Condooms
Toen ik tijdens mijn sabbatical in HCM woonde, was Minh naast haar werk nog met een studie bezig. En op een vrijdag kwam ze ’s avonds van school met de opdracht om 2 essays te schrijven en op maandag in te leveren. Daaaag weekend.
Dus heb ik mij maar over één van de opdrachten ontfermd, de andere was vrij specifiek en moest over het bedrijf gaan waar Minh werkte. “Mijn” opdracht bestond uit 3 vragen over International Business. Een van de drie luidde: “What are elements of culture? Cite and describe an example that you get experience in your current business”.
Ik had na dit verknoeien van het weekend een wat recalcitrante bui en begon dus de zaak een beetje in het belachelijke te trekken.
Wat is cultuur?
- Geen sex vóór het huwelijk.
- Geen sex buiten het huwelijk
Hoe beïnvloed deze cultuur de economie?
- Condoomfabrikanten verkopen niets.
Wat doet de overheid?
- Start een campagne over AIDS
- En promoot zodoende het gebruik van condooms.
- Dus beïnvloedt de overheid de cultuur
- Dus mag je (in die veranderde cultuur) wel sex vóór het huwelijk. Ik geef toe, die stap is in deze samenvatting wat groot maar ik ben de tussenstapjes vergeten.
Ik herinner me wel dat we een sluitende redenatie hadden.
Etc., etc.
Zo ging het een poosje door totdat we bedachten, dat dit eigenlijk helemaal niet zo’n slecht idee was. Ik ben er toen serieus mee aan de slag gegaan en heb een uitgebreide outline gemaakt. Minh heeft die vervolgens in haar eigen woorden uitgewerkt en ingeleverd.
En ze kreeg, ehhh wij kregen er ook nog een heel goed cijfer voor.
Als er belangstelling voor is wil ik de uitwerking wel scannen. Minh kan hem uit haar archief trekken.
Vietnam had trouwens in die tijd een eigen merk condooms: “OK”. Of ze dat ook echt waren waag ik te betwijfelen gezien de kwaliteit van Vietnamese spullen in het algemeen. Ik weet eigenlijk niet eens of het merk nog bestaat. Vertrouw er maar niet op (in alle opzichten).
In de vraagstelling stond ook iets over “your current business”. Voor degene die nu wil opmerken dat Minh waarschijnlijk niet bij een condoombedrijf werkte: dat klopt. Minh werkte op dat moment bij SGS, een internationaal bedrijf met het hoofdkantoor in Zwitserland, dat zich o.a. bezig houdt met testen, analyseren en certificeren. Ook in NL (Spijkenisse) zit een vestiging. Op de bedrijfsauto’s die je in NL ziet rondrijden staat als ik mij goed herinner iets als “niet-destructief testen”. Welnu, met wat dichtelijke vrijheid en wat thuiswerk in gedachten......