Triumph Sprint RS start niet meer na wasbeurt

Ferros1985

MF'er
23 jan 2022
38
8
Hallo allemaal,
Ik heb een triumph sprint rs 955i uit 2000. De motor vertoonde gister na het wassen wat kuren met starten. De motor sloeg niet aan maar maakte een tikkend geluid.
Accu probleem werd gezegd. Meteen accu vervangen voor een mooi nieuw exemplaar, maar nog wilde de moto niet starten en blijft het geluid van een te lage accuspanning maken.
Ook met een jumpstart slaat de moto niet aan.
Aanduwen is ook geen succes en ook dan doet de moto niets.
Er zit voldoende benzine, maar ondanks dat alles geen succes helaas.
Heeft iemand mogelijk een idee wat het zou kunnen zijn?
Dank jullie wel alvast voor de reacties.
 
Dat hab ik nog niet gedaan.
Wel zonder de bougies de krukas handmatig verdaaid om te kijken of deze zonder problemen rond zou gaan. Dit is wel het geval.
Moet ik dan de moto starten met open bougiegaten? Of moet ik de bougiedoppen er dan wel in doen?
Sorry ik ben nog een grote leek op dit gebied, maar probeer me er zo goed mogelijk in te verdiepen.
 
Dat hab ik nog niet gedaan.
Wel zonder de bougies de krukas handmatig verdaaid om te kijken of deze zonder problemen rond zou gaan. Dit is wel het geval.
Moet ik dan de moto starten met open bougiegaten? Of moet ik de bougiedoppen er dan wel in doen?
Sorry ik ben nog een grote leek op dit gebied, maar probeer me er zo goed mogelijk in te verdiepen.
Nee, dat heeft dan geen toevoegde waarde. Mijn idee was dat je misschien wat water in de cilinder had staan dat er voor zou zorgen dat je niet rond kunt gaan.

db
 
Dan denk ik dan mijn omschrijving waarig zal zijn. Mijn excuus hiervoor.
Maar ik heb er al een andere startmotor in zitten.
Het probleem is nu dat wanneer ik het buitenste koppellingshuis eruithaal en dus de krukas niet aan laat drijven alle tandwielen netjes rondgaan en er niets aan de hand is. Zodra ik het tandwiel met buitenste koppelingshuis weer terugdoe gaat de motor niet meer rond.
De krukas kan ik wel handmatig rond laten gaan en merk hier geen problemen bij op.
Hopelijk is mijn verhaal zo wat duidelijker.
Heb je al de accuspanning gemeten?
 
Ik begrijp er geen reet van, maar waarom meet je van de poolaanluiting naar het tandwiel?
En het zal wel aan mij liggen, maar wat bedoel je precies met poolaanluiting?
Maw, er is hier iets heel vreemds aan de hand, of je omschrijving is warrig.
Meten van de poolaansluiting naar het tandwiel lijkt me niet handig. Zo loopt de stroom immers niet. Ook meet je dan door (ingevette) kogellagers heen dus dat je dan een hoge ohmse waarde meet kan ik wel geloven ja.

Je zult moeten meten tussen de pool en het kale aluminium wat contact maakt met de rest van je blok. Is dit niet schoon? Schoonmaken!

Tevens kun je dingen als een "slechte accu" gewoon meten dus mijn advies is om iets gerichter te werken in plaats van onderdelen tegen het ding aan te gooien tot het probleem of de inhoud van je bankrekening weg is :)
 
Meten van de poolaansluiting naar het tandwiel lijkt me niet handig. Zo loopt de stroom immers niet. Ook meet je dan door (ingevette) kogellagers heen dus dat je dan een hoge ohmse waarde meet kan ik wel geloven ja.

Je zult moeten meten tussen de pool en het kale aluminium wat contact maakt met de rest van je blok. Is dit niet schoon? Schoonmaken!

Tevens kun je dingen als een "slechte accu" gewoon meten dus mijn advies is om iets gerichter te werken in plaats van onderdelen tegen het ding aan te gooien tot het probleem of de inhoud van je bankrekening weg is :)
Wat ik me vooral afvraag is waarom er wat fout zou gaan met de aandrijving achter de koppeling na een wasbeurt.
 
Beste mensen ik ben er achter dat het niet de startkoppeling is. Deze draait zonder problemen.
Ook de krukas draait probleemloos.
Nu zie ik dat achter mijn koppelingskorf de veren in het tandwiel speling hebben. Mogelijk dat dit er iets mee te maken kan hebben?
 
Nu zie ik dat achter mijn koppelingskorf de veren in het tandwiel speling hebben. Mogelijk dat dit er iets mee te maken kan hebben?
als je voor het wassen het koppelingsdeksel hebt verwijdert zou het eventueel misschien mogelijks kunnen ja.
maar ik betwijfel het sterk.

hoe kom je er trouwens bij om je koppeling uiteen te gaan trekken nadat je motor niet start na een wasbeurt ???
 
Eindconclusie: motorblok moet gesplitst worden. De startkoppeling is stuk.
Deze reparatie is echter te prijzig en zal dus niet worden gedaan.
Goede nieuws: triumph wordt afgevoerd voor onderdelen en een andere moto is onderweg.
We gaan rijden op een suzuki sv100s uit 2003.
Ben benieuwd hoe dot avontuur gaat lopen.
Thnx allemaal voor alle tips en tricks!
 
Ik.snap.er.niets.meer.van.

Je was een motor en daarna start hij niet meer. Je koopt op advies van iemand blind een accu.

Je meet een startmotor door op een onlogische manier en vervangt deze.

Je haalt het koppelingshuis los en kunt dan zowel "alle tandwielen" (versnellingsbak?) als de krukas aandrijven.

Je controleert de startkoppeling en concludeert dat deze werkt.

Paar dagen later blijkt de startkoppeling toch stuk en moet het blok worden gesplitst om een startkoppeling te vervangen? Terwijl deze aangrijpt op je koppelingshuis?

Ik snap echt niet meer wat er gebeurd is maar ik hoop dat je de volgende keer iets systematischer werkt en beter communiceert.
 
motor vertoonde gister na het wassen wat kuren met starten. De motor sloeg niet aan maar maakte een tikkend geluid.
Beste mensen ik ben er achter dat het niet de startkoppeling is. Deze draait zonder problemen.
Ook de krukas draait probleemloos.
Eindconclusie: motorblok moet gesplitst worden. De startkoppeling is stuk.
weet je het nu wel zeker ?
het zou in alle geval een primeur zijn, een startkoppeling die kapot gaat van een wasbeurt.
hoeveel voor je Triumph ? wil hem wel overnemen. ik denk dat er een pak winst op te maken valt. zonder het blok uit het frame te moeten halen.
 
Yes inderdaad mjjn verhalen zijn soms moeilijk te volgen mijn excuus hiervoor.
De startkoppeling hoort 1 kant op te draaien. Zodra je de motor wilt starten gaat de startkoppeling de goede kant op, maar staat ook weer terug de andere kant op waardoor de motor niet meer start.
Bij de andere modellen van de rs kan je inderdaad veel gemakkelijker bij dit onderdeel dan bij deze motor en hoeft het blok niet gesplitst te worden.
Uiteindelijk denk ik dat het wassen van de motor en het stuk gaan van de startkoppeling pure toeval is geweest.
Thnx allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan