Van motor naar motorscooter

Sinds een paar weken een vespa erbij
IMG_2740.jpeg

Heb er al bijna 900 km mee gereden , zo handig voor een boodschapje, of gewoon een rondje rijden
Is 300cc en daardoor ook snel genoeg op de snelweg
 
Met Euro5 heb je dan ook bijna geen luchtgekoelde meer.
Maar ook vloeistofgekoeld heb je niet altijd 11kW, helaas. De Mash Belena 125 heeft iets van 8,1kW vermogen.
Dan het nog knap wat dat ding als topsnelheid neer zet. Maar die 125 is dus ook te traag om vooraan te gaan staan, deels ook door een dipje tot 15 km/u. Je moet wat hebben wat lekker 'snappy' is als je het gas opendraait, zodat je meteen weg bent.

Dat lukt mij praktisch altijd, tot ik gister een malloot in een Mercedes tegen kwam, waar ik gelukkig niet voor ging staan, maar hij stond wel op de linkerstrook om samen met mij linksaf te gaan. Licht op groen en hij als een idioot met piepende banden de bocht door. Tuurlijk won hij het, want hij had de korte bocht. Daarna netjes 70 a 80 km/u rijden. :') Als k naar voren rijd, kijk ik altijd waar ik van verwacht wat het langzaamste voertuig is en daar ga ik voor staan. Maar nogmaals: met 125cc doe ik dat niet meer zo vaak.
 
Ik zit dus te kijken naar T-Max, C600, Kymco 550, etc. een beetje die categorie dus. Liefst een T-Max 530 Iron/DX maar die krengen (grote scooters) zijn nog best prijzig.
Waarom check je de X-ADV van Honda niet? Die is zeker ook erg gaaf, als je in de markt bent voor een scooter.....succes met je zoektocht!
 
Ik gebruik de grom voor de fun en voor woonwerk. Maar dan alleen de droge, 15 graden + dagen. Dingen is een klein feestje om te rijden, en dat ie 1:56 loopt maakt het alleen nog maar leuker. Mijn ww bestaat uit 18 km 80 km/h wegen onder en langs duinen door, dus prima te doen en hij is op temp als ik aan kom. De pcx pak ik voor alle koude / natte werkdagen of ritjes met bagage.
1 op 56 is bijzonder netjes, weet nog wel dat mijn schakelbrommer zo'n 1 op 17 deed. Had ook ongeveer 10pk _O-

Bedenk mij nu ook dat ik toentertijd soms moeite had met OV bussen inhalen dus ben bang dat 10pk gewoon te weinig voor mij gaat zijn. Een NX250 was op zich wel prima qua vermogen in het verkeer. Ben denk ik dan het beste af met zo'n 250cc, kan je nog een beetje doorrijden als je dat wil. Wil alleen niet een te lomp of suf ding :9
 
Bedenk mij nu ook dat ik toentertijd soms moeite had met OV bussen inhalen dus ben bang dat 10pk gewoon te weinig voor mij gaat zijn. Een NX250 was op zich wel prima qua vermogen in het verkeer. Ben denk ik dan het beste af met zo'n 250cc, kan je nog een beetje doorrijden als je dat wil. Wil alleen niet een te lomp of suf ding :9

Nu je het over een NX250 hebt, moet ik ineens terugdenken aan 20 jaar geleden. Mijn jongere broer had een NX250 en ik had een GSX600F. We reden toen terug van Hengelo (OV) naar Amersfoort via de A1, 's avonds laat. Omdat die NX250 niet zo vlot was op de snelweg, had ik zijn vriendin bij mij achterop genomen, dan had hij ietsje meer pit. Kwamen we dus bij een geldtransportbusje op de snelweg, die hij met pijn en moeite kon inhalen. Dus hij bleef er praktisch een tijd naast rijden voor hij er goed voorbij was.. en dat dus in het donker op een motor. Ben heel benieuwd wat die lui gedacht moeten hebben. _O-

Tot zo ver mijn memoires. :+

edit; en in het donker daar over de A1 is ook echt in het donker. Waar je in de Randstad nog veel lichten aan hebt, zie je daar praktisch niets en was het eigenlijk ook niet echt verantwoord om harder dan 130 km/u te rijden. Volgens mij kon de NX250 150 km/u, maar Nederland kennende zal er wel weer een zuidwesterwind hebben gestaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: JBi
Van welk bouwjaar is jouw PCX 125? Nvm, ik zie het al, 2011.
Dat was Euro3, de goeie ouwe tijd. Zo'n Euro3-125 is een stukje vlotter dan Euro5. Dat is echt niet leuk meer, dan ben je gewoon te traag.
Ik heb het nieuwe 125cc-spul ook onder m'n kont, daar ga ik dan vanuit bij de verkeerslichten en de huidige situatie met elektrische auto's.
Ook de topsnelheid ligt tegenwoordig een stuk lager. In bladen etc. lees je er niet over, maar het is toch echt mijn conclusie na voldoende 4-takt 125's te hebben gereden over 20 jaar. Waarom je er in bladen niet over leest, is omdat ze wel afhankelijk zijn van reclame-inkomsten en je wil niet bijten in de hand die je voedt. Ook hebben starters natuurlijk geen ervaring, dus weten niet wat ze moeten verwachten en accepteren het en zien het als normaal. Op mijn website zeg ik ook dat je beter een 125cc met Euro3 of anders nog Euro4 kan kopen, maar beter geen Euro5. Tenzij vlotter optrekken en een hogere top je geen zak uitmaakt. Kan natuurlijk ook. Voor alleen in de stad is het niet erg, gebruik je 'm daar buiten ook, dan wel. Met A1 wil ik persoonlijk zoveel mogelijk vermogen hebben en een zo laag mogelijk gewicht. In Europa ben je al genaaid met A1.

Het probleem met Euro5 en A1 is dat je gewoon niet meer cc's erbij kan geven om dezelfde specs te hebben als bij Euro3/4. Bij grotere motoren kunnen er wel cc's bij en dat zie je dan ook vaak gebeuren. Daarnaast merk je het op een zware motor minder, omdat je gewoon niet alles van een motor vraagt. Bij 125cc doe je dat wel. Soms heb je dan ook gewoon minder vermoen dan voorheen met dezelfde longinhoud. Zie de Z650's van Kawasaki, die leveren ook minder vermogen dan de ER-6N. Zelfde blok, maar dan schoner gemaakt. Voor zo'n motor maakt het weinig uit, nog steeds erg veel lol op zo'n ding en het loopt nog steeds hard.

Dus sta jij met een Euro5 125cc motorscooter voor het verkeerslicht, dan ben je echt minder vlot weg dan met een oudje die zogenaamd heel erg slecht is voor het milieu.
klopt. mijn Speed Twin 1200 is euro5. staat standaard erg arm afgesteld.
decat gedaan, open uitlaten (in elke uitlaat zit nog een cat, dus in totaal 3), rijkere mapping en voila: 13% meer pk en koppel op het achterwiel.
 
Eigenlijk zou je niet met minder dan 300cc moeten willen rijden.
Minder is ongeschikt voor de snelweg en op prov. wegen zit je continu op je max.

Zo'n 125-je die rijd je net als een bromfiets. ALTIJD alleen VOLGAS!
Nog erger: Het overige verkeer ziet jou ook als een bromfiets.
Ze zetten de auto er dan zo vóór. Niet om jou te dwarsbomen, maar schatten gewoon in dat je zeer langzaam gaat zijn.

Verder met zo'n licht ding, wil je eigenlijk niet mee de snelweg op. Ze vliegen je aan alle kanten voorbij.
Moet je tussen de trucks gaan rijden. Dan voel je je echt niet happy.
Toch makkelijk als het wel kán. Bijv via een rondweg een hele stad (met woud aan stoplichten) overslaan.

Argument van een aankomend 'bromfiets'-rijders is altijd dat ze toch nooit over de snelweg gaan rijden.
Als ik zelf aan het toeren ben over de kleinste weggetjes en er komt een stad, dan omzijl ik die meestal via de snelweg.
 
Het nadeel van 125's etc is dat ze soms juist wél denken dat je snel bent en maken dan geen plaats als je wil invoegen op de snelweg. Dus dan mag je hopen als je vol gas geeft dat je er net voor kan invoegen of toch even gas lossen en er achter invoegen. Beste kans van slagen is er dan achter invoegen. Maar met mijn 155cc'er kan ik overdags prima meekomen op de snelweg hoor. Ik kan zelfs nog inhalen ook, zo lang er maar geen harde tegenwind staat. Maar beter is idd om een 300 te hebben als je ook vaak de snelweg op wil.
 
Heb zelf na 30 jaar motorrijden een paar jaar voor de motorscooter gekozen. 1 jaar pcx150 en 2 jaar Maxsym400. Ik kon er niet aan wennen. Vond het in eerste instantie makkelijk een scooter met 600km WW per week, maar hoe leuk ik het ook wilde vinden, het was hem niet. Vond het te windgevoelig en bochten aansnijden eindigde standaard in het verschonen van mijn ondergoed... 🤪😱
Toch maar weer terug naar de motor gegaan en ik had dezelfde minuut mijn plezier weer terug.
Maar... vooral doen wat je zelf wilt, boeie wat anderen vinden, het moet vooral jouw ding zijn!!!
 
Als hierboven gemeld is 600km ww per week natuurlijk een motor al snel gewenst. Dat is 60km enkele reis.

Maar velen werken natuurlijk veel dichterbij.
Tot ongeveer 30km enkele rit kan je beter een speed-pedelec aanschaffen.
Die mogen weliswaar maar 45kmh, maar al vaker gezien dat die veel sneller gaan.
Voordeel van een E-fiets is ook dat je overal binnendoor kunt rijden op plekken waar een auto/ motor niet mag komen.

Vroegâh reed ik voor mijn werk van Ede naar Duiven. Dat was 27km enkel.
Met de auto iedere keer door een woud aan stoplichten.
Met mijn brommertje binnendoor was toen bijna net zo snel.

Het zou nu ideaal zijn met een (snelle) speed-pedelec. (van de zaak?)
Op het werk de E-bike aan de stekker. Toen moest ik de benzine nog zelf betalen. Oke, was toen wel km-vergoeding.
 
Als hierboven gemeld is 600km ww per week natuurlijk een motor al snel gewenst. Dat is 60km enkele reis.

Maar velen werken natuurlijk veel dichterbij.
Tot ongeveer 30km enkele rit kan je beter een speed-pedelec aanschaffen.
Die mogen weliswaar maar 45kmh, maar al vaker gezien dat die veel sneller gaan.
Voordeel van een E-fiets is ook dat je overal binnendoor kunt rijden op plekken waar een auto/ motor niet mag komen.

Vroegâh reed ik voor mijn werk van Ede naar Duiven. Dat was 27km enkel.
Met de auto iedere keer door een woud aan stoplichten.
Met mijn brommertje binnendoor was toen bijna net zo snel.

Het zou nu ideaal zijn met een (snelle) speed-pedelec. (van de zaak?)
Op het werk de E-bike aan de stekker. Toen moest ik de benzine nog zelf betalen. Oke, was toen wel km-vergoeding.
Speedbike , is mooi tot dat je de prijs ziet
Bij mijn buurman is het goed geregeld via zijn werk , iedere 3 jaar een nieuwe uitzoeken maar betaald hij natuurlijk ook een bedrag p/m voor .
Die van hem is bijna 9000 euro maar hij heeft collega's met een fiets van 13.000 euro , zelfde merk maar duurde motor en accu enzo .
Voor dat geld heb ik een leuke / nieuwe motor of scooter.
 
Heb zelf ook een PCX150 naast mijn andere motors , rijdt hier het hele jaar ww mee behalve als er sneeuw ligt en zo nu en dan ook een toeristisch rondje , is gewoon lachen.
Iedere 300km ga ik tanken en krijg ik er met moeite 5,5 liter in , ik ben er super blij mee en je ziet het tegenwoordig steeds vaker dat ze er een motor scooter naast een motor hebben.
 
Speedbike , is mooi tot dat je de prijs ziet
Bij mijn buurman is het goed geregeld via zijn werk , iedere 3 jaar een nieuwe uitzoeken maar betaald hij natuurlijk ook een bedrag p/m voor .
Die van hem is bijna 9000 euro maar hij heeft collega's met een fiets van 13.000 euro , zelfde merk maar duurde motor en accu enzo .
Voor dat geld heb ik een leuke / nieuwe motor of scooter.
Plus dat je bij zo’n speed de accu zo vaak op moet laden , als je 30 km 45 wil rijden ( 2 keer per dag ) dat je na 3 jaar een nieuwe accu moet kopen
 
Motorscooters zijn geweldig, zeker voor alle ff snel ritjes (<50km ofzo) en je zit redelijk goed beschermd tegen de weersomstandigheden.
Sturen is wat anders, maar dat went vrij snel en zeker de kleinere varianten sturen behoorlijk snel.
Ik heb een tijdje woon-werk (40km enkel) gereden met een Dylan 150 (en varianten), PCX125 (op LPG) en een Forza 250, de route was grotendeels snelweg en 80 weg.
De 150cc versies gingen eigenlijk prima als je tussen 6 en 19 reed, dan kon je prima mee met 110km/u ofzo, alleen tegenwind icm viaduct omhoog moet je het inhalen ff plannen. De PCX125 was een wedstrijdje hoe je van de ene naar de andere vrachtwagen kon slipstreamen, dat werd wel vrij snel irritant, maar t/m 80 wegen ging het prima.
De Forza 250 (met z'n 19 hele PK's) kon de 115 altijd wel vasthouden en ging als het moest 125/130. Voornaamste nadeel daaraan was het verbruik als je op de snelweg reed (1:23 ofzo), m'n huidige Integra 700 doet met dezelfde snelheden 1:26.

Eigenlijk is die Integra, buiten het ontbreken van een fatsoenlijk helmbak ideaal: goede windbescherming, meer dan snel genoeg en zuinig.
(en dan zeg je: pak dan een NC7x0S/X want die hebben een grote opslagemmer, die heb ik gehad en de windbescherming is in verhouding gewoon bagger, dus dan maar met topkoffer onderweg)
 
Plus dat je bij zo’n speed de accu zo vaak op moet laden , als je 30 km 45 wil rijden ( 2 keer per dag ) dat je na 3 jaar een nieuwe accu moet kopen
Meer zaken hebben hier invloed op zoals hoeveel van de capaciteit nodig is voor de rit en vooral hoe de eigenaar ermee omgaat.

Batterijen zijn eerder op doordat eigenaars ze altijd helemaal vol laden en vol bewaren, of helemaal leegrijden en zo laten liggen. Beide zijn funest voor een Li-Ion batterij.

Als je zorgt dat je doorgaans binnen ~20% en ~80% SoC blijft, hem niet helemaal leeg of helemaal vol bewaart dan kan zo’n batterij heel lang mee.
 
Meer zaken hebben hier invloed op zoals hoeveel van de capaciteit nodig is voor de rit en vooral hoe de eigenaar ermee omgaat.

Batterijen zijn eerder op doordat eigenaars ze altijd helemaal vol laden en vol bewaren, of helemaal leegrijden en zo laten liggen. Beide zijn funest voor een Li-Ion batterij.

Als je zorgt dat je doorgaans binnen ~20% en ~80% SoC blijft, hem niet helemaal leeg of helemaal vol bewaart dan kan zo’n batterij heel lang mee.
Onzin heb een gewone elektrische fiets laad ik helemaal op en batterij blijft al 3 jaar op zelfde pijl
Vorige bleef dat ook maar ik laad hem twee keer per week en niet zoals veel van die stromer rijders elke dag of twee keer per dag
Je hebt nogal wat stroom nodig als je 45 of 50 km per uur wil rijden namelijk
 
Batterij capaciteit verticaal, uitgezet tegen het aantal volledige laadcycli horizontaal; bij 7 verschillende laad en ontlaad gewoontes.
Klik om te vergroten.


IMG_0445.jpeg

Hier kun je heel veel uit afleiden, kan heel nuttig zijn mocht iemand een elektrische motorscooter willen rijden; ik ben al jaren op zoek naar een geschikte…
 
Laatst bewerkt:
Tussen analyse TMAX vs motor

Wat ik mis:
= Felle acceleratie ("afgeschoten worden", meestal eindigend in een flinke snelheids overschrijding)
= Bediening van de motor (schakelen, QS, koppelen), "involved" zijn.
= Een zijn met de motor (benen om tank)
= Stoere uitstraling, bezwaaid worden door andere stoere motorrijders. :+

Wat ik win:
= Moeiteloos, zonder enige inspanning door het verkeer zwemmen, vliegend tapijt gevoel.
(ik moet oppassen niet ten prooi te vallen aan een Noord-Afrikaanse rijstijl 😎)
= Enorm zitcomfort (benen strekken), uit de wind. Of in de wind als het warm is (even op knopje drukken, ruit omlaag)
= Decadente opties (elektrische ruit, hand en zetelverwarming, cruise control)

Ik heb er nu enige WW ritten opzitten, ook in minder weer.
Ondanks de ontbrekende tank tussen de benen is er toch snel vertrouwen in het bochtenwerk; uiteindelijk hetzelfde vertrouwen als op de motor.
Stuurt strak, ik voel me niet beperkt (behalve dan door mijn eigen beperkingen)
Van zijwind geen overmatige last, en nog steeds moeiteloos de meeste auto's voorblijven.
File filteren geen enkel probleem, zelfs iets smaller dan de Tracer.
Omdat het allemaal zo makkelijk gaat, moet ik ook met dit ding een beetje op de snelheid letten; je voelt de snelheid wat minder.
Het is anders. Maar vooralsnog bevalt het me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan