supermoto velgen

Yahn

Rookie
26 okt 2023
6
0
Hallo, ik heb zelf een Husqvarna te510, nou ben ik op zoek na een setje velgen dat past onder mijn motor, ik heb zelf nog nooit een conversie van enduro na supermoto gedaan en dit is dus de eerste keer, ik hoor hierbij ook veel verschillende antwoorden op mijn vragen en hopelijk kan het hierbij definitief beantwoord worden zodat ik niet de verkeerde velgen koop

ik zoek dus een set velgen dat past onder mijn Husqvarna te510 BJ 2005, nu hoor ik veel dat alle ktm/gasgas wielen hier gewoon onder passen maar veel mensen zeggen mij dat dit ook weer niet waar is omdat ktm/husq/gasgas etc later pas zijn samen gaan werken, nu kan ik dus bijvoorbeeld van iemand een set banden kopen die afkomstig zijn van een KTM 150 2020 maar nu weet ik niet of ik deze passend kan maken

de uiteindelijke vraag is dus nu, kan ik ''elke'' velg passend maken onder mijn motor dmv wielbussen en spacers? of moet ik ergens specifiek op letten.
 
Velg is afhankelijk van de hoeveelheid gaten. Dat moet overeen komen met het aantal gaten in de naaf. Kleur, breedte en diameter bepaal je zelf (17 of 16,5”) en daar pas je de spaaklengte + nippeldikte op aan. Spannender is het niet.
Je zou bij Haan wheels kunnen informeren.
 
Velg is afhankelijk van de hoeveelheid gaten. Dat moet overeen komen met het aantal gaten in de naaf. Kleur, breedte en diameter bepaal je zelf (17 of 16,5”) en daar pas je de spaaklengte + nippeldikte op aan. Spannender is het niet.
Je zou bij Haan wheels kunnen informeren.
ik bedoel meer afmetingen dat te maken heeft met de as afmetingen etc, en of de naaf tussen de voorvork past, want sommigen velgen hebben bijv, een naaf dia van 25mm voor en 20mm achter, maar de originele as van mij te510 is 20mm voor en 25mm achter, ik vroeg me dus af of dit soort dingen altijd passend gemaakt kunnen worden dmv wielbussen en spacers, sorry als de vraag een beetje raar verwoord is, ben nog vrij nieuw met dit topic :)
 
Je wilt dus de wielen wisselen, niet alleen de velgen?
Vaak vind ik dat maar taalnazi gezeur, maar in dit geval wel zeer belangrijk om het verschil te kennen en juist te benoemen.

Makkelijkste is juiste as diameter, dan is het een kwestie van bussen en schijven uitlijnen, remklauwen uitvullen etc.

Ik meen dat er ook nogal een verschil zit in vering, je enduro vering zou zou maar te zacht kunnen zijn voor sm gebruik,
 
Je wilt dus de wielen wisselen, niet alleen de velgen?
Vaak vind ik dat maar taalnazi gezeur, maar in dit geval wel zeer belangrijk om het verschil te kennen en juist te benoemen.

Makkelijkste is juiste as diameter, dan is het een kwestie van bussen en schijven uitlijnen, remklauwen uitvullen etc.

Ik meen dat er ook nogal een verschil zit in vering, je enduro vering zou zou maar te zacht kunnen zijn voor sm gebrik

Je wilt dus de wielen wisselen, niet alleen de velgen?
Vaak vind ik dat maar taalnazi gezeur, maar in dit geval wel zeer belangrijk om het verschil te kennen en juist te benoemen.

Makkelijkste is juiste as diameter, dan is het een kwestie van bussen en schijven uitlijnen, remklauwen uitvullen etc.

Ik meen dat er ook nogal een verschil zit in vering, je enduro vering zou zou maar te zacht kunnen zijn voor sm gebruik,
ik wil inderdaad van mij enduro setup na SM setup en hierbij moet ik dus compleet nieuwe wielen hebben inderdaad

heb ook al lang geprobeerd om wielen te vinden met de zelfde diameter maar deze blijken 2e hands bijna niet te vinden te zijn, vandaar mijn vraag of ik er misschien iets anders aan kan doen dmv bussen aanpassen
 
Als je heen en weer wilt kunnen wisselen zijn complete wielen handig. Anders zou je kunnen overwegen om (zoals gassen al schreef) contact op te nemen met Haan wheels om andere velgen om je originele naven te laten spaken. Dan hoef je niks te doen met spacers en remmen. Al vermoed ik dat je wel een grotere schijf vooraan wilt...
 
Als je heen en weer wilt kunnen wisselen zijn complete wielen handig. Anders zou je kunnen overwegen om (zoals gassen al schreef) contact op te nemen met Haan wheels om andere velgen om je originele naven te laten spaken. Dan hoef je niks te doen met spacers en remmen. Al vermoed ik dat je wel een grotere schijf vooraan wilt...
weet je hoeveel dat ongeveer zou kosten om te laten doen ? ik heb momenteel een budget van rond de 750 euro, dus als dat hiermee zou lukken kan ik dat inderdaad eens overwegen
 
Ik zou zeggen bel ze eens
heb ze een belletje gegeven en zou rond de 750/800 euro gaan kosten dus dit is dan wel ook een aantrekkelijke keuzen, alleen jammer dat ik dan niet de enduro banden + velgen als een wielen setje zou kunnen verkopen om er wat extras mee te verdienen maar ja dat is een keuze die ik dan moet maken, in ieder geval wel veel bedankt voor de tips !! :)
 
of ik er misschien iets anders aan kan doen dmv bussen aanpassen
ja, maar het feit dat je de vraag stelt denk ik eerder nee.
wielasdiameter moet kloppen of bussen in te grote lagers of andere lagers met grotere binnen dia als ze te klein zijn.
uitlijning remschijf moet kloppen
uitlijning ketting moet kloppen
bandbreedte moet tussen vork/achterbrug passen
 
Terug
Bovenaan Onderaan