Tuono Bastards Deel 21

Ik heb er 100 voor neergelegd. weet je nog waar besteld? Want 65 is een betere prijs. Ik was er best blij mee want starten ging super met 290 CCA's. Alleen die sudden death weer. Accu nummer vijf geloof ik nu. Zal binnenkort weer even controleren maar tot op heden was het laadsysteem altijd prima. Oh well, de oude accu die ik ooit verving omdat hij wat zwak begon te worden zit er weer in .. xD

Tjong...zou er lekker weer een oldschool yuasa in prakken..
 
Ploatje in bij het wereldbolletje onder mijn naam << Falco.

De oude batterij heb ik aan de lader staan nu maar de vorige niet en hij kan ook prima twee weken stil staan en starten. Het vreemde is dus dat ze van de ene op de andere dag de geest geven. Misschien ergens een sluiting. Ik merkte dat als hij in de regen stond het starten wat rotter gaat. Mooi winterprojectje om hem eens elektrisch na te lopen.
 
Gek..laadsysteem al aangepakt? Winterprojectje inderdaad...mijn laatste accu (motobatt) zat er drie jaar en 30.000 km in, toen werd ie iets minder, niet eens stuk, gewoon vervangen omdat ik geen gedoe wil met starten.
 
Ploatje in bij het wereldbolletje onder mijn naam << Falco.

De oude batterij heb ik aan de lader staan nu maar de vorige niet en hij kan ook prima twee weken stil staan en starten. Het vreemde is dus dat ze van de ene op de andere dag de geest geven. Misschien ergens een sluiting. Ik merkte dat als hij in de regen stond het starten wat rotter gaat. Mooi winterprojectje om hem eens elektrisch na te lopen.

Ok, kan ik echter niet zien maar gebruik MF via mijn iPhone.. weet niet of het daar aan ligt, maar goed..

Ja het lijkt me inderdaad goed mogelijk dat er in je elektronisch systeem een foutje zit.. maar ben eerlijk gezegd niet zo technisch onderlegd met stroom ..

Hopelijk jij zelf wel anders kan het een kostbare ‘ingreep’ worden voordat de fout wordt gevonden..

Zou tot dan de druppellader dan wel maar zoveel als mogelijk aansluiten en hem zo min mogelijk in de regen zetten..

Klote als ie je ergens laat staan 😩

Succes ermee 👍
 
Thanks.

Met de draadjes kom ik er wel uit. Ik heb ook de draadboom moeten inkorten en aanpassen voor een andere koplamp. Dat is allemaal netjes gedaan en waterdicht en tevens ook niet cruciaal. Dan blijven een paar dingetjes over die ik dan kan gaan isoleren. De grootste verdachte is er nu tussenuit en dat is de handvatverwarming. Dat is de enige met rechtstreekse toegang tot de accu. Die wilde ik van de week laten schakelen door middel van een relay maar ik had geen zin om de spulletjes bij elkaar te sprokkelen. :-|
 
Ik heb er 100 voor neergelegd. weet je nog waar besteld? Want 65 is een betere prijs. Ik was er best blij mee want starten ging super met 290 CCA's. Alleen die sudden death weer. Accu nummer vijf geloof ik nu. Zal binnenkort weer even controleren maar tot op heden was het laadsysteem altijd prima. Oh well, de oude accu die ik ooit verving omdat hij wat zwak begon te worden zit er weer in .. xD


Als omschreven bij louis in Insbruck Oostenrijk. ik kan ze echter niet op hun website terug vinden.

Maar even voor de duidelijkheid accu's gaan niet stuk na een paar maanden tenzij er iets goed mis is met het laad circuit.
Alles wat met elektra te maken heeft is mijn werk en ook mijn Gen 2 heeft alle kinderziekten gehad t/m het uit fikken van de dynamo, maar ik kan je verzekeren dat alles is opgelost en nu al 2 jaar zonder 1 probleem start, gewoon alle problemen die op de diverse forums voorbij komen fixen dan doet de appie het prima.

Ik heb er de iets zwaardere motorbat accu inzitten gewoon omdat er vaak laad problemen zijn met li ion, en en de appie gewoon net wat meer nodig heeft om vlot te starten dan wat ze in italie vinden, het is dan ook niet altijd lekker weer hier en de accu zit niet dag in dag uit aan de lader als ik eens een week of wat niet rij.

Li Ion accu's staan er wel om bekend dat er soms vreemde dingen gebeuren dus kan ook gewoon toeval zijn.
 
My bad, dan heb ik er overheen gelezen. :) Naar mijn weten is alles aangepakt op deze motor. De oude Motobatt zit er weer in, ding is toch taaier dan al het andere. :P

Eerst eens kijken of ik garantie krijg en anders de Motobatt MBYZ16H maar halen.
 
Vandaag tochtje gemaakt naar Pajic R&D in Gendringen... heb de kleine Akra hexagonal erop laten leggen en gelijk een run op de vermogensbank laten maken...

Het ‘verhaal’ dat de motor een nieuwe mapping nodig heeft met een slip on uitlaat werd al ontkend door Pajic zelf en mijn eigen Aprilia dealer.. het blijkt na deze test dat de Tuono (2015) sowieso iets ‘te arm’ staat.. dat zou waarschijnlijk komen door de emissie eisen (euro 4 norm) zodat de motoren v Aprilia door de test komen...

Het blijkt dat de motor met de Akra (slip on) zelfs ietsje beter rendeert... zie grafiek
 

Bijlagen

  • CD80A2FE-37AD-4095-A6BA-A6035874184B.png
    CD80A2FE-37AD-4095-A6BA-A6035874184B.png
    108,5 KB · Weergaven: 35
O ja, nog een foto v het resultaat vd looks
 

Bijlagen

  • 201080A5-596F-440C-9EAD-4F0B7C64A953.jpeg
    201080A5-596F-440C-9EAD-4F0B7C64A953.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 59
  • 10DC435B-C915-4B36-87C5-614D810CFB4E.jpeg
    10DC435B-C915-4B36-87C5-614D810CFB4E.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 58
  • D9316722-E550-4FC0-B081-6F1FB0AA4F8B.jpeg
    D9316722-E550-4FC0-B081-6F1FB0AA4F8B.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 48
Goed gelukt dus. Meting/curve ziet er ook goed uit. Gemeten met of zonder db-killer?
Vraag me wel af of je tijdens rijden niet met je hak tegen de demper aan zit? Zit wel erg dicht op je voetsteun. :Y
Heb mijn linkpijp ook krap gemaakt maar iets meer vrijheid, en kleine voetjes. :P Desondanks raak ik soms de linkpijp. :/

Open Akra.jpg
 
Potverdorie, weer een accu van de ene op de andere dag plat. Dit keer een Shido LTZ14S. Heeft het wel een paar maanden volgehouden dit keer. :/

Die dikke twins lusten wel een accu op zijn tijd.
Heb mijn Tuono nu meer dan 10 jaar, maar geen enkele accu heeft de 2 jaar gehaald.

Zodra bij starten het dashboard gaat resetten, de accu vervangen.
Op die manier voorkom je dat je onderweg stilvalt, of de startkoppeling sloopt.

Ben dit voorjaar overgestapt op een Lithium accu, en merk dat de motor makkelijker start.
Hoelang deze heel blijft is afwachten.

Edit, Zie dat de Shido al een Lithium was.
Zou dan toch het laadcircuit nog een checken.
Heb zelf een Mosfet regelaar, met rechtstreekse dikke bekabeling naar de accu geplaatst
 
Laatst bewerkt:
Goed gelukt dus. Meting/curve ziet er ook goed uit. Gemeten met of zonder db-killer?
Vraag me wel af of je tijdens rijden niet met je hak tegen de demper aan zit? Zit wel erg dicht op je voetsteun. :Y
Heb mijn linkpijp ook krap gemaakt maar iets meer vrijheid, en kleine voetjes. :P Desondanks raak ik soms de linkpijp. :/

Bekijk bijlage 1330868
@Mar1tin : dank je. Meting is gedaan mét db killer, die hou ik er ook gewoon in, geluid meer dan zat...

Ja was ook tevreden over de (kleine) verbetering bij A/F meting..

Wat betreft de positie vd voetsteunen t.o.v. Uitlaat; nu je het zegt vind ik t ook wel heeeel erg dicht op elkaar staan.. en gezien ik schoenmaat 46 heb zal dat niet echt meehelpen...

Bij het naar huis rijden is het me in ieder geval niet opgevallen... morgen maar eens kijken of ik de uitlaat raak met mijn hak 😳

Stom dat ik er niet eerder op heb gelet, kan nu niet meer veranderd worden..
 
@Mar1tin : dank je. Meting is gedaan mét db killer, die hou ik er ook gewoon in, geluid meer dan zat...

Ja was ook tevreden over de (kleine) verbetering bij A/F meting..

Wat betreft de positie vd voetsteunen t.o.v. Uitlaat; nu je het zegt vind ik t ook wel heeeel erg dicht op elkaar staan.. en gezien ik schoenmaat 46 heb zal dat niet echt meehelpen...

Bij het naar huis rijden is het me in ieder geval niet opgevallen... morgen maar eens kijken of ik de uitlaat raak met mijn hak 😳

Stom dat ik er niet eerder op heb gelet, kan nu niet meer veranderd worden..

Gaaf man lijkt wel een beetje op die van mijn toen. Vermogen is ook nog netjes als dit op het wiel gemeten is?
Gewoon bal van de voet op de steppen dan heb je er zo geen last van!
waar ik dan over denk is de grondspeling! Ga je niet zo plat dan zal het wel goed zitten maar met een trackday? Toch zonde als je hem dan aan de grond rijd!
Pajic kun je gewoon langs gaan als je er toch met je voet tegen aan zit, dan fixen ze dat ook voor je. Die mannen zijn echt heel behulpzaam en mee denkend.
 
@Mar1tin
@hornet46

Gister even een lekker stuk gaan rijden en tot mijn tevredenheid blijkt dat ik ruimte genoeg op de step (en naar achteren) heb, zithouding is toch ietsje naar voren waardoor ik ook geen rekening hoef te houden met de uitlaat.. zit dus toch prima alhoewel het ‘optisch’ niet ideaal leek.. gisteren ook ‘diep’ in de bochten gegaan in Eifel dus denk dat ik ook genoeg grondspeling heb 😃

Fotooke
 

Bijlagen

  • 380E717D-A653-4F47-A07B-8BA4B141D4C2.jpeg
    380E717D-A653-4F47-A07B-8BA4B141D4C2.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 28
  • F8A9C4EB-02BD-48E5-A823-AAB5377D0AE9.png
    F8A9C4EB-02BD-48E5-A823-AAB5377D0AE9.png
    282,1 KB · Weergaven: 27
@hornet46 : vermogen is inderdaad op het achterwiel gemeten.. meer dan genoeg pk’s ja 👍

Een vraag: heeft iemand deze Aprilia helm al eens voorbij zien komen?

Koop eigenlijk liefst een systeemhelm (met zonneschermpje) maar vond deze wel heel mooi..

Kan alleen nergens bij de beschrijving terugzien of ie inderdaad een zonneschermpje heeft of niet..
 

Bijlagen

  • 4FB44C29-DCD5-4A39-BDC7-3F84CEEBD755.png
    4FB44C29-DCD5-4A39-BDC7-3F84CEEBD755.png
    86,1 KB · Weergaven: 41
Goed, ik ben erachter. Alleen omdat ik de raad volgen om het beesie aan de lader te hangen. Kom ik s'ochtends bij mijn schuur, hoor ik dit:

Bekijk media item 1327314
Sorry voor het kud filmpje. :-P Dit is de tweede dag dat hij stil stond en is uit zichzelf gaan blazen. Nu weet ik in ieder geval waar ik het moet zoeken, alleen geen idee nog waarom hij blaast met koude motor. Contact stond op uit maar niet op stuurslot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan