Tuono Topic Deel 19

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is pas het eerste echte probleem in 10 jaar Tuono.
En dan praten we over een rubber ringetje.

waarschijnlijk uitgedroogd door te weinig rijden :X
 
je hebt helemaal gelijk, bij mijn staat ook 16/42 in het boekje(2011)
wat ligt er nu op je motor? want volgens mijn dealer is nooit de ketting of tandwielen vervangen! toen ik hem aanschafte had die net 6dkm gelopen, maar een tandwiel is makkelijk te vervangen!
geen wonder dat die toen 291 liep en had nog over.
Hij stond bij mij met de standaard vertanding. Rij nu sinds een week met 45 achter. Lijkt zo allemaal wat soepeler te gaan. Merk wel iets meer toeren op de snelweg uiteraard, maar dat is na een paar dagen ook gewoon geworden.
Topsnelheid kan ik hier in de regio Amsterdam maar lastig uitproberen, heb net niet de 250 aangetikt van de week. Ook gaat me (dagelijkse) pak op een gegeven ogenblik klapperen en dan is het over. En het maakt mij ook niet zoveel uit.
Kon eergisteren prima meekomen op Zandvoort de de andere snelle fietsen. Kwam vlak voor het aanremmen Tarzanbocht op 225 op de teller.
 
Dit is pas het eerste echte probleem in 10 jaar Tuono.
En dan praten we over een rubber ringetje.

waarschijnlijk uitgedroogd door te weinig rijden :X

Zoowee, dan zal ik snel allerlei lekkages gaan krijgen...... :+
Mijn eerste issue in 13 jaar Tuono dan zeker, (uitgezonderd, kale banden, lange kettingen, dunne remblokjes en achteruitrijdende Fransoozen, overstekende lesbo's, niet dat ik iets tegen lesbo's of homo's heb verder.)
 
Laatst bewerkt:
Nou.... daar kan ik niet aan tippen. Nu 2 jaar Tuono en alles al meegemaakt:
- Nieuwe teller unit
- Nieuwe speedsensor
- Nieuw koppelingmembraan
- Dynamo (opnieuw gewikkeld)

En dat allemaal vorig jaar met mn 2006 T. Dit jaar een 2010 versie die t tot nu toe goed doet. Alleen nu in Italie een rotsblok tegen mn voorwiel gekregen. Stuk(je) uit de velgrand en beschadigingen van de lak op tank en kopkuipje.

Maar blijft een top ding.....
 
full

full


Ze had me niet zien aankomen en sloeg net voor me links af..... :+
 
Aha. Maar dan had je ook de standaard dempers leeg kunnen halen en voor de performance heb je een full system nodig.
Zeg het nunmaar eerlijk, je hebt een gat in je hand ;)

Klopt! Geld moet rollen :]

Standaard dempers coren zorgt voor een deuk in je koppel kromme.
Een schotten demper ombouwen naar absorptie demper zorgt alleen maar voor meer herrie en minder vermogen.

Ik merkte gelijk dat ik nu ik open uitlaten heb de dip rond de 3500 toeren ook weg is. Nu alleen nog een ander luchtfilter en dan Map 2 laden.

Dan heb je echt wel meer vermogens winst en soepeler lopende motor. Verwacht alleen geen 10PK meer, dan moet je naar een full akra, openair en Powercommander gaan.
 
Klopt! Geld moet rollen :]

Standaard dempers coren zorgt voor een deuk in je koppel kromme.
Een schotten demper ombouwen naar absorptie demper zorgt alleen maar voor meer herrie en minder vermogen.

Ik merkte gelijk dat ik nu ik open uitlaten heb de dip rond de 3500 toeren ook weg is. Nu alleen nog een ander luchtfilter en dan Map 2 laden.

Dan heb je echt wel meer vermogens winst en soepeler lopende motor. Verwacht alleen geen 10PK meer, dan moet je naar een full akra, openair en Powercommander gaan.

die full akra, pc3, open airbox, racefilter heb ik al *D

Vandaag een originele rood/witte lion tank gekocht voor erbij. Inde mijne zitten gele vlekken van ingewerkte benzine. Deze heeft dat niet, tank ziet er perfect uit. :} . Nu heb ik zelfs 2 tanks *D
 
Laatst bewerkt:
Was inderdaad mooi sturen!!! :]

Leuk je ontmoet te hebben!

Volgende keer Tidje ook mee? ;)



Maar das mooi zuur richard!! Nog niet van het gezeur af dus...
Mooi spul die Italianen, maar ze geven soms wel wat kopzorgen.. Maar goed, geen pieken zonder dalen! *D

Lijkt me leuk er volgende keer ook bij te zijn....
 
Lijkt me leuk er volgende keer ook bij te zijn....

je bent welkom
hou er wel rekening mee dat het al 3 weken geduurd heeft om dit voor elkaar te krijgen voor 2 man.
weet niet hoelang het duurt met 3 of meer :+

@tidje. > _O-

weet iemand waar ik die tankdoppakking online kan bestellen?
vaak staat hij wel op tekening maar staat er geen nr bij....
 
Laatst bewerkt:
je bent welkom
hou er wel rekening mee dat het al 3 weken geduurd heeft om dit voor elkaar te krijgen voor 2 man.
weet niet hoelang het duurt met 3 of meer :+

@tidje. > _O-

weet iemand waar ik die tankdoppakking online kan bestellen?
vaak staat hij wel op tekening maar staat er geen nr bij....

Emailtje naar Leerkes en je weet het in no time..
 
Dagje eiffel lijkt me ook mooi. Regio Eindhoven hier. Beste is 1 datum neerzetten en dan hebben de mensen die kunnen geluk? Datumprikker is zinloos hier voor denk ik, dan kom je er nooit uit.
 
Wie kwakt als eerste een datum neer?
Ik heb geen GPS die al die bochten weggetjes kent en ben niet zo'n geweldige rijder dat ik me opwerp als voorrijder.
 
Ik kan zaterdag de 30e overdag!

In de avond verjaardag, maar prima in de ochtend en middag op de brommer ergens heen..!

Eifel wordt wat krap dan.. Maar dit is alvast een start ;)
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen gentlemen,

Mijn voorvork keerring is lek geraakt tijdens mijn vakantie, heel vervelend enzo.
Maar bracht me wel weer bij het volgende vraagstuk. Ik vind de (standaard niet de öhlins) voorvork van mijn G2 Tuono te slap, bij minimale remming of correctie gaat veert hij al heel diep in.

De uitgaande demping staat wat mij betreft goed. Maar de ingaande demping mag van mij veel stijver. Als ik de voorvork keerringen ga vervangen dan doe ik ook gelijk de olie.

Wat gooien jullie erin: ATF, 5W, 10W, 15W of 20W?
 
Het was even zoeken, maar dit zegt het boekje.
AGIP FORK OIL SAE 5W/ SAE20W
Mix the two types of fork oil to obtain intermediate stiffness values.

Ik heb de ohlins en weet niet welke afstel mogelijkheden je hebt op de standaard, maar kan je hier niet de veervoorspanning aanpassen? Veren worden ook op een bepaalde gewichtgroep afgeleverd.
Standaard is dit 80 - 85kg. Weeg je zwaarder, dan moet je andere veren erin doen, lichter spreekt voor zich. Ook kan het zijn dat je misschien wel in de gewichtsklasse valt, maar dat de veren versleten zijn.
 
Dankjewel, ik had de WPH ook al door zitten lezen.
Ik was benieuwd wat jullie persoonlijke ervaringen waren.

Volgende week gaan pa en ik de voorvork servicen, zat er ook al aan te denken om een verenset van hyperpro erin te gooien. Maar als de veer gewoon binnen de toleranie valt (284mm) dan ga ik denk ik eerst eens proberen 15W je kan dit zelf mixen zoals in de WPH staat. Maar kant en klaar is toch een stuk minder geknoei. Ik heb opgezocht dat ATF qua viscositeit ongeveer gelijk staat aan 5W.

De standaard vork kun je volgens mij onderin de ingaande demping instellen en bovenop de uitgaande demping.
 
Ok, wat veringregels
-hoe dunner de olie hoe beter
( minder temperatuur gevoelig, het word namelijk niet dun als het warm word want het is al dun *D )
Demping aanpassen door anders sims te plaatsen.
-duiken niet "oplossen" door demping zwaarder te zetten.
Doe dit door zwaardere veren!!
Progesief is voor straatgebruik ideaal
-mijn advies? Ga niet alleen de keeringen vv maar laat de vork servicen en laat de veren vv
-ga naar HK-suspension voor gratis advies/afstellen
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar bovenop kan je ook de pre-load afstellen met de grote bout waarbinnen de kleine stelschroef zit. De standaard vork is dus ook volledig instelbaar.

full
 
Dat is weer een heel ander verhaal
De preload gebruik je ALLEEN om de negatieve veerweg af te stellen.
Niet om duiken te compenseren of de rijhoogte te stellen!
Dus veren te slap ( of lichaamsgewicht te hoog, tis maar hoe je het bekijkt) alleen oplossen door zwaardere veren.
 
Dat is weer een heel ander verhaal
De preload gebruik je ALLEEN om de negatieve veerweg af te stellen.
Niet om duiken te compenseren of de rijhoogte te stellen!
Dus veren te slap ( of lichaamsgewicht te hoog, tis maar hoe je het bekijkt) alleen oplossen door zwaardere veren.

Ohh dat is nieuw, mij hebben ze toch echt geleerd dat je met preload de SAG afsteld en voor een klein deel de negative veerweg.

Of in gewoon nederlands hoe ver de motor inveerd als je er op gaat zitten, voor en achter, dus wel degelijk je gewicht compenseerd.

Er zijn misschien wel 1000 artikelen hierover op het net te vinden als het er niet meer zijn.

Een andere veer kan wel het gedrag van je vering aanpassen minder duiken enz maar de ervaring leert dat zelfs de standaard vering (niet Ohlins) op de appies door iemand met voldoende kennis prima kan worden afgesteld, zeker voor normaal straat gebruik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan