Tuono Bastards Deel 21

Oh, en nog een lijstje:
Chinese koppelingspomp, liefst zou ik terug naar origineel gaan. Deze is niet mooi, en koppelt zwaar.
Lelijke bar end spiegels zijn al vervangen door 'normale'.
Stuureinden en een tankring voor de tanktas worden vandaag bezorgd.
Handvatten zullen nog vervangen moeten worden.
Achter een Pirelli Diable 180/55, voor een Metzeler uit 2017.
Alles eens goed schoonmaken/een beurtje geven etc.
Vloeistofpotjes op het stuur matchend maken.

Enzovoorts, enzovoorts
 
  • Leuk
Waarderingen: wpnl
Ik zou voor een oberon koppelingspomp gaan. Beter dan origineel.
Welk bouwjaar is jou motor?
 
Vraagje hier:
ik heb sinds een 8-tal maanden een Aprilia Tuono gen 1 met momenteel 18.750 km.
Op hoeveel kilometer moet de kleppen geregeld worden? Is dit op 20.000 of 30.000 km? Ik meende ergens gelezen te hebben op 30.000 km maar de dealer sprak van 20.000 km.
Iemand een idee van de kostprijs van dergelijke service-beurt?
 
Ik krijg hier echt jeuk van. Zelfde categorie als mensen die van die teksten op hun banden kliederen of schreeuwende sticker setjes omdat ze zichzelf niet uniek genoeg vinden.
Jup.

De prijs was er gelukkig naar, dus er wordt wat aan gedaan.

Ik zou voor een oberon koppelingspomp gaan. Beter dan origineel.
Welk bouwjaar is jou motor?
2006, maar de Oberon is toch voor op het blok? Ik bedoel nu de hendel aan het stuur

Ik dacht er aan om terug een originele te kopen (ligt er nog een van bij Boonstra zal ik.)
 
Dan zou ik mij eerder zorgen gaan maken over je stator die door kan branden. Ik laat van de winter mijn vliegwiel afdraaien naar 330w. Standaard zijn ze 570w en veel te zwaar qua prik. Daarom branden de stator regelmatig door wat geen goedkope reparatie is als je de motor weg brengt.
Na het afdraaien vliegwiel zal de stator niet meer doorbranden.
 
Ik ga me er druk om maken als het zich voordoet. Ik weet inderdaad dat het een zwak punt is. Voorlopig laadt hij goed, is het voltage niet te hoog aan de accu en lijkt het in orde.
 
Ik ben het liever voor! Stator vervangen is duurder dan het vliegwiel laten afdraaien. Vliegwiel afdraaien kost €150,-
Die persoon die dat doet werkt bij rotax. Heeft er al meerdere afgedraaid en het probleem is opgelost.
Het zou namelijk erg vervelend zijn als je ergens op vakantie met de motor bent en de motor doet niks meer....
 
Vraagje hier:
ik heb sinds een 8-tal maanden een Aprilia Tuono gen 1 met momenteel 18.750 km.
Op hoeveel kilometer moet de kleppen geregeld worden? Is dit op 20.000 of 30.000 km? Ik meende ergens gelezen te hebben op 30.000 km maar de dealer sprak van 20.000 km.
Iemand een idee van de kostprijs van dergelijke service-beurt?
De een zegt 20.000 en de andere 30.000km. Het nakijken zal je zo rond de 300 euro kosten. Als er kleppen zijn die gesteld moeten worden, dan wordt het iets duurder.
 
Deze winter wil ik langzaam de motor naar m'n zin maken (dat zeg ik wel, langzaam, maar het moet altijd het liefst nu, gisteren en snel een beetje).
Een controle op kritische punten en wat onderhoud hoort daar ook bij. Denk ook aan een linksysteem uit elkaar, smeren, enzovoorts. Even de ontsteking nalopen en in ieder geval kijken wat de staat daarvan is hoort daar ook bij. Zorgen voor goede, matchende banden en onderhoud aan de vering en remmen vind ik ook heel belangrijk.

Cosmetisch een beetje netjes maken komt (na het laaghangend fruit/echt storende dingen) later, eerst technisch in orde! Ik heb nu een rijdende rollende motor, maar er kan nog wat verbeterd worden.


Eigenlijk had ik het liefst nog m'n oude Tuono gehad, die was veel meer zoals gekocht naar m'n zin. Daar hoefde ik bijna niks aan te doen. Maar ja, een beetje knutselen vind ik toch ook wel leuk, en deze kan ik naar m'n hand zetten.
 
Denk ook aan een linksysteem uit elkaar, smeren, enzovoorts.
Link systeem had ik ook op mijn vorige tuono gedaan. Zag er achteraf gezien nog goed uit. Maar dat weet je nooit van te voren.
Huidige tuono is het vorig jaar gedaan door de zwart motoren. Dat hoeft bij mij dus nu nog niet.
Genoeg leuke klusjes om aankomende winter te doen.
Denk dat het toch wel een dezer dagen gedaan is met het seizoen.
Ik heb nog een caponord 1200 in de garage staan maar die gaat er ook uit. Wil me gaan oriënteren voor een V4. En de Factory erbij houden. Vind hem namelijk te mooi om weg te doen!
 
Seizoen stopt voor mij eigenlijk nooit. Ik rijd 20k per jaar woonwerk op m'n Transalp. De motor er naast, voor het leuke staat in de winter wel meer stil dan anders, maar op een mooie zonnige winterdag wil ik hem alsnog pakken.
 
Ik ben het liever voor! Stator vervangen is duurder dan het vliegwiel laten afdraaien. Vliegwiel afdraaien kost €150,-
Die persoon die dat doet werkt bij rotax. Heeft er al meerdere afgedraaid en het probleem is opgelost.
Het zou namelijk erg vervelend zijn als je ergens op vakantie met de motor bent en de motor doet niks meer....
Als je fiets van 2008 of nieuwer is en jonger dan een bepaald serienummer zit er al een 370w Stator in. Ook zijn er gevallen bekent dat Aprilia uit coulance de goede opstuurt. Het is de moeite waard om te checken.

Ondanks dat we een garage hebben ga ik dit jaar eens voor het eerst de Tuono in de woonkamer stallen. We hebben een behoorlijk grote woonkamer en ik kijk er qua decoratie liever naar dan die tierlantijnen van mijn vrouw. Mooie pitmat eronder. Misschien doe ik er met de kerst wel lampjes om. :+
 
Als je fiets van 2008 of nieuwer is en jonger dan een bepaald serienummer zit er al een 370w Stator in. Ook zijn er gevallen bekent dat Aprilia uit coulance de goede opstuurt. Het is de moeite waard om te checken.
Klopt! Heb ik al opgezocht. Mijn factory is van 2006 en dus een 500w vliegwiel.
Tis btw geen 370w stator maar een 370w vliegwiel 🤡
 
Ik krijg hier echt jeuk van. Zelfde categorie als mensen die van die teksten op hun banden kliederen of schreeuwende sticker setjes omdat ze zichzelf niet uniek genoeg vinden.

20230503_070915.jpg


😇
 
Dan zou ik mij eerder zorgen gaan maken over je stator die door kan branden. Ik laat van de winter mijn vliegwiel afdraaien naar 330w. Standaard zijn ze 570w en veel te zwaar qua prik. Daarom branden de stator regelmatig door wat geen goedkope reparatie is als je de motor weg brengt.
Na het afdraaien vliegwiel zal de stator niet meer doorbranden.
Heb je daar wat meer informatie over, linkjes of zo?
Ik hoor dit voor het eerst namelijk en ben wel benieuwd hoe dat werkt en wat de gedachte is van een bestaand vliegwiel
van 570W een van 330W te maken.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje hier:
ik heb sinds een 8-tal maanden een Aprilia Tuono gen 1 met momenteel 18.750 km.
Op hoeveel kilometer moet de kleppen geregeld worden? Is dit op 20.000 of 30.000 km? Ik meende ergens gelezen te hebben op 30.000 km maar de dealer sprak van 20.000 km.
Iemand een idee van de kostprijs van dergelijke service-beurt?
Waar woon je in België?
 
Volgens mij draait het het vliegwiel niet af maar gebruikt hij warmte om de eigenschappen van de magneten aan te passen?
Was het maar zo simpel als een kwestie van afdraaien...
Ik zou zeggen, neem contact met hem op want ik kan zeggen dat het wel zo is. Ik heb namelijk contact gehad met deze man.
 
Volgens mij draait het het vliegwiel niet af maar gebruikt hij warmte om de eigenschappen van de magneten aan te passen?
Was het maar zo simpel als een kwestie van afdraaien...
Dat dacht ik ook al toen ik het las,
Volgens mij is het aantal wikkelingen en de dikte van de draad op het anker ook nog een bepalende factor.

Maar je zou wel denken dat als je het magnetisch veld verzwakt dat het dan wel invloed moet hebben.

De dynamo's in een auto werkt ook met een variabel magnetisch veld, hoe meer spanning, hoe sterker het magnetisch veld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan