VFR750 vs ZXR750 vs GSXR750

Siewe

Die hard MF'er
12 mrt 2003
520
20
't Zand
Moeilijk, moeilijk, moeilijk. Ik ben op zoek naar een andere brommert en twijfel nu tussen een van de drie bovenstaande motoren (allen rond bouwjaar 1990)
Nu is er van allemaal heel veel te zeggen. Maar kan iemand mij eens goed uitleggen wat de +en en -en zijn van deze drie motoren. Ook qua prijstechnisch en betrouwbaarheid.

Ik weet, de VFR is natuurlijk meer tour gericht, maar ik vind hem toch wel sportief (en mooi!) genoeg om hem te laten meedoen in dit rijtje.

ZXR met de stofzuigerslangen is een bloedmooie fiets, maar ook practisch in W-W verkeer?
De GSXR heb ik niet heel veel ervaring mee, wel mooi ding


Ik wacht met smart op reacties!
 
Woon-werk + Toeren + Sportief = VFR

Nuff said :P

[me]Sjoske is natuurlijk zeer objectief O-) [/me]
 
Nog even vergeten te melden: Ik ben zelf 1.92 lang, hoe past dit op deze brommers?

ik denk dat zo'n 75% vd VFR rijders tussen de 1,90-2,00m zijn.
Zelf 1,90 en zit er riant op.

Wil je een lineair verloop hebben tussen de 2.000- 11.000 toeren, kies je voor de VFR.Door zijn V blok is het zowel bij toeren als blazen een genot om erop te rijden.(en het geluid :9~ )

Wil je janken en blèren moet je de 4 in lijn nemen.

Dus: Proefrijden!!

kijk maar eens op www.vfroc.nl -> forum.
 
aangezien er al de nodige posts van VFRijders staan zal ik me best doen zo objectief mogelijk te zijn.

hmmm... gaat niet lukken. laat dan dit zeggen. 10+ jaar geleden (zo rond model 1990 dus) stond de VFR al als zeer betrouwbaar te boek.

het is een goede woon-werk fiets waar je ook leuk mee kunt toeren. bij zxr heb ik meer het idee dat het meer een sportfiets is waar je ook mee kunt toeren en die ook wel voor woon-werk kunt gebruiken.

over die gsx kan ik niks zinnigs melden behalve dat ík (maar dat moet je zelf maar even ervaren) em niet zo lekker vond zitten (te uitgestrekt).
 
Als je een Superbike zoekt ja,

Istie ook voor woon-werk ook geschikt? weet het niet, mijn GSX niet, kwam vaak te laat op het werk.(motorpak weer uittrekken en toch met de auto moeten)

maar is wel een errug mooie fiets die nieuwe!!

Als je steeds te laat komt moet je eerder weggaan ;)

Topic starter zal zelf een keus moeten maken obv gebruik, voorkeur enz.
Ik zou het wel weten, maar ja, ik ben bevooroordeeld.

:]
 
uiteraard testrijden natuurlijk,

maar zelf vind ik die gsx meer een sport. de andere twee zijn sport-tour / tour-sport net wat je wilt.

ik zou tussen de zxr en vfr kiezen.
 
Nog even vergeten te melden: Ik ben zelf 1.92 lang, hoe past dit op deze brommers?

de zxr en de vfr hebben allebei genoeg beenruimte, ik ben zelf 1,95 maar kan mn benen op een zxr 400 weer niet kwijt :?

gsxr heb ik nog niet opgezeten maar daar zie je zat lange gasten op rijden, lijkt me dus geen probleem.

zithouding zal bij de vfr wel het meest relaxd zijn, maar da's ook meer de tourer uit het stel.

ik zou voor de gixxer gaan als het om pure kicks gaat, maar qua uiterlijk wint de zxr het voor mij, lijkt me ook wat meer geschikt voor woon/werk verkeer enzo.

gewoon lekker gaan testrijden en kijken wat je het leukst vind! veel plezier! :]
 
Blijft ook altijd lastig: een andere motor uitzoeken (luxe probleempje :) )
Ik ben idd van plan om binnenkort eens op alle 3 de fietsen een proefrit te gaan maken. Alhoewel ik al meer richting VFR en ZXR neig (sorry Gixxers)
Volgens mij maakt het qua puur vermogen niet heel veel uit (bij bj 1990 dan he)
allen rond de 100 paardjes.
 
Stel ik ga voor de vfr.
Welke is dan beter de versie van <1990 met dubbelzijdige achterbrug of de versie van >1990 met enkelzijdige ophanging?
En waar zit em het verschil? Ik dacht ook velgmaat?
 
Ik rij zelf op een ZXR750 deze bevalt mijn zeer goed.
Alleen de zithouding bij lange stukken is wel een beetje vermoeiend vooral als je hem net heb!(het moet echt wennen)
Ik heb hem nu 3 jaar en heb nergens last meer van in het begin had ik toch wel veel last van mijn schouderbladen.Maar nu rij ik er makkelijk een weekend mee in het zwarte woud :]
ik ben trouwens 1.91m
 
de oudere met dubbele achterbrug is veel goedkoper in onderhoud. Ik heb zelf een RC24(de model voor 1990) en voor een setje banden met montage ben je maar 220 euro kwijt(BT45's) weet wel dat als je de oudere model koopt dat je met een rare banden maat zit als et geen '89ér model is.

Deze fietsen zitten nog namelijk met de 18"achter en 16"voor velgen.

Dus je kunt er geen supercorsa's of BT10's/Bt12's onder zetten.

Tot op heden geeft de BT45 me nog meer dan genoeg grip.

Enne wie de VFR de meest toerachtige vind, ik heb al genoeg "SSérs" de snot in de ogen gereden met mijn oude brik *D
 
Mijn brikkie :)

was hier op en af ritje bij de N36 aan et pakken. Ook de enigste waar ik me zo een beetje aan de snelhied hou *D

Gaat niet echt veel harder dan 100 op zo een krappe opritje O-)

full
 
Hoi Siewe,

Ik kan je geen advies geven over welke motor je moet kopen. Wat ik wel kan is mijn ervaringen vertellen met m'n ZXR. Ik heb de mijne gekocht, nu al zo'n 2,5 jaar geleden, met 24.000 km op de teller. Ik heb er nu (in totaal)zo'n 55.000 km mee gereden en nog geen centje pijn. En nee ik rijd niet als een sissy ;) ben ook niet vies van een stoppie en wheelie. Buiten de normale slijtage onderdelen heb ik nog weinig dingen hoeven te vervangen. De zxr stuurt standaard al goed maar nu met WP veren rondom nog strakker. Ok... het gewicht is misschien een nadeel... maar jouw andere opties zijn ook niet de lichtste :) Tijdens het rijden merk je daar overigens niets van.

[bevooroordeeld modus]
En natuurlijk is de ZXR de mooiste, snelste, bruutste van de drie :P
[/bevooroordeeld modus]

Laat ons even weten wat je keuze wordt!

greetz,

[me]Mr Wheels [/me]
 
de oudere met dubbele achterbrug is veel goedkoper in onderhoud. Ik heb zelf een RC24(de model voor 1990) en voor een setje banden met montage ben je maar 220 euro kwijt(BT45's) weet wel dat als je de oudere model koopt dat je met een rare banden maat zit als et geen '89ér model is.

Deze fietsen zitten nog namelijk met de 18"achter en 16"voor velgen.

Dus je kunt er geen supercorsa's of BT10's/Bt12's onder zetten.

Tot op heden geeft de BT45 me nog meer dan genoeg grip.

Enne wie de VFR de meest toerachtige vind, ik heb al genoeg "SSérs" de snot in de ogen gereden met mijn oude brik *D

Hoezo is jouw type goedkoper in onderhoud :?

De mijne heeft tot nu toe weinig onderhoud nodig gehad.
Kheb er nu 10000 KM mee gereden en het totaalbedrag aan onderhoud bedraagt zo rond de 800 euro.

Moet zeggen dat ik ook veel zelf doe.
Kheb hem pasgeleden alleen weggedaan voor grote beurt inclusief kleppen stellen en nieuwe voorband vanwege tijdgebrek. Dit was totaal 502 euro's. Is wel het grootste bedrag dat ik tot nu toe heb moeten betalen.
Banden zijn idd iets duurder, maar heb er dan ook BT020 onder.

Enkele achterbrug heeft zo zijn voordelen, ketting stellen is makkelijker en achterwiel verwijderen is stukje cake :P

En zeg nu zelf, zo'n enkelzijdige achterbrug heeft toch ook wel wat :9

full
 
Staan bij een motorzaak in de buurt een VFR van voor en na 1990. Dus ik denk dat ik hier van het weekend eens een bakkie gaan halen.

Nu nog een zxr weten te vinden zodat ik hier ook op kan rijden. Daarna moeten ik weer meer weten.


Heeft iemand overigens een idee van de verschillende prijzen (aanschaf?)
Als ik op het www zoek kom ik prijzen tegen tussen de 1500 en 4500 euro voor hetzelfde bouwjaar. Dus: wat is nu een reele prijs voor een dergelijke fiets
 
VFR's zijn over het algemeen duur in aanschaf, hou voor een goede van bouwjaar 90 rekening met een prijs zo rond de 3500 euro :P , met goed onderhandelen kun je daar nog 2 tot 300 aflullen. Goedkoper kan ook maar dan moet je een beetje geluk hebben.

4500 is een belachelijke prijs voor een fiets van dit bouwjaar. Misschien dat ze de bouten hebben vervangen door gouden exemplaren of zo.

Voor de modellen van voor 90 (dus met dubbele achterbrug) liggen de prijzen zo rond de 1700 en 2700 euro afhankelijk van de algehele staat en bouwjaar.

Wanneer je gaat kijken voor een VFR, vraag dan in ieder geval of de spanningsregelaar al eens een keer is vervangen. Is een bekend zwak punt van de VFR en is een duur onderdeel.

Bovenstaande prijzen zijn trouwens wel particulier, bij de dealer zijn zo over het algemeen wat duurder.
 
als ik jou was zou ik voor de VFR gaan.
ten eerste zijn de andere 2 toch meer superbikes, verder als je woon werk verkeer wil rijden dan is de houding van de vfr het meest relaxed, rijdt het rustigst en ziet er niet belachelijk uit als je er een koffer op zet.

qua uiterlijk blijft hij wel achter bij de GSXR en vooral de ZXR, maar dat maakt hem zeker niet lelijk.

suc6 er mee
 
wees wijs,de vfr is en blijft een aparte fiets die zich onderscheid van de rest .
onderdelen zijn misschien duurder maar je zal er jaren plezier van hebben.
Ook veel ruimte met een duopassagier.
kortom de vfr =uitvinding van de eeuw.
full
 
Zo, afgelopen weekend zowel op een 1991 VFR kunnen rijden als op een 1992 ZXR.
En er zit toch wel verschrikkelijk veel verschil tussen deze motoren zeg!
De Kawa is er echt voor gemaakt om 's avonds even een uurtje te knallen en daarna weer in de garage te zetten. Langzaam rijden is niet echt mogelijk met deze motor.
Hard remmen betekend hier ook: ballen tegen de tank (auw!)

De VFR is echt veel meer all-round. Een hele fijne motor om mee te rijden. En ik denk ook voor meer doeleinden geschikt dan alleen even een uurtje knallen.
Ik denk dat ik er wel uit ben, ik ga toch maar zoeken voor een mooie VFR

Er wordt overigens 2700 voor de VFR gevraagd, is dat een reële prijs voor een '91er met 60dkm. De algehele staat is niet zo mooi. Velgen zijn beschadigd en er zitten een aantal scheurtjes in de kuip (omgevallen vanuit stilstand).
 
Ik rij met me GSXR 750 uit 88 iedere dag 100km woonwerk... + savonds de nodige kilometers... niks geen problemen mee en een heerlijke fiets.... andere fietsen kan ik geen oordeel over geven.......


maar dat maakt niet uit haal gewoon een gixxer :+

It's A GIXXERWORLD :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan