Triumph 3TA tinkering

Met zo n motor is remmen onbelangrijk ,als hij maar een x stilstaat :t
 
Met zo n motor is remmen onbelangrijk ,als hij maar een x stilstaat :t
Onthaasten natuurlijk en zo vaak zal die niet rijden.
Maar na een dagje op het circuit kan je je de volgende dag lelijk vergissen.
Vroeger wel eens een leenmotor meegekregen met kabelbediende trommelrem en ik had tweehonderd meter eerder moeten remmen voordat ik midden op het kruispunt stil stond. :+
 
En wat ik er niet als overtreffende trap in wil gooien maar wel uit ervaring heb meegemaakt is de dagelijkse praktijk.
Mensen gooiden hun auto graag voor mij bij rotondes waar ik juist al rekening hield met de remweg.
Dus in 2010 met de Trabant menige keren zweet peentjes gelaten dat ik de afstand niet zou halen zodra ze hun voertuig voor een rotonde ook nog zouden doodremmen. 😅

Dus een rem upgrade is om die reden wellicht zelfs een vereiste voor deze prachtige Triumph.
 
Het plan voor 12V wil ik daarbij doorzetten, er moet toch al een nieuwe kabelboom op en er ligt een elektronische ontsteking te wachten.
Hieronder een bedradingsschema voor 12V op de 3TA (die ik allang niet meer heb). Weliswaar met contactpuntjes, maar dat is niet zo moeilijk aan te passen voor elektronische ontsteking. Werkt met bestaande dynamo en bobines; alleen zenerdiode en andere lampjes, accu en claxon toevoegen.
Triumph 3TA bedrading.webp
 
Laatst bewerkt:
Volgens modus ook aangezet hier, het blijft mooi spul, maar die engelse maten daar zie ik altijd tegen op om er aan te beginnen.
 
Ik heb 2 India-enfieldjes.. Die hebben een mix van metrisch en Engels, en het kan per motor ook nog verschillen.._O-
 
Ik had titanium moeren besteld voor mijn tandwieldrager.
Ging er onverwacht wat moeizaam op.
Andere spoed mij nog niet opgevallen en dus gewoon een grotere sleutel pakken en de eerste bijna helemaal aandraaien. 8)7 :+
Laat staan hoe het fout kan gaan met andere draden door elkaar.
 
Hieronder een bedradingsschema voor 12V op de 3TA (die ik allang niet meer heb). Weliswaar met contactpuntjes, maar dat is niet zo moeilijk aan te passen voor elektronische ontsteking. Werkt met bestaande dynamo en bobines; alleen zenerdiode en andere lampjes, accu en claxon toevoegen.

En als je dan toch alles aanpakt is het misschien ook wel verstandig om het schema naar negative-earth aan te passen.
 
Over de remmen grapte mijn vader vroeger al dat hij een afrit eerder moest beginnen met remmen dan waar hij er af moest. Nu had hij het inderdaad al over een 4-leading shoe (spelling?). De suggestie van een Bonneville voorvork is wel interessant. Toch eerst maar het geheel klaar maken.
En als je dan toch alles aanpakt is het misschien ook wel verstandig om het schema naar negative-earth aan te passen.
Ja ik wil het inderdaad in 1 keer goed doen, moderniseren met oog op betrouwbaarheid. Voor de elektronische ontsteking is het sowieso nodig denk ik trouwens.
Is dit een zelfde? Zijn dezelfde cijfers en letters alleen andere volgorde
Dat zal inderdaad een type fout zijn, is een ex-leger schat ik in.
 
Laatst bewerkt:
@Tarwetijger heeft één van de best rijdende R3 motorfietsen van Nederland, dus een rem upgrade lijkt mij ook wel een vereiste om iets minder te schrikken. :+

Maar je stapt natuurlijk ook met een ander idee op deze legacy.
En eerst lopende krijgen?

De schokbreker achter vervangen is wel goedgekeurd. :+ ;)
Ik kan het nu lastig inschatten. Als de rem zo slecht is dat je in het hedendaagse verkeer in de problemen komt, dan moet het anders.
Van de andere kant is deze motor bedoeld voor een keer een rondje tuffen op een zomerse zondag. Of misschien zelfs alleen maar mooi zijn onder de trap in de hal. :+
 
En als je dan toch alles aanpakt is het misschien ook wel verstandig om het schema naar negative-earth aan te passen.
Wat is daar de meerwaarde van? Positive earth hoort er toch bij... Als ik het me nog goed herinner heb je dan een nieuwe gelijkrichter nodig. De bestaande heeft drie aansluitingen (twee van dynamo en een naar de min), de plus gaat via de bevestiging.
Dat zal inderdaad een type fout zijn, is een ex-leger schat ik in.
Klopt, deze heeft een halve remnaaf zoals alle leger 3TA's (die remt trouwens nog beroerder dan die van jou).
 
Dat beroerde remmen ligt vooral aan remvoering .
Ik had op de dienstfiets een vrij goede rem .
Vaak zat er op de leger 3TA de goedkoopste remvoering die de pennenlikkers konden vinden .
Met betere voering is er veilig mee te rijden al zal het nooit de rem capaciteit van een vierzuiger remklauw halen
 
Dan even overleggen met die gabbers van Vulka in Veenendaal.
Zeg dat je hetzelfde spul er op wil hebben als die man met z'n enfield diesel uit Assen..
 
Wat is daar de meerwaarde van? Positive earth hoort er toch bij... Als ik het me nog goed herinner heb je dan een nieuwe gelijkrichter nodig. De bestaande heeft drie aansluitingen (twee van dynamo en een naar de min), de plus gaat via de bevestiging.
Het heeft als voordeel dat alle moderne componenten gebruikt kunnen worden zonder omslachtige aanpassingen.
Denk aan een moderne spanningsregelaar, ledje, ...

Maar 1000 mensen 1000 meningen natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan