Naar aanleiding van Niu, Super Soco, anders? nu dan dit topic.
Ik wil de Sur-Ron dus ZELF op kenteken gaan zetten.
In dit topic zal ik alles proberen bij te houden, zodat het hopelijk voor anderen ook makkelijk wordt om dit te doen.
Allereerst waar ik nu ben en hoe ik hier ben gekomen.
Ik volg op YouTube een aantal mensen (uit de USA) met zo'n apparaat en ik had zoiets van "Dat wil ik ook !!!".
Nu wil het toeval dat de Light-Bee (vanaf nu alleen als LB) in Nederland is 2 varianten te koop is namelijk:
- LB X Street
- LB X OFF-ROAD
De Street heeft in de EU een typegoedkeuring als bromfiets (L1e-B) en is dus beperkt tot 3Kw en 45 Km/u, deze is redelijk eenvoudig terug op de fabrieksinstellingen te zetten waardoor deze dus weer gebruik kan maken van het volle vermogen en de volle snelheid (6Kw en 75Km/u).
Als je dit doet ben je dus niet meer verzekerd en klopt het kenteken niet meer.
De OFF-ROAD is standaard dus niet begrensd en heeft dus 6Kw en 75Km/u. Hier is echter geen typegoedkeuring voor.
Voor off-road gebruik is dit ook niet nodig.
Nu ben ik bezig met het onderzoeken of het mogelijk is om een L32-A2(E of T) registratie te verkrijgen voor 1 van de 2.
Waarom de toevoeging van E of T achter de A2 (Enduro en/of Trial)? Omdat er dan een uitzondering voor de eis van ABS geldt.
Technisch zijn de beide varianten identiek.
De verlichting is gewoon los te bestellen en is zo aan te sluiten op de off-road, dus daar voorzie ik geen problemen.
Het elektrische systeem is al goedgekeurd op de bromfiets variant, en goedgekeurd dus ook hier voorzie ik geen problemen.
Ik sta nu dus op de 2-sprong van:
- Ga ik een STREET model kopen en deze proberen om te laten zetten? (misschien makkelijkst omdat hij al is toegelaten, alleen kenteken categorie wordt aangepast)
- Ga ik een OFF-ROAD model kopen en deze proberen op kenteken te krijgen? (misschien makkelijkst omdat er vaker crossers op kenteken gezet worden)
Aan beide opties zitten de nodige wettelijke haken en ogen, en ook de kosten van de verschillende opties zullen waarschijnlijk behoorlijk uiteen lopen.
Ik heb een mail uit staan naar de RDW, maar nog geen antwoord.
Voor nu tot hier.
Heb je tips dan graag reactie.
Ik wil de Sur-Ron dus ZELF op kenteken gaan zetten.
In dit topic zal ik alles proberen bij te houden, zodat het hopelijk voor anderen ook makkelijk wordt om dit te doen.
Allereerst waar ik nu ben en hoe ik hier ben gekomen.
Ik volg op YouTube een aantal mensen (uit de USA) met zo'n apparaat en ik had zoiets van "Dat wil ik ook !!!".
Nu wil het toeval dat de Light-Bee (vanaf nu alleen als LB) in Nederland is 2 varianten te koop is namelijk:
- LB X Street
- LB X OFF-ROAD
De Street heeft in de EU een typegoedkeuring als bromfiets (L1e-B) en is dus beperkt tot 3Kw en 45 Km/u, deze is redelijk eenvoudig terug op de fabrieksinstellingen te zetten waardoor deze dus weer gebruik kan maken van het volle vermogen en de volle snelheid (6Kw en 75Km/u).
Als je dit doet ben je dus niet meer verzekerd en klopt het kenteken niet meer.
De OFF-ROAD is standaard dus niet begrensd en heeft dus 6Kw en 75Km/u. Hier is echter geen typegoedkeuring voor.
Voor off-road gebruik is dit ook niet nodig.
Nu ben ik bezig met het onderzoeken of het mogelijk is om een L32-A2(E of T) registratie te verkrijgen voor 1 van de 2.
Waarom de toevoeging van E of T achter de A2 (Enduro en/of Trial)? Omdat er dan een uitzondering voor de eis van ABS geldt.
Technisch zijn de beide varianten identiek.
De verlichting is gewoon los te bestellen en is zo aan te sluiten op de off-road, dus daar voorzie ik geen problemen.
Het elektrische systeem is al goedgekeurd op de bromfiets variant, en goedgekeurd dus ook hier voorzie ik geen problemen.
Ik sta nu dus op de 2-sprong van:
- Ga ik een STREET model kopen en deze proberen om te laten zetten? (misschien makkelijkst omdat hij al is toegelaten, alleen kenteken categorie wordt aangepast)
- Ga ik een OFF-ROAD model kopen en deze proberen op kenteken te krijgen? (misschien makkelijkst omdat er vaker crossers op kenteken gezet worden)
Aan beide opties zitten de nodige wettelijke haken en ogen, en ook de kosten van de verschillende opties zullen waarschijnlijk behoorlijk uiteen lopen.
Ik heb een mail uit staan naar de RDW, maar nog geen antwoord.
Voor nu tot hier.
Heb je tips dan graag reactie.
Laatst bewerkt: