Verschil geluid 3 en 4 cylinder motoren.

blarp

Die hard MF'er
13 nov 2007
935
405
Breda
Dit is een vraag die ik jaren geleden als eens heb gesteld, en nooit een (voor mij) begrijpelijk antwoord op gehoord heb:

=> Waarom klinkt een 3 cylinder zoveel anders dan een 4 cylinder?

Een 120 graden 3 cylinder heeft (volgens mij) een regelmatige "firing order", net zoals een (flat plane) 4 cylinder.

Waarom klinkt een 3 cylinder dan niet zoals een 4 cylinder op 3/4 van het toerental?

(ik heb het dus niet over primaire balans etc. - die verschillen snap ik wel)
 
wiskunde, niet iedereen is er even goed in ...
bij een 4T duurt de cyclus 2 toeren en dus wordt het interval ook opgemaakt op basis van die 2 toeren. maar de motor stopt niet met draaien na die 2 toeren !
1 toer = 360°, wil je dus per toer een ontsteking bij een twin MOET er 360° tussen beide zitten en dat kan dus alleen gelijke intervallen (bv een staande twin waar de zuigers tegelijk op en neer gaan), en dan krijg je 360-360-360-360-... oftewel 1 toer/1 ontsteking
terug naar de Harley :
45-675 wordt al draaiend 45-675-45-675-... en de andere 405-315-405-315-...
je ziet toch direct dat daar steeds een getal kleiner dan 360 (en het andere groter dan) in staat wat wiskundig wil zeggen dat binnen 1 toer beide ontsteken en in de andere toer geen enkele
 
Ik denk eerder dat ik jouw woordkeuze/formulering niet begrijp.

Klopt onderstaande animatie volgens jou?

592f6111d461de3480d4e5cf49c09f77.gif
 
Ik denk eerder dat ik jouw woordkeuze/formulering niet begrijp.
wat begrijp je niet ?
Klopt onderstaande animatie volgens jou?
doet er niet toe. je moet alleen tot 2 en tot 360 kunnen tellen. zoals ik al zei : het geldt voor alle V'2s (of er zouden er moeten zijn waar de drijfstangen niet op dezelfde kruktap zitten maar 90° verdraaid tov mekaar, dan zou het eventueel kunnen).
 
Laatst bewerkt:
Als je je eigen interpretatie geeft aan wanneer een krukasrotatie begint en eindigt kan je wel zeggen dat er twee verbrandingen in één rotatie plaats vinden ja. _O- Het ging er eerder over dat een 45 graden twin ook echt 45 graden achter elkaar ontbrand terwijl dat niet zo is.

En heel eigenlijk gaat het helemaal niet over twins maar drie en viercilinders in dit topic volgens de titel.
 
ik wist niet dat een draaiende motor stopt bij het einde van zijn toer om dan terug te beginnen ? en vanaf waar begin je te tellen ? vanop het punt dat de fabrikant kiest ? en als hij een ander punt kiest, blijft het resultaat dan altijd hetzelfde ?
jij mag dat gerust puur statisch bezien, maar een stilstaande motor heeft nog nooit 1 ontsteking gehad. dus als er in het echt 2 ontstekingen zijn binnen 360° is dat binnen dezelfde toer.
 
neem nu die Harley : HD kiest ervoor om de achterste cylinder nr1 te noemen, en dan krijg je blijkbaar 45-675 en "dus 2 ontstekingen per toer"; wat als ze de voorste hadden gekozen ? dan was het 675-45 en dan hadden ze volgens jou per toer 1 ontsteking ? echt ? ook al zit er maar 45° tussen ? en is het identiek hetzelfde blok ?
 
wat begrijp je niet ?

doet er niet toe. je moet alleen tot 2 en tot 360 kunnen tellen. zoals ik al zei : het geldt voor alle V'2s (of er zouden er moeten zijn waar de drijfstangen niet op dezelfde kruktap zitten maar 90° verdraaid tov mekaar, dan zou het eventueel kunnen).

Als je geen antwoord wil geven op mijn vraag dan vind ik het kinderachtig worden en doe ik niet meer mee met de discussie.
 
dat doet er absoluut niks toe. neem eendert welk V2 blok en doe de oefening : ontstekingsvolgorde vanaf de andere cylinder bepalen en je zal ALTIJD zien dat het resultaat volgens jou methode anders is. ALTIJD !
Maar die methode wordt behalve door jou helemaal niet gehanteerd, dus niet relevant, zorgt alleen maar voor verwarring.
ik weet donders goed hoe het werkt, ben je nu klaar met de topic kaping?
 
Het begint een beetje de richting op te gaan van LHBGT mensen, ik vind dat ik een vrouw bent dus moet je mij zo noemen, ook al zegt de wetenschap wat anders. _O- Of Rob met zijn ventieltje.
En daar is niet mee te discussiëren.
 
Als je geen antwoord wil geven op mijn vraag dan vind ik het kinderachtig worden en doe ik niet meer mee met de discussie.
ja, die animatie klopt. ik vraag me alleen af wat die te maken heeft met de discussie.
Maar die methode wordt behalve door jou helemaal niet gehanteerd, dus niet relevant, zorgt alleen maar voor verwarring.
ik weet donders goed hoe het werkt, ben je nu klaar met de topic kaping?
Harley heeft beslist om te beginnen bij de achterste cylinder, terwijl bij Suzuki de voorste cylinder nr 1 is ...
daardoor heeft de Harley volgens jou bij iedere toer een ontsteking (blijkbaar is het 405-315-405-315-...)
Een SV heeft dus 270-450-270-450-.. en dus heeft de Suzuki volgens jouw methode WEL 2 ontstekingen in de eerste toer , ondanks wat je eerder beweerde :
Een V-twin loopt wel ongelijkmatig maar heeft geen twee verbrandingsslagen in dezelfde krukasrotatie als je dat soms bedoeld.
je spreekt jezelf dus tegen! stel nu dat Harley met de voorste was begonnen tellen en Suzuki met de achterste, dan was het 315-405 en 450-270. dan blijft het feit dat 1 van de 2 VOLGENS JOUW niet voldoet aan je eerdere bewering (zie vetgedrukt), en heeft de Harley ineens wel 2 ontstekingen in de eerste toer en de Suzuki niet meer. terwijl de blokken identiek zijn ! ik heb je hier nog niet op weten reageren . want je hebt geen argumenten meer om dit te weerleggen, en mensen zonder argumenten spelen alleen nog op de man ...
ik weet donders goed hoe het werkt, ben je nu klaar met de topic kaping?
ja hoor , tuurlijk.
en jij bent erover begonnen, maar als het je niet meer aanstaat is het ineens topic-kaping
:')
 
Je zit nogal vast in je eigen denken en snapt het niet als ik wat uitleg en verdraait het vervolgens, ik spreek mezelf helemaal niet tegen, alleen volgens jouw niet gangbare logica. Merk je niet dat er niemand het met je eens is? Is iedereen dan zo dom of zit het dan wellicht niet zo zoals jij beweert?
 
Je zit nogal vast in je eigen denken en snapt het niet als ik wat uitleg en verdraait het vervolgens, ik spreek mezelf helemaal niet tegen, alleen volgens jouw niet gangbare logica. Merk je niet dat er niemand het met je eens is? Is iedereen dan zo dom of zit het dan wellicht niet zo zoals jij beweert?
je gebruikt veel woorden maar je zegt niets en gebruikt NUL argumenten, buiten je eigen mening ...
geef nu gvdm eens je gedacht over de keuze van welke de eerste cylinder is en wat daar de gevolgen van zijn !
en niemand ... dat zuig je ook maar uit je duim want je hebt niet eens gekeken naar likes. en het lijkt wel of Migilo van mening verandert, want je kan niet eerst akkoord zijn met jouw en daarna akkoord zijn met mij ... ofwel ?
 
je gebruikt veel woorden maar je zegt niets en gebruikt NUL argumenten, buiten je eigen mening ...
geef nu gvdm eens je gedacht over de keuze van welke de eerste cylinder is en wat daar de gevolgen van zijn !
en niemand ... dat zuig je ook maar uit je duim want je hebt ,iet eens gekeken naar likes.
Jij gebruikt momenteel een stuk meer woorden om je gelijk te proberen te krijgen. ;)
Als het al een paar keer is uitgelegd door verschillende mensen maar je accepteert het niet omdat jij een andere niet algemeen geaccepteerde) manier hebt om er tegenaan te kijken ben je ook niet te overtuigen dus verspilde moeite op een vrijdagavond, ik moet morgen weer het circuit op, lekker scheuren, stuk belangrijker dan ruzie maken op het internet over wat een krukasrotatie is met een autist. :Y
 
Als het al een paar keer is uitgelegd door verschillende mensen maar je accepteert het niet omdat jij een andere niet algemeen geaccepteerde) manier hebt om er tegenaan te kijken ben je ook niet te overtuigen dus verspilde moeite op een vrijdagavond

ineens viel mijne frank : jij (of anderen) hebben nog helemaal niks uitgelegd, je hebt alleen deze quote gegeven :

Pssst, nee. ;) Zoek maar eens op "Harley firing order" of woorden van die strekking.

It is 2-1. 405° from rear to front, then 315° from front to rear. There were a few experiments with flat trackers to make them fire 45° apart (called 'twingles') but all production bikes fire as above. It's the cam and exhaust that makes them sound different for the most part.

On edit: I forgot, it really is 1-2, but the rear cylinder is cylinder #1. At least that's what HD puts in their training manuals.
nu heb ik dat topic terug gevonden, en daarin wordt ook het omgekeerde gezegd . dus wat is waar ?
Firing order of Harley V Twin??
hier spreken ze ook van 315-405 Harley-Davidson
en hier ook : What gives a Harley-Davidson motorcycle its distinctive sound?
en hier (helemaal onderaan, maar de tekst is ook interessant) : The Harley Davidson V-Twin Engine
en hier (waar DAF400 zijn filmpje vandaan komt ) : Why do Harleys Sound Different and Idle Rough? | AdventureBikeTroop
en als ik nog wat verder zou zoeken zou ik er nog veel meer kunnen tonen.

uiteindelijk gaat het niet om de HD, maar om deze foute uitspraak :
Een V-twin loopt wel ongelijkmatig maar heeft geen twee verbrandingsslagen in dezelfde krukasrotatie als je dat soms bedoeld.
zelfs als Suzuki zegt dat het zo is geloof je het niet ...

kortom : ik denk dat jij hier de gelover bent en gelovers vallen niet te overtuigen.
Mijn bewijslast is overduidelijk, die van jouw moet ik nog zien. en bij deze : I rest my case.
 
Laatst bewerkt:
Grappig; alle merktekens die ik op een (ouwe) Hallie tegenkom, zijn gericht op het afstellen van de voorste cylinder.
En hoewel (bij oude exemplaren) beide bougies tegelijk vonken, net als bij viercylinders met twee dubbele bobines zoals oude Honda's...doet één van beide dat altijd in de uitlaatslag.
'Lost Spark' heet dat.
Aangezien HD sinds de introductie van hun Vtwin een cylinderhoek van 45 graden gebruikt, is dat dus telkens 360 - 45 opgevolgd door 360 + 45 graden (rekenend vanaf een cylinder die ontsteekt).
Dus 1 keer 2 ontstekingen op hetzelfde krukasrondje, en het volgende rondje geen..

Terug naar de triple vs. vierpitter; die kun je, door genoemde ontstekings-interval, niet hetzelfde laten klinken.
Tenzij je een vierpitter bouwt met zuigers op een 120 graden krukas...

Maar wie ben ik? Er zijn gelukkig veel slimmere dan ik op dit forum..😁
 
Laatst bewerkt:
Maar als je het vanuit de uitlaat beschouwd. Dan zie je een serie pulsen langs komen met gelijke intervallen, zowel bij de viercilinder als de drie cilinders. ( Crossplane viercilinders laat ik buiten beschouwing) De stand van de krukas, of hoeveel die draait maakt daarvoor niet uit.
Een 360° twin met 6000 toeren ( makkelijk rekenen) heeft die pulsen even vaak als een normale viercilinder met 3000 toeren. Even er vanuit gaan dat voor de rest alles gelijk is zie ik geen reden waarom dit anders zou moeten klinken? ( Je kan met andere combinaties in een uitlaatspruitstuk wel spelen maar vandaar mn opmerking dat verder alles gelijk is)
 
Maar als je het vanuit de uitlaat beschouwd. Dan zie je een serie pulsen langs komen met gelijke intervallen, zowel bij de viercilinder als de drie cilinders. ( Crossplane viercilinders laat ik buiten beschouwing) De stand van de krukas, of hoeveel die draait maakt daarvoor niet uit.
Een 360° twin met 6000 toeren ( makkelijk rekenen) heeft die pulsen even vaak als een normale viercilinder met 3000 toeren. Even er vanuit gaan dat voor de rest alles gelijk is zie ik geen reden waarom dit anders zou moeten klinken? ( Je kan met andere combinaties in een uitlaatspruitstuk wel spelen maar vandaar mn opmerking dat verder alles gelijk is)
Eindelijk iemand die mijn vraag begrijpt... het zou hetzelfde moeten klinken, maar in werkelijkheid heeft de 3 pitter een zeer karakteristiek geluid. Kennelijk onafhankelijk van uitlaat systeem of toepassing. (Bij 3 cyl autos hoor ik het ook onmiddelijk). Ja, de intervallen zijn anders, maar dat is niet relevant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan