Topkoffer voor Yamaha Tmax

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
2.518
773
Holland
Hallo allen.
Ik heb sinds kort een Yamaha Tmax.
Betreft er eentje van het eerste type maar wel met dubbele schijfrem voor.
Nu ben ik wat aan het rondkijken omtrend welke topkoffer erop te zetten.
Het hoeft voor mij niet perse origineel van Yamaha te zijn, maar vraag me af of er hier Tmax rijders zijn die mij wat advies kunnen geven hoe het beste dit aan te pakken.
Ik denk dat er verschillende topkoffers voorhanden zijn voor de Tmax.
De bevestiging steun zal waarschijnlijk universeel zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Omdat ik niet precies weet wat de beste en fijnste keuze is in deze situatie hoop ik dat iemand mij kan verlichten met een antwoord op mijn vraag welke beste bevestiging steun en welke topkoffer te kiezen.
Avast bedankt voor de adviezen, ze worden zeer op prijs gesteld.
Vr Gr Erwin
 
Ikzelf heb hetzelfde type als jij hebt met een Givi topkoffer. Deze is als volgt gemonteerd:
1- allereerst een originele "Yamaha" topkofferrek (zo een als hier staat: http://motorsportlifestyle.nl/onderdeel-bagagerek/2159/yamaha/ook een Tmax)
2- daarop is dan gemonteerd een Givi grondplaat (afhankelijk van het type Givi topkoffer is dan "monolock" of "monokey")
3- de Givi topkoffer klik je daarop vast.

Ik had al een Givi Maxia topkoffer thuis liggen, vandaar dat ik deze bij woon-werkverkeer gebruik. Qua formaat erg fijn aangezien je er veel kwijt in kan, maar qua looks is het wel een bakbeest. Een koffer van 30-35liter is wat ranker en past naar mijn mening qua uiterljk wat beter bij de tmax.

Hopelijk heb je hier iets aan.
 
Hoi hoi.
Ontzettend bedankt voor je reactie.
Daar kan ik zekers wat mee.
Ik zal er eens induiken naar wat jij schreef.
Kan niet wachten op de komende lente/zomer.
Heb pas sinds kort mijn T-max en ben er nu al zo blij mee.
Wat een heerlijke motorscooter zeg.
Voorheen jarenlang rondgereden op een Honda Dylan 150cc.
Toch al een dikke 50.000 km mee op de klok gezet.
Voor deze T-max had ik een zware motor.
Niets mis mee, maar in de stad zo looiig als een zak met bakstenen en was dat schakelen ook zo beu.
Maar deze T-max is zo fijn.
En wat een vermogen zeg.Echt subliem.
Wil daarom aankomende lente en zomer en najaar veel gaan rijden met mijn T-Max.
Vr Gr Erwin
 
Hoi hoi.
Ontzettend bedankt voor je reactie.
Daar kan ik zekers wat mee.
Ik zal er eens induiken naar wat jij schreef.
Kan niet wachten op de komende lente/zomer.
Heb pas sinds kort mijn T-max en ben er nu al zo blij mee.
Wat een heerlijke motorscooter zeg.
Voorheen jarenlang rondgereden op een Honda Dylan 150cc.
Toch al een dikke 50.000 km mee op de klok gezet.
Voor deze T-max had ik een zware motor.
Niets mis mee, maar in de stad zo looiig als een zak met bakstenen en was dat schakelen ook zo beu.
Maar deze T-max is zo fijn.
En wat een vermogen zeg.Echt subliem.
Wil daarom aankomende lente en zomer en najaar veel gaan rijden met mijn T-Max.
Vr Gr Erwin

Hou er wel rekening mee dat het stuurgedrag van een TMax met topkoffer er niet op verbetert : het stuur kan je niet meer loslaten want dat begint te slaan en op hogere snelheid begint de boel te deinen....

Niet dramatisch maar hij stuurt fijner ZONDER topkoffer. :N
 
Hou er wel rekening mee dat het stuurgedrag van een TMax met topkoffer er niet op verbetert : het stuur kan je niet meer loslaten want dat begint te slaan en op hogere snelheid begint de boel te deinen....

Niet dramatisch maar hij stuurt fijner ZONDER topkoffer. :N

In sommige / veel (?) gevallen kun je dat weer verhelpen door het plaatsen van (zwaardere) stuurgewichtjes. Maar is een kwestie van trial and error.
 
In sommige / veel (?) gevallen kun je dat weer verhelpen door het plaatsen van (zwaardere) stuurgewichtjes. Maar is een kwestie van trial and error.

Ah, ik heb daar ook last van. Gaat het sturen zonder topkoffer dan ook zwaarder, na montage zwaardere stuurgewichtjes?


Ik heb zelf ook zo'n Givi topkoffer en heb daar remlichten in laten zetten :)
Jammer eigenlijk dat er geen knipperlichten in kunnen, of kan dat wel?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zorgen zwaardere stuurgewichtjes er voor dat je wat meer tegengewicht hebt op je stuur, is nu niet direct zo dat de scoot zoveel zwaarder stuurt dat je dat gelijk gaat voelen...
 
Laatst bewerkt:
volgesn mij kun je op de duitse scooter club ook topkoffers vinden met knipperlichtten erin verwerkt en een remlicht.
volgesn mij is die van givi 52 l of zo in iedergeval erg groot wel mooi.
maar minder passend op de slanke lijn van een tmax en meer passend bij de dikke kont van de burgman 650
 
Volgens mij zorgen zwaardere stuurgewichtjes er voor dat je wat meer tegengewicht hebt op je stuur, is nu niet direct zo dat de scoot zoveel zwaarder stuurt dat je dat gelijk gaat voelen...
Als tegengewicht voor de topkoffer, wat voor bakstenen wil je dan aan het stuur gaan hangen voor dat effect heeft :P
 
Ah, ik heb daar ook last van. Gaat het sturen zonder topkoffer dan ook zwaarder, na montage zwaardere stuurgewichtjes?


Ik heb zelf ook zo'n Givi topkoffer en heb daar remlichten in laten zetten :)
Jammer eigenlijk dat er geen knipperlichten in kunnen, of kan dat wel?

Voel je helemaal niks van. Die stuurgewichtjes zijn maximaal enkele tientallen grammen, op een scooter van 150kg merk je dat niet.
 
Kijk, ik heb het probleem vorig jaar aangekaart bij de Yamaha-importeur via mijn dealer.
Antwoord : er is niks aan te doen... gewoon je stuur beter vasthouden... simpel...
Zwaardere stuurgewichtjes werden uitgeprobeerd en hielpen geen snars.
Ik zwier er dus de topkoffer af zo gauw ik'm niet nodig heb... en voor de rest... hou ik m'n stuur stevig vast... simpel, eigenlijk...
 
Ik heb deze Givi Koffer; is wat lager dan de "bolle koffers" en je kunt deze ook makkelijker als koffer dragen/meenemen.

full


Weet niet of dit type nog geleverd wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan