type koffers advies

Ik hoop binnen 3 maanden een nieuwe motor te kopen :) maar als student zijn er meer zaken waar ik financieel rekening mee moet houden :p

Het is heel fijn dat iedereen meedenkt :) maar ik wil koffers die voldoen aan mijn eisen zonder een krediet af te hoeven sluiten :)🙈
 
Het begint natuurlijk met de motor. Als je daarin een keuze hebt gemaakt kun je koffers gaan kiezen.

Een leuke optie is de Trekker van Givi (o.a. TRK33N).
Deze heeft twee manieren van openen: als volledige of gedeeltelijke zijlader. Bij de laatste manier gaat er maar een kleine klep open voor het snel uitnemen van spullen.
Verder kun je deze (zij)koffers ook als topkoffer gebruiken. Dus voor op vakantie twee zijkoffers en een toprol (of tent/slaapzak) bovenop, en voor woon-werk verkeer één koffer als topkoffer (makkelijker in de file; dan heb je liever geen zijkoffers)

nc750x%20GIVI.jpg

Even een foto "geleend" van een clubgenoot ;)
 
mooi systeem :) alleen de buitenkant is wel echt anders dan mijn smaak :P

Ik heb nog even gezocht, ik hoop dat de plaatjes het goed doen!
Dit zijn de originele koffers (die dus direct aan de motor vastzitten, montage beugels zijn ook passagiershandvaten)
full



Dit zijn de koffers van SW-motecht bijvoorbeeld.. maar die steken veel verder uit.. is dit dan nog praktisch in de dagelijkse file...
full
 
Laatst bewerkt:
mooi systeem :) alleen de buitenkant is wel echt anders dan mijn smaak :P
Vind ze zelf ook niet de mooiste maar ook verkrijgbaar in geheel zwart:
Trekker%20black.JPG

Ik heb nog even gezocht, ik hoop dat de plaatjes het goed doen!
Dit zijn de originele koffers (die dus direct aan de motor vastzitten, montage beugels zijn ook passagiershandvaten)
[afbeelding]
Ah... de nieuwe Versys. Hele leuke en mooie motor *D
Dit zijn de koffers van SW-motecht bijvoorbeeld.. maar die steken veel verder uit.. is dit dan nog praktisch in de dagelijkse file...
[afbeelding]
Lijkt me dat de koffers breder zijn dan het stuur en dat vind ik niet echt prettig voor in de file. Het wil nog wel eens zo krap zijn dat ik met een spiegel de sluitingen op de zijkant van een vrachtwagen aantik of dat ik bij een busje moet spiegel-slalommen en dan zijn uitstekende zijkoffers fataal :o
 
Ja :) de nieuwe versys is wel erg strak geworden :)

De oude koffers waren echt zo foei lelijk... daar had ik meteen SW-motechs of GIVI op gekocht :P....
Maar met die nieuwe lijn ben ik niet ontevreden... dus vroeg me daarom af wat slim is :)
 
Ik heb recent een topkoffer gekocht en maak zelf het rek om de zaak op de motor vast te maken. Vierkant 25 mm, knikje erin en TIG gelast, en vastmaken op de handgrepen.
Maar, de bevestiging op de grondplaat ( SHAD) lijkt me nogal summier. Een randje waar je de kofferrand onder schuift en dan een soort klikvergrendeling die via de sleutel/greep wordt bediend.

Is het nu aan te raden om bijvoorbeeld met een extra kabeltje de koffer vast te maken zodat als het misgaat de koffer aan je motor verbonden blijft en niet zelf ervandoor gaat ? Of gewoon met een boutje aan de grondplaat vastmaken en dan maak accepteren dat de koffer niet zo maar te verwijderen is ?

Meningen ? Ervaringen ? Adviezen ? Ik houd me aanbevolen !
 
Laatst bewerkt:
Ik heb recent een topkoffer gekocht en maak zelf het rek om de zaak op de motor vast te maken. Vierkant 25 mm, knikje erin en TIG gelast, en vastmaken op de handgrepen.
Maar, de bevestiging op de grondplaat ( SHAD) lijkt me nogal summier. Een randje waar je de kofferrand onder schuift en dan een soort klikvergrendeling die via de sleutel/greep wordt bediend.

Is het nu aan te raden om bijvoorbeeld met een extra kabeltje de koffer vast te maken zodat als het misgaat de koffer aan je motor verbonden blijft en niet zelf ervandoor gaat ? Of gewoon met een boutje aan de grondplaat vastmaken en dan maak accepteren dat de koffer niet zo maar te verwijderen is ?

Meningen ? Ervaringen ? Adviezen ? Ik houd me aanbevolen !

Ik heb verschillende systemen gehad en er nog nooit een verloren dus verwacht dat het wel meevalt. Als je hem toch wilt borgen zou ik persoonlijk gaan voor een boutje aan de grondplaat. Als je voor een kabeltje gaat en koffer vliegt eraf dan blijft hij "ergens" hangen wat je stabiliteit waarschijnlijk niet ten goede komt. Ga je los van het verliezen van je koffer misschien ook nog onderuit.

Edit: Wel hulde dat je het zelf kan maken! Ik vind al die zooi belachelijk duur voor een zootje gebogen en aan elkaar gelaste stukken pijp, maar helaas niet de handigheid om het zelf te maken. Kan wel redelijk wat zelf maar als het op lassen aankomt dan haak ik af.
 
Laatst bewerkt:
Ooit 1 keer een losgetrilde bout gehad waardoor mijn achterliggers plots met 90 een topkoffer moesten omzeilen. Dit zit achterop de motor, vangt veel meer wind dan de zijkoffers... mij zie je niet meer met zo'n kreng rondrijden.
 
Die alu koffers zijn wel erg mooi om te zien (stoer). Verder voorkomt het diefstal van je spullen en kun je ze gemakkelijk als tafeltje gebruiken op de camping.
Maar ik heb ook al diverse verhalen gelezen over motorrijders die hun onderbeen hebben gebroken, vanwege zo'n alu koffer.
O.a. de schrijver Ted Simon heeft dat gedaan (zie "Dreaming of Jupiter")
 
Ik ben afgelopen zomer met 90 onderuit gegleden. Plots lag er een bak grind op een recht doorgaand stuk (niet zichtbaar ivm felle zon en bladerdek boven de weg wat de ene keer wel en dan weer niet een beetje licht door liet).
De motor lag het eerste stuk op me, maar doordat ik zo'n sterke alu koffer had plette deze mojn been niet. Hoe dit gegaan zou zijn met een plastic koffer weet ik niet. Hieronder een kiekje van mijn koffer die het volledige gewicht van mijn motor + campeeruitrusting (zo'n 300 kg totaal)op zich kreeg met een klap van 90 op het asfalt en vervolgend nog zo'n 70 meter rechtdoor is gegleden!

bMUJv41.jpg


Een groot onzinverhaal dus dat je je been kan breken aan een alu koffer. Alles kan en je kunt net pech hebben.

en ja deze koffer is afgeschreven... alu is stevig maar het houd ook niet alles.
 
Laatst bewerkt:
Die alu koffers zijn wel erg mooi om te zien (stoer). Verder voorkomt het diefstal van je spullen en kun je ze gemakkelijk als tafeltje gebruiken op de camping.
Maar ik heb ook al diverse verhalen gelezen over motorrijders die hun onderbeen hebben gebroken, vanwege zo'n alu koffer.
O.a. de schrijver Ted Simon heeft dat gedaan (zie "Dreaming of Jupiter")

Natuurlijk kan dat gebeuren, maar dat kan met een kunststof koffer net zo goed.
 
ik heb koffers van heavy duties op mijn africa twin.
ik ben al af en toe gevallen, en aan mijn koffers is er nog niet veel.
Beetje schuifschade, maar geen deuken of vervorming.

wel al heel veel vloeistoffen uitgelopen :? |(
olie, melk, soep ... :?

redelijk content van
 
Laatst bewerkt:
wel waterdicht, van eten en drank die ik er zelf heb ingestoken.
maar sommige padjes in marokko kunnen alles in je koffers goed dooreen schudden
 
Ooit 1 keer een losgetrilde bout gehad waardoor mijn achterliggers plots met 90 een topkoffer moesten omzeilen. Dit zit achterop de motor, vangt veel meer wind dan de zijkoffers... mij zie je niet meer met zo'n kreng rondrijden.

Je komt echt met slechte redenen aan waarom je geen zijgeladen koffers moet nemen of een topkoffer :Z

Als je een bovengeladen zijkoffer hebt en je moet iets onderin hebben, ben je nog steeds de lul.... En omdat jij ooit een keer een losgetrilde bout had moet heel MF natuurlijk geen topkoffer meer nemen.....
 
Daarom doe ik dus altijd voor de zekerheid een druppeltje loctite er tussen.
 
Ik heb als extra beveiliging twee gaatjes 6 mm door en door geboord , twee slotboutjes er door en dan vast met 2 vleugelmoertjes. Is iets meer werk om de koffer eraf te halen, maar veel meer veiligheid.
 
Laatst bewerkt:
Op een NC750X zou ik zeker Givi V35's overwegen. Ze hebben wel een ander rek dan andere Givi koffers maar waren daarvoor volgens mij ook minder breed... al weet ik dat niet helemaal meer zeker. Ik heb ze 3 jaar geleden aangeschaft. De koffers zijn goed waterdicht en niet al te duur. Ik vond ze de NC700X ook zeker niet misstaan!

Beeld:
DSCF2069_edited-1024x680.jpg
 
Je komt echt met slechte redenen aan waarom je geen zijgeladen koffers moet nemen of een topkoffer :Z

Als je een bovengeladen zijkoffer hebt en je moet iets onderin hebben, ben je nog steeds de lul.... En omdat jij ooit een keer een losgetrilde bout had moet heel MF natuurlijk geen topkoffer meer nemen.....

Dit was om aan te geven dat alles kapot kan. Ik vind topkoffers gewoon ruk rijden omdat je het zwaartepunt zwaar verlegd en hierdoor een zwabberend gevoel krijgt op de weg.
Dit heeft niets met bovenladers of zijladers te maken. En ja als je tijdens je rit iets mote hebben wat onderin zit in een bovenlader dan heb je gewoon op een domme manier je spullen ingepakt. Zaken die ik onderweg nodig kan hebben liggen altijd achterin bovenin bij mij.
Als je een zijlader opent die aan je motor hangt... ach ik hoef het niet uit te leggen...
 
Ik vind topkoffers gewoon ruk rijden omdat je het zwaartepunt zwaar verlegd en hierdoor een zwabberend gevoel krijgt op de weg.

...

Dat ligt toch echt aan jou motor, en is geen algemeen gegeven. Op mijn huidige (multistrada) en vorige (diavel) kan ik zonder stabiliteit in te boeten met vol beladen topkoffer 250km/h rijden.
 
Op een NC750X zou ik zeker Givi V35's overwegen. Ze hebben wel een ander rek dan andere Givi koffers maar waren daarvoor volgens mij ook minder breed... al weet ik dat niet helemaal meer zeker. Ik heb ze 3 jaar geleden aangeschaft. De koffers zijn goed waterdicht en niet al te duur. Ik vond ze de NC700X ook zeker niet misstaan!

Beeld:
[afbeelding]

Zeker waar!

Maar.. ik vind de vorm van deze koffers persoonlijk waardeloos, harde voorwerpen zoals kookgerei kan je niet proppen en passen :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan