Heren
Er is hier natuurlijk sprake van een ongeloofelijke misvatting. Laat mij jullie even uit de droom helpen, het één en ander duidelijk in perspectief zetten en toelichten waarom dit wel degelijk een
ZWAAR examen is.
We hebben het hier allereerst over een
UITGEBREID theorie-examen, schriftelijk
EN IN DE VIETNAMESE TAAL!
Voor een ongestoord en vooral betrouwbaar verloop van het examen werden door de examinatoren een groot aantal voorzorgsmaatregelen genomen waar de Ibn Galdoun school in Rotterdam een goed voorbeeld aan had kunnen nemen. Ik noem er een paar zoals:
- Tevoren een stuk uit de krant voorlezen om te tonen dat je het Vietnamees beheerst.
- Regelmatig van de ene naar de andere klas verplaatsen
- Ver uit elkaar zitten zodat vragen aan elkaar niet mogelijk is
- Geen tassen met mogelijke spiekbriefjes naast je, maar moesten voorin de klas staan
- Geen mensen voor de deuren en ramen die mogelijk kunnen helpen
- Veel controleurs in de klas
- De examens werden in de klas gecontroleerd.
Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat, om dus niet gehinderd door enige kennis van de Vietnamese taal, toch voor dit examen te slagen, een behoorlijke portie genialiteit vereist is!
Daarna nog het praktijk-examen. En nee, niet de simpele technieken als bv. de door mij in eerdere posts genoemde handelingen als “alleen alles recht voor je is belangrijk” worden geexamineerd. Dat kan per slot van rekening iedere Vietnamees zonder rijbewijs. Maar er wordt uitgebreid getest en gecontroleerd hoe de beheersing van je motorvoertuig in moeilijke situaties is. Ook hierbij kwam mijn veelzijdige ervaring, opgedaan op verschillende soorten motorfietsen en op grote tochten door geheel Europa, goed van pas.
Bovendien, en zeker niet in de laatste plaats, denken jullie nu echt dat de familie voor een simpel examen een fles echte Franse wijn had opengetrokken?