Suzuki GS750 1981 4e versnelling raar geluid

Gerdeper

MF'er
1 jan 2013
103
11
Venlo
Hallo allemaal,
Ik heb een Suzuki GS750 gekocht om op te knappen.
Heb carbs gereinigd en wat ander klein spul. Gisteren voor het eerst gestart en gereden.
Startte makkelijk en motor klinkt erg mooi. Tijdens het rijden ging schakelen ook soepel.
1e, 2de en 3de versnelling moeiteloos. Maar in de 4e maakte het een vreselijk geluid. Het rammelde, dus ik ben meteen naar huis gereden in de 3de. Even kort de 5de versnelling getest, die was ook prima.
Nu heb ik dus een groot probleem. Ten eerste heb ik geen idee wat er kapot kan zijn, en ten tweede durf en kan ik zoiets niet maken.
Ben bang dat de garage mij een flinke rekening gaat geven na reparatie, en dat geld heb ik ook niet.

Ik vroeg me af of iemand weet wat het kan zijn, en of het makkelijk te maken is zelf.
Het zou nog mooier zijn als er iemand is die me daarbij wil helpen. Uiteraard tegen betaling. (Ik woon in Venlo)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Ger
 
Hallo allemaal,
Ik heb een Suzuki GS750 gekocht om op te knappen.
Heb carbs gereinigd en wat ander klein spul. Gisteren voor het eerst gestart en gereden.
Startte makkelijk en motor klinkt erg mooi. Tijdens het rijden ging schakelen ook soepel.
1e, 2de en 3de versnelling moeiteloos. Maar in de 4e maakte het een vreselijk geluid. Het rammelde, dus ik ben meteen naar huis gereden in de 3de. Even kort de 5de versnelling getest, die was ook prima.
Nu heb ik dus een groot probleem. Ten eerste heb ik geen idee wat er kapot kan zijn, en ten tweede durf en kan ik zoiets niet maken.
Ben bang dat de garage mij een flinke rekening gaat geven na reparatie, en dat geld heb ik ook niet.

Ik vroeg me af of iemand weet wat het kan zijn, en of het makkelijk te maken is zelf.
Het zou nog mooier zijn als er iemand is die me daarbij wil helpen. Uiteraard tegen betaling. (Ik woon in Venlo)

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Ger
Pb me maar, kunnen we eens kijken.( of t zich loont om m open te trekken 😋)
 
Ik kan je niet echt helpen met sleutelen, maar ik heb nog een uit-elkaar blok liggen van een '77 er.
Volgens mij was de bak nog goed, maar zuiger en cilinders slecht.
Het ligt niet bij mij thuis, dus kan niet even snel kijken.
Mocht je zin krijgen om je eigen blok uit elkaar te halen dan mag je het voor (heel) weinig hebben.
Het ligt bij mij al zo'n 15 jaar te wachten tot ik er iemand blij mee kan maken ...
Misschien kun je de onderdelen gebruiken. (van 2 blokken 1 maken. )
Ik woon in de buurt. *D
 
Het motorblok moet uit de motor en de carterhelften moeten gesplitst worden, daarna moeten waarschijnlijk de tandwielassen ook uit elkaar om dat tandwielpaar te vervangen, daarna moet alles weer in elkaar gebouwd worden. Alles bij elkaar met wat er verder bij komt kijken zit je op ongeveer 2 werkdagen aan sleuteluren en dan nog de onderdelen, dus naar een garage brengen is niet rendabel. Wat fantastisch dus dat er mensen reageren die het wellicht willen/kunnen doen en ook nog iemand die een goede bak over heeft voor weinig! Het zijn echt fijne motoren dus het zou zonde zijn als deze hierom op de sloop beland.
 
Ik kan je niet echt helpen met sleutelen, maar ik heb nog een uit-elkaar blok liggen van een '77 er.
Volgens mij was de bak nog goed, maar zuiger en cilinders slecht.
Het ligt niet bij mij thuis, dus kan niet even snel kijken.
Mocht je zin krijgen om je eigen blok uit elkaar te halen dan mag je het voor (heel) weinig hebben.
Het ligt bij mij al zo'n 15 jaar te wachten tot ik er iemand blij mee kan maken ...
Misschien kun je de onderdelen gebruiken. (van 2 blokken 1 maken. )
Ik woon in de buurt. *D
Nou, dat is echt geweldig! Ik ga eerst inderdaad kijken of het zich loont om te gaan sleutelen. Maar als dat zo is, dan is je hulp heel erg welkom. Ik hou je spoedig op de hoogte, zodra ik iets meer weet. Alvast super bedankt ;)
 
Het motorblok moet uit de motor en de carterhelften moeten gesplitst worden, daarna moeten waarschijnlijk de tandwielassen ook uit elkaar om dat tandwielpaar te vervangen, daarna moet alles weer in elkaar gebouwd worden. Alles bij elkaar met wat er verder bij komt kijken zit je op ongeveer 2 werkdagen aan sleuteluren en dan nog de onderdelen, dus naar een garage brengen is niet rendabel. Wat fantastisch dus dat er mensen reageren die het wellicht willen/kunnen doen en ook nog iemand die een goede bak over heeft voor weinig! Het zijn echt fijne motoren dus het zou zonde zijn als deze hierom op de sloop beland.
Klinkt inderdaad als een duur grapje bij een garage. Dat kost meer dan de hele motor bij elkaar. Maar je hebt gelijk, het is fantastisch dat mensen hier zo snel hun hulp aanbieden. Ik maak er graag gebruik van! Bedankt voor je reactie!
 
Heeft zo’n blok een horizontaal deelbaar carter, waarbij kop en cilinders enzo allemaal kunnen blijven zitten?
Wel horizontaal deelbaar, maar of de cilinders kunnen blijven zitten ben ik ff kwijt. Cilinder er af kan wel een kloteklus zijn, want de middelste tapeindeinden zitten deels in weer en wind.
Bij mij zat het clinderblok erg vast. Dikke meter hefboom met 100kg er op en wrikken en geduld voordat het loskwam. Verder is er goed aan te sleutelen. Carburateurs inbouwen was (zoals bij veel japanse viercilinders het vervelendste werk.
 
Wel horizontaal deelbaar, maar of de cilinders kunnen blijven zitten ben ik ff kwijt. Cilinder er af kan wel een kloteklus zijn, want de middelste tapeindeinden zitten deels in weer en wind.
Bij mij zat het clinderblok erg vast. Dikke meter hefboom met 100kg er op en wrikken en geduld voordat het loskwam. Verder is er goed aan te sleutelen. Carburateurs inbouwen was (zoals bij veel japanse viercilinders het vervelendste werk.
Kunnen blijven zitten. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan