Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Registreren voor overzeese Vietnamezen

Minh heeft onderstaand stukje geschreven omdat ze hier zelf mee in aanraking kwam. Ze heeft het al aan een aantal vrienden en bekenden doorgegeven. Mogelijk dat er onder de lezers van dit topic ook mensen zitten op wie dit van toepassing is of die mensen kennen waar dit voor kan gelden. Zegt het voort!

1 juli 2009
Vietnam heeft een nieuwe wet waarin wordt geregeld dat Vietnamezen twee nationaliteiten kunnen hebben, de Vietnamese en een andere. Echter, net als bij andere wetten in Vietnam, is de uitvoering beperkt door onderliggende instructies.
(In Vietnam zijn wetten vaak heel kort. Door allerlei ministeries worden daar vervolgens instructies aan toegevoegd. Echter, dat zijn vaak meer restricties. Bv.de wet zegt dat het A is. Vervolgens komt er een ministerie dat zegt dat het geen A maar B is. Daarna komt er een ander die zeg dat het geen A maar C is. Etc. Gevolg is dat niemand de wet durft te interpreteren en er gebeurt dus niets. Dit is dus absoluut niet te vergelijken met de Nederlandse jurisprudentie.)

Nu, in 2013 is het nog steeds niet gemakkelijk voor overzeese Vietnamezen om een Vietnamees paspoort te hebben, waardoor ze gemakkelijk naar en uit Vietnam zouden kunnen reizen. Noch dat de overheid toestaat dat overzeese Vietnamezen land of huizen kopen, tenzij in een aantal uitzonderingsgevallen als beleggingsbedrijven, bekende figuren, etc..

Registreren
Overzeese Vietnamezen die hun Vietnamese nationaliteit nog hebben moeten zich vóór 1 juli 2014 laten registreren op een Vietnamese ambassade, anders worden ze beschouwd als zijnde het niet meer hebben van de Vietnamese nationaliteit. Deze registratie kan later helpen als de Vietnamese regering beslist om hen in staat stellen land of huizen in Vietnam te kopen en/of andere rechten te hebben zoals een normale bewoner in Vietnam


Mochten er nog vragen zijn dan zal ik die naar Minh doorspelen.
 
Professionaliteit

En weer liep ik tegen een grenzeloos gebrek aan professionaliteit aan.

Ik bestelde kort geleden bij de motorzaak in Nha Trang een luchtfilter en een rubber slang van filter naar carburateur. Ik gaf daarbij ook op voor welke motor het was. De zaak had het niet op voorraad en bestelde het bij de fabriek. Je zou zeggen dat ze dan zouden moeten weten wat ze moeten sturen. Uiteraard NIET!!

Service was er bij de fabriek alvast niet bij. Er werd gevraagd om het direct te versturen. Daar begon men niet aan. Men verstuurt alleen met de eigen wagen. En ja, die gaat maar eens in de zoveel tijd. En die weigert ook om het bij de zaak af te leveren maar doet dat bij een zaak ergens aan de andere kant van Nha Trang. Dus moest mijn winkel het apart op gaan halen.

Minh haalde mijn bestelling op toen ze naar NT moest. En ja hoor, het verkeerde. Het luchtfilter zelf was het goede maar ze hadden maar meteen een compleet luchtfilterhuis erbij gestopt. Kassa. En de slang die daar aan zat was bestemd voor een motor met een enkele carburateur. Ik heb al eerder verteld dat in de fabriek van twee slangen één wordt gemaakt met een stuk pvc-pijp erin. Ze weten dus zelf niet eens hoe hun eigen motoren in elkaar zitten.

Kortom, ondanks dat er een bekende in de fabriek werkt gaat nog steeds alles fout.

Ik heb een foto gemaakt van het deel wat ik nog nodig heb en wacht inmiddels al een week. Ik ben benieuwd, maar hou mijn ernstige twijfels waar ze nu mee aan komen zetten.....

Gelukkig heb ik met tape de oude slang voorlopig kunnen repareren.
 
Mn zoon heeft inmiddels kennis gemaakt met de kwaliteit van Vietnamese bagagerekken. Afgebroken en rugzak kwijt..... Niet zo handig.

Heb zelf helaas nog weinig gezien van t land. Alleen War Museum in HCM.
 
Ook mijn zoon heeft met twee vrienden in Vietnam ''rondgetrokken'' met brommers/motoren en i.d.d. (mede door de slechte wegen) diverse zaken afgebroken waaronder zelfs een voorvork compleet met spatbord en voorwiel. Het mooie is dan wel weer dat het geen hol kost om er een nieuwe in te laten zetten.
 
Mn zoon heeft inmiddels kennis gemaakt met de kwaliteit van Vietnamese bagagerekken. Afgebroken en rugzak kwijt.....
Erg!!

Tijdens onze trip is bij Erich de bevestiging van zijn nummerplaat grotendeels afgebroken. Konden we gelukkig met wat touw vastzetten.
Bij mij waren de rubbers van het luchtfilter naar de carburateurs weer verder ingescheurd. Zie ook de post van vandaag. Het resultaat waren knallen in de carburateurs. Ik heb dat maar gelaten voor wat het was en pas thuis weer gerepareerd.

Het betekent wel, dat ik niet overdreven heb toen ik het over Vietnamese kwaliteit had. Wat ook uit de post van Ellan Vannin hiervoor blijkt.

Het is in ieder geval goed om tevoren over dit soort situaties na te denken en waar nodig voorzorgsmaatregelen te nemen. Zorg voor wat gereedschap om in ieder geval door een noodreparatie het eerstvolgende dorp te kunnen halen. En misschien ook nadenken hoe bagage aan de motor zelf gezekerd kan worden. Over dat laatste zal ik zelf ook mijn gedachten laten gaan: ik had wat twijfels over mijn manier van vastzetten met spanbanden. Maar ik geef toe: komplete voorvorken is een ander verhaal.
 
Merkartikelen

Vietnamezen zijn gek op merkartikelen. Als bv. een gift een bekend merk is dan is het goed. Als het een gelijke waarde heeft of misschien wel beter is dan een merkartikel maar dat niet is, dan is het niks.

Bv. een fles cognac Remy Martin is goed. Het komt weliswaar uit Frankrijk maar het is een bekend merk.

Als het uit Amerika komt is het helemaal top. Zelfs als het merkartikel oorspronkelijk in China is gefabriceerd. Dat zelfde geldt voor Japan. Tja...

Rusland is niets: goedkoop. Dus als je met een hele dure fles Russische wodka komt aanzetten is dat toch maar een heel goedkoop cadeautje. Behalve als de ontvanger een kenner is en weet dat het een topmerk is. Duidelijk iets om rekening mee te houden.
 
TV vervolg 2


EINDELIJK!!!

Afgelopen zondag keek ik nog of ik de Tour kon ontvangen. Maar nee hoor, nog steeds de schermen dat er eerst iets van een verklaring moet komen. Gisteravond zag ik op TeleTekst dat ze met de beklimming van Alpe d’Huez waren begonnen. Dus ik dacht, laat ik het nog maar een keer proberen. Toen ik de TV aanzette kreeg ik de melding dat er een update voor zenders was. Nadat deze klaar was keek ik op Eurosport en Yes!, die werkte EN gaf de Tour.

Ok, het werd ook langzamerhand wel eens tijd. Kan ik tenminste nog net de laatste dagen meemaken.

Zou de Vietnamese overheid dan toch mijn topic op Motor-Forum lezen?
 
Yeah! Gister de tickets geboekt, vanaf 27 oktober zit ik weer heerlijk 4 weekjes in Vietnam! Hopelijk zetten ze die 2 cilinder klaar, kan ik weer heerlijk gaan touren..!!
 
100%

Dit is een term die hier nogal eens bij drank wordt gebruikt. Daar bedoelt men mee dat je het glas in 1 keer leeg moet drinken. Wat ik vaak jammer en zonde vind is dat er dan bv. een uitstekende fles cognac Remy Martin VSOP op tafel staat (zie de post over “Merken”). Ik vind dat je van zoiets moet genieten en niet zonder iets te proeven in 1 sloot in je keelgat moet gieten. Maar dat zal wel aan mij liggen.

IJs
Zo heb ik ook nooit begrepen waarom ze hier grote klompen ijs in de wijn doen. Jawel, ook in de rode wijn! Er zijn betere manieren om de wijn op kamertemperatuur te brengen lijkt mij. Als ze dat met de goedkoopste Dalat-wijn doen, allá. Maar het gebeurt eigenlijk met alle dranken: bier, wijn, cognac, etc. Men neemt een bierpul, gooit er een blok ijs in (meestal iets van minstens 10 x 5 x 5 cm.) en giet daar de drank bij.

Ik heb meegemaakt dat het ook met een vrij behoorlijke Franse wijn gebeurde. Het ergste was nog dat die fles werd geopend omdat ik geslaagd was voor mijn Vietnamese rijexamen. Bij de familie, dus ik kon niet eens met goed fatsoen roepen dat het cultuurbarbaren zijn.
 
Heren

Er is hier natuurlijk sprake van een ongeloofelijke misvatting. Laat mij jullie even uit de droom helpen, het één en ander duidelijk in perspectief zetten en toelichten waarom dit wel degelijk een ZWAAR examen is.

We hebben het hier allereerst over een UITGEBREID theorie-examen, schriftelijk EN IN DE VIETNAMESE TAAL!

Voor een ongestoord en vooral betrouwbaar verloop van het examen werden door de examinatoren een groot aantal voorzorgsmaatregelen genomen waar de Ibn Galdoun school in Rotterdam een goed voorbeeld aan had kunnen nemen. Ik noem er een paar zoals:
- Tevoren een stuk uit de krant voorlezen om te tonen dat je het Vietnamees beheerst.
- Regelmatig van de ene naar de andere klas verplaatsen
- Ver uit elkaar zitten zodat vragen aan elkaar niet mogelijk is
- Geen tassen met mogelijke spiekbriefjes naast je, maar moesten voorin de klas staan
- Geen mensen voor de deuren en ramen die mogelijk kunnen helpen
- Veel controleurs in de klas
- De examens werden in de klas gecontroleerd.
Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat, om dus niet gehinderd door enige kennis van de Vietnamese taal, toch voor dit examen te slagen, een behoorlijke portie genialiteit vereist is!

Daarna nog het praktijk-examen. En nee, niet de simpele technieken als bv. de door mij in eerdere posts genoemde handelingen als “alleen alles recht voor je is belangrijk” worden geexamineerd. Dat kan per slot van rekening iedere Vietnamees zonder rijbewijs. Maar er wordt uitgebreid getest en gecontroleerd hoe de beheersing van je motorvoertuig in moeilijke situaties is. Ook hierbij kwam mijn veelzijdige ervaring, opgedaan op verschillende soorten motorfietsen en op grote tochten door geheel Europa, goed van pas.

Bovendien, en zeker niet in de laatste plaats, denken jullie nu echt dat de familie voor een simpel examen een fles echte Franse wijn had opengetrokken? O-)
 
Laatst bewerkt:
Hoe krijg je een Vietnamees motorrijbewijs

In februari 2009 besloot de overheid plotseling dat buitenlanders niet meer mochten motorrijden in Vietnam. Van iedereen, die dat toch deed, werd de motor ingenomen. In Nha Trang hadden ze in no-time 3 voetbalvelden vol hoorde ik van Erich. Die was zijn motor trouwens ook kwijt maar had wat vriendjes bij de politie en hem daarna vrij snel weer terug. Inmiddels mogen buitenlanders weer gewoon rijden, maar op dat moment had ik 2 opties.

Tijdelijk rijbewijs
Als je een motorrijbewijs hebt kun je een tijdelijk rijbewijs op de ambassade halen. Dit is geldig gedurende de tijd van je visum. Het vereist het invullen van een aantal formulieren, officiele vertalingen daarvan laten maken en validatie daar weer van. Dat kost enige tijd. Wat de kosten zijn weet ik niet. Maar in het algemeen is dit voor een vakantie geen optie.

Vietnamees motorrijbewijs
Als je in Vietnam woont of vaak terugkomt is het een goed idee om een Vietnamees rijbewijs te halen. Dat is gemakkelijker dan het klinkt, ook als je nauwelijks kennis van de Vietnamese taal hebt. Met wat hulp en wat trucs kun je binnen enkele dagen de theorie leren. In 2009 waren de kosten ca. VND 400.000.

De examenvragen zijn allemaal afkomstig uit de theorieboekjes.

Theorie
Multiple choice vragen 1-50 (7 vragen in het examen)
Volg de onderstaande regels in de aangegeven volgorde.

Nummers
Leer alle vragen met een nummer in de vraag of antwoord. Dit is mogelijk omdat alle combinaties uniek zijn. Als er geen nummer in staat

"Ca" or "Tat Ca" in het antwoord
- dit is altijd het juiste antwoord
- uitzondering
* 2

"Khong" in de eerste 3 woorden
- dit is altijd het juiste antwoord
- uitzonderingen
* 18: 2* Khong = langste
* 30: Khong + Tat Ca = Tat Ca
* 48: Khong + 20 = 20

"Cao Toc" in het antwoord
- altijd antwoord nr 1

Indien geen van de bovenstaande
- neem het langste antwoord.

Vragen die niet aan het bovenstaan voldoen:
- 10
- 31
- 35
- 36
- 45
Leer deze te herkennen.

Verkeersborden 51 - 80 (5 vragen op het examen)
Leer een aantal belangrijke woorden te herkennen als cam, duong, uu tien etc. Hiermee kun je vrijwel alle vragen beantwoorden.

Situaties 81 - 100 (3 vragen op het examen)
Gewoon uit het hoofd leren. Niet moeilijk.
- vragen met verkeerslichten (82 and 88) altijd antwoord nr.1
- 92 = 1

In totaal krijg je dus 15 vragen. 12 of meer goed betekent geslaagd.

Praktijk
Je moet binnen een op de grond geschilderde “8” in een baan van ca. 70 cm. breed rijden. Daarna volgt een lange baan van 70 cm. breed, aan het keren en zigzaggen in een brede baan met een aantal zijstrepen die je moet ontwijken en tot slot keren en over een aantal rubber bobbels rijden.
Geadviseerd wordt om dit alles in de 3e versnelling te doen.

Je begint met 100 punten. Voor elke keer dat je buiten de lijnen komt worden 5 punten afgetrokken. Minder dan (ik dacht) 80 punten is gezakt.

Succes!
 
De post boven je post zeg je dat het heel moeilijk is en nu zeg je van niet... Hoe zit het nou O-)
 
Als men gaat roepen dat het allemaal zo ontzettend eenvoudig is kan ik ze toch niet meteen gelijk gaan geven? Dan ben ik de simpele ziel. :N Bovendien was er dan geen (uiteraard satirisch bedoeld) artikeltje geweest.

Maar morgen komt het ware verhaal.
 
Als men gaat roepen dat het allemaal zo ontzettend eenvoudig is kan ik ze toch niet meteen gelijk gaan geven? Dan ben ik de simpele ziel. :N Bovendien was er dan geen (uiteraard satirisch bedoeld) artikeltje geweest.

Maar morgen komt het ware verhaal.

Sarcasme is soms lastig te begrijpen via het internet O-)
 
Het ware verhaal van mijn Vietnamese rijbewijs

We kwamen ongeveer een week, nadat de buitenlander-regeling in werking was getreden, aan in Nha Trang. Dat betekende dat Minh alles moest gaan rijden, wat ze inmiddels niet echt leuk meer vond. En ik vond het rijden over het algemeen juist wel leuk. Simpel dus. ik had geen keus. Ik moest mijn Vietnamese rijbewijs gaan halen.

Tevoren had ik een heleboel twijfels. Ik zag met name behoorlijk op tegen het theorie-examen vanwege mijn gebrek aan kennis van het Vietnamees. Praktijk had ik iets van: “ik rij mijn hele leven al op 2 wielen met en zonder motor dus dat kan niet moeilijk zijn”. Maar als ik wilde blijven rijden moest ik wel.....

Ik begon op een maandag met het kopen van de boekjes. Ik heb 2 theorieboekjes gekocht. Eén heb ik gebruikt om aantekeningen in te maken, vertalingen bij te schrijven en de juiste antwoorden aan te kruisen. De andere bleef leeg zodat ik mijzelf kon testen.

De rest van de dag en een deel van de volgende dag hebben Minh en ik besteedt aan het analyseren van alle vragen. Op zich niet zo moeilijk, informatie-analyse was al vele jaren mijn vakgebied. De rest van de dinsdag en woensdag heb ik geoefend met het lege boekje.

Donderdagmorgen was er een theorie-ochtend. We zijn daar heen geweest. Zelf had ik daar niets aan (alles in het Vietnamees) maar Minh kreeg bij diverse vragen een bevestiging van onze ideeen. Ik heb Erich daar voor het eerst ontmoet. Ik heb hem ook de regels gegeven. Hij heeft het dus in 2 dagen geleerd.

Vrijdagavond was een oefenavond. Je kon proefexamens maken en de praktijk oefenen. Dit was op dezelfde lokatie als waar het echte examen zou worden afgenomen: een school. Theorie in de lokalen, praktijk op het schoolplein. Na afloop van de avond had ik nog steeds grote twijfels maar nu omgekeerd. Van de 7 proefexamens die ik had gemaakt was ik voor 6 vrij ruim geslaagd en maar voor 1 kantje boord gezakt: 11 goed. Kortom, dat zat wel snor.

Praktijk was een gigantische ramp. Ik zat meer buiten de lijnen dan erbinnen. Ik had weliswaar een gammele huurmotor maar dan nog. Het was dramatisch en niet bevordelijk voor mijn nachtrust.

Voor het echte examen op zaterdag kon ik de goede motor van een familielid lenen. Die motor reed in ieder geval een stuk beter dan de huurmotor. We waren in totaal met 5 buitenlanders: Erich met zijn Vietnamese vrouw, ikzelf, plus nog een Amerikaanse vrouw en een Canadees. De avond ervoor hadden we aanbiedingen gekregen dat we voor VND 1.500.000 zouden slagen. Erich, zijn vrouw en ik hadden geweigerd, de twee anderen hadden een dergelijk aanbod geaccepteerd.

Voor het theorie-examen heeft men inderdaad alle mogelijke veiligheidsmaatregelen genomen zodat er niet gesjoemeld kon worden. Alle punten die ik 2 dagen geleden noemde zijn daadwerkelijk uitgevoerd. Gevolg was dat de Amerikaanse en de Canadees, die niets aan de theorie hadden gedaan, zakten en dus niet aan het praktijkexamen mochten deelnemen. Zelf had ik 14 van de te behalen 15 punten.

Voor het praktijkexamen moesten we heel lang wachten. We behoorden uiteindelijk bij de laatsten die afreden. Mogelijk daardoor werd er ook wat minder goed opgelet. Dat betekende dat er iemand op enige afstand het nummer van de volgende starter opriep en vervolgens verder op zijn lijsten keek. Naar het aantal keren buiten de lijnen werd nauwelijks gekeken. Gelukkig maar!

Ik was op eigen kracht GESLAAGD!

Ook Erich en zijn vrouw hadden het gehaald. Erich vertelde later dat hij, zodra het het rijbewijs in zijn zak had, bij elke politie-controle langzaam langsreed en ze breed grijnzend aankeek. Tot zijn grote teleurstelling is hij geen enkele keer aangehouden.
 
Laatst bewerkt:
Rijexamen

Ik wil nog even terugkomen op mijn satirische post van 22 juli. Eigenlijk heb ik gewoon de waarheid verteld, zij het wat aangedikt. Het theorie-examen was schriftelijk en in het Vietnamees. Om dat erin te stampen is behoorlijk wat tijd in gaan zitten en dus was het in die zin zwaar. Alle beschreven maatregelen zijn uitgevoerd om fraude te voorkomen. Blijkbaar wilde men bij dit examen een voorbeeld stellen want het was echt behoorlijk fanatiek. Ook de manier waarop sommige examinatoren zich gedroegen: er is sinds ik in het leger zat niet meer tegen mij geschreeuwd als ik wat moest doen. Ik heb toen echt zitten twijfelen of ik daar een opmerking over zou maken. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan: de man sprak geen Engels en ik wist niet of mijn woorden juist vertaald zouden worden. Belangrijker: hij was één van de personen die de examens nakeek en ik wist niet hoe haatdragend hij zou zijn als hij gezichtsverlies zou lijden. Inderdaad: zelfbescherming.

Het praktijk-examen. In feite test men wel de voertuigbeheersing, alleen m.i. op een totaal verkeerde manier. Omdat men achtjes op het examen moet rijden haalt men waarschijnlijk in het dagelijkse verkeer ook dergelijke stunts uit. En omdat dat het beste in z’n derde versnelling kan, schakelt de gemiddelde Vietnamees pas bij aankomst op de plaats van bestemming weer terug. Je staat er verbaasd van hoeveel motorrijders in de 2e – 4e versnelling bij een stoplicht wegrijden.

Het enige dat niet klopte was de fles wijn. Die trekt de familie toch wel voor mij open. :)
 
Super leuk topic om te lezen.
en best interesant gezien ik sterk met het idee loop om volgend jaar maart/april/mei een avontuur aan te gaan in vietnam.

ik wil van hannoi naar saigon (of andersom) met een gekochte of gehuurde motor.
lopen er meer met de deze plannen, hebben jullie tips.
 
Laatst bewerkt:
Tips? Hier al 19 pagina's, incl. adressen voor huren/kopen van een motor. Wat mis je aan informatie, dan kan ik kijken of ik daar iets over kan schrijven.

Verder gewoon gaan, je zal er geen spijt van hebben.
 
Tips? Hier al 19 pagina's, incl. adressen voor huren/kopen van een motor. Wat mis je aan informatie, dan kan ik kijken of ik daar iets over kan schrijven.

Verder gewoon gaan, je zal er geen spijt van hebben.

ik ben al door de pagina's heen aan het spitten.
TOP :-)
 
Laatst bewerkt:
Het belangrijkste waar ik op dit moment niet echt goed uit kan komen is hoe ik aan een geldig rijbewijs kan komen om 3 to 4 weken zorgeloos door het land te kunnen trekken.

ik lees veel verschillende verhalen van. Niet mogelijk, Tot max 150cc.
Jijzelf schrijft dat op dit moment buitelanders weer mogen rijden, maar hoe daar kom ik even niet uit :-)


er zijn diverse aanbieders van georganiseerde tours dus het moet legaal kunnen :-)
nogmaals bedankt voor de mooie verhalen en tips.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan