Q1 zoveel mogelijk vermijden en je hebt een top tijd. Op de Q1 waren de inhalende bussen vaak iets minder leuk. Per ongeluk chicken gespeeld met 1 van die bussen, moet toegeven. De bus won :)

Weet niet of dit als reclame wordt gezien maar heb op de volgende site een artikel over geschreven, puur om wat extra informatie te geven. Vietnam bereizen op een brommer

Hierdoor toch wel besloten ook om hier in nederland te gaan beginnen met motor rijden. nog even een paar knaken bij verdienen en overwinteren en dan in het voorjaar ook eens beginnen!
Is je moeder inmiddels "om"?

Laatst bewerkt:
Weet niet of dit als reclame wordt gezien maar heb op de volgende site een artikel over geschreven, puur om wat extra informatie te geven. Vietnam bereizen op een brommer
Ik heb een aantal van de artikelen gelezen en bij diverse punten zet ik vraagtekens. Dus wie naar Vietnam wil komen kan ik alleen maar adviseren om zich wat breder te oriënteren.

@bolski haha, paar jaar ouder en dan heeft moeders weinig te vertellen geen idee eigenlijk wat ze er van vind op dit moment. heb intussen een afspraak staan voor aankomende woensdag voor de eerste rijles. Als ik er nu op terug kijk ben ik eigenlijk wel blij dat men ouders toen der tijd er moeilijk over deden. Grote kans dat ik me kapot had gereden. (wat natuurlijk altijd kan gebeuren)

@FredVN, zou je een paar punten kunnen noemen? Ik heb het artikel voornamelijk geschreven op dingen die mogelijk handig zijn om te weten mocht je plotsklap zoiets verzinnen (ik had in mijn reis van 4,5maand dus 0,0 info toen ik in vietnam die brommer ging kopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan