Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Moggûh,

Wie van jullie hier gebruikt een HBM?
Waar ik klus gebruiken we zo’n draaibankje, nu zoek ik i.v.m. wat repeteerwerk de lengteaanslag zoals je ziet op de foto.
Ben al bij HMB zelf wezen informeren. Helaas verkopen ze dit onderdeel niet los.

Wie kan me helpen aan dit onderdeel.

Fijne dag, Marcel
 

Bijlagen

  • IMG_0901.jpeg
    IMG_0901.jpeg
    349,7 KB · Weergaven: 0
Moggûh,

Wie van jullie hier gebruikt een HBM?
Waar ik klus gebruiken we zo’n draaibankje, nu zoek ik i.v.m. wat repeteerwerk de lengteaanslag zoals je ziet op de foto.
Ben al bij HMB zelf wezen informeren. Helaas verkopen ze dit onderdeel niet los.

Wie kan me helpen aan dit onderdeel.

Fijne dag, Marcel
Dat zal niet meevallen, ik (ander draaibankje) heb een versimpelde versie zelf gemaakt op mijn freesbankje, onmisbaar atribuut wat mij betreft.
 
hier wil ik toch wel even op inhaken als het mag, want is dat een standaard onderdeel? heb zelf een klein hbm bankje en heb al een keer met knarsende tanden gestaan omdat ik de langsvoeding niet op tijd uit kreeg. Zit er in zo'n aanslag ook een schakelaar die de motor uit zet?
Bij mij zit er in ieder geval geen enkele vorm van aanslag op en als je de langsvoeding gebruikt moet je op tijd stoppen.
 
hier wil ik toch wel even op inhaken als het mag, want is dat een standaard onderdeel? heb zelf een klein hbm bankje en heb al een keer met knarsende tanden gestaan omdat ik de langsvoeding niet op tijd uit kreeg. Zit er in zo'n aanslag ook een schakelaar die de motor uit zet?
Bij mij zit er in ieder geval geen enkele vorm van aanslag op en als je de langsvoeding gebruikt moet je op tijd stoppen.
Op modellen die nu worden uitgeleverd zit dit onderdeel er standaard. Waar ik aan werk is al wat ouder.
Heb geen idee of de voeding automatische afslaat. Dit had ik vroeger wel op een Caseneuve draaibank. Dit was het betere werk😜

Heb inderdaad nu ook maar met een C-klem en stukje metaal gewerkt. Leek me handig om een betere uitvoering te vinden.
Anders maar zelf wat maken. Er staat ook nog een boor/frees machine waarop dit wel moet kunnen. Beetje geduld is dan wel noodzakelijk.
 
Ik heb er zelf maar één gemaakt voor mijn draaibank, zat wel wat werk in om dat in de vorm van het bed te maken.
Voor fijnafstelling zit er een bout met borgmoer in, hij gaat alleen niet uit als hij er tegenaan komt dus blijven opletten. ;)
 
Kun je niet een blok metaal met microswitch devoeding van de motor afschakelen?

db
daar ga ik eens over nadenken, in het electrische circuit van mijn bank zit 1 afslag die ik daarvoor zou kunnen "hergebruiken" standaard zit die onder de tandwielkap en die is dus niet echt noodzakelijk.

Bij de ombouw van de bank naar een 3-fase motor met frequentie regelaar heb ik die schakelaar wel gewoon opgenomen, alleen zitten alle afslag en noodstop schakelaars nu in het "zwakstroom" circuit voor de. motorsturing; je mag niet zomaar de regelaar afkappen.
 
Moet je er wel voor zorgen dat die schakelaar de motor uitschakelt ruim voor dat het kritisch wordt. Op het moment dat de motor wordt uitgeschakeld draait het hele spul nog wel even door, dus ook de spindel van de automatische voeding. De meeste banken hebben wel een slipkoppeling op de voedingsas maar ik heb daar nooit zoveel vertrouwen in.
 
Dat snap ik, hoewel dat bij mijn ienieminie bankje wel meevalt, die staat bijna direct stil als je 1 van de veiligheidsschakelaars gebruikt...
Maar ik was een binnendiameter aan het draaien met een binnenbeitel van iets wat zo kort was dat het bijna volledig in de klauwplaat zat.... de tafel komt dan ook heel dicht bij het eind van zijn slag en ik stond wel op te letten maar door ongeoefendheid bewoog ik het hendel van de voeding in eerste instantie de verkeerde kant op en toen ik dat doorhad stond er zoveel kracht op de langsvoeding doordat de tafel niet verder kon dat het hendel niet meer bewoog en ik de boel niet in z'n "vrij" kreeg.
noodstop ingeramd en de boel met de hand vrijgedraaid... er lijkt niets beschadigt te zijn, maar dat had anders af kunnen lopen... een aanslag zou dus ook niet zijn om een bepaalde draailengte af te kunnen stellen maar meer om de langsvoeding te beschermen tegen stomme leerlingdraaiflapdrollen en andere sukkels...

het hoeft dus ook niet verschuifbaar op het bed te zitten en kan met twee boutjes aan het frame geschroefd worden bijvoorbeeld net onder de lijbanen, als het maar op een punt is waar je een "voeler" contact kunt laten maken met de tafel zeg een halve cm voor de boel in de soep draait...

ps: slipkoppeling zit er niet op... wel gaat de hoofdsnaar slippen als er echt teveel kracht op komt door een happende beitel... maar de tafel tegen de aanslag maakt hele enge geluiden op de langsvoeding voor de snaar begint te slippen en het geheel stopt (en toen had ik ook inmiddels mijn brein voldoende teruggevonden om de noodstop te gebruiken)
 
Hier ook, te lang geleden dat ik daar nog mee gewerkt heb,
Ik ga vd week n oud Ferm md500 bankje in orde maken, nieuwe riem en de hele boel smeren zodat t weer wat lekkerder loopt.
Wel n vrij compleet bankje en voor wat ik er af en dan mee doe ruim voldoende.

Voor de mission impossibles heb ik n adresje .😋
 
Een extra tijd inbouwen kan door de schakelaar te verlengen met een stugge veer.

ik zat zelf te denken aan een afkap relais direct in de voeding van de bank.

Ik heb echter nog niet zo'n bank in handen gehad.

db
 
Een blind gat kun je ook andersom draaien.
Beitel op zijn kop, draairichting andersom, en dan van de bodem naar buiten draaien.
Dan heb je volop uitloop.
Dat trucje is vooral ook handig bij het snijden van binnendraad.
Nog niet nodig gehad maar wel goed om te onthouden .
Ben ook nog niet zo lang bezig met draaien .
:t
Mijn bankje stamt uit 1967 daar zitten geen enkele beveiliging op om elektrisch de motor uit te schakelen dan de normale schakelaar
Draait op 380 , Heb wel de riem zo slap afgesteld staan dat ik normaal kan draaien ( tot 1mm op aluminium) maar dat de motor riem gaat slippen als de beitel hapt
 
Moet je er wel voor zorgen dat die schakelaar de motor uitschakelt ruim voor dat het kritisch wordt. Op het moment dat de motor wordt uitgeschakeld draait het hele spul nog wel even door, dus ook de spindel van de automatische voeding. De meeste banken hebben wel een slipkoppeling op de voedingsas maar ik heb daar nooit zoveel vertrouwen in.

Ik heb op m'n Hembrug ook zo'n slipkoppeling, werkt als een trein! Je kan je slede gewoon tegen de eindstop aan laten lopen.
 
Moggûh,

Wie van jullie hier gebruikt een HBM?
Waar ik klus gebruiken we zo’n draaibankje, nu zoek ik i.v.m. wat repeteerwerk de lengteaanslag zoals je ziet op de foto.
Ben al bij HMB zelf wezen informeren. Helaas verkopen ze dit onderdeel niet los.

Wie kan me helpen aan dit onderdeel.

Fijne dag, Marcel
Het zijn SIEG bankjes,
Misschien kan je hier wat meer van vinden.
(misschien via aliexpres)
50.17€ 7% OFF|50Mm Vervoer Stop Vervoer Stop Met Hendel/Sieg Beperken Stopper/C2/C3/SC2/CJ0618/ S/N:10182 Accessoires| | - AliExpress
 
misschien de hoofdsnaar inderdaad ook wat slapper zetten, want ik dacht dat er verder niets kapot was gegaan, maar dat valt bij nadere beschouwing toch wat tegen....
Bekijk media item 1359266
inmiddels de boel uit elkaar en de behuizing heeft toch een behoorlijke duw gehad.... niet van de tafel zelf maar van de spiraal rond het spindel die niet kleiner kon....
nu is dit deel gewoon van niet al te dik blik, maar er zijn zelfs puntlasjes losgesprongen.....
Bekijk media item 1359265
nou ja, eerst alles maar weer een beetje rechtbuigen, gewoon voor het net want draaitechnisch had ik het verder nog niet eens gemerkt, zag het vandeweek pas toen ik de bank schoon stond te maken, voornamelijk aan het rare schuine randje onderin wat ik me niet kon herrinneren
 
Inmiddels met een bevriende echte draaier zitten bespreken dat je ook een mechanische oplossing kunt maken... die gewoon het bedieningshandel in zijn neutraal drukt....

Ook een interesante oplossing waar ik eerst vanwege de positie van het handel niet veel in zag... maar dat handel blijkt verstelbaar en als je m recht naar beneden laat wijzen als de langsvoeding is ingeschakeld stopt de support ook heel netjes als je iets voor het handel houdt
 
Terug
Bovenaan Onderaan