TDM 850 Happert: ontsteking / laadsysteem / accu?

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemorgen allemaal,

Ik rij een Yamaha TDM 850 4TX uit 2001 met de BDSR38 carburateurs. Het probleem begon als volgt: hij happerde lichtjes bij rustig rijden / weinig gas, alsof de aandrijving heel kort wegvalt (ontsteking?). Het internet dacht dat dit aan de carbs lag dus ik heb als eerste de carbs gesynchroniseerd en de gaskabel gesteld waardoor hij mooier stationair loopt en de gasaanname soepeler is geworden. Het happeren bij weinig gas verdween niet. Verder onderzoek liet zien dat de 4TX met BDSR38 carbs geen last meer zou hebben van ovaal uitslijtende gasbuizen, i.t.t. de oudere TDM 850 met BST38 carbs.

Daarna verergerde het probleem, de volgende symptomen ontstonden. De motor start op 1 pit. Na een tijdje stationair komt de 2e pit erbij. Bij rondrijden blijft hij continue op 2 pitten lopen en als ik daarna weer stationair laat lopen blijft hij ook op 2 pitten lopen. Als mijn koplampen bij het starten branden duurt het langer voordat hij op 2 pitten gaat lopen. Als ik vanaf de start de lampen laat branden happert hij ook bij weinig gas op constante snelheid. Als ik zonder lampen start en 5 min rondrijd en daarna mijn lampen aan doe (of de lampen helemaal uit laat) is dit niet het geval, hij happert dan niet.

De motor start keer op keer vlot. Startmotor slaat lekker door. Laatst een minuutje door moeten starten ivm lege carburateurs (onderuit gegaan) en dat deed hij zonder klagen in 3 a 4x 20 seconden.

Vanwege het verband tussen het happeren en de koplampen begin ik te vermoeden dat het een elektrisch probleem is, waar ik voorheen dacht dat het aan de carbs lag. Ik heb daarom het zadel eens losgehaald en de accu doorgemeten. Hieronder de gevonden waarden. Mag ik jullie mening?

12.56 volt: contact uit
12.26 volt: contact aan
11.33 volt: alleen lampen aan

9.55 volt: laagste voltage bij starten
13.5 volt: stationair
13.8 volt: 3000 toeren
13.9 volt: 5000 toeren
13.6 volt: stationair met lampen aan
13.2 volt: na uitzetten contact, loopt binnen 2 a 3 min terug richting de 12.5.
 
de spanningen lijken volgensmij niet gek. wellicht heb je de mogelijkheid om een andere accu die zeker weten goed is vol te laden en die eens proberen? kun je het uitsluiten.

ik zou ook eens de bougies/bougiekabels/bobines checken,

EDIT: eens met onderstaand, die is wel laag die 9v...
 
de spanningen lijken volgens mij niet gek. wellicht heb je de mogelijkheid om een andere accu die zeker weten goed is vol te laden en die eens proberen? kun je het uitsluiten.

ik zou ook eens de bougies/bougiekabels/bobines checken,

EDIT: eens met onderstaand, die is wel laag die 9v...
Het verwisselen van de accu in de TDM is vrij arbeidsintensief, als ik daar aan ga beginnen wil ik hem waarschijnlijk meteen vervangen. Ik heb (gezien de waarden) alleen de mening van anderen nodig om te bepalen of ik hem moet vervangen. De gemeten waarden zijn niet super maar, in combinatie met het feit dat ik de motor een minuut lang kan starten, misschien niet voldoende om de problemen te verklaren.
hoe staat het met de conditie van de bougies en de bougiekabels/doppen? zou het kunnen dat er vonkoverslag is.
Geen idee, nog niet gecontroleerd. Aangezien hij niet happert als de lampen uit staan heb ik het hier nog niet gezocht. Ik zal dit weekend de bougiekabels lostrekken en controleren en hetzelfde met de bougies doen.
 
Aan de uitlaat zijde van de cilinder t.pv. de bodem van de bougieschachten
Ik ben helemaal vergeten om die gaatjes te controleren .. Doe ik alsnog!

Ben wel met andere dingen bezig geweest. Bougies, bougiedoppen, bougiekabels en bobines losgehaald en doorgemeten.

Bougiekabels: geen weerstand.
Bougiedop links: 10k ohm conform specs
Bougiedop rechts: 135k ohm, kapot
Bobine links primair: 4 ohm conform specs
Bobine links secundair: 13.5k ohm conform specs
Bobine rechts primair: 4 ohm conform specs
Bobine rechts secundair: oneindig, kapot

Nu dus een nieuw 2e hands bobine met dop kopen en die rechter vervangen. Natuurlijk ook even de bougies vervangen. Vreemd genoeg was het de linker cylinder die niet mee stampte soms. Iemand hier een verklaring voor aangezien de rechter bobine kapot lijkt?

Daarnaast kwam ik onderstaande tegen, spatbord hanger kaduuk. Kent iemand een aluminium lasser in omgeving Culemborg / Vianen?
IMG_20190523_191402.jpg
 
dit is een mooi gevalletje meten is weten! durf zo geen verklaring te geven waarom de andere zijde juist problemen gaf..

best een dik stuk alu dat zo afknapt.. geen idee van een lasser, kom niet uit jouw omgeving
 
Ik heb de verbinding bougie -> bougiedop -> bougiekabel -> bobine -> stekkers op bobine gecontroleerd. Alleen de stekkers op de bobine waren gecorrodeerd, deze ga ik opschuren, inspuiten met contactspray en opnieuw bevestigen.

2e hands bobine met nieuwe kabel en bougiedop is inmiddels onderweg vanuit Boonstra Motoren, krijg ik als het goed is morgen binnen. Wordt daarna vervolgd!
 
Rechter bobine vervangen. Hij startte vreemd genoeg meteen op 1 pit, de rechter cylinder deed niet mee. Dit verdween na een tijdje. Het happeren vanaf de 4.000 toeren bij kleine gasstanden is niet verholpen.

Nogmaals alle contacten opgeschuurd en de Bougiekabels en doppen nagelopen. Heb daarna ook de mengselschroeven opnieuw ingesteld. Vanaf 2 naar 3.5 gesteld, geen effect. Kelken van de carbs afgeschroefd en perslucht erdoorheen, geen verschil. Kan van bovenaf geen vuil zien.

Mengselschroeven staan nu weer op 3. Alles zit terug in elkaar. Happeren blijft bestaan. Hij hangt nu aan de optimate, kijken of een volledig opgeladen batterij nog iets verandert. Als dit niet werkt en niemand nog nieuwe suggesties heeft ga ik denk ik sparen om de hulp van HPS in het noorden van het land in te schakelen.
Screenshot_20190525-202045__01.jpg
 
Massa kabel al gecontroleerd ?
Ik had een tijdje geleden ook wat last van gesputter ( nouja de motor) bleek een kabeltje naar de ontsteking te zijn waar een plekje van 1mm was door geschuurd
Ik bedoel hiermee zulke storingen zijn erg moeilijk te vinden/ verhelpen
 
zet hem eens iets overhellend naar links tegen een muurtje oid geparkeerd. De linker vlotterkamer kan best eens veel voller blijven dan de rechter en de benzine pomp van een tdm is traag.
 
Zit denkelijk toch in de carbs.
Die er af, vlotterbakjes er af, alle sproeiers en mengselschroeven er uit en alles goed schoon maken.
Inlaatrubbers tussen carbs en cilinderkop controleren op scheuren.
 
Bedankt Zot. Dat verklaard misschien dan waarom hij op 1 pit startte, hij stond tijdens het sleutelen op de zijstandaard nadat hij al een dag aan de open lucht stond = verdampte benzine + jouw uitleg. Daarna heeft hij niet meer op 1 pit gelopen. Hij is nu ook op de middenbok gezet aan de lader. Ik rapporteer hier terug of hij morgen netjes op 2 pitten start.

Nog suggesties m.b.t. het happeren bij lage gasstanden op middelmatig tot hoge toeren?

@daddyphilipsen : daar heb ik momenteel de sleuteltijd en ruimte niet voor. Als dat het geval is ga ik een specialist inschakelen. Zodra we verhuisd zijn (eigen schuur) kan ik aan deze avonturen beginnen.
 
Heb je een elec benzinepomp, pompt deze al als je het contact aanzet?
Als je het contact aanzet zou hij de vlotterkamers moeten vullen en zal hij op 2 cil lopen.
Vacuum benzinepompen hebben wel last van het starten op 1 cil.
Misschien zit daar je probleem?

Als je een vacuum benzinepomp hebt is misschien de vacuumslang lek.

Je laadspanning vind ik niet hoog, zou sowieso de stekkers controleren zoals Aprillia4fun al zei.
 
Ik ben eindelijk bij HPS langs geweest. Toegekeken hoe de carburateurs los gingen (dat kan ik voortaan ook zelf, leuk om te zien) en alles gereinigd. Daarna de hoofdsproeier een tandje armer gezet, bougiekabels korter afgeknipt en alles weer in elkaar gezet. De echte 'tik' tijdens het langzaam optrekken is verdwenen, hij varieert soms nog wel wat qua krachtafgifte bij weinig gas hoog in de toeren. Heb daar op een andere TDM proefgereden, die liep onderin iets minder soepel maar hoger in de toeren soepeler.

Hij heeft nu 71.000 gelopen, op 84.000 komt een grote beurt incl. kleppenstellen aan. De motor waarop ik proefreed had die net gehad. Men vermoed dat als alles nagelopen wordt en afgesteld wordt dat het dan nog iets beter kan worden. Het is dus een mengeling van 'karakter' en diverse onderhoudsklussen welke uitgevoerd moeten worden. Voor nu is het goed.
 
En gisteravond was het happeren opeens terug. Een rit van 150km gereden, omgedraaid op een rotonde en plotseling viel 1 van de 2 cylinders soms weg. Na een tussenstop van 4 uur (motor afgekoeld) bleef het probleem bestaan. Toen ik thuis aankwam kon ik opeens wel rustig in zijn 1 en 2 door de binnenstad zonder happeren, het probleem was weer weg. Ik vermoed toch een elektrisch probleem. Ga vanavond de tank weer oplichten en eronder kijken.

- Bobines doormeten
- Bobines natsprayen en kijken of hij overvonkt
- Alle aardepunten opschuren
- Stekkers ontsteking controleren

Ik wordt echt strontziek van een slecht lopende motor, haalt alle lol er uit. Nog even een praktische vraag: Als ik problemen met de bobines ontdek, kan ik beter 2e hands bobines kopen via Roukema e.d. of een nieuwe bobine zoals deze: https://www.startenladen.nl/bobine-kawasaki-yamaha-nieuw-p8976357.html ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan