Tips en advies 1e trip: Oostenrijk/Italië.

!!

MF'er
7 jan 2005
46
4
Beste iedereen,

Deze zomer wil graag mijn 1e solo trip van 5 tot 7 dagen maken. Plan is om in een relaxt tempo vanuit Oost Nederland binnendoor richting Oostenrijk of Italië te rijden waarbij de reis belangrijker is dan de bestemming.

Gezien jullie kennis en ervaring vroeg ik mij af of er hier nog suggesties zijn. Het hoeft geen vooraf vastgelegde route te zijn. Het idee is om een aantal plaatsen op de route als richtpunt te nemen en de TomTom per dag een mooie binnendoor route te laten bedenken en in de middag op zoek te gaan naar een eenvoudig hotel of airbnb.

Kunnen jullie mij misschien op weg helpen met wat mooie tussenliggende of eindbestemmingen?

Alvast dank voor jullie hulp!
 
Als ik jou was zou ik er voor kiezen om de eerste en laatste dag wel een flink stuk snelweg te pakken, bv tot aan het Zwarte Woud ofzo. Ik weet niet wat voor jou een relaxt tempo is en hoe lang je per dag wilt rijden, maar als je alles binnendoor wil pakken dan is 400km per dag al een flinke afstand. Dat kost je exclusief stops al zo'n 8 uur. Dan kost het je dus al bijna 3 volle dagen om in Italië te komen. Als je 5 tot 7 dagen hebt kan je al direct weer omkeren als je er bent. Ook al is de reis de bestemming, als je toch die kant op gaat wil je daar ook wel een dagje kunnen rijden toch?
 
Kijk eens op de site van Kurviger kun je zelf heel eenvoudig leuke routes maken. Zet hem op S functie. 250km per dag als je zoiets voor heerst doet is flink zat. Ga je via kamp Vogelsang heb je nog wat leuks te zien, of nurnbergring, 1e stop nabij Treis Karden / Cochem doe je 1 stuk snelweg en laatste 200km binnendoor. In Treis Karden diverse leuke hotels. Kijk uit in een deel van (west) Tirol zijn beperkingen mbt geluid van je motor Max 95dB op kenteken. Via Google kun je bijna altijd wel plekje vinden om te slapen. Wij plannen het meestal zo dat we de laatste dag indien nodig een stuk kunnen afsnijden of sneller kunnen rijden over de snelweg. Neem banden reparatie set mee.
 
Oja tomtom binnendoor, kronkelfunctie heeft een sterke voorkeur voor dorpen en steden. Denk daaraan dan ff routepunt buiten het dorp/stad plaatsen. Of beter basisroute via Kurviger S maken
 
Ik ben in het najaar in 7 dgn naar de dolomieten gereden. Heb van de 3400km maar een paar honderd snelweg gedaan. Zit je wel elke dag tussen de 7 en de 12 uur (zonder haast. Met de nodige stops) in het zadel. Ik vind het heerlijk.
Ruwweg: eifel-> zwarte woud-> tirol-> Italiaanse Alpen-> dolomieten-> tirol-> Luxemburg.
Klein stukje erover:
Eindelijk was het zover! Vorige week vertrokken we voor de trip waar we onze goldwings voor hadden gekocht.
De koffers werden ingeladen met kleren, gereedschap en andere spullen. Meestal doen we de motortrips met wat modernere en sportievere motoren dus we waren heel benieuwd hoe dit zou bevallen.
Eerste dag vertrokken we met zijn tweeën naar de eifel waar we ze op de bochtige bergweggetjes al een beetje aan de tand konden voelen.
Bekijk bijlage 1680501
De eifel kennen we vrij goed en dan ook nog maar even een korte stop in cochem gemaakt.
Bekijk bijlage 1680502
De dag erna vertrokken we naar het zwarte woud, erg benieuwd omdat ik altijd veel goede verhalen hoorde maar het ook wel wat ver vond per supersport. Vorig jaar hadden we al wel gepland te gaan maar toen gooide corona nog roet in het eten.
Ook weer een prachtig gebied! Wat mij betreft nog wat mooier en vooral rustiger rijden dan de eifel!
Bekijk bijlage 1680504
Hier sloot 's avonds onze derde reisgenoot (en goldwing) aan en vertrokken we richting oostenrijk (tirol) ook hier weer mooi door de Alpen kunnen rijden.
Bekijk bijlage 1680505
Tot zover ging eigenlijk onze planning. Zaten een beetje te kijken of we richting Frankrijk en de route de grand alpes wilden gaan of richting de Italiaanse dolomieten. Dolomieten was niemand van ons nog met de motor geweest en omdat we maar een week hadden leek dat wat makkelijker haalbaar. Dus op naar Italië.
Geen verkeerde keuze geweest, de dolomieten zijn heerlijk om te rijden. Wat ons zo opviel is dat de goldwings ook echt gemaakt zijn voor de bochtige bergweggetjes! Het gaat niet zo hard maar zelfs de krappe haarspeldbochten heb je enorm veel lol. Het duurde ook niet lang voordat we in onze supersportmodus kwamen en elke bocht aanvielen alsof er bovenop prijzen uitgedeeld werden :]
Moet een mooi gezicht zijn geweest dat menig sportieve motor eraan moest geloven dat er een karavaan aan goldwings synchroon met de stepjes aan de grond ze voorbij kwam. _O-
Bekijk bijlage 1680507
Bekijk bijlage 1680508Bekijk bijlage 1680509
Na 2 dagen in de dolomieten zijn we via de Alpen en met een dagje sturen in Luxemburg weer naar huis gekoerst.
De goldwings hebben het verbazend goed gedaan! We hadden kilo's aan gereedschap mee maar die mochten allemaal in de kist blijven. Hier en daar moest een scheutje olie bij en sommige voorvorken waren terug wat natter dan op de heenweg maar verder geen problemen ondanks dat we niet gespaard hebben.
Nog nooit zo comfortabel gereden, elke dag tussen de 8 en 13 uur in het zadel (met de nodige stops uiteraard) zonder een centje pijn. 3500km met zo min mogelijk snelwegen.
Echt respect gekregen voor de Gl1500, nooit gedacht dat je met zoiets zwaars nog zoveel lol op bergweggetje zou kunnen hebben!
Bekijk bijlage 1680510
 
Als ik jou was zou ik er voor kiezen om de eerste en laatste dag wel een flink stuk snelweg te pakken, bv tot aan het Zwarte Woud ofzo. Ik weet niet wat voor jou een relaxt tempo is en hoe lang je per dag wilt rijden, maar als je alles binnendoor wil pakken dan is 400km per dag al een flinke afstand. Dat kost je exclusief stops al zo'n 8 uur. Dan kost het je dus al bijna 3 volle dagen om in Italië te komen. Als je 5 tot 7 dagen hebt kan je al direct weer omkeren als je er bent. Ook al is de reis de bestemming, als je toch die kant op gaat wil je daar ook wel een dagje kunnen rijden toch?

Hier sluit ik me bij aan,eerste dag tot de bodensee / ravensburg.
Dan bij bregenz oostenrijk in...
Eerste en laatste dag flink kilometers maken.
Tirol / dolomieten zijn het mooiste.
Pak zeker het sella massief mee,jaufenpass/tjimmeljoch,plockenpass en nog wat meer,mee
 
Snelweg tot de b500, daarna binnendoor. Als uitvalsbasis is Nauders aan te raden.

Je plan is goed, probeer er nog een paar dagen aan vast te plakken
 
Ik sluit me helemaal aan bij Frazer.

Gewoon de 1e en de laatste dag er een flinke klap op geven.
Daarom niks de toerist uithangen onderweg, maar gelijk naar het doel.
Eenmaal in de bergen, ga je van de snelweg af en dan genieten van de mooie uitzichten in de bergen.

Afgelopen jaar ben ik naar Sardinië geweest.
Mijn 1e dag reed ik van NL in 1x naar Savona/ Genua.
Op de terugweg in 1x van Lago Maggiore naar huis.
Géén bezoekjes aan de Eifel/ Schwarzwald ect.
Deze gebieden zijn zeker het bekijken en rijden waard, maar ga daar dan een keer speciaal er naar toe!

Naar Italië heb ik nog wel een route. Deze heb ik een paar jaar geleden gereden.
Ik had toen niet het doel om snel ergens te komen maar juist om lekker te toeren.

Vanaf Würzburg heb ik toen de Romantische Strasse gereden tot aan Schloss Neuschwanstein.(Füssen)
Staat aangeduid met bordjes. Leuke plaatsjes zoals Rothenburg ob der Tauber!
Dan door Oostenrijk (geen tol!) Imst-Reschenpass-Prad am Stilfserjoch /Prato all Stelvio-Passo di Gavia-richting Iseo-meer.
Prachtige route!! (je kan dan natuurlijk ook over alleen maar Autobahn naar Füssen rijden)

Lago Iseo niet super toeristisch en daarom minder druk.
Met een uurtje over de snelweg ben je van Iseo weer in Milaan.
Milaan naar huis (midden NL) is 1000km.

Edit: Vergeet nog
De laatste dag kan je onbeperkt laat thuiskomen. Je bed staat al op je te wachten.
Geen zoekerij naar een slaapplaats in een hotel.
Vanaf DK kwam ik om 04.00h in de ochtend thuis.
(Ineens begin vd middag had ik de bale door slecht weer en gaskabel gebroken/ op de sukkel met 95kmh naar huis)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie berichten! Dit maakt wel dat in mijn plannen misschien moet gaan bijstellen.

Het idee van de 1e en laatste dag veel km’s maken snap ik maar ik denk dat dit misschien wat minder goed gaat passen.

Ik rij een BMW uit 1977 (zonder kuip). Dat rijdt prima en comfortabel (tot een 100km/h) maar het is geen moderne km-vreter.

Ik ga jullie suggesties even goed bekijken maar mochten er op basis van deze aanvullende info nog andere ideeën voor een mooie toer in een andere windrichting zijn dan is dat zeker welkom!
 
Oke, mijn 1985 FZ is jonger, maar hiermee maak ik altijd mijn vakantie-trips.

Last van wind op jouw 1977 BMW?
In dat geval rijd je eerste dag naar Würzburg en dan rijden als ik hierboven heb aangegeven.
De Stelvio wil iedereen op z'n lijstje en de Gavia is mss nog wel mooier.
 
Als je ontspannen binnendoor naar Oostenrijk/Noord Italie wil rijden.
reken dan op een dagtrip van 300-350 km per dag.( zonder snelweg)
Dan ben je dus 3 dagen onderweg.
Een simpele rekensom heen en terug ben je dus 6 dagen onderweg.
Je kan dus beter een bestemming dichter bij huis zoeken als je 6-7 dagen wil rijden op deze manier.

Bijvoorbeeld Luxemburg, het zwarte woud of het vroegere oost-duitsland zoals thuringen.
 
Ik rij een BMW uit 1977 (zonder kuip). Dat rijdt prima en comfortabel (tot een 100km/h) maar het is geen moderne km-vreter.
Je hoeft ook geen 180 te rijden om een beetje op te schieten. Als je op tijd vertrekt en je pakt eerst een uurtje of 5 snelweg dan heb je de eerste klap al gemaakt. Ik rij zelf ook nooit veel harder dan 100/110, ook al kan de motor dat makkelijk.

Maar mocht je dit alsnog niet willen dan zou ik of je reisdoel iets dichter bij huis houden, of kijken of je iets langer weg kan.

Of misschien nog een optie, de autoslaaptrein van Düsseldorf naar Innsbruck. Kost wel iets meer, maar je stapt in de avond op, en de volgende ochtend sta je in Innsbruck. Paar dagen daar rijden, en dan in een dag of 3 op je gemakje weer terugrijden. Of andersom natuurlijk.
 
Dan moet die trein maar precies in jouw agenda passen??

Zelfs met zijn oude BMW kan je in 1 dag van Milaan naar huis rijden.
Steeds met een gangetje van ca 100 is niet heel vermoeiend. (wel slaapverwekkend)
Onderweg enkele keer stoppen voor een eigen gemaakt bakkie koffie.
 
Die trein rijdt sinds 2020 niet meer als autoslaaptrein helaas. Wel rijdt de urlaubsexpress vanaf juni 1x per week maar kost zeker 600 euro enkele reis
 
Eifel ben je zo, beetje afhankelijk van waar je woont in Nederland. Je kan ook vanaf daar rustig aan doen naar zwarte woud en tirol en gewoon omdraaien als je ongeveer op de helft bent. Bijv via Luxemburg of ardennen terug. Denk dat als ik een beetje inschat hoe je de reis wil aanpakken dat italie misschien wel een stap te ver is. Dan moet je toch wel serieus uren maken zonder snelweg..
 
Zwarte woud en door Alsace, Ardennen weerkeren... mooie ritten alom en beheersbare afstanden. Als taal een probleem is kan in Elzas ook nog een mondje Duits. Je vind er campings, motorhotels en goedkope hotelletjes, proberen zou ik zeggen. Hierna weet je of je klaar bent voor het verdere, hogere werk. Is andere natuur maar het rijden en plezier maak je zelf...
 
34FA5DFA-D9B5-431A-ACF1-9C4CC3A30AFC.png
 
Je verwacht het niet, maar hij gaat meerdere keren per jaar.

Dat jij het in een dag kan wil niet zeggen dat TS dat ook kan, en wil.
Dan mag de conclusie zijn dat voor TS een rit naar Italië in 1 week, en mss slechts 5 dagen gewoon te veel is van het goede.
Je gaat 5 dagen weg waarvan al 4 dgn nodig om heen en terug te rijden. Wat wil je dan nog in 1 dag doen in Italië?
Ga je 1 wk met zowel heen als terug in 1 dag, dan heb je nog 5 dagen voor mooi stuurwerk in de laars.

Jazeker, ik red 't best om in 1 dag naar Italië te rijden.
Maar als ik slechts 1 week heb, ga ik dat zeker niet doen.
Met een trip voor 1 wk is voor mij de afstand naar de Vogezen, Schwarzwald of Harz zo ongeveer wel de max..
 
Eens met mean-machine...

5-7 dagen en alles binnendoor... dan hou het maar op de Vogezen en/of het Zwarte Woud.



Als wij naar die kanten trekken doen we dag één en de laatste dag steeds snelweg tot onderaan Duitsland. Dit jaar is mijn eerste overnachting nabij de Chiemsee. 770km vanaf thuis. 's Morgens vertrekken en tegen het aperitief aan het hotel.
Dag 2 liggen de passen voor het grijpen.
 
Beste iedereen,

Deze zomer wil graag mijn 1e solo trip van 5 tot 7 dagen maken. Plan is om in een relaxt tempo vanuit Oost Nederland binnendoor richting Oostenrijk of Italië te rijden waarbij de reis belangrijker is dan de bestemming.

Gezien jullie kennis en ervaring vroeg ik mij af of er hier nog suggesties zijn. Het hoeft geen vooraf vastgelegde route te zijn. Het idee is om een aantal plaatsen op de route als richtpunt te nemen en de TomTom per dag een mooie binnendoor route te laten bedenken en in de middag op zoek te gaan naar een eenvoudig hotel of airbnb.

Kunnen jullie mij misschien op weg helpen met wat mooie tussenliggende of eindbestemmingen?

Alvast dank voor jullie hulp!
Relaxt tempo binnendoor met de TT en kronkel optie…..dan blijven er weinig dagen over in Italië…..:?

Gewoon kijken hoever je komt, en zoals eerder is geschreven: grote plaatsen mijden in de kronkeloptie of anders autobahn pakken met als doel Italië om daar zoveel lang mogelijk te zijn.
 
Ik ben vorig zomer toeristisch binnendoor naar Italië gegaan, 1ste dag van Drenthe naar de Harz, 2de dag naar Noord Zwarte Woud via de Vogezen, 3de dag naar Oostenrijk en pas de 4de dag naar Italië (Merano). En ondanks mijn tempo (flink gassen met een Fazer 600) waren het wel lange dagen.

Een week is gewoon te krap als je alleen maar toeristisch wil rijden, ik heb na mijn heenreis nog een week rondjes gereden in Italië. En heb de terugreis in 1 dag gedaan (autobahn 140km/u en ongv. om de 1,5u ff stoppen). Zwarte woud/Vogezen, Luxemburg etc. is allemaal prima om in een week te doen. :)
 
Aan 100 km/u op de Duitse autobahn is niet erg prettig en persoonlijk vind ik er niets aan... Als je niet vlot 120/130 kan bollen maak je ook geen afstand de eerste dag, het frustreert alleen maar. Daarom haalde ik Elzas aan, je hebt er alles wat je wil en relaxt kan je op en af wanneer je niet meer tijd hebt te spenderen. Binnendoor mooie wegen te ontdekken en vooral reeds mooi weer bestellen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan