Veel problemen met Ducati ?

bijvoorbeeld, maar ik ben eerst nog wat info aan het inwinnen voor ik definitief beslis wat het wordt. Ik zal nogff geduld moeten hebben...........helaas '(
 
bijvoorbeeld, maar ik ben eerst nog wat info aan het inwinnen voor ik definitief beslis wat het wordt. Ik zal nogff geduld moeten hebben...........helaas '(

Als je een dergelijk motor koopt doe dan aub een aankoopkeuring bij een bekende specialist. Die hebben zoveel praktijk ervaring daar kan ik bijv. echt niet tegenop.
Kost wel iets maar dan heb wel redelijke beeld van de staat van de motor alhoewel dat nooit een garantie is voor jaren zorgelose kilometers.
 
Oke, goed plan zal ik doen thanx :} , waar moet ik aan denken qua onderhoud op jaarbasis?
 
Oke, goed plan zal ik doen thanx :} , waar moet ik aan denken qua onderhoud op jaarbasis?

Kan ik je niet vertellen, want ik doe alle onderhoud zelf behalve dan de revisie wat nu plaats gaat vinden. Misschien 600 Euro bij normaal slijtage delen (bougie, filters enz)? Ga anders bij de ducati paginas langs.
 
Kan ik je niet vertellen, want ik doe alle onderhoud zelf behalve dan de revisie wat nu plaats gaat vinden. Misschien 600 Euro bij normaal slijtage delen (bougie, filters enz)? Ga anders bij de ducati paginas langs.

Is dit op basis van het zelf doen of het laten doen, ben best handis en denk dat ik dit zelf ook nog wel voor elkaar krijg.
 
Is dit op basis van het zelf doen of het laten doen, ben best handis en denk dat ik dit zelf ook nog wel voor elkaar krijg.

Dat bedrag is voor de poetsers onder ons;

Hoop dat ik niets vergeet (vast wel) en pin me niet vast op de exacte bedragen, maar ongeveer de volgende bedragen
5 liter olie........50 Euro
Oliefilter..........10 Euro
2 bougies...........10 Euro
Luchtfilter.........20 Euro
Klepstel delen......2.50 Euro per deel.

Wat je verder erbij op kan tellen zijn remblokken, remolie en weet ik veel.

Gewoon alles zelf doen bespaar je heel wat geld uit.....
 
Dat bedrag is voor de poetsers onder ons;

Hoop dat ik niets vergeet (vast wel) en pin me niet vast op de exacte bedragen, maar ongeveer de volgende bedragen
5 liter olie........50 Euro
Oliefilter..........10 Euro
2 bougies...........10 Euro
Luchtfilter.........20 Euro
Klepstel delen......2.50 Euro per deel.

Wat je verder erbij op kan tellen zijn remblokken, remolie en weet ik veel.

Gewoon alles zelf doen bespaar je heel wat geld uit.....
Banden heb ie ook nodig ;) .
 
De nieuwe Duc's zullen ongetwijfeld wel betrouwbaar zijn maar als ik hoor dat de 916 van een bekende van me binnen 3500 km al 5 of 6 keer heeft stilgestaan met pech, dan ist voor mij simpel. Ik hoef geen Duc :) , neem wel een Japans brommertje, weet ik tenminste redelijk zeker dat ik altijd kan rijden. :]
 
De nieuwe Duc's zullen ongetwijfeld wel betrouwbaar zijn maar als ik hoor dat de 916 van een bekende van me binnen 3500 km al 5 of 6 keer heeft stilgestaan met pech, dan ist voor mij simpel. Ik hoef geen Duc :) , neem wel een Japans brommertje, weet ik tenminste redelijk zeker dat ik altijd kan rijden. :]

Heb m'n 916 al 3 jaar en nog nooit problemen gehad. :}
Als je 'm maar goed onderhoud. Mischien was die Duc van die bekende van je
toevallig een miskoop of bad luck :?
 
De nieuwe Duc's zullen ongetwijfeld wel betrouwbaar zijn maar als ik hoor dat de 916 van een bekende van me binnen 3500 km al 5 of 6 keer heeft stilgestaan met pech, dan ist voor mij simpel. Ik hoef geen Duc :) , neem wel een Japans brommertje, weet ik tenminste redelijk zeker dat ik altijd kan rijden. :]

je kan altijd pech hebben, ook met een jap
ik heb in 4 jaar ruim 60000 km gereden met m'n 851, teller staat nu op 77000km.
buiten de gewone slijtage onderdelen heb ik kmtellerkabel, spanningsregelaar, oliedruksensor, koppelingsplaten, achterschokbreker, achterremklauw, lagers van hulpbeugel achterschokbreker, koppeling en accu.
wel elk jaar een beurt van +/- 500 euro.
 
Nu ben ik natuurlijk de naam van dat Duitse motorblad vergeten waarin een lijstje stond met de onderhoudskosten per motormerk (ze hadden een grote poll onder eigenaren van elk merk gedaan). En wat blijkt... Ducati is zeker niet duurder of onbetrouwbaarder in de praktijk. Onderhoud is niet goedkoop maar zeker niet duurder als dat van b.v. Aprilia (was de duurste :9
 
De nieuwe Duc's zullen ongetwijfeld wel betrouwbaar zijn maar als ik hoor dat de 916 van een bekende van me binnen 3500 km al 5 of 6 keer heeft stilgestaan met pech, dan ist voor mij simpel. Ik hoef geen Duc :) , neem wel een Japans brommertje, weet ik tenminste redelijk zeker dat ik altijd kan rijden. :]

Maar daar zit niet zo'n vreselijk mooi geluid in :9~
De meningen zijn een beetje verdeeld 50/50
 
Dat bedrag is voor de poetsers onder ons;

Hoop dat ik niets vergeet (vast wel) en pin me niet vast op de exacte bedragen, maar ongeveer de volgende bedragen
5 liter olie........50 Euro
Oliefilter..........10 Euro
2 bougies...........10 Euro
Luchtfilter.........20 Euro
Klepstel delen......2.50 Euro per deel.

Wat je verder erbij op kan tellen zijn remblokken, remolie en weet ik veel.

Gewoon alles zelf doen bespaar je heel wat geld uit.....

Wat is een "klepstel delen"?
 
laten staan dus dat ding...
Koop een kawa, loopt altijd

Zoals je aan mijn sig kan zien heb ik Honda gereden en rijd ik nu Kawasaki. Maar moet zeggen dat bij koud weer zoals het huidige weer mijn Honda met veel minder problemen startte dan mijn Kawasaki....
Ook was het nogal lastig om mijn drooggelopen Kawasaki weer te starten op de reservetank. Op m'n Hondaatje duurde dat nooit langer dan een seconde of 10 a 20 ... met m'n Kawasaki heb ik onlangs bijna 2 minuten stilgestaan langs de snelweg... (had koude handen en kon daarom niet het kraantje tijdens het rijden omschakelen)

Marc
 
Hier een foto van de cilinder kop tijdens demontage;
de geel omlijnde delen

full
 
Nou moet ik toch weer ff reageren hoor.

Al die bullshit over Ducati en kapotgaan enzo zijn volgens mij sprookjes die in de wereld geholpen zijn door niet nader te noemen Japanse merken die het niet kunnen halen bij het Elan en de Sound van een Ducati. Vandaar dat er zoveel Duc-wanaabee's zijn zoals de TRX, VTR en TL.

Oke, tot zover het conspiracy verhaal.

Ik heb voor mijn huidige motor een Cagiva Allazurra (weet nog steeds niet hoe het schrijft.... :X )gereden. Gewoon een Ducati Pantah dus. Zonder enig probleem lekker in de winter door gereden enzo. Onlangs na 5 jaar weer eens van stal gehaald, accu opgeladen.. starten en lopen! Geen enkel probleem. Vakantie naar Zuid-Engeland, twee personen en bagage... geen probleem. Helaas is het ontwerp al zo'n kleine 20 jaar oud en wil je toch ook eens meedoen met de rest van het snelle gespuis.

Ik kwam een 900ss tegen voor een belachelijk laag bedrag. Gelijk meegenomen natuurlijk. Het nadeel was wel dat er geen historie bekend was. Na een super grote beurt is dat ook weer rechtgetrokken en ik gebruik hem nu dagelijks voor woon-werk verkeer. Zonder enig probleem.

Als je nagaat dat het blok dat onder die fietsen hangt onder de eerste Pantah's hing en de carters (inclusief dichtgegoten kickstarterasgat) ook op de eerste 916's gebruikt werd, dan kun je er wel vanuit gaan dat het blok onverwoestbaar is. Leuk detail is ook dat Ducati in AL haar motorblokken een Nicasil laag in de cilinders heeft. De meeste Japanse merken lopen nog steeds met gietijzer te kloten!

De onderhoudskosten kunnen wat hoger liggen dan bij een Japanse fiets, maar over het algemeen geldt dat alleen voor de 8 kleps blokken. Voor het stellen van de kleppen e.d. moet het blok compleet gedemonteerd worden en dat kost tijd.

Gewoon kopen zo'n ding! Je zult verbaasd staan van de mogelijkheden van zo'n lichte weinig vermogen fiets.... (op een 900 met 80 pk een GSX-R 750 op een dijkje voorblijven })
 
Is inderdaad de koppeling. Dat is normaal bij een Duc.
Komt omdat ie een droge koppeling heeft. Je kan bij Biggelaar
in Oisterwijk :} een koppelingsmodificatie in laten zetten en dan ben
je het kwijt.

Schijnt alleen wel dat je met die modificatie wat moeite hebt om je voorwiel op de grond te houden...maar of dat een probleem is... :)
 
Nou moet ik toch weer ff reageren hoor.

Al die bullshit over Ducati en kapotgaan enzo zijn volgens mij sprookjes die in de wereld geholpen zijn door niet nader te noemen Japanse merken die het niet kunnen halen bij het Elan en de Sound van een Ducati. Vandaar dat er zoveel Duc-wanaabee's zijn zoals de TRX, VTR en TL.

Oke, tot zover het conspiracy verhaal.

Ik heb voor mijn huidige motor een Cagiva Allazurra (weet nog steeds niet hoe het schrijft.... :X )gereden. Gewoon een Ducati Pantah dus. Zonder enig probleem lekker in de winter door gereden enzo. Onlangs na 5 jaar weer eens van stal gehaald, accu opgeladen.. starten en lopen! Geen enkel probleem. Vakantie naar Zuid-Engeland, twee personen en bagage... geen probleem. Helaas is het ontwerp al zo'n kleine 20 jaar oud en wil je toch ook eens meedoen met de rest van het snelle gespuis.

Ik kwam een 900ss tegen voor een belachelijk laag bedrag. Gelijk meegenomen natuurlijk. Het nadeel was wel dat er geen historie bekend was. Na een super grote beurt is dat ook weer rechtgetrokken en ik gebruik hem nu dagelijks voor woon-werk verkeer. Zonder enig probleem.

Als je nagaat dat het blok dat onder die fietsen hangt onder de eerste Pantah's hing en de carters (inclusief dichtgegoten kickstarterasgat) ook op de eerste 916's gebruikt werd, dan kun je er wel vanuit gaan dat het blok onverwoestbaar is. Leuk detail is ook dat Ducati in AL haar motorblokken een Nicasil laag in de cilinders heeft. De meeste Japanse merken lopen nog steeds met gietijzer te kloten!

De onderhoudskosten kunnen wat hoger liggen dan bij een Japanse fiets, maar over het algemeen geldt dat alleen voor de 8 kleps blokken. Voor het stellen van de kleppen e.d. moet het blok compleet gedemonteerd worden en dat kost tijd.

Gewoon kopen zo'n ding! Je zult verbaasd staan van de mogelijkheden van zo'n lichte weinig vermogen fiets.... (op een 900 met 80 pk een GSX-R 750 op een dijkje voorblijven })

Bullshit of niet maar van de ruim 10 motorrijders in de straat met japanners ben ik de enigste op het moment die niet kan rijden omdat ie kapot is, en wil rijden en niet sleutelen. Maar ze zwaaien wel als ze voorbij rijden.......lol

En nicasil of niet, ze slijten wel, helaas heb ik geen foto ervan. Eerste blik was al voldoende om mij meteen uit de droom te helpen van alleen maar een paar zuigerveren vervangen gaat waarschijnlijk niet door.
Ach een yamaha r6 kan 14.500 omw/min draaien zonder nicasil(?) dus echt nodig zal het niet zijn. Een 900ss komt met moeite iets over de helft....... Misschien vanwege de zuigersnelheid dan ivm lange slag van een duuk.

Zeker nooit kleppen gesteld.... je hoeft echt niet een 600,750,900 compleet te demonteren hoor, kleppendeksels los, achterbrugdemper eruit en vooral het blok laten zitten.

In principe heb je op dijkweggetjes niets aan vermogen, meer een kwestie van vertrouwen in de motor. Maar op een snelweg, nou je blijft nergens met een 750ss ook niet tegen een eea sportwagen.

Maar alle gekheid op een stokje, ondanks de trammelant ben ik best tevreden met de duuk: leuke (looks) motor, lekkere trekkracht over een brede toerengebied en een goede wegligging dat rust uitstraalt.

wordt vervolgt.......
 
En er zit een vreselijk mooi geluid in.............
 
Nou moet ik toch weer ff reageren hoor.


Leuk detail is ook dat Ducati in AL haar motorblokken een Nicasil laag in de cilinders heeft. De meeste Japanse merken lopen nog steeds met gietijzer te kloten!
Die Nicasil laag is alweer oud man!!!

De meeste merken hebben nu een nieuwere laag die (nog) slijtvaster is.

Dat de meeste Japanse merken met gietijzer lopen te kloten is iig stierenpoep.
 
echte kosten bij een Ducati zitten 'm in de klepbediening: die is "desmodronisch", zonder klepveren en daar moet regelmatig e.e.a. worden bijgesteld
doe je dat niet, dan kan je hoge kosten krijgen, dus een Duc met service-history is zeer zeker aan te bevelen
Duc's met vierkleps-koppen (4 per cilinder), zijn qua onderhoud helemaal duur; houd daar rekening mee
Verder is de bobine bij de gemiddelde Duc een zwak punt, maar de laatste jaren is dat goed onder controle

ben je je polsen al aan het trainen voor je SuperSport? of ben je niet van plan langer dan 45 minuten er op te blijven zitten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan