suzuki TL1000 blok koppakking

Abcxyz

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
15.757
23.569
een vraagje over mijn cagiva raptor 1000 (suzuki tl 1000s blok).
de motor gooit al een tijdje koelvloeistof uit de overdruk, niet veel maar er hangen continu druppels aan het slangetje.
bij de laatste paar ritten begint er steeds meer kleverige prut, (koelvloeistof denk ik) uit de uitlaatdemper van de voorste cilinder te komen.
de motor blijft verder wel redelijk goed op temperatuur.
ik denk dat de koppakking van de voorste cilinder lek is of zijn er mischien andere dingen die kunnen gebeuren bij zo'n TL blok?
graag zou ik jullie mening hierover horen.
bvb dank
gr jaap
 
Ik sleutel heel veel aan dit type blok/motoren. Ik heb het heel weinig meegemaakt dat een koppakking defect is de afgelopne 10 jaar.

Wat jij aangeeft als rommel bij de voorste cilinder zou heel goed een defecte waterpompseal kunnen zijn. Er zit namelijk een klein compensatie gaatje op die locatie.
Als de Mecahnical Seal defect is gooit die het water op de plaats eruit...

Kijk maar eens goed maak het schoon en kijk na een ritje nogmaals..
 
Ik sleutel heel veel aan dit type blok/motoren. Ik heb het heel weinig meegemaakt dat een koppakking defect is de afgelopne 10 jaar.

Wat jij aangeeft als rommel bij de voorste cilinder zou heel goed een defecte waterpompseal kunnen zijn. Er zit namelijk een klein compensatie gaatje op die locatie.
Als de Mecahnical Seal defect is gooit die het water op de plaats eruit...

Kijk maar eens goed maak het schoon en kijk na een ritje nogmaals..

bedankt voor je info, ik ga dat even controleren maar die bagger komt er echt achter uit de uitlaatdemper uit.
en dan alleen bij de demper van de voorste cilinder.
en er komt koelvloeistof uit de overloop van het expansievat.
hij lekt niet bij het blok zelf zeg maar.
dat is ook de reden dat ik het hier vraag, omdat ik al niks op internet kon vinden over koppakking problemen/vervangen bij dit type blok.
ik ga dan liever af op advies van iemand die er veel van afweet dan dat ik de kop er afhaal en er blijkt niks aan de hand, dat zou zonde van het werk zijn.
 
Trek de bougie van die cilinder er eens uit,als hij in de cilinder koelvloeistof lekt
dan zit er meestal witte aanslag op de bougie electrode door verbrande koelvloeistof vergelijk de bougie ook met die van de andere cilinder of er veel verschil in zit.,
verder zijn de symptomen van een lekke koppakking,koelvloeistof lekkage in de cilinder,veel witte rook uit de uitlaat,drukopbouw in het expansievat met als gevolg koelvloeistoflekkage,koelvloeistof in de motorolie(wit achtige kleur van de olie).
Bij een erg lekke koppakking gaat ook de cilinder slecht lopen en moet je dat merken met rijden.
 
Laatst bewerkt:
idd, 99% zeker de seal. check voor de how-to op Lekkende koelvloeistof - TL1000.nl

nog beter, breng m naar Olaf TLRBoy :)

ben zelf monteur geweest dus repareren is niet zo'n punt ;) het gaat me puur om de diagnose.
maar ik heb het even bekeken en bij het compensatiegaatje is alles kurkdroog.
als ik de slang vanaf de radiateurdop naar het expansievat er af haal en ik laat de motor draaien dan komt er continu koelvloeistof uitlopen bij de dop.
misschien de radiateurdop kapot?
maar waar komt die bagger in de uitlaat dan vandaan?
 
ben zelf monteur geweest dus repareren is niet zo'n punt ;) het gaat me puur om de diagnose.
maar ik heb het even bekeken en bij het compensatiegaatje is alles kurkdroog.
als ik de slang vanaf de radiateurdop naar het expansievat er af haal en ik laat de motor draaien dan komt er continu koelvloeistof uitlopen bij de dop.
misschien de radiateurdop kapot?
maar waar komt die bagger in de uitlaat dan vandaan?

wellicht een optie om je bike ff op zn jiffy te zetten, dan rechts het carterdeksel te demonteren. zo verlies je geen olie als deze nog goed is, en kun je goed zien of er sludge aanwezig is.

enneuh...als je de slang bij de rad.dop laat zitten, loopt je expansievat dus vol als je motor draait?
 
ben zelf monteur geweest dus repareren is niet zo'n punt ;) het gaat me puur om de diagnose.
maar ik heb het even bekeken en bij het compensatiegaatje is alles kurkdroog.
als ik de slang vanaf de radiateurdop naar het expansievat er af haal en ik laat de motor draaien dan komt er continu koelvloeistof uitlopen bij de dop.
misschien de radiateurdop kapot?
maar waar komt die bagger in de uitlaat dan vandaan?

Monteur van keukens zeker _O- ,als je monteur ben geweest moet je weten wat de symptomen zijn van een lekke koppakking :Y ,je zit nu maar wat te raden :? ,er is ook speciale testapparateur die meet of er verbrandingsresten in de koelvloeistof zit,een beetje garagebedrijf heeft dat,dus bel ff rond en vraag of ze dat bij je motor kunnen doen. :)
 
Monteur van keukens zeker _O- ,als je monteur ben geweest moet je weten wat de symptomen zijn van een lekke koppakking :Y ,je zit nu maar wat te raden :? ,er is ook speciale testapparateur die meet of er verbrandingsresten in de koelvloeistof zit,een beetje garagebedrijf heeft dat,dus bel ff rond en vraag of ze dat bij je motor kunnen doen. :)

grapjas.
ik ken de symptomen van een lekke koppakking ook wel maar ik heb in de praktijk iets te vaak gezien dat een kop er voor niks af werd gehaald. dus daarom vraag het hier voor de zekerheid even na omdat het bij deze motoren weinig voorkomt.
ben 8 jaar monteur in landbouw en grondverzetmachines geweest dus ik weet wel een klein beetje hoe het in in elkaar zit. :W
 
ik heb nu de radiateurdop doorgeblazen en een stukje gaan rijden zonder de overloopslang er aan en hij spuugt geen koelvloeistof meer dus dat probleem lijkt opgelost.
alleen die prut uit de uitlaat is wel vreemd maar ik ga er eerst maar weer eens een lange rit mee maken en zien wat er dan gebeurt.
dank voor jullie reacties!
 
wellicht een optie om je bike ff op zn jiffy te zetten, dan rechts het carterdeksel te demonteren. zo verlies je geen olie als deze nog goed is, en kun je goed zien of er sludge aanwezig is.

enneuh...als je de slang bij de rad.dop laat zitten, loopt je expansievat dus vol als je motor draait?

heb ik gedaan en er was geen sludge aanwezig.

nee het expansievat liep niet vol :? beetje vreemd allemaal maar goed ik kijk het eerst nog maar eens aan.
 
Trek de bougie van die cilinder er eens uit,als hij in de cilinder koelvloeistof lekt
dan zit er meestal witte aanslag op de bougie electrode door verbrande koelvloeistof vergelijk de bougie ook met die van de andere cilinder of er veel verschil in zit.,
verder zijn de symptomen van een lekke koppakking,koelvloeistof lekkage in de cilinder,veel witte rook uit de uitlaat,drukopbouw in het expansievat met als gevolg koelvloeistoflekkage,koelvloeistof in de motorolie(wit achtige kleur van de olie).
Bij een erg lekke koppakking gaat ook de cilinder slecht lopen en moet je dat merken met rijden.

bougies heb ik er uit gehaald en is niks aan te zien.
denk toch dat de radiateurdop niet goed meer werkt hoewel ik daar al eens naar had gekeken en toen leek het wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan