Tuono Bastards Deel 21

Heb de fiets nu 3 jaar. De vorige eigenaar had al wat aanpassingen gedaan, waardoor het een soort “black edition” was geworden. Ik heb er wat kleur aan toegevoegd.
 
Hij is mooi geworden! Blijven zulke gave fietsen! Het is omdat mijn zoon vaak mee gaat te motorrijden waardoor ik iets meer comfort zoek..
 
zijn er meer mensen vandaag aan het sturen op Zandvoort van hier ?
 

Bijlagen

  • IMG_0686.jpeg
    IMG_0686.jpeg
    502,7 KB · Weergaven: 39
Hallo allen,



Afgelopen pinksterweekend met ons vaste clubje wezen rijden(scheuren) in de dolomieten, Italië.

Prachtige omgeving natuurlijk om de Tuono uit te laten! Maar als een echte Italiaan betaamt heb ik helaas maar 2 van de 4 dagen kunnen rijden door een elektronisch probleem.



Aan het eind van dag 2(18:15 ong) kreeg ik een foutmelding in het scherm dat een knipperlicht rechts het niet deed, kort daarna ging het lampje van de APRC aan(tevens melding geen ABS en EPS) Aangezien we dicht bij het hotel waren(+/-15km) besloten door te rijden.

Maarrrr twee bochten later besloot de motor in een soort noodloop te gaan(want APRC heeft beweging nodig om beide wielen te meten)

Gestopt langs de kant, om even de sleutel om te draaien en dan weer verder te rijden, maar helaas deed de motor niks meer! De Accu was volledig leeg getrokken(voltage indicatie op accu.)

Nadat ik opgehaald ben door de andere(auto met aanhanger) in het hotel de motor proberen te starten met een accu uit de motor van een kameraad, dat lukte!



Wat zou het kunnen zijn? Ik heb vanmiddag de motor weer thuis dan ga ik de accu opladen en de spanningsregelaar testen(voltage meten bij draaiende motor) is het een bekend probleem?

Hebben jullie nog meer suggesties zodat ik stapsgewijs dingen kan uitsluiten?

Ik kwam tot het volgende:

  • Accu opladen(en testen)
  • Zekeringen checken(reeds gedaan)
  • Spanningsregelaar checken
  • Stator(hoe testen?)

DSCF1316.jpg
DSCF1427.jpg
 
Zal wellicht de stator zijn omdat je batterij helemaal leeg is. Dan laad je motor niet op. Geen idee hoe je dat moet testen maar anders als je een multimeter hebt kan je eens zien wat het voltage is van de accu als de motor aan staat. Als dit rond de 12v blijft dan is je stator of sr stuk. Als je weet waar je spannikgsregelaar aangesloten is moet je de multimeter op AC zetten en elk pinnetje doormeten.

On another note: Constands paddockstand is aangekomen. Ben er toch enigzins blij mee dat de motor makkelijk is te verplaatsen in de garage :)
PXL_20230530_184953758.jpg
nu nog wachten op de SC project.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allen,



Afgelopen pinksterweekend met ons vaste clubje wezen rijden(scheuren) in de dolomieten, Italië.

Prachtige omgeving natuurlijk om de Tuono uit te laten! Maar als een echte Italiaan betaamt heb ik helaas maar 2 van de 4 dagen kunnen rijden door een elektronisch probleem.



Aan het eind van dag 2(18:15 ong) kreeg ik een foutmelding in het scherm dat een knipperlicht rechts het niet deed, kort daarna ging het lampje van de APRC aan(tevens melding geen ABS en EPS) Aangezien we dicht bij het hotel waren(+/-15km) besloten door te rijden.

Maarrrr twee bochten later besloot de motor in een soort noodloop te gaan(want APRC heeft beweging nodig om beide wielen te meten)

Gestopt langs de kant, om even de sleutel om te draaien en dan weer verder te rijden, maar helaas deed de motor niks meer! De Accu was volledig leeg getrokken(voltage indicatie op accu.)

Nadat ik opgehaald ben door de andere(auto met aanhanger) in het hotel de motor proberen te starten met een accu uit de motor van een kameraad, dat lukte!



Wat zou het kunnen zijn? Ik heb vanmiddag de motor weer thuis dan ga ik de accu opladen en de spanningsregelaar testen(voltage meten bij draaiende motor) is het een bekend probleem?

Hebben jullie nog meer suggesties zodat ik stapsgewijs dingen kan uitsluiten?

Ik kwam tot het volgende:

  • Accu opladen(en testen)
  • Zekeringen checken(reeds gedaan)
  • Spanningsregelaar checken
  • Stator(hoe testen?)

Bekijk bijlage 1885875Bekijk bijlage 1885876

Tijdje in de auto's gezeten en dat soort rare meldingen krijg je inderdaad vaak als de accu onder een bepaald spanningsniveau komt.
Klinkt redelijk hetzelfde als wat ik had met mijn Gen 2, dat was toen de stator. Heb deze toen vervangen via Sevior in Roelofvarendsveen, aardige kerel met veel verstand van zaken en voor een nette prijs.
 
Hallo allen,



Afgelopen pinksterweekend met ons vaste clubje wezen rijden(scheuren) in de dolomieten, Italië.

Prachtige omgeving natuurlijk om de Tuono uit te laten! Maar als een echte Italiaan betaamt heb ik helaas maar 2 van de 4 dagen kunnen rijden door een elektronisch probleem.



Aan het eind van dag 2(18:15 ong) kreeg ik een foutmelding in het scherm dat een knipperlicht rechts het niet deed, kort daarna ging het lampje van de APRC aan(tevens melding geen ABS en EPS) Aangezien we dicht bij het hotel waren(+/-15km) besloten door te rijden.

Maarrrr twee bochten later besloot de motor in een soort noodloop te gaan(want APRC heeft beweging nodig om beide wielen te meten)

Gestopt langs de kant, om even de sleutel om te draaien en dan weer verder te rijden, maar helaas deed de motor niks meer! De Accu was volledig leeg getrokken(voltage indicatie op accu.)

Nadat ik opgehaald ben door de andere(auto met aanhanger) in het hotel de motor proberen te starten met een accu uit de motor van een kameraad, dat lukte!



Wat zou het kunnen zijn? Ik heb vanmiddag de motor weer thuis dan ga ik de accu opladen en de spanningsregelaar testen(voltage meten bij draaiende motor) is het een bekend probleem?

Hebben jullie nog meer suggesties zodat ik stapsgewijs dingen kan uitsluiten?

Ik kwam tot het volgende:

  • Accu opladen(en testen)
  • Zekeringen checken(reeds gedaan)
  • Spanningsregelaar checken
  • Stator(hoe testen?)

Bekijk bijlage 1885875Bekijk bijlage 1885876
Misschien kun je hier wat mee,

how to - accu en laadsysteem controleren
 
Tijdje in de auto's gezeten en dat soort rare meldingen krijg je inderdaad vaak als de accu onder een bepaald spanningsniveau komt.
Klinkt redelijk hetzelfde als wat ik had met mijn Gen 2, dat was toen de stator. Heb deze toen vervangen via Sevior in Roelofvarendsveen, aardige kerel met veel verstand van zaken en voor een nette prijs.
Die man wikkelt ze opnieuw, met dikkere draden en op een andere manier.
 
Heb ik vorig jaar ook laten doen, ik zou zeker wel even naar het alternatief kijken, er is ook een medewerker van Rotax die de rotor naar 370W kan "terugwaarderen".
Als ik dat toen wist had ik dat ook gedaan.
Dat gaat niet lukken, dan moet je ook aan een ander vliegwiel/magneten.
En dat wordt een duur geintje.

Tuono Topic Deel 19

Van een Engelstalig forum:

'yes, we'r obtaining some results... but it's really a forcing

for now we know:
1) the new generator assebly (370W vs the old 500W) has been installed since 2008, starting from the motor #8176929
2) to solve the issue is mandatory to replace the rotor too.
3) we have got a price reduction on the updated parts (stator + rotor), part number AP0296988: their costs is now 380euro+vat instead of 850euro+vat.
4) aprilia will update to the new generator with no costs if your bike is still in the 2 years warranty, only if you burn the original stator.
5) is it possible to have an "extended warranty" on the component for bikes that have more than 2 years, but the has to be 100% original and with a full official service book (almost impossible to approach ( )
6) once updated, Aprilia will relase a certificate of "updated bike"

we'r now trying to get better conditions, expecially for 4) and 5) .... stay tuned

once we got a complete answer from Aprilia/Piaggio here in Italy, you'll can ask similar condition to your importers or local company arownd the word

En zo zijn er nog wel wat, vooral Engelstalig , te vinden.
 
Er is toentertijd met het hele 500w/370w stator - vliegwiel debacle idd een soort coulance regeling geweest waarin je vliegwiel etc vervangen werd en je of de uren of de onderdelen alleen maar hoefde te betalen, zoals bij punt 3 en 4 staat. Mits de fiets fabrieksonderhouden was bij een dealer conform schema.
Die vlieger ging bij mij met de 2007 die ik toen reed iig niet op..

Nieuw omwikkelde stator is uitstel van executie. Ook die gaat kapot, duurt alleen veel langer.
 
Er is toentertijd met het hele 500w/370w stator - vliegwiel debacle idd een soort coulance regeling geweest waarin je vliegwiel etc vervangen werd en je of de uren of de onderdelen alleen maar hoefde te betalen, zoals bij punt 3 en 4 staat. Mits de fiets fabrieksonderhouden was bij een dealer conform schema.
Die vlieger ging bij mij met de 2007 die ik toen reed iig niet op..

Nieuw omwikkelde stator is uitstel van executie. Ook die gaat kapot, duurt alleen veel langer.
Ik heb ook een 2007(2008 op kenteken), misschien is de zooi ooit al eens vervangen.
Ik rij iig al 20K km probleemloos rond en heb nog een servior op de plank liggen.
 
Dat gaat niet lukken, dan moet je ook aan een ander vliegwiel/magneten.
En dat wordt een duur geintje.

Tuono Topic Deel 19

Van een Engelstalig forum:

'yes, we'r obtaining some results... but it's really a forcing

for now we know:
1) the new generator assebly (370W vs the old 500W) has been installed since 2008, starting from the motor #8176929
2) to solve the issue is mandatory to replace the rotor too.
3) we have got a price reduction on the updated parts (stator + rotor), part number AP0296988: their costs is now 380euro+vat instead of 850euro+vat.
4) aprilia will update to the new generator with no costs if your bike is still in the 2 years warranty, only if you burn the original stator.
5) is it possible to have an "extended warranty" on the component for bikes that have more than 2 years, but the has to be 100% original and with a full official service book (almost impossible to approach ( )
6) once updated, Aprilia will relase a certificate of "updated bike"

we'r now trying to get better conditions, expecially for 4) and 5) .... stay tuned

once we got a complete answer from Aprilia/Piaggio here in Italy, you'll can ask similar condition to your importers or local company arownd the word

En zo zijn er nog wel wat, vooral Engelstalig , te vinden.
Dit is de modificatie van Aprilia, daar heb ik het niet over :-)
Ik zal de info effe opzoeken...
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230601_070753_Facebook.jpg
    Screenshot_20230601_070753_Facebook.jpg
    133 KB · Weergaven: 31
Hallo allen,



Afgelopen pinksterweekend met ons vaste clubje wezen rijden(scheuren) in de dolomieten, Italië.

Prachtige omgeving natuurlijk om de Tuono uit te laten! Maar als een echte Italiaan betaamt heb ik helaas maar 2 van de 4 dagen kunnen rijden door een elektronisch probleem.



Aan het eind van dag 2(18:15 ong) kreeg ik een foutmelding in het scherm dat een knipperlicht rechts het niet deed, kort daarna ging het lampje van de APRC aan(tevens melding geen ABS en EPS) Aangezien we dicht bij het hotel waren(+/-15km) besloten door te rijden.

Maarrrr twee bochten later besloot de motor in een soort noodloop te gaan(want APRC heeft beweging nodig om beide wielen te meten)

Gestopt langs de kant, om even de sleutel om te draaien en dan weer verder te rijden, maar helaas deed de motor niks meer! De Accu was volledig leeg getrokken(voltage indicatie op accu.)

Nadat ik opgehaald ben door de andere(auto met aanhanger) in het hotel de motor proberen te starten met een accu uit de motor van een kameraad, dat lukte!



Wat zou het kunnen zijn? Ik heb vanmiddag de motor weer thuis dan ga ik de accu opladen en de spanningsregelaar testen(voltage meten bij draaiende motor) is het een bekend probleem?

Hebben jullie nog meer suggesties zodat ik stapsgewijs dingen kan uitsluiten?

Ik kwam tot het volgende:

  • Accu opladen(en testen)
  • Zekeringen checken(reeds gedaan)
  • Spanningsregelaar checken
  • Stator(hoe testen?)
Maar het gaat hier om een V4. Alle post van hierboven mbt het wikkelen van de stator etc heeft betrekking op een V2 (2006-2010)

Van de V4 heb ik nog niet zulke verhalen gehoord?? Ik zou idd eerst de laadspanning meten en dan verder.
 
Maar het gaat hier om een V4. Alle post van hierboven mbt het wikkelen van de stator etc heeft betrekking op een V2 (2006-2010)

Van de V4 heb ik nog niet zulke verhalen gehoord?? Ik zou idd eerst de laadspanning meten en dan verder.
Je hebt gelijk wat betreft het model, maar helaas zijn er problemen genoeg met de stator na 2010.
 
Maar het gaat hier om een V4. Alle post van hierboven mbt het wikkelen van de stator etc heeft betrekking op een V2 (2006-2010)

Van de V4 heb ik nog niet zulke verhalen gehoord?? Ik zou idd eerst de laadspanning meten en dan verder.
Klopt, ik heb nu een andere accu aan de lader liggen, vanavond maar eens testen wat de laadspanning is.
Ik heb al info gevonden hoe stator door te meten.

Ik ga nu eerst als volgt te werk.

accu testen --> doormeten bij draaiende motor(direct test voor spanningsregelaar) --> weerstand stator meten.
 
Had de dynamo vorig jaar ook kapot, begon met aprc storing en even later stond ik stil in 'the middle of nowhere', ver van huis. Heerlijk.
 
Klopt, ik heb nu een andere accu aan de lader liggen, vanavond maar eens testen wat de laadspanning is.
Ik heb al info gevonden hoe stator door te meten.

Ik ga nu eerst als volgt te werk.

accu testen --> doormeten bij draaiende motor(direct test voor spanningsregelaar) --> weerstand stator meten.
Accu geeft onbelast 12,7v aan.
Met draaiende motor 11,8. Te laag dus

Ik heb voor de zekerheid de stator doorgemeten en die geeft op alle drie de gele draden nagenoeg dezelfde waarde(o,4 ohm)

Kan ik hier uit concluderen dat de spanningsregelaar kapot is?
 
Accu geeft onbelast 12,7v aan.
Met draaiende motor 11,8. Te laag dus

Ik heb voor de zekerheid de stator doorgemeten en die geeft op alle drie de gele draden nagenoeg dezelfde waarde(o,4 ohm)

Kan ik hier uit concluderen dat de spanningsregelaar kapot is?
Hoeveel spanning meet je op de gele draden onderling (zoals in de link staat die ik plaatste)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan