Usb van gps waterdicht aansluiten

naaitsab

MF veteraan
5 aug 2008
1.097
0
Langedijk
Ik wil op mijn motor een pda met gps gebruiken, ik heb al een otterbox met een stuurhouder.
Onder mijn zadel ga ik een sigarette aansteker plug maken(zoals in de auto)
nou wordt mijn pda dmv usb gevoed er moet dus ook een 12>5v sigarette>usb plug onder het zadel aangesloten worden.
nou kan de otterbox wel goed open maar zitten de kabels vast in een speciaal huis(voor stevigheid en waterproof) ik kan de usb kabel er alleen uithale tenzij ik 2 kleine schroefjes loshaal, dit duurt natuurlijk veels te lang.
dus nou dacht ik om 1 vaste usb>usb kabel vanuit de otterbox naar een plek te laten lopen en een usb kabel vanaf de plug onder het zadel, maar nu komt het probleem deze 2 usb kabels aan elkaar verbinden en vooral (spat)waterdicht.

Heeft iemand hier een product/oplossing voor?
en een plastic boterhammenzakje eromheen is niet wat ik zoek.

ps. het mooiste zou zijn als er ook nog een audio cabel in kan welke ook los gehaald kan worden ivm geluid naar de helm
 
Voor de kerstboom buiten heb je van die plastic-dozen welke je om je 220v snoer heen kan doen waardoor de kabel in en uitvoer d.m.v. rubbers spat-water dicht is.
Ik weet niet of ze ook in een maatje kleiner bestaan?
 
ja daar dacht ik ook al aan, maar inderdaad ze zijn erg groot.
zal lastig worden zoiets te vinden in het klein.
 
Als je een beetje kunt solderen soldeer je ze gewoon aan elkaar en met wat krimpkous/tape moet dat waterdicht wel lukken denk ik?
 
ja dan zit het wel aan elkaar maar dan kan ik ook gewoon 1 lange kabel nemen, het gaat erom dat ik de usb kabel een beetje makkelijk kan losmaken, want er zijn van die lui die niet van andermans spullen af kunnen blijven dus laat ik mijn pda niet op de motor zitten
of ik zou elke keer het zadel open kunnen doen en de plug lostrekken, maar dat is een gekloot van jewelste en de accu+ecu die daar zitten vinden de regen niet zo fijn.
 
En een waterdichte stekker ertussen? Ik gebruik zelf de Bulgin Micro Buccaneer om het geluid van mijn MP3 en porto naar mijn intercom te krijgen. Je hebt daarvan chassis-inbouwdelen en plugs die daarin passen, met meerdere polen. Solderen is een beetje gepriegel, want het zijn nogal kleine stekkers, maar het is wel een fraaie oplossing. Onder andere te koop bij RS Online.

Verder kun je de stekker gebruiken die ook bij de deelbare motorkabel van de Zumo zit:
totaal.jpg

Die is ook in meerdere polen te verkrijgen. Ik ben alleen vergeten waar je die kunt kopen en wat de precieze naam is... |( Als het me weer te binnen schiet, laat ik wel wat weten!
 
Ik heb precies hetzelfde. (ook otterbox + pda).
Tot deze zomer reed ik honda shadow, en had een sigarettevrouwtje onder mijn tank(dus droog). De otterbox sloot ik gewoon aan via het standaard krulsnoer. Er liep dan wel een snoer over m'n tank, maar loskoppelen etc ging goed. (voor de rit in otterbox doen kostte natuurlijk wel ff paar minuten).

Bij m'n sv650N ben ik beetje aan t klootviolen gegaan. Er sigarettevrouwtje bij koplamp (ultra mini kuipje....) gedaan. Maar dat was al niks. Daarna via gewone stekker geprobeerd. Maar was ff vergeten dat in de krulsnoer een 12>5 volt conversie zit. Dus pda overleden(is inmiddels gerepareerd) en kwam ik een keertje met net de verkeerde draad, zonder zekering) tegen voorvork aan. Met gevolg dat draad compleet oprookte. Dat was wel erg eng om te zien, maar gelukkig doet alles het nog. Alleen onder de tank wat kleine brandplekjes.

Maar ik heb het volgende plan:
- sigarettevrouwtje onder buddyseat
- Bij autozaak heb ik sigarettestekker Naar 2x sigarette + 2x usb gekocht. (ook handig voor in auto om telefoon + iets anders tegelijk op te laden (pda+koelbox:-))
- Lang USB draad naar voren( bij koplamp)
- Kort USB draad voor permanent in otterbox
- Beide USB uiteinde afstrippen en dan bij conrad ofzo stekkertje kopen. (moet ik nog doen)
 
@ Tha_Biker,
Dat ziet er mooi uit dan zou ik de 2 usb kabels openknippen en op internet zoeken welke draden de + en - zijn, op rs online kom ik niet echt verder, bij welke sectie moet ik kijken? :$
evt 1 kleinje voor de audio zelfde 2 kabels uiteinde's open knippen connectors ertusse en aansluite, audio is makkelijk 2 draden(of mantel en 1 draad) als +/-

@acie,
de usb kabel moet waterdicht los gehaald kunenn worden, want ik laat de otterbox er niet opzitten
kit061.2.jpg

dit zit erop dus loshale in de otterbox is geen optie(kost zeker paar minuten in de woonkamer dus op de motor is het geen optie om te doen)
en onder het zadel/tank loshale is nogal lastig als het regend dan regend het in bij je accu en andere electro spul.
 
Uhm was misschien niet helemaal duidelijk...

Vanuit otterbox loopt dus kort usb kabeltje. Ene kant in de otterbox, ander kant met zelf gemaakt stekkertje.

Verder loopt er van achteren langere usb naar voren. Aan de voorkant, bij de koplamp zit dan het andere zelf gemaakte stekkertje.

Het enige wat je dus elke keer hoeft te doen is otterbox loshalen/in houder plaatsen. en het korte usb kabeltje met zelf gemaakte stekkertje steken in zelf gemaakte stekkertje wat bij koplamp uitkomt.
Het achterin onder buddyseat aansluiten is dus maar eenmalig
Het stekkertje zelf, wat waterdicht is, is idd lastig te vinden -O-
 
Laatst bewerkt:
Bij RS Online zoeken op "Bulgin" (linksboven zit een zoekvenster) zou het moeten doen...

Die andere stekker heb ik nog steeds niet gevonden, weet echt niet meer waar ik die vandaan heb... |(

EDIT: Toch gevonden welke het is. *O* Het is de AMP SuperSeal, onder andere hier te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
@ acie dat wil ik ook doen dacht zelf al aan iets van zoon oud foto rolletje kokertje, daar gat bovenin gat onderin en rubbers, beete mee klooien.
Hoe heb jij het gemaakt?

@tha_biker dit is perfect bedankt voor de moeite man! :}
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan, ben benieuwd wat je gaat knutselen! ;)

Otterbox is trouwens wel een mooi dingetje, heb er ook een hele tijd eentje gehad. Werkte perfect (behalve bij regen, dan besloeg het buitenste venster...)!
 
Bij RS Online zoeken op "Bulgin" (linksboven zit een zoekvenster) zou het moeten doen...

Die andere stekker heb ik nog steeds niet gevonden, weet echt niet meer waar ik die vandaan heb... |(

EDIT: Toch gevonden welke het is. *O* Het is de AMP SuperSeal, onder andere hier te krijgen.
Mooie plug die AMP SuperSeal, that will do the job!
 
AMP superseal is idd een goede oplossing.
Eerst had ik een stekker niet die waterdicht was, gaf eigenlijk geen problemen. Maar heb ik ooit nooit in veel regen mee gereden.
Denk dat ik straks ook maar zo een superseal bestel. Dus gewoon ff usb kabel netjes strippen, beetje siliconenkit erbij:-) en klaar is kees

Nu ik er bij google op zoek, zijn ze ook bij conrad gewoon te krijgen. Via conrad zelf deze nooit gevonden

PS dat buitenste klepje heb ik er afgehaald, in de zon vind ik het ook minder schitteren.
 
Laatst bewerkt:
De usb moet moet in 2 kanalen gesplitst worden een + en een - van de plug? of zie ik dat verkeerd.
dacht er zelf aan 1 lange 2 stroomkabel +/- door midden knippen daar aan beidekanten een male usb erop 1tje in de pda en 1tje in de voeding
audio is een ander verhaal denk ik een lange male>female 3.5 mm audio kabel door midden knippen de mantel is dan waarschijnlijk de - deze in 1 poort en de + in de andere poort van de superseal stekker, moeten de gaten niet te groot zijn anders wat silicone kit ertussen ofzo
 
Laatst bewerkt:
Hier een voorbeeld van usb diagram.
http://www.interfacebus.com/usb-cable-diagram.html

Als je alleen de + en - verbind moet het goed zijn. (wel aan 5 volt natuurlijk:-)) Verwacht ik, data gebruik je in dit geval toch niet.
EDIT, las ik net ergens:USB Charger
To force charging of your iPod, PSP or any USB device, you have to force high the levels of the data pins 2 (D-) and 3 (D+) by connecting them to a +5V using a 10KOhm resistor.

Ik gebruik voor de zekerheid dus lekker de hele usb kabel als stroomkabel en bestel een connector voor alle polen, dus niet alleen + en -

Nadeel van gewone stroomkabel gebruiken is dat je er zelf een usb stekker aan moet gaan maken. Bij conrad hebben ze ze wel, voor kleine type usb zie ik ze echter niet.
Voor het opvullen zitten er bij die superseal setjes wel een soort van rubberen dopjes, kit hoeft dus niet perse.
 
Laatst bewerkt:
@ acie, dus ik moet de in-/uitgaande data kabels met elkaar verbinden 5v erop en een 10 Kohm weerstand ertussen?
dat is me teveel werk plus dat 5volt kan lastig worden doorverbinden met de + enz enz
denk dat ik ook voor de oplossing met 4 slots gaa 1 gat de + andere de - 3e de +data en 4e de -data draden.
kan die stekker wel tegen aantal keren los halen en vastzetten op bijv vakantie? of heb je er ook geen ervaring mee
 
@ acie, dus ik moet de in-/uitgaande data kabels met elkaar verbinden 5v erop en een 10 Kohm weerstand ertussen?
dat is me teveel werk plus dat 5volt kan lastig worden doorverbinden met de + enz enz
denk dat ik ook voor de oplossing met 4 slots gaa 1 gat de + andere de - 3e de +data en 4e de -data draden.
kan die stekker wel tegen aantal keren los halen en vastzetten op bijv vakantie? of heb je er ook geen ervaring mee

K heb al een keertje pda met 12 ipv 5 het ziekenhuis in geholpen. Dus ik ga nu maar lekker op safe. Dus gewoon usb doorknippen en alle draadje simpel doorverbinden dmv stekkertje. Met deze stekker heb ik geen ervaring, maar vaak blijft t wel priegelwerk of goed te krijgen
 
Ik ga zoon siggarette plug met usb kopen dus die is al 5volt, gebruik er ook zo eentje in de auto werkt goed ook geen last met 12v gedoe
 
En een waterdichte stekker ertussen? Ik gebruik zelf de Bulgin Micro Buccaneer om het geluid van mijn MP3 en porto naar mijn intercom te krijgen. Je hebt daarvan chassis-inbouwdelen en plugs die daarin passen, met meerdere polen. Solderen is een beetje gepriegel, want het zijn nogal kleine stekkers, maar het is wel een fraaie oplossing. Onder andere te koop bij RS Online.

Verder kun je de stekker gebruiken die ook bij de deelbare motorkabel van de Zumo zit:
[afbeelding]
Die is ook in meerdere polen te verkrijgen. Ik ben alleen vergeten waar je die kunt kopen en wat de precieze naam is... |( Als het me weer te binnen schiet, laat ik wel wat weten!
www.rdae.nl

heb nu mijn hele kabelboom mee volgehangen omdat honda kleine prutsstekkertjes had :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan