Tuono Topic Deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beusichem is bij mij om de hoek, ik kom zelf uit Haaften.
Ik ga wel even kijken dan!

Net terug van Roké motoren in Mijdrecht.
Allemaal Tuono's!
WP_20160805_18_23_00_Pro_zpsx58q4y5a.jpg


Na vorige week een ander luchtfilter te hebben geplaatst en tot de conclusie gekomen dat de vorige eigenaar de airboxmod heeft gedaan en carbon kelken heeft geplaatst en al een B<C filter had geplaatst
WP_20160731_20_59_57_Pro_zpsiumdwmkn.jpg


Vandaag MAP2 laten laden en de cilinders laten synchroniseren en WAUW! wat een bak verschil.
MAP1 met originele uitlaten voel je aan alles dat er veel meer in die motor zit, MAP1 met open uitlaten lijkt alsof de motor bronchitis heeft en walm naar benzine. Maar met MAP2 en open pijpen een zoveel verbeterde gas reactie. Ik had ook nog de oude firmware dus de beste man was zo vriendelijk om gelijk de nieuwste firmware in de ECU te laden. Al met al een goeie investering!
WP_20160805_18_59_44_Pro_zpsoq2ml9eb.jpg


Binnenkort toch maar weer de testbank op!
Kijken wat de precieze vermogenswinst is xD
 
Bij de laatste chicane zijn vooral highsiders kommer en kwel. uitkomen te snel op het gas, en weg is de fiets. Heb enkele weken geleden de nieuwe zx10r met MF mogen testen op Zolder *O* , en beide sessies rode vlag wegens crash in die chicane :( . Een crash nog in de verte gefilmd op 6 min:


Zolder is dit jaar ook goed in her nieuws met zware ongevallen en sommige met fatale gevolgen!
 
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
JHAA! Ik heb eindelijk weer een dikke vette Tuono!

Gisteren gekocht en meteen een paar klinkers uit de straat getrokken 8-) Wat een beest en zoveel meer beleving dan m'n Fz1-n

Het is een Tuono Factory uit 2007 met een goede 11.000 km's op de klok. Verder geen poespas behalve een raar kastje met een knipperend groen lampje op 1 van de afdekkapjes aan de zijkant.... moet eens even uitzoeken wat dat is. Wellicht een alarm? Heb er geen zender of druppel bij gekregen :?

[afbeelding]

BTW: 13 augustus kan wat mij betreft dus doorgaan (als het goed weer is tenminste)

Gefeliciteerd, mooie factory.
Veel plezier.
 
@DaKnoodle, wat kost dat nou?
Moet nog even contact opnemen over die terugroepactie en wilde dan ook eens laten kijken naar het synchroniseren en of hij wel echt in map2 staat.
Mijn motor heeft geen bronchitis, maar mensen die achter me rijden klagen altijd wel over de benzine walm.
 
@DaKnoodle, wat kost dat nou?
Moet nog even contact opnemen over die terugroepactie en wilde dan ook eens laten kijken naar het synchroniseren en of hij wel echt in map2 staat.
Mijn motor heeft geen bronchitis, maar mensen die achter me rijden klagen altijd wel over de benzine walm.

Als ik het goed heb was ik toen iets van €165 kwijt bij Roké hiervoor. Moesten toen wel 2 kleine onderdelen extra vervangen worden.

En die terugroep actie is toch alleen voor de nieuwere modellen en niet de Gen2?
 
Bedankt allemaal!
Bleek dat het kastje aan de zijkant een O2 regelaar is....en die liep naar een goed verstopte Power Commander 3 USB! Heuj!!!
Nu eerst wachten tot het droog wordt.....
 
Als ik het goed heb was ik toen iets van €165 kwijt bij Roké hiervoor. Moesten toen wel 2 kleine onderdelen extra vervangen worden.

En die terugroep actie is toch alleen voor de nieuwere modellen en niet de Gen2?

Uitlaten had ik voor 225, luchtfilter kost je 65,- en het afstellen kost je 90,- en uiteraard zat één van de pluggen om de CO te meten vast gerot dus dat was ook nog een paar euro. Maar het is het zeker waard!

Hij gaat efficiënter lopen dus je zou minder last moeten hebben van benzine walm. Met de oude firmware loopt hij trouwens standaard te rijk en met de nieuwe te arm. Maar na wat schroefjes versteld te hebben op het gaskleppenhuis was hij perfect in balans!
 
Trouwens nog even een updateje. Nu zo'n 2500km verder met de brembo duc rempomp en nogsteeds een perfecte achterrem. Als je voor lief neemt dat de leiding niet mooi loopt ben je voor €25 klaar

trugroep was dacht ik voor alle tuono's???

Vandaag toch maar weer de db killers eruit gehaald. Dingen waren helemaal zwart van de roet. denk dat het wel iets verschil uit zal maken.
komende week eerst de vering laten stellen en daarna eens de motor:)
 
Trouwens nog even een updateje. Nu zo'n 2500km verder met de brembo duc rempomp en nogsteeds een perfecte achterrem. Als je voor lief neemt dat de leiding niet mooi loopt ben je voor €25 klaar

Wat was het ook alweer voor pomp ? 1098S pomp toch ?
 
Hier staat een mooie uitleg.
Ik heb de rempomp van een Duc 748, ik wist dat die paste (kan alleen de link naar het artikel niet vinden).

De stift van de Tuono zit een ring om, die moet je er even met een dremel afslijpen.
De remleiding kan je dus hergebruiken, loopt niet heel netjes maar werkt perfect.
Rear Brake Master Cylinder Upgrade for RSV1000

Wil je het helemaal pasklaar hebben dan zou je bij de 748 pomp een 750ss remleiding moeten hebben. Die kon ik alleen niet vinden...

Dan een andere vraag, hoeveel mensen rijden hier met echte open dempers?
Gisteren de DB killers eruit gehaald en hij klinkt echt als een top fuel dragracer.
Opzich super gaaf, maar lijkt me dat je zo staande gehouden wordt???
Motor reageert wel een heel stuk beter en lijkt ook minder te walmen
 
Wat noem jij echt open? Ik rij al een tijdje met Arrow pijpen zonder DB killer. Top geluidje en nog geen aanhoudingen gehad.

Mijn originele achter rempomp doet t overigens na 11000km nog steeds.
 
Hier staat een mooie uitleg.
Ik heb de rempomp van een Duc 748, ik wist dat die paste (kan alleen de link naar het artikel niet vinden).

De stift van de Tuono zit een ring om, die moet je er even met een dremel afslijpen.
De remleiding kan je dus hergebruiken, loopt niet heel netjes maar werkt perfect.
Rear Brake Master Cylinder Upgrade for RSV1000

Wil je het helemaal pasklaar hebben dan zou je bij de 748 pomp een 750ss remleiding moeten hebben. Die kon ik alleen niet vinden...

Dan een andere vraag, hoeveel mensen rijden hier met echte open dempers?
Gisteren de DB killers eruit gehaald en hij klinkt echt als een top fuel dragracer.
Opzich super gaaf, maar lijkt me dat je zo staande gehouden wordt???
Motor reageert wel een heel stuk beter en lijkt ook minder te walmen

Bedankt. Dat is het linkje wat ik zocht maar niet meer kon vinden :}

De mijn heeft een volledig Akra systeem en ik rij in Nederland bijna altijd zonder dB killers. Alleen in Duitsland gaan de dB killers erin.

Tevens heb ik de dB killers aangepast. Het lange pijpje van ca. 15cm ingekort tot ca. 3cm en in de verjonging (het gedeelte dat de diameter wordt verkleind) heb ik ongeveer 10 gaatjes van rond 3mm geboord. Lastig uit te leggen maar het komt erop neer dat als je ze monteert en achter in de demper kijkt het centrale gat van de dB killer ziet en daaromeen een ring van 10 gaatjes. Daarmee vergroot je het frontaal oppervlak met zeker een factor 2 (tov het gat van de originele dB killer) waardoor de uitlaatgassen beter weg kunnen / er minder tegendruk is. Dat doet hem goed. Qua geluid doet ie net iets meer dan met originele dB killer. Mooie oplossing *D
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Dat is het linkje wat ik zocht maar niet meer kon vinden :}

De mijn heeft een volledig Akra systeem en ik rij in Nederland bijna altijd zonder dB killers. Alleen in Duitsland gaan de dB killers erin.

Tevens heb ik de dB killers aangepast. Het lange pijpje van ca. 15cm ingekort tot ca. 3cm en in de verjonging (het gedeelte dat de diameter wordt verkleind) heb ik ongeveer 10 gaatjes van rond 3mm geboord. Lastig uit te leggen maar het komt erop neer dat als je ze monteert en achter in de demper kijkt het centrale gat van de dB killer ziet en daaromeen een ring van 10 gaatjes. Daarmee vergroot je het frontaal oppervlak met zeker een factor 2 (tov het gat van de originele dB killer) waardoor de uitlaatgassen beter weg kunnen / er minder tegendruk is. Dat doet hem goed. Qua geluid doet ie net iets meer dan met originele dB killer. Mooie oplossing *D

Ik snap precies wat je bedoeld met die gaatjes.
Rij je in Duitsland dan met die dB killers met gaatjes rond?
Zelf heb ik MIVV dempers erop, daar zou ik hetzelfde mee kunnen doen.
Ik denk alleen dat hij met dB killers erin maar net aan de limiet komt. DB killer eruit is echt extreem hard.
Misschien laat het zich nog wel het beste vergelijken met die filmpjes van RoyalJordanian op de Nuda. Als hij een dotje gas geeft zijn de klappen niet normaal.
Ik zal eens kijken of ik morgen een fly-by ergens kan doen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de mening hier: wel of niet het budget oprekken voor een Tuono met APRC? Ik ben aan het kijken voor een Tuono V4 maar lees dat de Tuono moeilijk te rijden is zonder traction/wheelie. Ik weet dat je meer extra's krijgt zoals de quickshifter, maar ik ben eigenlijk op zoek naar meningen van niet-APRC Tuono rijders :-)
 
Ik snap precies wat je bedoeld met die gaatjes.
Rij je in Duitsland dan met die dB killers met gaatjes rond?

:Y
Afkloppen........maar tot nu toe nog zonder problemen.
Normaalgesproken kijkt oom agent vluchtig of er iets in het grote open gat zit :P
Als ze in detail gaan kijken dan zullen ze die gaatjes vast ontdekken :$ .
 
Wat is de mening hier: wel of niet het budget oprekken voor een Tuono met APRC? Ik ben aan het kijken voor een Tuono V4 maar lees dat de Tuono moeilijk te rijden is zonder traction/wheelie. Ik weet dat je meer extra's krijgt zoals de quickshifter, maar ik ben eigenlijk op zoek naar meningen van niet-APRC Tuono rijders :-)

Ik heb zelf geen v4, maar snap de mensen die zeggen dat de tuono (of welke zware vermogen motor dan ook) moeilijk te rijden zou zijn.
Ik heb 15 jaar enduro en SM gereden en zonder verdere weg ervaring meteen de tuono factory gekocht.
Ik vind haar super makkelijk te rijden en zeer vergevingsgezind.
Voor mijn gevoel komt het er dus meer op aan wat je met je rechterhand doet, waarbij het sleutelwoord 'beleid' is. Kan me niet voorstellen dat de 20 a 30pk die een v4 meer heeft zoveel verschil maakt. Het is daarnaast een 4cil dus zou alleen maar makkelijker moeten rijden dan de dikke 2 cil.
Thats my two cents.

Maar, als ik mocht kiezen zou ik door sparen en de APRC kopen, juist vanwege de opties als quickshifter en wheelie controle. Puur de extra funfactor die je krijgt.
 
Wat is de mening hier: wel of niet het budget oprekken voor een Tuono met APRC? Ik ben aan het kijken voor een Tuono V4 maar lees dat de Tuono moeilijk te rijden is zonder traction/wheelie. Ik weet dat je meer extra's krijgt zoals de quickshifter, maar ik ben eigenlijk op zoek naar meningen van niet-APRC Tuono rijders :-)


Quickshifter:
Leuk voor de heb.

Tractie controle:
Kun je nu reeds strepen trekken bij het uitkomen van een bocht ? Indien "ja" dan heb je er wat aan bij droog wegdek. Indien "nee" dan alleen nuttig bij nat wegdek. Maar meestal wil je niet rijden met nat weer.......

Wheelie control:
Bullshit optie
 
Quickshifter:
Leuk voor de heb.

Tractie controle:
Kun je nu reeds strepen trekken bij het uitkomen van een bocht ? Indien "ja" dan heb je er wat aan bij droog wegdek. Indien "nee" dan alleen nuttig bij nat wegdek. Maar meestal wil je niet rijden met nat weer.......

Wheelie control:
Bullshit optie

Wheelie control is tevens onderdeel van launch control en zorgt ervoor dat tijdens het optrekken vanaf 0 t/m 160 (of voorbij 2de versnelling) dat je voorwiel contact houd met de weg en het toerental onder de 10.000 houd. En dat alles terwijl je met vol gas open je koppeling in 1 keer laat vallen. Door de quickshift kun je vervolgens zonder je gas los te laten of te koppelen op schakelen. Leuk bij de stoplicht sprintjes hahahaha. Verder gebruik ik t weinig O-)

Verder zijn de opties meer bedoeld om de fiets gemakkelijker te berijden te maken voor de onervaren piloot, die ondanks zijn rijgebreken toch de rest van de weggebruikers in gevaar wilt brengen met 175pk aan beest. Zet alles op de max settings en zelfs mijn buurtvrouw ken er mee t circuit op... _O-
 
Quickshifter:
Leuk voor de heb.

Tractie controle:
Kun je nu reeds strepen trekken bij het uitkomen van een bocht ? Indien "ja" dan heb je er wat aan bij droog wegdek. Indien "nee" dan alleen nuttig bij nat wegdek. Maar meestal wil je niet rijden met nat weer.......

Wheelie control:
Bullshit optie

Ik trek nu geen strepen maar dat komt ook eerder door het gebrek aan power van mijn huidige brommer. 105 pk -> 170 pk en van 61nm naar bijna het dubbele is nogal een verschil.

Wheelie/launch control lijkt mij ook zo'n optie die je eigenlijk niet gebruikt. Een quickshifter is er eventueel later nog wel weer op te zetten. Enige wat dan mogelijk wel interessant is is de TC, maar is dat dan de ~1500 euro extra waard.

Denk ook dat er geen definitief antwoord op mijn vraag mogelijk is. Misschien dat er niet-APRC rijders zijn die spijt van hun keuze hebben, maar ook dat kun je eigenlijk alleen weten als je de APRC versie gereden hebt of je niet-APRC gecrashed hebt en dat zonder TC niet gebeurd was, maar dat zullen er weinig zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan