Welkom in het VTR topic deel 13!
Het Honda VTR 1000 Firestorm topic van, voor en door Storm rijders op het Motor-forum! Uiteraard ook voor iedereen die er van plan is er een aan te schaffen. Het kan niet op vandaag, want dit topic is er ook voor iedereen die (nog) geen Firestorm rijdt en deze geweldige twin wel aanbidt en bemint.
De VTR werd in 1997 geïntroduceerd. Het concept sloeg al snel aan en werd een succes.
De krachtige, dynamische motor van de Firestorm is bekend om zijn grote vermogensontplooiing en zijn algemene betrouwbaarheid. De motor kan stationair rustig brommen, maar hij kan ook kolossaal optrekken. Zelfs tot 9500 toeren. Door de intelligente frameconstructie en de korte wielbasis blijft de Firestorm in alle rijomstandigheden even stabiel en licht in handling.
Typisch V2-gevoel
Imposante sportprestaties én een rijk koppel in de lage toeren, dat zijn de troeven van de grote sportieve V-Twin, de VTR1000F, die tegelijk garant staat voor een uitzonderlijk comfort en een formidabele manoeuvreerbaarheid. Een pracht van een 996cm³ 90° DOHC V-Twin krachtbron houdt zich schuil in het lichtgewicht 'Pivotless' dual-spar aluminium frame, waarbij de stijve aluminium swingarm rechtstreeks in het motorblok scharniert voor een kortere wielbasis én het elimineren van het effect van torsiespanningen op het sturen.
Kenmerken model 1997 t/m 2000
Motor: 8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3 Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm Keilin CV
Bougie: DPR9EVX-9 (NGK)
Vermogen: 110 PK bij 8.750 omw/min
Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W)Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 16 liter, waarvan 2,8 liter reserve indicatie: Waarschuwingslampje op snelheidsmeter.
Afmetingen: lengte: 2.155 mm breedte: 710 mm hoogte: 1.430 mm
Droog gewicht: 192 KG
Kenmerken model 2001 t/m heden
Motor:8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3
Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm schuingeplaatste CV carb. met vlakke gasschuif
Vermogen: 78 KW (106 PK) bij 9.000 omw/min ( -4 PK )
Koppel: 93 Nm / 7.000 min-1 (95/1/EC)
Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W) Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 19 liter, waarvan 3,5 liter reserve ( +3 Liter ) indicatie: LCD Indicator
Afmetingen: lengte: 2.050 mm ( - 105 mm ) breedte: 700 mm ( - 10 mm ) hoogte: 1.430 mm Zithoogte: 810 mm Grondspeling: 135 mm
Droog gewicht: 193 KG ( + 1 Kg )
Oud vs. nieuw
De grootste verschillen tussen het oude en het nieuwe model VTR op een rij:
Het oude model heeft een 16 liter tank.
In werkelijkheid wordt die 16 liter niet volledig benut. Door de vorm van de tank kun je je VTR niet helemaal vol tanken, want dan loopt deze over. Laten we zeggen dat je in de praktijk 14 liter kan tanken. In combinatie met een relatief hoog benzine verbruik ben je al snel vaste klant bij het tankstation. Dit heeft Honda verholpen door de tankinhoud met 3 liter te verhogen naar 19 liter voor het 2001 model. Deze tanks komen soms voorbij op ebay.de, maar zijn vaak snel weg! Hij is nooit op het Amerikaanse model gekomen, dus daar hoef je niet te zoeken!
Vanaf 2001 heeft Honda het contactslot gewijzigd naar het bekende H.I.S.S systeem.
Het Honda Ignition Security System is een anti-diefstal systeem dat op elektronische wijze zorgt dat de motor niet start als de originele sleutel niet wordt gebruikt.
Vanaf 2001 is het dashbord gewijzigd.
Oud - Nieuw
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/12...//www.motor-forum.nl/media/1232386/full[/img]
De dashboard's zijn niet onderling uit te wisselen. Met wat aanpassingen zou dit wel kunnen lukken, maar ik heb nog niet kunnen lezen hoe. Zou je ook niet moeten willen want het oude is veel overzichtelijker en duidelijker dan het nieuwe.
Het zit hem ondermeer in de sensoren. De nieuwere modellen hebben andere sensoren in de benzinetank.
Bestickering. De modellen t/m 2000 hebben Firestorm op de tank staan en VTR op de zijkuipen. Bij de nieuwere modellen staat het Honda logo op de tank (Honda+wing), en Firestorm op de zijkuip.
VTR 1000
VTR 1000 F (Deel 2)
VTR 1000 F (Deel 3)
VTR 1000F (Deel 4)
VTR 1000F (Deel 5)
STORM op komst.. VTR 1000F (Deel 6)
STORM op komst... VTR 1000F (deel 7)
STORM op komst... VTR 1000F (deel 8)
Storm op komst... VTR 1000F (deel 9)
Riders of the Storm... VTR 1000F (deel 10)
After a STORM comes a calm (deel11)
Real men ride twins! :) (VTR1000F deel 12)
Het kan altijd beter
Natuurlijk is de standaard storm al een fantastische machine. Maar als echt motorrijder wil je altijd meer uit je machine halen. Hier volgen een aantal handige zaken, zodat je nog meer en langer plezier van je motor hebt.
Het NAKS verhaal
Waarschijnlijk ben je er al achter dat de NAKS een van de weinige zwakke punten van de VTR1000F is.
In het kort: een NokkenAsKettingSpanner zorgt ervoor dat de nokkenasketting strak staat en hiermee de timing van de kleppen t.o.v. de zuigers goed blijft.
Als je NAKS kapot gaat, valt de ketting slap en schiet het tandwiel door. De kleppen bewegen dan niet meer in harmonie met de zuiger en de zuiger zal de kleppen kapot/krom slaan.
De reparatiekosten wanneer 'slechts' de kleppen krom zijn, bedragen al rond de 500-600 euro.
In het ergste geval kan je zuiger en/of je krukas vastslaan. Als dit gebeurt, kan je haast wel op zoek naar een ander motorblok.
De eerste modellen VTR hebben een roze of witte stip, als je deze hebt is het verstandig om ze direct te vervangen voor nieuwe. Helaas zijn de stippen vaak dusdanig verkleurd dat het niet te herleiden is. Ken je de geschiedenis van de motor niet, vervang ze dan voor je eigen gemoedsrust.
Honda heeft nieuwe gemodificeerde NAKS. Toch vinden we binnen dit forum dat nieuwe originele NAKS slechts een herhaling van stappen is. Je steekt alleen verse exemplaren van de probleem gevallen erin.
Handmatige spanners zijn een permanente oplossing, maar deze moeten dan bij montage en onderhoud afgesteld worden. De nokkenasketting zou een VTR-leven lang mee moeten gaan, dus deze slijt echt niet zo hard. Laten we zeggen dat er jaarlijks even naar gekeken/geluisterd moet worden.
Dit zijn de NAKS, links originele/automatische spanner, rechts een aftermarket/handspanner
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/12...//www.motor-forum.nl/media/1232389/full/thumb
[/img]
[img=500]https://www.motor-forum.nl/media/943571/full[/img]
Waaraan kun je horen dat je NAKS aan vervanging toe is?
Dan zal er een duidelijke ratel in het blok te horen zijn! De ketting begint slap te staan en het risico van doorschieten is aanwezig.
Zo klinkt het als ze stuk zijn
Vanaf 02:24
Geen meter mee rijden dan!
Hier uitgebreide how-to's NAKS vervangen en afstellen(Engels):
Link 1
Link 2
Dynojet - K&N - Open uitlaat
Standaard is de VTR al heel goed afgesteld. Eigenlijk is er weinig vermogenswinst te behalen met een Dynojet kit en/of K&N filter. Een "powercommander" kun je wel vergeten, want dit is een carburateur fiets.
Als je open uitlaten monteert is het aan te raden je afstelling aan te passen, je motor gaat dan namelijk wat vrijer en dus ook armer lopen.
Met een Dynojet kitje (set sproeiers/naalden voor in je carburateur) zal je VTR wel vloeiender gaan lopen. Echt zuiniger is een fabeltje, een VTR blijft een zuipschuit mét of zonder dynotjet kit.
Even back to basic - hoe werkt een carburateur eigenlijk.
Lucht filter
Een K&N filter geeft geen echte vermogenswinst ten opzicht van een origineel filter, het wordt echter vaak verkocht in combinatie met de Dynojet kit.
Het K&N filter is wel beter dan een originele, omdat een K&N nooit vervangen hoeft te worden. Alleen reinigen is voldoende.
De airbox van de VTR is standaard heel goed.
Het heeft geen zin om twee open luchtfilters te monteren, op hoge snelheden ontstaat er turbulentie tussen de carburateurs waardoor hij beroerd gaat lopen.
Op het superhawkforum zijn er mensen geweest die alles geprobeerd hebben; met deksel, zonder deksel, gaten geboord, open luchtfilters...
Het afstellen hierna is een drama, de meesten komen terug bij de originele luchtbak.
Originele dempers verbouwen
Voor een diepe twin roffel ga je best voor een set andere dempers.
Aangezien het vinden van een (tweedehands) setje open dempers lastig schijnt te zijn, kan je ook de originele dempers aanpassen voor een wat zwaardere sound (met dank aan JMG). Meer info hierover vind je hier.
Het geluid wordt dan harder, maar helaas wat "blikkerig".
Afslaan bij remmen
Na hard remmen wil het wel eens voorkomen dat de motor begint te stotteren of zelfs afslaat. Dit wordt veroorzaakt door een vacuümslang die niet zo handig gemonteerd is. Het is heel makkelijk hier zelf een modificatie op te doen, door de vacuümslang te verleggen zoals aangegeven in de link. Higgens Technik und Tuning Bereich - Alles rund um die VTR Firestorm und SP1/SP2
Electronica
Spanningsregelaar
Naast de NAKS, kan de spanningsregelaar een zwak puntje van de Firestorm zijn.
Alle jaren 90 Honda's hebben dit probleem; de spanningsregelaar wordt erg warm en hij kan zijn warmte niet goed kwijt.
Wanneer je spanningsregelaar het heeft begeven, is het aan te raden om een vervangend exemplaar met koelribben te monteren.
Origineel - Exemplaar met koelribben
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/12...//www.motor-forum.nl/media/1232392/full[/img]
Het is ook mogelijk om een betere spanningsregelaar van een andere motor te monteren, dit vereist echter meer aanpassingen/handigheid.
Een model dat werkt is bv. Yamaha R6/R1, deze is ook voorzien van koelribben.
Meer informatie over het monteren van deze regelaar vind je hier (Jouri bedankt voor de tip).
Nog een stapje beter is een zogenaamde MOSFET regelaar, deze worden helemaal niet warm. Nieuwere honda's en kawasaki's hebben deze vaak.
Lees meer hier
Rijwielgedeelte
De standaard afstellings mogelijkheden.
De standaard vering van de firestorm is niet geweldig, de originele voorveren zijn vrij kort (de rest van de ruimte wordt opgevuld door een stuk buis).
Hier vind je enige informatie om hier toch het maximale uit te halen: pagina 1, pagina 2.
Duidelijke verbeteringen zijn te bereiken met aftermarket voorveren van hyperpro of WP.
Achterkant ophogen
Een veelgebruikte modificatie aan het rijwielgedeelte is het ophoogplaatje.
Standaard heeft de VTR maar weinig grondspeling en stuurt de VTR wat log. Een beetje plat door de bocht en je heb de stepjes en/of uitlaat aan de grond. Het ophoogplaatje zorgt ervoor dat je achterkant iets hoger staat. Hierdoor heb je wat meer grondspeling en stuurt de VTR wat strakker en soepeler door de bochten. Vooral het van links op rechts gooien van de motor gaat sneller en makkelijker.
Een"nadeel" is de wat sportievere houding. Na het ophogen zul je wat meer druk op de polsen krijgen.
Het ophogen is goed zelf te doen. Het makkelijkst met een u-vormige plaatje, maar een (paar) dikke ring(en) werkt ook.
Je kunt ze ook online kopen, op marktplaats.nl en op ebay.de worden ze regelmatig aangeboden.
L=40mm, B=40mm, H=5mm, diameter gat in het midden 10mm
How to:
Haal je zadel eraf. Vooraan bij de bevestiging van je tank zie je een bout zitten, de grote rechtse moet je loshalen. Laat iemand even de achterkant optillen. Hierdoor komt het frame los van de schokbreker en kan je het plaatje er tussen drukken. Hierna laat je hem weer zakken en zet je de bout weer vast. Gebruik locktite.
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/1232396/full[/img]
Voorveren doorsteken
Als je motor nog niet zo lekker stuurt als je het zou willen, dan kan je ook je voorvering doorsteken. Dit geeft hetzelfde effect als de achterkant ophogen; hij gaat meer op zijn neus staan. De combinatie ophogen en doorsteken kan voor sommigen ook een goede zijn.
Dit is goed zelf te doen. Kwestie van de bouten losdraaien van je bovenste en onderste kroonplaat, en dan de voorvering zo draaien dat ze wat door de kroonplaat zakken. Een centimeter geeft al behoorlijk wat effect.
Verhoogde clip ons
De VTR heeft een vrij sportieve zithouding waardoor je op je polsen hangt.
Veel mensen krijgen (bij langere ritten) last van polsen of gevoelloze vingers.
Hiervoor kan je verhoogde clip ons monteren of zwaardere stuurgewichten er aan schroeven.
De clipons van een VFR750 95-1998 passen één op één zonder zagen.
Kabels/slangen zijn lang genoeg.
Bron rayke22 in "Real men ride twins! :) (VTR1000F deel 12)"
Eerste model VFR800 passen ook maar dan moet je de kuip aanpassen/verzagen.
Bovenstaande types zijn vaak wel te vinden op marktplaats, ebay of Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor
Evt zijn aftermarket clipons ook wel te vinden, de voorpoten van een Firestorm zijn 41mm.
Uitlaat ophogen
Dit is een modificatie waarbij de uitlaten iets hoger/parallel aan de kont komen te staan.
Het enige wat je hoeft te doen is het onderstaande plaatje maken uit metaal.
Kwestie van plaatje monteren op de originele ophangpunten van je demperhouders/duo stepjes en de uitlaten aan de verhoogde punten op het plaatje.
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/1232395/full/thumb
[/img]
Voor -> Na
Voor de gevorderde sleutelaars onder ons
Een andere voorvork
Er zijn een aantal voorvorken die 1 op 1 over te zetten zijn op een firestorm.
Onder andere die van de CBR929 en CBR954. Best neem je een complete voorkant met kroonplaten, remmerij en voorvelg. Meer informatie op superhawk forum
Schijnbaar past een CBR600F4 vork met een beetje goeie wil ook.
Maar die is nog steeds RSD en eigenlijk wil iedereen een USD - hoger poser gehalte.
Meer informatie hier
Andere mogelijke kandidaten, met dezelfde balhoofdlagers, vind je hier.
Ombouw naar "single side swingarm"
Een mooie enkelzijdige achterbrug inbouwen?
De best passende is de "VFR 800 rear swing arm. 1998-2001"
Let op "VFR 750 swingarm will NOT work because the mounting scheme is completely different"
Meer info te vinden op superhawkforum.
GSXR remklauwen
De originele remklauwen van een VTR zijn origineel best goed, zeker in combinatie met een stel goede (gesinterde) remblokken.
Mocht je graag andere remklauwen willen monteren, deze van een GSXR1000 alleen 2000-2001 passen één op één.
Wil je hier ook het maximale uithalen kan je het best een andere/grotere remtang monteren. Vaak worden deze sets compleet op ebay aangeboden.
Real men ride twins! :) (VTR1000F deel 12)
De meningen over deze mod zijn verdeeld. Voor meer info googelen of effe hier gaan neuzen
http://www.superhawkforum.com
Kuipruit
Als je veel last hebt van windgeruis, zou je eens kunnen proberen om een ander (lees hoger) kuiruitje te monteren. Een raceruitje of een flip-up ruitje kan dat windgeruis goed verminderen.
Andere informatiebronnen
Het werkplaatshandboek, voor de echte doe-het-zelvert! Link
Bij elektrische ellende kun je het volgende schema volgen om te controleren of je spanningsregelaar en/of accu goed functioneert. Link. (gepost door Revelation)
Electrisch/bedradingsschema, ook erg handig! Link
Andere fora
Het Amerikaanse forum www.superhawkforum.com
Sticky topics Knowledge Base - SuperHawk Forum
Het Engelse forum VTR1000.ORG - Index page
Het Duitse forum ..:dieVTRcommunity:..
Disclaimer
De tekst over de geschiedenis, tips en trucs, etc. zijn overgenomen uit de startpost van Deel 6 door Sparxx en hier en daar aangevuld door Tiez met nieuwe info. Revelation heeft in deel 11 nog e.e.a. aangevuld en tekstueel bijgeschaafd. In deel 12 dat nog eens gedaan.
Het overnemen van informatie uit deze startpost en het toepassen daarvan, is op eigen risico. De topic starter is hier niet verantwoordelijk voor.
Het Honda VTR 1000 Firestorm topic van, voor en door Storm rijders op het Motor-forum! Uiteraard ook voor iedereen die er van plan is er een aan te schaffen. Het kan niet op vandaag, want dit topic is er ook voor iedereen die (nog) geen Firestorm rijdt en deze geweldige twin wel aanbidt en bemint.
De VTR werd in 1997 geïntroduceerd. Het concept sloeg al snel aan en werd een succes.
De krachtige, dynamische motor van de Firestorm is bekend om zijn grote vermogensontplooiing en zijn algemene betrouwbaarheid. De motor kan stationair rustig brommen, maar hij kan ook kolossaal optrekken. Zelfs tot 9500 toeren. Door de intelligente frameconstructie en de korte wielbasis blijft de Firestorm in alle rijomstandigheden even stabiel en licht in handling.
Typisch V2-gevoel
Imposante sportprestaties én een rijk koppel in de lage toeren, dat zijn de troeven van de grote sportieve V-Twin, de VTR1000F, die tegelijk garant staat voor een uitzonderlijk comfort en een formidabele manoeuvreerbaarheid. Een pracht van een 996cm³ 90° DOHC V-Twin krachtbron houdt zich schuil in het lichtgewicht 'Pivotless' dual-spar aluminium frame, waarbij de stijve aluminium swingarm rechtstreeks in het motorblok scharniert voor een kortere wielbasis én het elimineren van het effect van torsiespanningen op het sturen.
Kenmerken model 1997 t/m 2000
Motor: 8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3 Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm Keilin CV
Bougie: DPR9EVX-9 (NGK)
Vermogen: 110 PK bij 8.750 omw/min
Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W)Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 16 liter, waarvan 2,8 liter reserve indicatie: Waarschuwingslampje op snelheidsmeter.
Afmetingen: lengte: 2.155 mm breedte: 710 mm hoogte: 1.430 mm
Droog gewicht: 192 KG
Kenmerken model 2001 t/m heden
Motor:8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3
Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm schuingeplaatste CV carb. met vlakke gasschuif
Vermogen: 78 KW (106 PK) bij 9.000 omw/min ( -4 PK )
Koppel: 93 Nm / 7.000 min-1 (95/1/EC)
Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W) Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 19 liter, waarvan 3,5 liter reserve ( +3 Liter ) indicatie: LCD Indicator
Afmetingen: lengte: 2.050 mm ( - 105 mm ) breedte: 700 mm ( - 10 mm ) hoogte: 1.430 mm Zithoogte: 810 mm Grondspeling: 135 mm
Droog gewicht: 193 KG ( + 1 Kg )
Oud vs. nieuw
De grootste verschillen tussen het oude en het nieuwe model VTR op een rij:
Het oude model heeft een 16 liter tank.
In werkelijkheid wordt die 16 liter niet volledig benut. Door de vorm van de tank kun je je VTR niet helemaal vol tanken, want dan loopt deze over. Laten we zeggen dat je in de praktijk 14 liter kan tanken. In combinatie met een relatief hoog benzine verbruik ben je al snel vaste klant bij het tankstation. Dit heeft Honda verholpen door de tankinhoud met 3 liter te verhogen naar 19 liter voor het 2001 model. Deze tanks komen soms voorbij op ebay.de, maar zijn vaak snel weg! Hij is nooit op het Amerikaanse model gekomen, dus daar hoef je niet te zoeken!
Vanaf 2001 heeft Honda het contactslot gewijzigd naar het bekende H.I.S.S systeem.
Het Honda Ignition Security System is een anti-diefstal systeem dat op elektronische wijze zorgt dat de motor niet start als de originele sleutel niet wordt gebruikt.
Vanaf 2001 is het dashbord gewijzigd.
Oud - Nieuw
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/12...//www.motor-forum.nl/media/1232386/full[/img]
De dashboard's zijn niet onderling uit te wisselen. Met wat aanpassingen zou dit wel kunnen lukken, maar ik heb nog niet kunnen lezen hoe. Zou je ook niet moeten willen want het oude is veel overzichtelijker en duidelijker dan het nieuwe.
Het zit hem ondermeer in de sensoren. De nieuwere modellen hebben andere sensoren in de benzinetank.
Bestickering. De modellen t/m 2000 hebben Firestorm op de tank staan en VTR op de zijkuipen. Bij de nieuwere modellen staat het Honda logo op de tank (Honda+wing), en Firestorm op de zijkuip.
VTR 1000
VTR 1000 F (Deel 2)
VTR 1000 F (Deel 3)
VTR 1000F (Deel 4)
VTR 1000F (Deel 5)
STORM op komst.. VTR 1000F (Deel 6)
STORM op komst... VTR 1000F (deel 7)
STORM op komst... VTR 1000F (deel 8)
Storm op komst... VTR 1000F (deel 9)
Riders of the Storm... VTR 1000F (deel 10)
After a STORM comes a calm (deel11)
Real men ride twins! :) (VTR1000F deel 12)
Het kan altijd beter
Natuurlijk is de standaard storm al een fantastische machine. Maar als echt motorrijder wil je altijd meer uit je machine halen. Hier volgen een aantal handige zaken, zodat je nog meer en langer plezier van je motor hebt.
Het NAKS verhaal
Waarschijnlijk ben je er al achter dat de NAKS een van de weinige zwakke punten van de VTR1000F is.
In het kort: een NokkenAsKettingSpanner zorgt ervoor dat de nokkenasketting strak staat en hiermee de timing van de kleppen t.o.v. de zuigers goed blijft.
Als je NAKS kapot gaat, valt de ketting slap en schiet het tandwiel door. De kleppen bewegen dan niet meer in harmonie met de zuiger en de zuiger zal de kleppen kapot/krom slaan.
De reparatiekosten wanneer 'slechts' de kleppen krom zijn, bedragen al rond de 500-600 euro.
In het ergste geval kan je zuiger en/of je krukas vastslaan. Als dit gebeurt, kan je haast wel op zoek naar een ander motorblok.
De eerste modellen VTR hebben een roze of witte stip, als je deze hebt is het verstandig om ze direct te vervangen voor nieuwe. Helaas zijn de stippen vaak dusdanig verkleurd dat het niet te herleiden is. Ken je de geschiedenis van de motor niet, vervang ze dan voor je eigen gemoedsrust.
Honda heeft nieuwe gemodificeerde NAKS. Toch vinden we binnen dit forum dat nieuwe originele NAKS slechts een herhaling van stappen is. Je steekt alleen verse exemplaren van de probleem gevallen erin.
Handmatige spanners zijn een permanente oplossing, maar deze moeten dan bij montage en onderhoud afgesteld worden. De nokkenasketting zou een VTR-leven lang mee moeten gaan, dus deze slijt echt niet zo hard. Laten we zeggen dat er jaarlijks even naar gekeken/geluisterd moet worden.
Dit zijn de NAKS, links originele/automatische spanner, rechts een aftermarket/handspanner
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/12...//www.motor-forum.nl/media/1232389/full/thumb
[/img]
[img=500]https://www.motor-forum.nl/media/943571/full[/img]
Waaraan kun je horen dat je NAKS aan vervanging toe is?
Dan zal er een duidelijke ratel in het blok te horen zijn! De ketting begint slap te staan en het risico van doorschieten is aanwezig.
Zo klinkt het als ze stuk zijn
Geen meter mee rijden dan!
Hier uitgebreide how-to's NAKS vervangen en afstellen(Engels):
Link 1
Link 2
Dynojet - K&N - Open uitlaat
Standaard is de VTR al heel goed afgesteld. Eigenlijk is er weinig vermogenswinst te behalen met een Dynojet kit en/of K&N filter. Een "powercommander" kun je wel vergeten, want dit is een carburateur fiets.
Als je open uitlaten monteert is het aan te raden je afstelling aan te passen, je motor gaat dan namelijk wat vrijer en dus ook armer lopen.
Met een Dynojet kitje (set sproeiers/naalden voor in je carburateur) zal je VTR wel vloeiender gaan lopen. Echt zuiniger is een fabeltje, een VTR blijft een zuipschuit mét of zonder dynotjet kit.
Even back to basic - hoe werkt een carburateur eigenlijk.
Lucht filter
Een K&N filter geeft geen echte vermogenswinst ten opzicht van een origineel filter, het wordt echter vaak verkocht in combinatie met de Dynojet kit.
Het K&N filter is wel beter dan een originele, omdat een K&N nooit vervangen hoeft te worden. Alleen reinigen is voldoende.
De airbox van de VTR is standaard heel goed.
Het heeft geen zin om twee open luchtfilters te monteren, op hoge snelheden ontstaat er turbulentie tussen de carburateurs waardoor hij beroerd gaat lopen.
Op het superhawkforum zijn er mensen geweest die alles geprobeerd hebben; met deksel, zonder deksel, gaten geboord, open luchtfilters...
Het afstellen hierna is een drama, de meesten komen terug bij de originele luchtbak.
Originele dempers verbouwen
Voor een diepe twin roffel ga je best voor een set andere dempers.
Aangezien het vinden van een (tweedehands) setje open dempers lastig schijnt te zijn, kan je ook de originele dempers aanpassen voor een wat zwaardere sound (met dank aan JMG). Meer info hierover vind je hier.
Het geluid wordt dan harder, maar helaas wat "blikkerig".
Afslaan bij remmen
Na hard remmen wil het wel eens voorkomen dat de motor begint te stotteren of zelfs afslaat. Dit wordt veroorzaakt door een vacuümslang die niet zo handig gemonteerd is. Het is heel makkelijk hier zelf een modificatie op te doen, door de vacuümslang te verleggen zoals aangegeven in de link. Higgens Technik und Tuning Bereich - Alles rund um die VTR Firestorm und SP1/SP2
Electronica
Spanningsregelaar
Naast de NAKS, kan de spanningsregelaar een zwak puntje van de Firestorm zijn.
Alle jaren 90 Honda's hebben dit probleem; de spanningsregelaar wordt erg warm en hij kan zijn warmte niet goed kwijt.
Wanneer je spanningsregelaar het heeft begeven, is het aan te raden om een vervangend exemplaar met koelribben te monteren.
Origineel - Exemplaar met koelribben
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/12...//www.motor-forum.nl/media/1232392/full[/img]
Het is ook mogelijk om een betere spanningsregelaar van een andere motor te monteren, dit vereist echter meer aanpassingen/handigheid.
Een model dat werkt is bv. Yamaha R6/R1, deze is ook voorzien van koelribben.
Meer informatie over het monteren van deze regelaar vind je hier (Jouri bedankt voor de tip).
Nog een stapje beter is een zogenaamde MOSFET regelaar, deze worden helemaal niet warm. Nieuwere honda's en kawasaki's hebben deze vaak.
Lees meer hier
Rijwielgedeelte
De standaard afstellings mogelijkheden.
De standaard vering van de firestorm is niet geweldig, de originele voorveren zijn vrij kort (de rest van de ruimte wordt opgevuld door een stuk buis).
Hier vind je enige informatie om hier toch het maximale uit te halen: pagina 1, pagina 2.
Duidelijke verbeteringen zijn te bereiken met aftermarket voorveren van hyperpro of WP.
Achterkant ophogen
Een veelgebruikte modificatie aan het rijwielgedeelte is het ophoogplaatje.
Standaard heeft de VTR maar weinig grondspeling en stuurt de VTR wat log. Een beetje plat door de bocht en je heb de stepjes en/of uitlaat aan de grond. Het ophoogplaatje zorgt ervoor dat je achterkant iets hoger staat. Hierdoor heb je wat meer grondspeling en stuurt de VTR wat strakker en soepeler door de bochten. Vooral het van links op rechts gooien van de motor gaat sneller en makkelijker.
Een"nadeel" is de wat sportievere houding. Na het ophogen zul je wat meer druk op de polsen krijgen.
Het ophogen is goed zelf te doen. Het makkelijkst met een u-vormige plaatje, maar een (paar) dikke ring(en) werkt ook.
Je kunt ze ook online kopen, op marktplaats.nl en op ebay.de worden ze regelmatig aangeboden.
L=40mm, B=40mm, H=5mm, diameter gat in het midden 10mm
How to:
Haal je zadel eraf. Vooraan bij de bevestiging van je tank zie je een bout zitten, de grote rechtse moet je loshalen. Laat iemand even de achterkant optillen. Hierdoor komt het frame los van de schokbreker en kan je het plaatje er tussen drukken. Hierna laat je hem weer zakken en zet je de bout weer vast. Gebruik locktite.
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/1232396/full[/img]
Voorveren doorsteken
Als je motor nog niet zo lekker stuurt als je het zou willen, dan kan je ook je voorvering doorsteken. Dit geeft hetzelfde effect als de achterkant ophogen; hij gaat meer op zijn neus staan. De combinatie ophogen en doorsteken kan voor sommigen ook een goede zijn.
Dit is goed zelf te doen. Kwestie van de bouten losdraaien van je bovenste en onderste kroonplaat, en dan de voorvering zo draaien dat ze wat door de kroonplaat zakken. Een centimeter geeft al behoorlijk wat effect.
Verhoogde clip ons
De VTR heeft een vrij sportieve zithouding waardoor je op je polsen hangt.
Veel mensen krijgen (bij langere ritten) last van polsen of gevoelloze vingers.
Hiervoor kan je verhoogde clip ons monteren of zwaardere stuurgewichten er aan schroeven.
De clipons van een VFR750 95-1998 passen één op één zonder zagen.
Kabels/slangen zijn lang genoeg.
Bron rayke22 in "Real men ride twins! :) (VTR1000F deel 12)"
Eerste model VFR800 passen ook maar dan moet je de kuip aanpassen/verzagen.
Bovenstaande types zijn vaak wel te vinden op marktplaats, ebay of Motorparts-online.com | Nieuwe en gebruikte onderdelen voor uw motor
Evt zijn aftermarket clipons ook wel te vinden, de voorpoten van een Firestorm zijn 41mm.
Uitlaat ophogen
Dit is een modificatie waarbij de uitlaten iets hoger/parallel aan de kont komen te staan.
Het enige wat je hoeft te doen is het onderstaande plaatje maken uit metaal.
Kwestie van plaatje monteren op de originele ophangpunten van je demperhouders/duo stepjes en de uitlaten aan de verhoogde punten op het plaatje.
[img=250]https://www.motor-forum.nl/media/1232395/full/thumb
[/img]
Voor -> Na
Voor de gevorderde sleutelaars onder ons
Een andere voorvork
Er zijn een aantal voorvorken die 1 op 1 over te zetten zijn op een firestorm.
Onder andere die van de CBR929 en CBR954. Best neem je een complete voorkant met kroonplaten, remmerij en voorvelg. Meer informatie op superhawk forum
Schijnbaar past een CBR600F4 vork met een beetje goeie wil ook.
Maar die is nog steeds RSD en eigenlijk wil iedereen een USD - hoger poser gehalte.
Meer informatie hier
Andere mogelijke kandidaten, met dezelfde balhoofdlagers, vind je hier.
Ombouw naar "single side swingarm"
Een mooie enkelzijdige achterbrug inbouwen?
De best passende is de "VFR 800 rear swing arm. 1998-2001"
Let op "VFR 750 swingarm will NOT work because the mounting scheme is completely different"
Meer info te vinden op superhawkforum.
GSXR remklauwen
De originele remklauwen van een VTR zijn origineel best goed, zeker in combinatie met een stel goede (gesinterde) remblokken.
Mocht je graag andere remklauwen willen monteren, deze van een GSXR1000 alleen 2000-2001 passen één op één.
Wil je hier ook het maximale uithalen kan je het best een andere/grotere remtang monteren. Vaak worden deze sets compleet op ebay aangeboden.
Real men ride twins! :) (VTR1000F deel 12)
De meningen over deze mod zijn verdeeld. Voor meer info googelen of effe hier gaan neuzen
http://www.superhawkforum.com
Kuipruit
Als je veel last hebt van windgeruis, zou je eens kunnen proberen om een ander (lees hoger) kuiruitje te monteren. Een raceruitje of een flip-up ruitje kan dat windgeruis goed verminderen.
Andere informatiebronnen
Het werkplaatshandboek, voor de echte doe-het-zelvert! Link
Bij elektrische ellende kun je het volgende schema volgen om te controleren of je spanningsregelaar en/of accu goed functioneert. Link. (gepost door Revelation)
Electrisch/bedradingsschema, ook erg handig! Link
Andere fora
Het Amerikaanse forum www.superhawkforum.com
Sticky topics Knowledge Base - SuperHawk Forum
Het Engelse forum VTR1000.ORG - Index page
Het Duitse forum ..:dieVTRcommunity:..
Disclaimer
De tekst over de geschiedenis, tips en trucs, etc. zijn overgenomen uit de startpost van Deel 6 door Sparxx en hier en daar aangevuld door Tiez met nieuwe info. Revelation heeft in deel 11 nog e.e.a. aangevuld en tekstueel bijgeschaafd. In deel 12 dat nog eens gedaan.
Het overnemen van informatie uit deze startpost en het toepassen daarvan, is op eigen risico. De topic starter is hier niet verantwoordelijk voor.
Laatst bewerkt door een moderator: