Verschil in kwaliteit remvloeistof

lexe

MF veteraan
11 nov 2001
5.331
283
vlodrop
Van motorolie is duidelijk dat er verschil is in kwaliteit tussen merken oliën.
Maar is dit ook het geval voor remvloeistof. Natuurlijk is er verschil tussen DOT3,DOT4, DOT5 en DOT5,1.
Maar zitten er verschillen in kwaliteit van DOT4 remvloeistoffen van de verschillende fabrikanten. Worden er ook dopes/toevoegingen gebruikt bij remvloeistof.
Hebben mensen ervaringen hiermee.
 
ff op gezocht:
Remvloeistof



De functie van de remvloeistof, het overbrengen van de kracht van de voet naar de remmen via druk, lijkt simpel. Door de be­drijfs­omstandigheden worden toch een groot aantal eisen gesteld. In de praktijk is er echter niet één vloeistof die aan alle eisen voldoet.

De belangrijkste eisen zijn:

Remvloeistof moet een zo hoog mogelijk kookpunt hebben (ruim boven 150°C. Dampbelvorming zal de remvloeistof terugdrukken naar het reservoir, waarna geen druk meer opgebouwd kan worden. Dat wordt vapour lock (dampslot) genoemd.
Dat kookpunt moet tijdens het gebruik zo hoog mogelijk blij­ven. Ook kleine hoeveelheden water (tot 2 °/oo) mogen het kookpunt niet verlagen.
Om te voorkomen dat zich in de remvloeistof waterdruppels vormen, moet de remvloeistof hygroscopisch zijn. Het moet het water opnemen (binden).
Het moet temperatuurstabiel zijn. Dat wil zeggen dat het bij hoge temperaturen niet uiteenvalt (gekraakt).
De oplosbaarheid van gassen moet zo laag mogelijk zijn.
Het mag niet snel oxideren.
Het mag niet te veel verdampen.
De viscositeit moet zo weinig mogelijk van temperatuur afhan­kelijk zijn. (hoge viscositeitsindex).
Remvloeistof moet een goede bescherming geven tegen corrosie. Daartoe behoort ook elektrochemische corrosie, zodat een lage zuurgraad gewenst is.
Het moet een goede smerende werking hebben en afzetten van vuildeeltjes moet worden voorkomen.
De compressibiliteit moet laag zijn. Dat wil zeggen dat de remvloeistof zelf niet erg samendrukbaar mag zijn, omdat anders een verende werking ontstaat.
Remvloeistoffen met dezelfde specificaties moeten onderling mengbaar zijn, zonder dat de kwaliteit onder de norm komt.
Het mag autolak niet te sterk aantasten.
Het mag niet te sterk giftig zijn en de huid en ogen aantas­ten.
Remvloeistof onderverdeling.

Remvloeistoffen kunnen, afhankelijk van de basisstof, in drie groepen ingedeeld worden. Dat zijn:

Polyglycolether, polymeren op basis van alcohol, wordt in meer dan 95% van alle remsystemen toegepast. Remvloeistof is een mengsel van verschillende polyglycolethers. De delen bepalen de smering, wateropname, viscositeit en het kookpunt. Er worden ongeveer 5% dopes toegevoegd, om oxidatie, corrosie en schui­men tegen te gaan.
Siliconenvloeistof, polymeren op basis van silicium en zuur­stofatomen, heeft een hoog kookpunt, een hoge viscositeitsin­dex, gunstige corrosiewerende eigenschappen en reageert goed op conventionele rubbers (elastomeren SBR en EPDM) in remsys­temen. Het is echter niet hygroscopisch en de lucht- en gasopname is hoog, zodat zeer goed afgesloten remsystemen nodig zijn. Ook de compressibiliteit is hoog. Het wordt toegepast in Amerikaanse Militaire voertuigen, motorfietsen en antieke auto's. Wanneer het op lak komt is die bijna niet meer over te spuiten.
Minerale olie wordt toegepast op remsystemen, die gecombineerd zijn met een centraal hydraulisch systeem. Om de viscositeits­index te verbeteren zijn 15% toevoegingen nodig. Verder zijn ongeveer 5% dopes tegen oxidatie, slijtage en schuimvorming nodig. Evenals motorolie zijn er synthetische olieen voor beschikbaar. Alle soorten tasten de gebruikelijke rubbers (SBR en EPDM) aan. Afdichtingen voor minerale olieen zijn op basis van NBR, neopreen of Viton. Deze materialen hebben een beperkt temperatuurbereik.
Kookpunt

Het kookpunt van remvloeistof op basis van polyglycolether, waarin geen water is opgenomen, is ongeveer 280°C. Dit heet het droge kookpunt. Wanneer de vloeistof is gebruikt, is er water opgenomen en daalt het kookpunt met ongeveer 25°C per % water. Om dat te bepalen meet men ook het natte kookpunt. Dat is met een hoeveelheid water, die na ongeveer een jaar gebruik in de vloei­stof zit (± 0,5%). Door de hygrosco­pische werking van remvloei­stof zal het altijd water aantrekken. Dit voordeel is dus tege­lijk een nadeel.





Normen voor remvloeistof

De belangrijkste normen zijn overgenomen van de Amerikaanse wetgeving, van het Department Of Transportation (DOT). Deze regels zijn gebaseerd op de norm SAE J1703 (Society of Automotive Engineers). Deze normen zijn met enkele kleine wijzigingen overgenomen in de internationale norm ISO 4925-1978, die vooral bedoeld is voor remvloeistof op basis van Polyglycolether. Op dit moment werkt men met drie klassen, namelijk DOT 3, DOT 4 en DOT 5. De klasse met het hogere nummer voldoet gewoonlijk aan hogere eisen, maar de viscositeit van DOT 3 is beter dan die van DOT 4. DOT 5 is eigenlijk bedoeld voor nieuwere vloeistofsoorten, maar ook de moderne vloeistof op basis van polyglycolethers kunnen er aan voldoen.

dus als het goed is staat DOT 3, 4 of 5.1 voor de specificatie van de vloeistof hieraan moet elke fabrikant dus voldoen.
 
leuk en aardig zo'n stukje tekst. maar men moet dan aan de minimale eisen voldoen. maar een fabrikant kan altijd kwaliteiten beter laten zijn dan dat de minimale eisen stellen. net zo goed dat er bij motor oliënen bv API-sf toch onderlingen verschillen zijn in toevoegingen ect. dus uiteindelijk de werking.

dus zijn er verschillen bij de diverse DOT4 remvloeistoffen.
 
leuk en aardig zo'n stukje tekst. maar men moet dan aan de minimale eisen voldoen. maar een fabrikant kan altijd kwaliteiten beter laten zijn dan dat de minimale eisen stellen. net zo goed dat er bij motor oliënen bv API-sf toch onderlingen verschillen zijn in toevoegingen ect. dus uiteindelijk de werking.

dus zijn er verschillen bij de diverse DOT4 remvloeistoffen.


lijkt me wel ja, waarom anders al die uren onderzoek naar weer andere vloeistoffen?

gr
 
Toch blijft de vraag: welk kwaliteitverschil zit er tussen de diverse merken DOT4?

Dat er prijsverschil in zit, dat weten we inmiddels al. :)
 
denk toch echt als je dat wilt weten je de samenstelling van de verschillende merken moet gaan vergelijken.

gr

en dat is ook knap lastig. een aantal geven wel cijfers, andere alleen maar wat verkooppraat, andere leveren wel in de winkel maar het is niet tevinden op hun site ect ect ect. ga dan maar eens vergelijken. en dan heb je het nog niet over gebruik in de praktijk.
ik kan me zo voor stellen dat bv. smering toch een onderdeel is van een eisen pakket
en daar heb ik maar 1 fabrikant iets over zien schrijven.

Of even wachten op iemand die het al heeft gedaan, en het hier post O-)

:^
 
oke mee eens hier staat alleen dat de remvloeistof aan bepaalde specs moeten voldoen. welke wordt niet besproken.
nou heb ik ff gegoogled op specs van dot 4, en nou kreeg ik een site van een fabrikant met hun specs ten opzichte van de norm.
KLIK
hier kan je dan iig de norm voor je remvloeistof uithalen.
als je nou specs van andere merken vind kan je ze vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
Kwaliteit is ook afhankelijk van het soort gebruik.
Een remvloeistof met een hoog kookpunt, moet meestal vaker ververst worden.

Omdat tie zwaarder wordt belast, of trekt hij meer water aan...(hygroscopisch)

Je zult eerder denken dat goedkope remvloeistof sneller moet worden vervangen, omdat

duurdere, 5,1 ipv 4,0, ook hogere reserve heeft, mbt duurdere toevoegingen.

:?
 
Kijk gaan we weer, maar om het makkelijker te maken, weten jullie ook dat er verschil in viscositeit is en remvloeistof en dat je als specialist er rekening mee moet houden ivm abs systemen??????
 
Kijk gaan we weer, maar om het makkelijker te maken, weten jullie ook dat er verschil in viscositeit is en remvloeistof en dat je als specialist er rekening mee moet houden ivm abs systemen??????

Inderdaad, ik ben tot 2 keer toe een kapotte ABS pomp tegengekomen door het gebruiken van DOT 5.1 vloeistof in een DOT 4 remsysteem, omdat deze 2 soorten zogenaamd geen reactie aangaan met elkaar/remsysteem was de beste man ooit eens door een aangetrouwde vriend van een broer van zn moeder verteld. Dat klopt in essentie, maar je bent vergeten dat er ook nog een ABS pomp is die gesmeerd moet worden :+
 
Laatst bewerkt:
Heeft puur te maken met het kookpunt, op elke remvloeistof staat of het mengbaar is met DOT van lagere waarde ...

DOT 5.1 is een hele andere remvloeistof , kun je NIET mengen met dot 4 of lager
 
Inderdaad, ik ben tot 2 keer toe een kapotte ABS pomp tegengekomen door het gebruiken van DOT 5.1 vloeistof in een DOT 4 remsysteem, omdat deze 2 soorten zogenaamd geen reactie aangaan met elkaar/remsysteem was de beste man ooit eens door een aangetrouwde vriend van een broer van zn moeder verteld. Dat klopt in essentie, maar je bent vergeten dat er ook nog een ABS pomp is die gesmeerd moet worden :+

maar het remsysteem hooft toch niet gesmeerd te worden :? :? het toch alleen druk op bouw, met remvloeistof als doorgeef medium en geen vloeistof circulatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan