TOMTOM RIDER 40, 400, 410, 450 ( DEEL 5 )

Ik ben in Tyre een vakantieroute aan het maken waarbij snelwegen vermeden worden, maar op sommige trajecten zou ik wel een stukje snelweg mee willen pakken. Is dit in te stellen? Met 'snelwegen vermijden' aan kan ik de snelweg niet selecteren, inclusief snelwegen wordt alles snelweg. Ik zou eigenlijk gewoon in willen stellen dat tussen twee bepaalde punten wel de snelweg een optie is. Kan dit (gemakkelijk) in Tyre, of op een andere manier voor mijn Rider 400? Ik kan het antwoord zelf niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
2 opties

- Routes opdelen in stukken zonder snelweg en stukken met snelweg. Maar dit is vast geen handige optie

- Route maken met de optie snelweg vermijden. Daarna Tyre automatisch extra punten laten toevoegen (dat kan Tyre geloof ik). Vervolgens de optie Snelweg Vermijden uitschakelen en routepunten verwijderen waar je de snelweg op wil. Tyre zal dan de route automatisch naar de snelweg verplaatsen.
 
Ik snap niet waarom je zo moeilijk wil doen.
In Tyre gewoon voldoende tussenpunten prikken op de binnenwegen en daar waar je een stuk snelweg wil rijden de tussenpunten op de snelweg zetten (wel aan de goede kant).
De optie snelwegen vermijden is helemaal niet nodig, als je maar voldoende tussenpunten zet.
Daarna een track (GPX) van maken en klaar is piggen.
De TTR400 zal dan vanzelf de route via de door jou gewenste route berekenen
Overigens doet de TTR niets met de optie snelwegen vermijden als je een GPX route laadt.
De optie snelwegen vermijden kan alleen gebruikt worden als je een route door de TTR laat berekenen tussen 2 of meerdere punten.

Suc7 Dikkiedik
 
Laatst bewerkt:
Op een trip van 6000km zijn dat nogal wat prikkertjes die je moet zetten, maar als het moet dan moet het maar zo. Extra routepunten genereren duurt ook een baard namelijk. Heb ik ook weer te doen :)
 
Ik zou de tweede methode van Athome toch eens proberen als ik jou was.
Je berekent de route natuurlijk in Tyre en slaat/exporteert de route als GPX route of track op.

6000 km zouden wel heel veel routepunten worden die je handmatig zou moeten plaatsen.
Automatisch geplaatste route punten moet je ook wel controleren (niet op rotondes, kruispunten, viaducten e.d)
Het wordt kritisch als jou route vlak langs snelwegen gaat. Daar zal je misschien de routepunten wat dichter op elkaar moeten zetten om te voorkomen dat de snelweg gekozen wordt.

Maar wilde je op basis van GPX of ITN een route maken ?
Kan me voorstellen dat ITN ook een goede keus zou kunnen zijn, afhankelijk van je reisdoelen. (Als je geen verplicht aan te rijden tussenpunten wilt missen)
 
Laatst bewerkt:
In algemene zin is het niet handig om twee route-type in één route te combineren:

a. zonder 'snelwegen vermijden' over kleine wegen vereist plaatsing van een hoop extra viapunten

b. omgekeerd: met 'snelwegen vermijden' over de snelweg routeren kan er toe leiden dat je regelmatig een tankstation danwel af/oprit opgestuurd wordt. Vermijden is vermijden immers.

Gaat het om een korte 'afsnijden' van enkele kilometers (bijvoorbeeld om een rivier over te steken) dan is optie b geen probleem.

Gaat het om bijv 100 km snelweg dan raad ik aan de route op te knippen in route A, B en C, waarbij B over de snelweg is. Wat je echter ook kunt doen is na route A route C selecteren en je naar het beginpunt te laten brengen, waarbij je zorgt dat de Rider op 'snelste route' ingesteld staat. Zelf zou ik dat laatste doen.

Sowieso zou ik afraden van een route van 6000 km één route te maken. Beter is routes te maken die je in één dag rijdt. Halverwege afbreken en de volgende dag weer starten is sowieso geen probleem.
 
Kiezen voor snelste route ook als je kleinere wegen wilt is meestal goed te doen zonder overdreven veel tussenpunten te moeten plaatsen, mits geen idioot grote route.
Voordeel is dat je zonder probleem hier of daar stukje snelweg mee kunt nemen (vaak brug over grote rivier) maar voordeel is ook dat je overzicht blijft houden over globale tijdstip dat je eindpunt bereikt.
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, ook bij het maken van een route :-)
 
Laatst bewerkt:
Zal wel 100 x eerder zijn gevraagd maar: als ik met de Garmin van de route afwijk dan zoom ik uit en probeer terug naar de route lijn te rijden die dus vast blijft omdat herberekenen uit staat.
Als ik met de TT verkeerd rijd dan herberekent hij de route en zie ik dus een aangepaste route. Wat doet hij dan? een alternatieve route berekenen naar het eerstvolgende dichtsbijzijnde punt van de originele route/track?

Vraag 2:
Als ik een route rijd en ik kom onderweg een leuk terras tegen kan ik dan op dat moment dit als een poi of waypoint opslaan? Want als ik het moet onthouden en dan later in Mydrive die plek alsnog moet opslaan wordt dat lastig. Heb onderweg zelden in de gaten waar ik exact rijd.
 
Vraag 1:
Ja. De Rider probeert je zo snel mogelijk terug te krijgen naar de oorspronkelijke route zonder dat de rest van de route aangepast wordt.

Vraag 2:
Gebruik een track (GPX bestand) en je hoeft niets te skippen omdat er niets te skippen valt. Er zijn namelijk geen zichtbare routepunten.
Bij ITN (Route) kan je inderdaad routepunten skippen. De Rider doet dit niet automatisch
 
Ik heb aan de hand van de adviezen m'n route maar in hapklaardere brokken opgedeeld. Met de oorspronkelijke (volledig snelwegvermijdende) route ernaast was dat eigenlijk zo gepiept. Dat ik daar zelf niet aan dacht... Bedankt iig!
 
Laatst bewerkt:
Vraag 2:
Gebruik een track (GPX bestand) en je hoeft niets te skippen omdat er niets te skippen valt. Er zijn namelijk geen zichtbare routepunten.
Bij ITN (Route) kan je inderdaad routepunten skippen. De Rider doet dit niet automatisch

Ik gebruik altijd een track. Het gaat me niet om skippen maar juist om een interessante plek tijdens de rit even te markeren zodat ik die later kan terugvinden.
 
Ik gebruik altijd een track. Het gaat me niet om skippen maar juist om een interessante plek tijdens de rit even te markeren zodat ik die later kan terugvinden.

Zoiets dus (aldus de handleiding...):

Een locatie toevoegen aan Mijn plaatsen door deze te markeren
Om een locatie te markeren en tijdelijk toe te voegen aan Mijn plaatsen, ga je als volgt te werk:
1. Zorg dat je huidige locatie de locatie is die je wilt markeren.
2. Selecteer het symbool van de huidige locatie of het snelheidskader in de reisbegeleiding-sweergave om het snelmenu te openen.
3. Selecteer Markeer locatie.
4. Zodra de locatie is gemarkeerd, wordt deze opgeslagen in Mijn plaatsen in de lijst Gemarkeerde locaties.
 
Laatst bewerkt:
Zoiets dus (aldus de handleiding...):

Een locatie toevoegen aan Mijn plaatsen door deze te markeren
Om een locatie te markeren en tijdelijk toe te voegen aan Mijn plaatsen, ga je als volgt te werk:
1. Zorg dat je huidige locatie de locatie is die je wilt markeren.
2. Selecteer het symbool van de huidige locatie of het snelheidskader in de reisbegeleiding-sweergave om het snelmenu te openen.
3. Selecteer Markeer locatie.
4. Zodra de locatie is gemarkeerd, wordt deze opgeslagen in Mijn plaatsen in de lijst Gemarkeerde locaties.

Da's precies wat ik bedoel. :t
Thanx. Ga ik proberen.
 
Helaas geen levering van de nieuwe Rider 550 voor het komende weekend.

Wat was er nu mooier geweest dan met het schitterende motorweer in het vooruitzicht een rit met een nieuwe GPS te kunnen maken? Of in ieder geval een mooie rit te kunnen maken naar 1 van de winkels om daar het nieuwe toestel op te kunnen halen. Maar we moeten nog even geduld hebben.

Lang heeft het er naar uitgezien dat we vrijdag 6 april de eerste levering in Notter konden verwachten. Deze week hebben we veelvuldig contact gehad met TomTom over de levering. We hadden een heel logistiek plan gemaakt om dan ook dezelfde dag alle vestigingen te voorzien van de eerste voorraad.
Maar helaas, helaas, het wordt na het weekend. De toestellen worden door TomTom nog voorzien van een softwareupdate voordat ze worden uitgeleverd.

Namens een teleurgesteld WayPoint team toch een mooi weekend gewenst.
 
Is de 550 nou ook sneller of blijft het zo traag?


Ik startte net de 410 van m’n vrouw op en ik merk dat hij naar een Bluetooth verbinding blijft zoeken. Is dat ook uit te zetten? Bij instellingen vind ik niks.
 
Ondertussen zijn we natuurlijk enorm verwend met de TomTom toepassing op de iPhone want die is razend snel en dan vraag ik me toch af of de 550 daar een beetje in de buurt komt?
 
Wat ik in de video van MrGps gezien heb, zal de Rider 550 vergelijkbaar zijn met huidige instapsmartphones. Een stuk vlotter dan de 410 en goed werkbaar.
 
Ik weet niet of de vraag hier thuis hoort, maar ik probeer het.

Ik heb voor mijn vrouw een tweede houder nodig. We hebben nog een autohouder liggen die we niet meer gebruiken. Iemand hier ervaring met het ombouwen van een autohouder naar motor?
 
Terug
Bovenaan Onderaan