Suzuki Gt 250 Restauratie

Ach een project moet je ook niet overhaasten,gewoon af en toe op je gemak ff
wat hobbyen dan komt het vanzelf een keer af :Y
 
Ik weet ut maar ik moet wel compleet blijven natuurlijk en ik ben ook maar een mens ;)
 
Hallo,
een leuke update, met name dat ik een "lot onderdelen" heb gekocht.

De man, heel sympathieke kerel, had een advertentie op 2dehands over een lot onderdelen, en een suz gt 250 (exact dezelfde als de mijne) in originele staat staan.
Hij had meerdere gt's 250 staan en een garage's vol onderdelen.

Zot dat ik ben, heb ik het allemaal gekocht, buiten de groene op de advertentie zelf :+

3 camionetten vol gerief, ook op de banken vanvoor. 3de camionet geen foto
full

full


De wagens uitgeladen...
full

full

full

full

full

full


En het Pronkstuk van de vondst *O* *O* *O* :] *O* *O* *O*
full

full


Met zen baasje, beetje happy :Y
full

Cool wijf op een cool machien :]
full


De opgeruimde garage, nice nice nice!! Weg zetel, hallo werkbank!!!
full

full


Dit was het, het meeste gerief zit in al de dozen + uitlaten, voorvorken, spatborden, etc etc


Ik citeer de verkoper: "een mens kan er nogal eens op geilen hé *D"
spijtig dat ik de foto's zo moet verkleinen en verprutsen om ze erop te krijgen...

Origineel project blijft zeker en vast doorgaan!!!

To do lijst => rijbewijs halen, Moto's in elkaar zetten, winkel beginnen :+

:W
 
Goed gedaan :Y :Y :Y

Kijk wel een beetje uit voor je het weet staan er nog meer in de garage ;) ;)

Ging bij mij ook zo :$

Je hebt dus nu een groene GT250 K de rode GT 250 K en een oranje GT 250 L
de blokken van alle 3 zijn bijna hetzelfde dus onderdelen genoeg.

Veel plezier :W :W

full
 
Zo mooie vondst! Je begint al een beetje op iemand anders te lijken uit België maar die doet het met Yamaha's ;)
 
De vrees dat er nog meer in de garage komen is groot, maar ik ga eerst deze afwerken, wat even zal duren :)
En ik zit al te dromen over een rd350 of een gt 550, ik hoop ooit... :')

Update over het origineel project: Het is het eerste blok dat ik opendoe en er is wat misgegaan.

De versnellingsbak werkt niet mee, Alles zit netjes op zijn plaats, ik heb het in neutraal gekregen door de schakelwals handmatig te draaien, dan draait de as waar het eindtandwiel op zit rond. Als ik hem in een andere versnelling doe, draait niks meer rond, tenzij je de as dichtst bij de krukas wat schuinhoud. Op de foto leg ik het verder uit.
Ik had alles tandwielen op de assen laten zitten, dus die zitten goed en alles oogt heel goed/logisch.

Ook is het pinnetje dat de middenste krukaslager vasthoud, heel diep en stevig in de blok zelf, het pinnetje komt er maar een kwartje mm uit...
Ik krijg het er niet uit. Ik dacht de lager zo te kunnen positioneren dat het overeenkomt, voor dan de helften te sluiten, maar nu draait de krukas iets minder vlot rond. (doordat het pinnetje op het middenste lager duwt denk ik).
Hoe krijg ik die rotzak eruit?


Netjes opgekuist :D, het middenste pinnetje voor de krukaslager, hoe krijg ik dat eruit, de 2 buitenste zijn wel nog goed.
full

Geen probleem denk ik maar wel raar, de mooi horizontale krassen en de verticale kras in het middenstukje.
full


Nu zit ie in 2de denk ik maar zitten de grijpers goed? De grijper rechts-onder heeft een afgevlakt stuk, klopt dat? Op de technische tekening staat dat niet.
full


Alles erin, Eerste tandwiel, linkse as, zit heel dicht tegen het lagertje van de 2de as en raakt soms. Als ik de rechteras onderaan wat omhoog hef, dan gebeurt dit niet.
Alle zittingen zitten goed..
full


Toch al eens op gewaagd en alles ging vlot toe, maar de krukas loopt iets minder vlot als de helften gesloten zijn.
full

En ik kon het niet laten
full


Hoe krijg je het pinnetje eruit en wat gebeurt er met de versnellingsbak. Kan iemand helpen?
:W
 
wat hebben sommige tandwielen een rare bruine kleur?,is daar niet de hardingslaag
van weggesleten?
Krassen in het carter is niet erg,er zal misschien in z,n verleden wel een zuiger gesneuveld
zijn en dan krijg je dat soort krassen,
Het verhaal van het pennetje snap ik niet,waarom moet dat er uit?
 
Laatst bewerkt:
Zo mooie vondst! Je begint al een beetje op iemand anders te lijken uit België maar die doet het met Yamaha's ;)

Zat ik ook al aan te denken :Y ,eenmaal het virus te pakken zijn sommige mensen niet meer te stoppen :+
 
Dat pinnetje moet eruit omdat de lager er geen grip op heeft, en de lager dus niet vergrendeld geraakt.
Maar het pinnetje komt er wel een beetje uit en met geloten helften denk ik :$ dat dat pinnetje een klein beetje duwt op de lager zodat de krukas wat scheefgeduwt wordt. En daarom iets stroever loopt, ik heb het al 2 keer geprobeerd maar geen chance.

Van versnellingsbakken ken ik niets maar ik heb er nu wel een paar :+
Ik kan dit vervangen met een ander als het moet, best wel zeker?
Wel raar dat dit gebeurt met 1 tandwiel...
Geldt dit ook voor de 2 bruine tandwielen links van de koppeling?


:W
 
Maar dat van het pinnetje snap ik niet ,zit er geen gat voor in het krukaslager dan?
Tandwielen zijn normaal zilverkleurig,ik heb vroeger een RD350Lc gehad die het een beetje
had op sommige tandwielen,maar die bak was goed versleten.
 
Maar dat van het pinnetje snap ik niet ,zit er geen gat voor in het krukaslager dan?
Tandwielen zijn normaal zilverkleurig,ik heb vroeger een RD350Lc gehad die het een beetje
had op sommige tandwielen,maar die bak was goed versleten.


Er zit een gat in de krukaslagers
dit hoort in het pennetje te vallen.
Om er voor te zorgen dat het lager niet gaat meedraaien en het carter "opvreet"
Als de vorige eigenaar dat niet goed heeft gedaan en toch de carters vastgezet heeft op het juiste aandraai moment dan word het pennetje door het (zachtere) alu carter gedrukt.


Een paar tandwielen van de GT bak horen zo te zijn.
Hier een foto van een NOS

full
 
Laatst bewerkt:
Is die koperkleur dus toch origineel.
 
hallo, ik probeer opnieuw :p , sorrie hoor

Bij de 2 buitenste lagers valt het gat in het pinnetje en zijn de lagers vergrendeld, geen probleem

Middenste krukaslager => pinnetje te diep in carter => gat van lager vind geen grip op het te diepe pinnetje => Dus men kan het middenste lager niet vergrendelen.

Daarom wil ik dat pinnetje eruit, zodat ik er iets onder kan steken dat het pinnetje weer wat uit het carter komt.

Allerlaatste optie is eruit boren :) ik hoop op andere ideetjes
 
Proberen met een tang het er uit te trekken,en anders proberen uit te boren,verder
zou k niet weten hoe je het anders zou kunnen oplossen.
 
Uitboren zal niet meevallen
pennetje is klein en van erg hard staal en er zit zacht alu omheen. :(

probeer het carter eens in de oven te leggen en verwarmen.
misschien komt het pennetje er dan makkelijk(er) uit :?
dan het gat iets opvullen pen er weer in en klaar
 
Als je het echt 100% goed wil krijgen ga dan naar een bedrijf met een vonken frees. Een minder elegante oplossing is de lagerschaal met een Loctite vast te zetten. Weliswaar niet met de soort die je er later niet meer uit kunt krijgen. Velen jaren geleden had een vriend van me een Kawa 500 triple "voor weinig" gekocht alleen liep ie niet zo lekker en klapte hij vaak uit de 2e versnelling. Blok open gemaakt en toen bleek dat de lagers van de bak los in het carter draaiden en bij het schakelen verschoven zodat de tandnokken niet goed in elkaar grepen. Dat carter was zo ver heen, (dolgedraaide schroefdraad, in het carter draaiende krukas lagers etc. ) dat er dus helemaal geen eer mee aan te behalen was. Ik heb wel nog helicoils gezet en voor de rest de lagers ingelijmt met Araldit 2 componenten. Het alternatief was simpel een compleet nieuw blok en dat kon altijd nog. Had die vriend ook geen geld voor (studententijd). Vreemd genoeg heeft die vriend na deze "reparatie" nog 3 jaar probleemloos gereden. :? Het schakelde gewoon prima daarna. Persoonlijk zou ik er wel wat tijd aan besteden, of anders de carters van je "donor" blok eens bekijken. Onderdelen zat zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Uitboren zal niet meevallen
pennetje is klein en van erg hard staal en er zit zacht alu omheen. :(

probeer het carter eens in de oven te leggen en verwarmen.
misschien komt het pennetje er dan makkelijk(er) uit :?
dan het gat iets opvullen pen er weer in en klaar

:Y

wil het niet met verwarmen, dan bijv een boutje erop lassen zodat je grip krijgt om hem er uit te trekken ;)
 
Dat lassen kan ik eens proberen, alhoewel ik alleen maar een klein elektrodetoestel heb:)
Voor de versnellingsbak ga ik een kapot blok (vastgelopen cilinders) opendoen en vergelijken, er is iets raar maar ik weet niet wat. neutraal gaat, de rest niet...

Kleine update, De (oranje) gt250 rookt al :D hij lijkt wel veel te arm te lopen, het gas gaat te langzaam terug (op dat moment ook nog geen luchtfilter aangesloten, luchtschroef 1.5 slagen), de carbs zijn kraaknet vanbinnen, morgen wat verder afstelwerk.
Leuk detail is wel dat alles van elektriek werkt, MAAR

De sleutel heeft 3 standen, uit aan en uit? Voor wat dient die 3de stand? :')

Wat een machtige strijdkreet, wat een machtig machien :D
 
3e stand is waarschijnlijk een lichtstand of voor parkeerlicht.
 
Ik kan twee manieren bedenken om dat pennetje eruit te krijgen.

1. vanaf de buitenzijde een gaatje boren, kleiner dan pennetje en dan eruit tikken met een
doorslag.
2. eruit vonken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan