Tuono Bastards Deel 21

Tail tidy geïnstalleerd. :)
 

Bijlagen

  • IMG-20231103-WA0008.jpeg
    IMG-20231103-WA0008.jpeg
    133,6 KB · Weergaven: 2
Clipons op de Tuono gezet. Het is dus nu een RSTuonoV4

Waarom? Omdat het kan. Ik heb nog nooit met clipons gereden, noch op een superbike-ergo machine. Eerste indruk (ik ben klein) is dat de handvaten lekker dichtbij zijn. Wel iets meer naar beneden maar dat is ook door de clipons (duh)
Ben wel benieuwd hoe het gaat rijden. Meer ruk in stadsverkeer maar dan ben ik ook maar 29 lentes jong :)

PXL_20231109_014543812.jpg
 
Clipons op de Tuono gezet. Het is dus nu een RSTuonoV4

Waarom? Omdat het kan. Ik heb nog nooit met clipons gereden, noch op een superbike-ergo machine. Eerste indruk (ik ben klein) is dat de handvaten lekker dichtbij zijn. Wel iets meer naar beneden maar dat is ook door de clipons (duh)
Ben wel benieuwd hoe het gaat rijden. Meer ruk in stadsverkeer maar dan ben ik ook maar 29 lentes jong :)
Al een proefritje gedaan?

Ooit een RSV4 gehad en die zithouding hoef ik niet weer terug. :)
 
Uit Italië, nieuw exemplaar voor de prijs wat men hier gemiddeld voor een tweedehandse vraagt, een Öhlins instelbare stuurdemper:
pN0PxyyxWFUKYRL45K7W5eI4.jpg


Zit nu handvast omdat ik met demonteren van de Sachs stuurdemper de flensbout wat vernaggeld heb. Ik had al een vervanger besteld, alleen had ik dat zo te lezen beter niet bij OEM Motor Parts kunnen doen. Order geannuleerd, nu wachten op de centen terug.
 
Al een proefritje gedaan?

Ooit een RSV4 gehad en die zithouding hoef ik niet weer terug. :)

ja hoor :) En eentje van een uur en een half.
RSV4 heeft denk ik wat nog lagere hendels dan wat ik nu heb zitten ;)
Ze staan nu net in het midden afgesteld, helemaal onderaan was niet te doen en helemaal bovenaan was miniem verschil qua rijhouding.
Stuurt wel lekker zo maar voor korte draaien te maken is het nog even wennen.
 
Mijn Tuono uit 2003 is vrij bokkig onder de 4000 toeren bij lage snelheden. Is dit normaal of is er wat te halen met kleppen stellen, gaskleppen synchroniseren en de powercommander afstellen op de bank?
Bij geopende gaskleppen pakt die heel netjes op van onderuit, maar rustig 50 rijden houdt die niet van 😅
 
Mijn Tuono uit 2003 is vrij bokkig onder de 4000 toeren bij lage snelheden. Is dit normaal of is er wat te halen met kleppen stellen, gaskleppen synchroniseren en de powercommander afstellen op de bank?
Bij geopende gaskleppen pakt die heel netjes op van onderuit, maar rustig 50 rijden houdt die niet van 😅
Dat is de wereld van een 2 cilinder! Ander tandwiel verhouding en je probleem is opgelost. Een tandje kleiner voor helpt al en past met de originele ketting!
Uit Italië, nieuw exemplaar voor de prijs wat men hier gemiddeld voor een tweedehandse vraagt, een Öhlins instelbare stuurdemper:
pN0PxyyxWFUKYRL45K7W5eI4.jpg


Zit nu handvast omdat ik met demonteren van de Sachs stuurdemper de flensbout wat vernaggeld heb. Ik had al een vervanger besteld, alleen had ik dat zo te lezen beter niet bij OEM Motor Parts kunnen doen. Order geannuleerd, nu wachten op de centen terug.
Nice! Koste die? Linkje mag je altijd wel sturen 👌
 
Nice! Koste die? Linkje mag je altijd wel sturen 👌

209 euro voor betaald. Link kan ik je niet meer geven (heb de link gevonden in mijn geschiedenis maar leidt naar een foutmelding), was via een soort van Italiaanse Marktplaats waar deze (Aprilia) dealer deze Öhlins aanbood. Kan eventueel wel de motorzaak en plaats doorgeven maar volgens mij was dit de enige.
 
Laatst bewerkt:
209 euro voor betaald. Link kan ik je niet meer geven, was via een soort van Italiaanse Marktplaats waar deze (Aprilia) dealer deze Öhlins aanbood. Kan eventueel wel de motorzaak en plaats doorgeven maar volgens mij was dit de enige.
Welke website heb je gebruikt? (die Italiaanse marktplaats)
 
Mijn Tuono uit 2003 is vrij bokkig onder de 4000 toeren bij lage snelheden. Is dit normaal of is er wat te halen met kleppen stellen, gaskleppen synchroniseren en de powercommander afstellen op de bank?
Bij geopende gaskleppen pakt die heel netjes op van onderuit, maar rustig 50 rijden houdt die niet van 😅
Met een goede afstelling ga je wel verbetering vinden. Je kunt ook eens informeren bij Gabro. Die heeft vast wel iets passends. Aprilia Racing and Aftermarket Parts by Gabro Racing
 
Mijn Tuono uit 2003 is vrij bokkig onder de 4000 toeren bij lage snelheden. Is dit normaal of is er wat te halen met kleppen stellen, gaskleppen synchroniseren en de powercommander afstellen op de bank?
Bij geopende gaskleppen pakt die heel netjes op van onderuit, maar rustig 50 rijden houdt die niet van 😅
Heb je iets gedaan aan de motor qua collector mod, eprom, zoiets?
Ik heb nog wel een eprom liggen die gemaakt is voor een motor zonder collector mod die het ongetwijfeld verbeterd.

Een powercommander met professioneel afstellen is relatief duur en een eprom + voortandwiel zal makkelijk onder de 100 euro zitten als je het zelf doet.
 
Heb je iets gedaan aan de motor qua collector mod, eprom, zoiets?
Ik heb nog wel een eprom liggen die gemaakt is voor een motor zonder collector mod die het ongetwijfeld verbeterd.

Een powercommander met professioneel afstellen is relatief duur en een eprom + voortandwiel zal makkelijk onder de 100 euro zitten als je het zelf doet.
Nou de powercommander zit er al in kwam ik achter bij aanschaf van deze motor 😉
Kleiner tandwiel heb ik gemonteerd en is nu 15 ipv 17. Ik rijd verder al 20 jaar twins en ken het karakter van een twin.
De mijne loopt alleen gewoon niet netjes bij deellast.
Ik ga het dan toch op de afstelling gooien en beproef mijn geluk op de testbank 😉
 
Nou de powercommander zit er al in kwam ik achter bij aanschaf van deze motor 😉
Kleiner tandwiel heb ik gemonteerd en is nu 15 ipv 17. Ik rijd verder al 20 jaar twins en ken het karakter van een twin.
De mijne loopt alleen gewoon niet netjes bij deellast.
Ik ga het dan toch op de afstelling gooien en beproef mijn geluk op de testbank 😉
Dat is makkelijk :)

Kijk even wat voor eprom je hebt en hoe je trimpots staan. afhankelijk van welke eprom je hebt kunnen je trimpots tot X rpm aan staan, als je die onderin wat rijker zet en de bypasses van het gasklephuis voor wat meer open zet kom je al een eind.

Testbank is een beter idee, maar zelf aanklooien vind ik leuker :P
 
Dat is makkelijk :)

Kijk even wat voor eprom je hebt en hoe je trimpots staan. afhankelijk van welke eprom je hebt kunnen je trimpots tot X rpm aan staan, als je die onderin wat rijker zet en de bypasses van het gasklephuis voor wat meer open zet kom je al een eind.

Testbank is een beter idee, maar zelf aanklooien vind ik leuker :P
Geen idee waar je het over hebt, maar klinkt goed 😆
 
Zouden Gen 2-bezitters eens iets na willen kijken op hun Tuono? Of mij verbeteren indien ik onderstaande verkeerd lees.

Volgens de Spare Parts Catalogus ziet het er zo uit. Het rood omcirkelde is waar ik een vraag over heb.
fVOvcUbeeEXL42ap4KxOwtLG.jpg


Als ik de tekening bekijk gaat er een T-Bush (onderdeel 9) door twee carbon/plastic kappen en gaat de onderste kap direct op het rubber bevestiging van dat potje (plastic op rubber) . Echter ik krijg bij mij de T-Bush niet door de carbon/plastic delen heen. Gaten in het onderdeel zijn te klein. Tevens lijkt het mij qua stevigheid ook eerder dat je de T-Bush stopt in het rubber van de mount van het potje en daarop pas de onderdelen? Omdat je dan vanaf het rubber een stevige basis maakt en het carbon (andere zijde) is al stevig genoeg van zichzelf?

De vraag korter:
15 - 9 - 1 -3 (zoals op de tekening) of 15 - 1 - 3 - 9

Alvast bedankt!
 
Zoals op de tekening.
Ik weet niet welk rubber jij bedoelt, er zit geen rubber tussen.
De T-bush zal niet de goeie zijn, ik kan hem morgen wel meten wat de diameter en lengte is.

De diameter is 9mm, lengte vanaf het "flensje" is 10mm.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Fear
Ik weet niet welk rubber jij bedoelt, er zit geen rubber tussen.

Bedankt voor het checken!

Het potje zit met een rubber plastic bevestiging vast (over het montagepunt op de radiator), daar doel ik op. Zoals op de tekening gaat bij mij dus niet. Onderdeel 3 (en 2) kan ik niet checken, die heb ik in carbon besteld maar zijn helaas nog niet binnen.

Edit:
Fotootje zegt meer dan duizend woorden. Excuses voor de slechte kwaliteit maar was even quick and dirty, maar denk dat het mijn verhaal wel duidelijker maakt:
zqA7n3923K4CWInVsMmYfyyN.jpg


De T-Bush zit bij mij dus in de plastic houder van de "koelvloeistofvulnek", daarop worden beide kappen gemonteerd. Ik krijg de T-Bush dus niet door kapje #1 (op tekening) heen. Zal de schuifmaat eens bij vaders lenen om exact op te meten welke maat mijn T-Bush is. Aan de andere zijde kan de T-Bush wel door de kap en gemonteerd zoals op tekening. Mijn kapje #1 is wel origineel Aprilia.

Edit 2:
Het gat in het carbon kapje iets groter weten te maken door wat weg te schuren. T-Bush gaat er nu wel doorheen. Zit het nu vast zoals het hoort 🙂
 
Laatst bewerkt:
Lekker sleutelen. Volgende week het vliegwiel opsturen om doorgebrand stators te voorkomen!
 

Bijlagen

  • 20231119_195224.jpg
    20231119_195224.jpg
    214,3 KB · Weergaven: 2
  • 20231119_195229.jpg
    20231119_195229.jpg
    153,9 KB · Weergaven: 2
  • Leuk
Waarderingen: wpnl
Mogelijk toch eens stoppen om random Aprilia onderdeelnummers in te voeren om te zien of het nog te krijgen is. Öhlins demper was er vorige week, vandaag Aprilia part 893702 binnen gekregen:

HFmcfyYiwpz0dSZAPDPwg77Y.jpg


Wat is het? Sowieso het duurste stukje foam wat ik ooit gekocht heb. Iets met door de snelheid van bestellen (onderdelen geannuleerd door een Nederlandse webshop) vergeten dat in Engeland bestellen aanzienlijk is qua verzendkosten en over het totaal inklaringskosten...

Anyhow, "Backrest" volgens de catalogus welke op de 2009 modellen zaten.

dyzIndNvLnXmHPcu5bzln8Y0.jpg


Op de foto nog quick and dirty vast met schilderstape. Komend weekend positie goed bepalen, boel ontvetten en de meegeleverde tape gebruiken.

Edit:
Voor de scherpe mede-mens: ik heb de sticker op het kontje wel binnen, oude verwijderd maar de nieuwe nog niet geplakt ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat begrijp ik maar er is verder niets buitensporig vervangen, dus eigenlijk gewoon een kleine beurt inclusief kleppen stellen.

Kleppen gesteld, olie+filter, 2x bougie, klepdekselpakking vervangen meer niet.
Luchtfilter, ketting en remmen schoongemaakt en gesmeerd.
Uitlezen computer.
Bij een dealer in de regio Amsterdam?
 
Mijn nieuw achterbandje is binnen. Binnenkort er maar maar eens opgooien als de voorband ook binnen is. Veel positieve reviews gelezen van deze band.

Afgelopen week ook nog het vliegwiel van de motor afgehaald en opgestuurd om te laten afdraaien naar 370W.
Staat de motor tenminste klaar voor volgend jaar.
 

Bijlagen

  • 20231129_131633.jpg
    20231129_131633.jpg
    166,2 KB · Weergaven: 2
  • received_924522019064269.jpeg
    received_924522019064269.jpeg
    127,6 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan Onderaan