Suzuki Sixteen 125/150

Ik kan nu een Sixteen 150cc vergelijken met een Kymco New Downtown 350cc,
uiteraard geen eerlijke vergelijking, maar wel wat duidelijke verschillen op te noemen.
Het sturen met een Sixteen is strakker, dus kortere bochten gaat beter, maar minder
stabiel in de wat snellere bochten.
Ondanks het verschil van 200cc, is de Sixteen de eerste meters sneller weg, maar vanaf
20km/h wint logischerwijs de Kymco.
Vering van de Sixteen is niet slecht, maar comfortabel is het achteraf niet te noemen,
zadel is ook vrij hard en je verschuift snel, maar dat zal bij al dit soort motorscooters
horen ivm het formaat.
Topsnelheid is natuurlijk niet eerlijk om te vergelijken, maar 110km/h op de teller is
toch best krap te noemen, en het kost best veel om er wat meer uit te persen.
Het enigste wat ik had was gerammel bij het optrekken vanaf de achterkant, blijkt
vaker voor te komen, oorzaak zit bij/in de achterrem, niks ernstigs.
Voor de rest gewoon goed zelf te onderhouden met logisch nadenken en passend
gereedschap
 
Koelvloeistof sixteen ,
Koelvloeistof lekt uit gaatje onder de waterpomp. Dit is een aardige tijdrovende operatie olie aftappen koelvloeistof aftappen, uitlaat en achter brug moet eraf en de dynamo deksel eraf . Daarbij de nodige onderdelen vervangen dit is veelal voortijdig te voorkomen door op tijd je koelvloeistof te vernieuwen echt vernieuwen dus niet ff een scheutje nieuw erin !!!systeem doorspoelen gedistilleerd water en nieuw erin uiteraard ook ontluchten
Hoe ontlucht je de sixteen op de juiste manier. Heb nu met warme motor de boel even laten draaien met het expansievat dopje eraf en kom nu iets voorbij het eerste streepje.
En mijn verbruik, pff. Haal nog geen 1 op 20.
 
Hoe ontlucht je de sixteen op de juiste manier. Heb nu met warme motor de boel even laten draaien met het expansievat dopje eraf en kom nu iets voorbij het eerste streepje.
En mijn verbruik, pff. Haal nog geen 1 op 20.
Boven op het motorblok waar de thermostaat zit is een klein ontluchting schroefje met een pakking eronder , 8 m/m en kruiskop. 1op 20 is zeker niet goed . De mijne met bijna 85.000 k.m.zit tussen 1 op 34 en 1 op 38.. Scooter laten uitlezen , dan is er wat niet in orde met zo een verbruik :N.
 
Boven op het motorblok waar de thermostaat zit is een klein ontluchting schroefje met een pakking eronder , 8 m/m en kruiskop. 1op 20 is zeker niet goed . De mijne met bijna 85.000 k.m.zit tussen 1 op 34 en 1 op 38.. Scooter laten uitlezen , dan is er wat niet in orde met zo een verbruik :N.
En daar kan ik bij als ik de bak uit de opbergruimte onder het zadel haal? Ontluchten met motor aan of uit?

Uitlezen moet ik zeker een keer laten doen als ik met het beestje aan de vaste wal ben.
 
Goedemorgen
de six ook weer uit het stof getrokken, had een mx-5 gekocht, na 2 jaar afwachten de conclusie getrokken, leuk maar niets voor mij, nu die weg is kan ik de Sixteen makkelijk pakken dus daar de eerste 200 km weer op gereden.
natuurlijk in de 2 jaar af en toe wel op de scooter gereden, maar nog minder als anders, heb hem nu 8 jaar, hij is 12 jaar oud, er komt wel eens een motor, en er gaat weer een motor, de Sixteen is altijd gebleven.
Vorige week haar maar weer eens extra in de watten gelegd, verse Motul en filtertje, luchtfilter, transmissieolie de GL 5 80W 90 niet omdat hij aan de beurt toe was, kon nog 2400km maar omdat we er zuinig op zijn.
bedacht me ik heb de six al 8 jaar, maar nog nooit geen nieuwe bandjes gekocht, versleten, nee droog dat wel, maar wat wil je naar 12 jaar dus de wielen eruit en de Michelin city grip 2 erop laten leggen.
zal ze er na een bakje koffie eens in monteren, mooie bandjes, en 150 euro geen geld toch
 

Bijlagen

  • 05391E38-D181-4198-91CB-9412D78F4359.jpeg
    05391E38-D181-4198-91CB-9412D78F4359.jpeg
    168,7 KB · Weergaven: 30
  • 0C26EE51-6D76-464F-BA2F-93D9075C0607.jpeg
    0C26EE51-6D76-464F-BA2F-93D9075C0607.jpeg
    441,9 KB · Weergaven: 32
  • 97A581DD-4596-4674-9438-24B3298732F2.jpeg
    97A581DD-4596-4674-9438-24B3298732F2.jpeg
    307 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Goedemorgen
de six ook weer uit het stof getrokken, had een mx-5 gekocht, na 2 jaar afwachten de conclusie getrokken, leuk maar niets voor mij, nu die weg is kan ik de Sixteen makkelijk pakken dus daar de eerste 200 km weer op gereden.
natuurlijk in de 2 jaar af en toe wel op de scooter gereden, maar nog minder als anders, heb hem nu 8 jaar, hij is 12 jaar oud, er komt wel eens een motor, en er gaat weer een motor, de Sixteen is altijd gebleven.
Vorige week haar maar weer eens extra in de watten gelegd, verse Motul en filtertje, luchtfilter, transmissieolie de GL 5 80W 90 niet omdat hij aan de beurt toe was, kon nog 2400km maar omdat we er zuinig op zijn.
bedacht me ik heb de six al 8 jaar, maar nog nooit geen nieuwe bandjes gekocht, versleten, nee droog dat wel, maar wat wil je naar 12 jaar dus de wielen eruit en de Michelin city grip 2 erop laten leggen.
zal ze er na een bakje koffie eens in monteren, mooie bandjes, en 150 euro geen geld toch
Heb de mijne ook alweer bijna 12 jaar. Met 455 k.m. . gekocht en nu bijna 85.000 k.m. op de teller. Onderhoud altijd zelf gedaan. Kan en wil er nog geen afstand van doen, hij doet het nog zo goed. Olie verbruik ongeveer 70 cc op 4000 k. m., netjes dus,
 
Dus jij hebt hem ook nog altijd, ben er wijs mee, starten lopen, altijd, zuinig 1:35 makkelijk, met Dr Pulley rollen vind ik het helemaal dik in orde, zit wel eens te dubben om hem te verkopen en wat anders weer te kopen.
maar ben bang dat ik er achteraf spijt van ga krijgen 😄
 
Dus jij hebt hem ook nog altijd, ben er wijs mee, starten lopen, altijd, zuinig 1:35 makkelijk, met Dr Pulley rollen vind ik het helemaal dik in orde, zit wel eens te dubben om hem te verkopen en wat anders weer te kopen.
maar ben bang dat ik er achteraf spijt van ga krijgen 😄
Ja daar denk ik ook wel aan . Zeker vanaf ik mijn yamaha bt 1100 bulldog verkocht heb onlangs in januari . Heb hem 14,5 jaar gehad ,nieuw gekocht en 103800 k.m. mee gereden . Onderhoud aan de bulldog vanaf nieuw ( ook in de garantie periode ) altijd zelf gedaan . Maar helaas werd mij de motor te zwaar .De laatste 2 jaar reed ik meer op de scooter :].
 
Tja en wat moet je ook kopen, een beverly 350 leek me wel wat, maar ach dan koop ik er liever een motor bij, maar wat. Bij mij kan dat echt van alles zijn, moet er net even tegenaan lopen.
Een Tdm,bmw een bulldog ook leuk, ben zelf ook nog altijd Vmax liefhebber heb er 3 gehad, maar die dingen zijn ook zwaar, en zuipen als een tempelier, en ik weet het nu al, dan staat hij er te staan en pak ik toch de six.
Waarom ? Met de scooter je gaat ergens heen komt aan , slot onder het zadel vandaan, jas er weer onder, helm in de topkoffer en je hebt de handen vrij, dat is gewoon een enorm voordeel.
Dus voorlopig laten we het maar zo
 
Na 8 jaar ga ik toch met een dubbel gevoel afscheid nemen van de Sixteen, heb het er wel vaker over gehad aan gedacht maar dit keer toch gedaan.
heb een Xmax 250 gekocht, een hele andere Motorscooter maar nu mijn dochter toeren zo leuk vind, gaat op de Sixteen overigens ook prima, maar een Xmax is dan toch wat stabieler en liever voor mijn rug 😋
blij ja, maar ook weer niet want de Sixteen is echt een top ding, heeft nooit geen regen gezien, vlot genoeg en brand zuinig
erbij houden is geen optie dan staat hij er maar te staan, en dat is zonde en toch ga ik met enige weemoed afscheid nemen, maar vooruit, hij is nog niet verkocht dus eerst geen zorgen
 

Bijlagen

  • 5FA61414-7DC6-4DDE-B1A0-4869DAC91A1E.jpeg
    5FA61414-7DC6-4DDE-B1A0-4869DAC91A1E.jpeg
    595,3 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Ik had zelf ook proefgereden op een Yamaha 250cc
verschil is aanzienlijk te noemen, vooral het verschil in sturen was groot,
nu dan toch voor een 350cc gegaan, 1 nadeel, je went enorm snel aan het
vermogen _O-
 
deze 250 kwam op mijn pad, vind de Sixteen ook nog steeds geweldig, denk dat ik met de Sixteen sneller ben de eerste paar meter dan de Xmax, nou is de sixteen ook perfect afgesteld en super ligt.
De Xmax is stukken zwaarder en rijd veel comfortabele dan de Sixteen, maar de six is gewoon leuk wordt vaak voor een brommer aangezien ook door de politie 😋
 
Ik zou haast zeggen: gooi eens op de 250cc een Malossi setje en een goede uitlaat,
dan is het feest helemaal compleet
Ook gedaan op de Kymco, gewoon leuk....O-)
 
Is op de Xmax niet nodig, heb het hele topic uitgespit, ze hebben de Costa en Malossi wel geprobeerd, en terug op origineel, dr Pulley sliders werkt wel, die heb ik al besteld, woensdag nieuwe riem erin zetten, en de sliders ook als ze binnen zijn.
 
Dacht dat de 13,5 gram erin heb zitten, met de gele drukveer van malossi
die veer heb ik erin gezet omdat ik met optrekken de riem hoorde, heel licht kon je het waarnemen.
een veer verliest in de loop der jaren aan kracht, vandaar de keus, de piep is weg en hij accelereert geweldig
zal straks voor de zekerheid kijken want het doosje heb ik wel liggen van de dr pulleys
 
De witte veer zit erin had de foto’s er op nageslagen want begin te twijfelen
 

Bijlagen

  • 2E713093-0107-441F-B7C0-0C996AACB756.jpeg
    2E713093-0107-441F-B7C0-0C996AACB756.jpeg
    256,1 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan