Verwijderen beveiliging

tbo75

Rookie
29 aug 2023
9
2
Op mijn Suzuki an 400 heb ik natuurlijk ook de beveiliging zitten waardoor de motor afslaat als ik de zijstandaard uit klap. Nu wil ik die verwijderen zodat ik hem kan starten als de zijstandaard uitgeklapt staat. Is dit zelf te doen en hoe
 
Ik denk de schakelaar elektrisch kortsluiten.
Of vlak bij de jiffy, of vlak bij de kabelboom.
Heb je een elektrischschema?
Of de schakelaar mechanisch blokkeren.

Maar, waarom zou je het doen????
 
Iedere keer op de middenbok, van de middenbok. Tis ook meer het idee
 
normaal slaat de motor alleen uit als je de zijstandaard uitklapt wanneer die in de versnelling staat.
Die van jouw is automaat vermoed ik, wil de scooter niet vooruit kruipen dan als je de motor start? bij middenbok is je achterwiel van de grond.
 
Iedere keer op de middenbok, van de middenbok. Tis ook meer het idee
De zijstandaard maakt of verbreekt contact, kijken wat er gebeurt als je de draden naar de schakelaar bij je zijstandaard verbind met elkaar of juist niet.
Maar van bovenstaande snap ik het verband niet met je zijstandaard, tenzij je problemen hebt om zittend op de scooter, de zijstandaard in te klappen.
 
Iedere keer op de middenbok, van de middenbok. Tis ook meer het idee
Ik parkeer mijn Beverly altijd met de zijstandaard omdat de middenbok nogal onhandig is.
Niet om hem op de middenbok te krijgen, dat gaat gemakkelijk genoeg, maar om hem er weer vanaf te krijgen.
In onze fietsenberging waar ik de scooter thuis parkeer, is de vloer nogal glad en dan schuift de middenbok over de vloer maar kantelt niet. Dan moet ik mijn voet er voor zetten, afin, een heel gedoe. En niet alleen daar is dat een probleem.

Maar, ik zou nooit de zijstandaardschakelaar overbruggen. Het is te gevaarlijk.
Vroeg of laat, misschien ooit maar één keer, vergeet je het om de zijstandaard in te klappen en ga je bij de eerste bocht naar links de lucht in.

Als ik iets aan de scooter wil doen mooi vertikaal, zoals vb het oliepeil meten, of met draaiende motor, op de middenbok, dan doe ik dat op een stroef oppervlak. Zoals bijvoorbeeld onze oprit.
 
Moest het nu een motorfiets zijn zou ik het ook overwegen om te doen

Maar dit is een automaat, stel dat hij staat te draaien als hij op zijn zijstandaard staat en jij of iemand anders komt per ongeluk iets te veel aan het gas dan ligt uw mooie scooter tegen de grond.
 
Staat bij mijn Beverly ook op de planning. Rete irritant. En daarna gelijk die zware middenbok er onderuit.
Kruipen zoals hierboven word geschreven is ook niet aan de orde. Dan is je koppeling niet helemaal fris meer.
En mocht je m vergeten, is niks gevaarlijks aan. Klapt met contact aan de grond gewoon in dan.
Die middenbok is gevaarlijker in de bocht dan je zijstandaard:)

Iedere keer op de middenbok, van de middenbok. Tis ook meer het idee
 
Staat bij mijn Beverly ook op de planning. Rete irritant. En daarna gelijk die zware middenbok er onderuit.
Kruipen zoals hierboven word geschreven is ook niet aan de orde. Dan is je koppeling niet helemaal fris meer.
En mocht je m vergeten, is niks gevaarlijks aan. Klapt met contact aan de grond gewoon in dan.
Die middenbok is gevaarlijker in de bocht dan je zijstandaard:)
Heb jij een Beverly?
Ben jij er in geslaagd om met een Beverly te vertrekken vanop de middenbok?
 
Yep, exact dezelfde uitvoering als jij :)
Hoe bedoel je vertrekken vanop de middenbok?
Dat meen je niet. De eerste met een Beverly 300 ie hier die er ook één heeft.
Onderweg ben ik er ook nog maar 1 tegengekomen.

Dat van die middenbok in jouw vorige bericht heb ik verkeerd begrepen.
Jij bedoelt wellicht dat de middenbok de mate van hellen in een bocht beperkt.
 
Op mijn Suzuki an 400 heb ik natuurlijk ook de beveiliging zitten waardoor de motor afslaat als ik de zijstandaard uit klap. Nu wil ik die verwijderen zodat ik hem kan starten als de zijstandaard uitgeklapt staat. Is dit zelf te doen en hoe
Ik heb dit weekend effe gekeken en zoals bij de meeste is het een klein cylindertje met een pinnetje die ingedrukt word door de standaard zodra deze uitgeklapt word. Dit zorgt er voor dat de motor afslaat.
1.jpg


Ik heb de cilinder nu gedraaid zodat de standaard er langs gaat en vervolgens op 1 bevestiging vast gezet.
In mijn geval zit er schroefdraad in het frame maar heb toch een iets langere bout gepakt en die met een
borgmoer aan de achterkant vastgezet.

2.jpg

Standaard gaat er nu dus mooi langs en het is weer easy terug te zetten naar origineel.
Hopelijk heb je er wat aan :)
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 0
Ja, dat gaat een keer mis (motor hier).
Bij lichte hellingshoek hoor je het wel trouwens.. maar dan toch even rechtop en snel inklappen. :X

Vorig jaar nog iemand die mij wilde waarschuwen voor de uitstaande jiffy.
Maar hij ging druk met de armen in de lucht zwaaien. Een fan of bekende . :?
Een paar honderd meter later merkte ik het.
Kgggkggg...

Ik vroeg mij af hoe ik zelf zou reageren en enkele maanden later kwam dat moment ook.. zwaaien en tegelijk snel naar de jiffy gewezen met de andere hand en dat snapte meneer direct. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus jij hebt m ook onklaar gemaakt :+
De vorige eigenaar heeft er een Alpha Racing weerstand in gezet.
Ik wist van niets.
Maar blijkbaar vergeet ik hem tegenwoordig zo nu en dan :Y ;)
(Net als een miljoen keer parachute springen voordat de vliegcontroles in het slop raken en de parachute niet helemaal goed opgevouwen is :o )
 
Terug
Bovenaan Onderaan