Triumph Tiger 1050 oververhitte startmotor

RBS

MF veteraan
8 jan 2010
1.646
51
Beste techneuten,

Wie helpt mij uit de brand. Ik heb een Tiger 1050 uit 2007 met een ton op de teller die slecht/niet start bij warme start. De startmotor is dan loeiheet.

Ik heb het internet/forum al afgestruind en starten bij warme motor is een bekend probleem van de Tiger. Op basis daarvan heb ik de startmotor laten reinigen en modificeren, nieuwe dikkere kabels gemonteerd en een gel accu geplaatst. Echter het probleem blijft. Iemand ideeën wat de oververhitte startmotor kan veroorzaken? Alle ideeën zijn uiteraard welkom.

Ter info. Ik heb verder geen historie van de motor.
 
En wat hebben ze daar uitgespookt?
De kabels, accu vervangen op mijn verzoek. En de startmotor gedemonteerd zodat ik deze op kon sturen en later weer gemonteerd. Kreeg op mijn vakantieadres door dat het probleem niet verholpen is. Dus daarom het topic gestart.

Maar een hete startmotor hoeft dus niet perse een probleem te zijn. En ik weet nog niet in welke mate zij getest hebben. Dus daarom na de vakantie maar eens gaan rijden
 
De kabels, accu vervangen op mijn verzoek. En de startmotor gedemonteerd zodat ik deze op kon sturen en later weer gemonteerd. Kreeg op mijn vakantieadres door dat het probleem niet verholpen is. Dus daarom het topic gestart.

Maar een hete startmotor hoeft dus niet perse een probleem te zijn. En ik weet nog niet in welke mate zij getest hebben. Dus daarom na de vakantie maar eens gaan rijden
Ik heb destijds zo'n hulpstart gekocht voor onderweg
 
Ook soortgelijke problemen gehad met mijn speed triple. Probleem bij Triumph is dat elektrisch alles net ff anders werkt en alle foutcodes e.s. via het motormanagement lopen. Een slecht contact kan daarmee problemen geven op heel andere plekken. Heb meerdere kabelbreuken gevonden nabij balhoofd… dacht het probleem gevonden te hebben…. Helaas. Mijnprobleem was warm soms in eens niet meer starten…. Daarna alle stekkers gecontroleerd en weer een bak slechte contacten gevonden. Dat was bij mij het probleem. Achter de koplamp waren meerdere verbindingen stekker/stekker en kabel/stekker groen uitgeslagen. Solderen was de optie. Nu maar weg van de helaas slechte Engelse elektronica😂 al blijft een triple een bruut blok👍 succes met solderen zou ik zeggen.
 
Net de Tiger gehaald en een klein rondje gereden. Eenmaal thuis de motor uitgeschakeld en gelijk weer proberen te starten. Startmotor gaat niet rond. Hoe meer de motor afkoelt hoe beter hij rondgaat. Blijft dus nog even een zoektocht.
 
Net de Tiger gehaald en een klein rondje gereden. Eenmaal thuis de motor uitgeschakeld en gelijk weer proberen te starten. Startmotor gaat niet rond. Hoe meer de motor afkoelt hoe beter hij rondgaat. Blijft dus nog even een zoektocht.
Lijkt een gevalletje van startmotor uit elkaar halen en kijken wat je tegenkomt of vervangen. Vooral omdat ie beter wordt naarmate hij afkoelt.
 
Starter loshalen.
Losse accu en startkabels.

Koud testen.
Dan telkens starter verwarmen met heteluchtdingus. Bijv naar 40gr en testen.
Naar 50gr
Naar 60gr

En dan zien hoe het reageert.

Misschien nog beter om eerst de temperatuur vd starter te meten op de motor, op een moment dat hij nu meer wilt. Dan heb je een grenswaarde.

Kun je het uit de motor reproduceren, dan ist de starter. Zo niet, dan is het de motor.
 
Net de Tiger gehaald en een klein rondje gereden. Eenmaal thuis de motor uitgeschakeld en gelijk weer proberen te starten. Startmotor gaat niet rond. Hoe meer de motor afkoelt hoe beter hij rondgaat. Blijft dus nog even een zoektocht.
Komt er wel voldoende spanning bij de startmotor op het moment van niet meer starten?
Klikt het startrelais dan wel?

Ik blijf erbij dat er ergens een te hoge overgangsweerstand aanwezig is, verergerd door warmte.
In de bedrading of in de starmotor zelf, koolborstels die door de warmte klem komen te zitten en dan geen of slecht contact hebben met
het anker, of een rot lager op de as wat een goed contact in de weg staat.
Het moet toch op te lossen zijn?
 
Als ik het zo lees dan denk ik dat je startkoppeling vast zit.
De startmotor draait mee waardoor hij heet wordt.
Als hij te heet is doet hij niets meer, koelt hij af dan doet hij het weer even.

Controle is eenvoudig door de motor te verdraaien aan de krukas om te zien/horen/voelen of de startmotor meedraait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan