Vervangende Uitlaat Africa Twin. Origineel of aftermarket?

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Mijn paard is aan een andere uitlaat toe. Kwam er vorige week achter dat de demper los in de huidige ligt ws door roest. Er zijn uiteraard originele te krijgen maar ik werd door iemand naar www.pacij.nl verwezen voor een blits aftermarket modelletje. Nu behoorlijk aan het twijfelen wat ik zal doen. Help es effe? Voordelen/nadelen? En zit er nog een vertrouwde uitlatenfitter in de buurt van Amsterdam?

Voordeel Origineel
- Vertrouwde demping > blije buren
- 80 euro voor een 2e hansje
Nadeel
- Hij is gebruikt > Mogelijk interne roest

Voordeel Aftermarket
- Mogelijk wat meer vermogen
Nadeel
- 200 tot 400 euro :o
- Diefstalgevoelig? (motor staat buiten)
 
Nieuw of gebruikt is een keuze die je zelf moet maken. Gebruikt kan je met wat geluk voor niet al te duur overnemen, vraag is hoe lang gaat ie mee. Persoonlijk zou ik er een nieuwe rvs demper specifiek voor de AT op zetten. Hoef je niets pas te laten maken, zit voldoende demping in om de buren blij te houden en prijskaartje ruim onder de 300 is ook nog wel te doen lijkt me. Ziet er niet opvallend uit (zeker als je het logo er niet op zet), dus diefstalrisico is minimaal.

grande_285193708.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn Africa Twin de originele uitlaat vervangen door een "MIVV Oval", deze is legaal en aardig stil met de DB-killer erin. Heb ik toen voor rond de 260,- euro kunnen vinden. Zonder DB-killer geeft het een pittig geluid (redelijk hard) maar wel mooi.
 
Mijn paard is aan een andere uitlaat toe. Kwam er vorige week achter dat de demper los in de huidige ligt ws door roest. Er zijn uiteraard originele te krijgen maar ik werd door iemand naar www.pacij.nl verwezen voor een blits aftermarket modelletje. Nu behoorlijk aan het twijfelen wat ik zal doen. Help es effe? Voordelen/nadelen? En zit er nog een vertrouwde uitlatenfitter in de buurt van Amsterdam?

Voordeel Origineel
- Vertrouwde demping > blije buren
- 80 euro voor een 2e hansje
Nadeel
- Hij is gebruikt > Mogelijk interne roest

Voordeel Aftermarket
- Mogelijk wat meer vermogen Kans op minder vermogen is beduidend groter!!!!
Nadeel
- 200 tot 400 euro :o
- Diefstalgevoelig? (motor staat buiten)

voorbeeld:
 
Laatst bewerkt:

Ha die had ik niet aan zien komen. Dat ga ik even navragen bij Kjepper die net voor jou antwoord gaf.

@Kjepper Hoe ging dat bij jou aangezien jij hetzelfde merk koos waar ik mijn zinnen op heb gezet. Heb je iets gemerkt van vermogensverlies na uitlaat-wissel?
 
Ha die had ik niet aan zien komen. Dat ga ik even navragen bij Kjepper die net voor jou antwoord gaf.

@Kjepper Hoe ging dat bij jou aangezien jij hetzelfde merk koos waar ik mijn zinnen op heb gezet. Heb je iets gemerkt van vermogensverlies na uitlaat-wissel?

Ik heb er zelf niks van gemerkt, moet ik wel zeggen dat ik er ook niet op gelet heb. Maar als het echt een groot verschil had gemaakt zou het me wel zijn opgevallen. Overigens heb ik de motor niet opnieuw laten afstellen na vervanging van de uitlaat.
 
Meestal merk je niks van dat vermogensverlies. In tegenstelling, je denkt meer vermogen te hebben door het ruigere geluid.
 
Een R1200 GS is wel wat modernere techniek dan een AT. Met db-killer erin is afstellen niet noodzakelijk. Kan altijd natuurlijk, maar ook met de originele uitlaat kan perfect afstellen nog net wat kreukeltjes glad strijken. Bij moderne motoren de milieu en geluidskreukeltjes :+

Zo'n GPR Trevale heeft trouwens nog een 2e killer gratis meegeleverd voor als je hem nog wat stiller wilt dan ie met de standaard db-killer al is.
 
@Kjepper Tx :W

Oké noobvraagje; Wat moet er precies afgesteld worden als je een uitlaat wisselt?
 
Laatst bewerkt:
Origineel is eigelijk de enige juiste keuze:

- Je hoeft niets af te stellen, uitlaat is ontworpen voor de specifieke machine.
- Restwaarde van de motor is hoger (origineel)
- Je kunt lekker doorrijden door de stad zonder een spoor van slapeloosheid achter te laten.

Er zijn eigelijk geen "specifieke" aftermarket dempers voor de Africa Twin, allemaal ordinaire holle pijpen, gericht op "veel legaal lawaai", en dat moet je niet willen op zo'n youngtimer.
 
Laatst bewerkt:
ik was 8-10 jaar, had een mobylette, mijn vriendje ook, op een achteraf weggetje in de polder iedere dag "racen", kilometerteller zat er niet op, op een dag had ik het bedacht, race motoren maken lawaai, dus ik mijn uitlaat ontmanteld, een lawaai...tranen in mijn ogen zo snel dacht ik dat hij nu was, daar kwam mijn vriendje ook aan met zijn brommertje, wij weer wedstrijdje, je raad het al...of ik stil stond, viel dat even tegen, mensen we laten ons door van alles en nog wat beïnvloeden, onze werkelijke voel sensors volledig overgenomen door de emotionele, ik heb snel mijn uitlaatje weer in elkaar gezet....
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft dit niets met roest te maken. Zit namelijk met hetzelfde probleem. De demper hangt altijd los in de uitlaat. Boor de uitlaat aan de achterkant open, haal de demper er uit, nadat je de borgingsring achteraan de demper ook los geboord hebt, en je zal zien dat roest niet het probleem is. De hittebestendige doek die normaal rond de demper zit is "opgelost" ! Omwikkel de demper met een hittebestendige doek/wol en plaats de demper voorzichtig terug. Dit is niet zo makkelijk aangezien je rondom maar een halve centimeter hebt. De borgingsring en daarna het dekseltje terug vastzetten. De kunst is de juiste hittebestendige doek/wol te vinden. Ik moet eerlijk zijn : ik heb dit nog niet zelf gedaan aangezien ik gisteren pas mijn uitlaat open geboord heb. Ben nu op zoek naar de hittebestendige doek/wol.
 
Buiten de "pisbloemen" in het haar is er inderdaad grote overeenstemming. Ik heb dan ook al de nodige kilometers op de teller. Ik rij ondertussen 3 jaar rond met hittebestendige doek rond de originele demper. Werkt nog steeds perfect !
 
Terug
Bovenaan Onderaan