Vfr 750 start en loopt slecht!

Jjs.b

Rookie
20 apr 2024
8
3
Beste mensen,

Mijn vader heeft een vfr 750f uit 1992. 2 jaar geleden is hij verhuisd en heeft hij de motor naar huis gereden. Onderweg deed hij raar en is hij met stotterende motor naar huis gereden.

Vandaag heb ik een kijkje gedaan naar de motor, omdat mijn vader al een beetje oud is en geen fut meer heeft om te sleutelen. Hij heeft zelf de accu 3 dagen (niet 72 uur achter elkaar) aan de lader gehad.

Ik heb de benzinetank leeg laten lopen en heb toen de carbs zo goed als leeg laten draaien. Brandstof pomp leeg gemaakt. 2 bougies die onder de tank zitten eruit gehaald en schoongeborsteld. Bij de andere 2 kon ik niet zo makkelijk bij vanwege de radiateur. Toen nieuwe 98 erin gegooid en alles weer netjes aangesloten. Ook het luchtfilter opengehad en deze ziet er nog prima uit, niet extreem smerig maar wel gewoon aan de oude kant.

De motor start soms wel, maar erg moeilijk. Soms komt hij ook op toeren en kan hem dan ook makkelijk naar 7k toeren krijgen. Na een paar seconde valt hij weer uit en start dan weer moeilijk.
De ene keer wilt ie wel stationaire lopen en niet op toeren komen. En de andere keer wilt ie wel op toeren komen, maar niet stationaire lopen! Er komen af en toe ook ploffen uit de uitlaat. Mijn vader zegt dat hij niet op alle 4 de cilinders loopt door een defecte bobine, maar alle 4 de uitlaten worden warm.

Ik heb gekeken naar de luchtschroeven van de 2 linker carbs. Deze staan allebei op 2,5 slagen uit. Klopt dit? Ik weet dat bij scooters hij ALTIJD op 1,5 slag moet worden afgesteld. 2t 4t maakt niet uit, 1,5 slag loopt altijd het beste, is dat ook zo het geval met de motoren?

Ikzelf dacht dat het komt door een slechte accu die niet genoeg stroom geeft bij stationaire draaien, daarom dat ie wel op toeren mooi en goed loopt. Maar mijn vader is een beetje eigenwijs:)

Ik hoop dat jullie mij en mijn vader opweg kunnen helpen naar een oplossing. Ik hoor graag wat jullie denken! (Btw het filmpje heeft mijn vader gemaakt voordat ik eraan bezig ben geweest)

Groet,
Jan
 
Oke bedankt voor de reacties. Zoals ik al zei, mijn vader is eigenwijs en gelooft het niet dat het in de carbs zit. Hij dramt door over bobines. Is er een mogelijkheid dat het de bobines zijn of is het 100% zeker brandstof probleem?

Ik zelf denk de stationaire sproeiers aangezien hij wel op toeren komt, maar moeilijk start en niet stationaire loopt. Vandaag doet ie helemaal niey meer stationaire lopen en blijft ie zegmaar hangen op 4000 toeren. Ik kan dan gas geven, maar als ik stationaire schroef uit draai, dan valt ie uit
 
Ik heb alle bobines los gehad en de contact punten schoon geborsteld. Daarna heb ik 2 bobines omgedraaid aan de linker kant en starten en lopen! Toen heeft ie effe 5 minuten gedraaid, best goed en ook goed op toeren.

Even later viel hij uit en wilde totaal niks meer doen, alsof de killswitch aan stond. Heb toen de bougies eruit gehaald en kwam ertoen achter dat deze gebroken is. Heb m gister nog eruit gehaald en schoongemaakt en vandaag is ie compleet door midden.
 

Bijlagen

  • 597AB085-4C76-4FBE-B291-273912C21533.jpeg
    597AB085-4C76-4FBE-B291-273912C21533.jpeg
    394,8 KB · Weergaven: 0
Ik heb alle bobines los gehad en de contact punten schoon geborsteld. Daarna heb ik 2 bobines omgedraaid aan de linker kant en starten en lopen! Toen heeft ie effe 5 minuten gedraaid, best goed en ook goed op toeren.

Even later viel hij uit en wilde totaal niks meer doen, alsof de killswitch aan stond. Heb toen de bougies eruit gehaald en kwam ertoen achter dat deze gebroken is. Heb m gister nog eruit gehaald en schoongemaakt en vandaag is ie compleet door midden.
Als je goed kijkt zie je op deze foto een mechanisch defect aan de bougie.
 
dat betekent misschien dat de bougie heel lang niet vervangen is. Aan de kant waar de vlamboog overspringt , kan het wel goed uit zien, maar wat ik gehoord heb, binnenin gaat het ook kapot. Dat kan je niet zien. Denk dat de middelste stuk metaal, naam?? , geheel
doorgebrand is.... (Zelf gebruik ik mijn bougies 2 keer zolang als wat in de handleiding staat. Al 2 keer goed gegaan.)
 
Niet heel bijzonder dat een bougie breekt of in stukken uit elkaar valt; ik heb me ooit rot gezocht omdat een viercyljnder ( auto-) motor niet goed wilde lopen, soms wel, en dan weer niet. Bougies bij voorbaat uitgesloten want hey, nieuw….. na van alles gedaan te hebben uiteindelijk de bougies er toch maar uitgetrokken, en bij nummer twee viel de isolator in stukken uit elkaar toen ie uit de dop kwam. Tja… probleem opgelost.
De isolator op de foto heeft ook zo een mooie breuklijn naar de top toe. Dus om nu gelijk te roepen dat het knullig gereedschap gebruik is, is misschien wat kort door de bocht.
@ts, steek eerst eens 4 nieuwe ngk’s. Kijken wat ie dan doet.
 
Ik heb alle bobines los gehad en de contact punten schoon geborsteld. Daarna heb ik 2 bobines omgedraaid aan de linker kant en starten en lopen! Toen heeft ie effe 5 minuten gedraaid, best goed en ook goed op toeren.

Even later viel hij uit en wilde totaal niks meer doen, alsof de killswitch aan stond. Heb toen de bougies eruit gehaald en kwam ertoen achter dat deze gebroken is. Heb m gister nog eruit gehaald en schoongemaakt en vandaag is ie compleet door midden.
Als je dit voor elkaar krijgt ga dan alsjeblieft niet zelf met de carburateurs bezig..
 
Waar staat jouw huis, als het enigzins dichtbij mijn huis is kan ik eventuele wel een poging wagen je te helpen.

Mooi aanbod van Demifort. En als Demifort te ver weg is, ik zit in het midden van het land en kan ze carbs wel ultrasoon reinigen.
Wat door anderen gezegd wordt klopt aardig.. Het wijst er naar uit dat door lange stilstand de carburateurs hoofdverdachte nummer 1 zijn.

Het kan nog een defecte brandstof pomp zijn daar hij na enige tijd stilstand uiteindelijk wel wil lopen, maar daarna toch weer uitvalt.. Meestal is de brandstof pomp te repareren daar het defect ontstaat door een contactbrugje wat in de pomp gemonteerd zit.. Dit contact setje is los te bestellen..

Voor de mensen die zeggen dat de carburateurs voor een VFR750F 36-1 lastig te bereiken zijn.. Het is de gemakkelijkste V4.. Als de tank en de zijpanelen verwijdert zijn kom je er heel gemakkelijk aan.. De 36-2, en die heeft de TS niet, die heeft nog meer slangenbende..

En.. De VF750 is moeilijker.. Trappie hoger zijn de Sabre's en Magna's.. Daar ligt een framebuis in het midden boven de airbox en is het daardoor een heel gepriegel.
 

Bijlagen

  • DSCF5833.JPG
    DSCF5833.JPG
    498,1 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
een bougie zo afbreken zie ik alleen van mensen die verkeerd gereedschap verkeerd gebruiken
Ja joh verkeerd gereedschap inderdaad. Wat denk je dat ik die bougie met een koevoet eruit heb gehaald? Ik heb die bougie de dag ervoor nog in mn handen gehad en toen HANDVAST teruggedraait. Of denk jij dat ik met een slagmoer de bougie vastdraai ofzo? Wat een verstand...
 
Als je dit voor elkaar krijgt ga dan alsjeblieft niet zelf met de carburateurs bezig..
Om zulke reacties en bovenstaande kan ik toch zo woest om worden. Jullie denken dat het mijn schuld is dat een bougie door midden breekt? Ik haal hele blokjes uit elkaar en monteer ze weer terug, maar nee bougie kapot is zeker mijn schuld.
Zo ziet een carburateur er uit na lange stilstand van een motor.
Ethanolhoudende benzine is troep.

Waar staat jouw huis, als het enigzins dichtbij mijn huis is kan ik eventuele wel een poging wagen je te helpen.
Bedankt voor je aanbod. Mijn vader woont in aalsmeer. Ik heb 4 nieuwe bougies besteld en ga deze zsm monteren als ik ze binnen heb.

Tevens heb ik de motor aan de praat gekregen en liep de motor ontzettend goed, totdat de bougie door midden brak. Als ik ze gemonteerd heb, gaan we even kijken hoe die het doet. Ik laat het resultaat zeker weten, maar ik denk dat mijn eigenwijze vader toch een beetje gelijk heeft hahaha.
 
Terug
Bovenaan Onderaan