Start problemen Aprilia RSV Mille 2002

Agazzi

Rookie
Lid geworden
4 jul 2024
Berichten
20
Waarderingsscore
7
Goede avond allemaal,

Ik ben nieuw hier. Sinds 1,5 maand ben ik in bezit van een mooie RSV Mille van 2002, ik heb sindsdien regelmatig gereden. Nu komt het ik heb de motor uitgezet om de volgende dag te gaan rijden en nu start deze niet meer eerst dacht ik dat het de accu was maar deze was prima. Ik heb sinds de laatste week klein onderhoud gedaan luchtfilter, bougies maar wilt niet starten af en toe een klein plofje. Maar wanneer ik er een accubooster aanzet en flink doorstart met wat hand gas wil deze wel gaan starten en wanneer de motor warm is wil die ook starten lijkt me dus niet helemaal goed. Iemand enig idee waarom deze niet wilt starten als de motor koud is?

Alvast bedankt.

Groetjes
 
betere startrelais inderdaad en ik raad ook de dikkere startkabels van (bijvoorbeeld van Ap workshop) dan start hij als een malle.
Huidige elektrasysteem is te licht bemeten.
 
Kijken naar het relais dat er nu in zit, als dat al een grotere is van Hitachi dan weet je genoeg en hoef je die niet te vervangen.

Op de autosloop kun je vaak wel mooie kabels scoren uit bijvoorbeeld een diesel, zoals de massa naar het chassis en de plus vanaf de alternator naar de accu.
 
@ElmerYeet Startrelai zal ik gaan vervangen zag er 1 online voor 20 euro een nieuwe 150mh. kan ik op de huidige zien hoeveel mah deze levert of moet ik dat doormeten achterop het startrelai staat ( L1 12v 2000 11 ) De Bypass zal ik ook even na laten kijken. betreft de TPS die stond op 1 die heb ik nu op ''0'' gezet. Ik heb geen idee of de originele startkoppeling er in zit ik merk wel dat als ik hem start het lijkt alsof de startmotor overslaat...

@midlifecrisis dit zijn nog dezelfde bougies als toen ik hem kocht, ik heb ze eruitgehad en de motor laten draai ze vonken wel alle 4 goed.

@freon Misschien goed om ze te vervangen met nieuwe dan. Ik heb de accu gemeten zonder te starten dus weet niet wat die geeft tijdens het laden, maar heb de startbooster er achter gehad maar dat maakte geen verschil.

@sanscorp hoe check ik of er een andere in is gekomen?

Vanmorgen wou ik weer gaan starten maar surprise surprise hij deed het weer eens niet, zal de onderdelen vervangen en dan weer een berichtje doen
Als de startmotor overslaat, zou je startkoppeling dan niet half kaduuk zijn door de terugslag? Dan zal hij idd heel lastig starten…
 
Kijken naar het relais dat er nu in zit, als dat al een grotere is van Hitachi dan weet je genoeg en hoef je die niet te vervangen.

Op de autosloop kun je vaak wel mooie kabels scoren uit bijvoorbeeld een diesel, zoals de massa naar het chassis en de plus vanaf de alternator naar de accu.
Wat er nu in zit in merkloos van wat ik kan zien
 

Bijlagen

  • 20240710_171822.jpg
    20240710_171822.jpg
    321 KB · Weergaven: 0
  • 20240710_171807.jpg
    20240710_171807.jpg
    236,5 KB · Weergaven: 0
Motor is nu warm omdat ik hem aan de praat heb gekregen en een stuk ben gaan rijden, het geluid wat je in het begin hoort tijdens het starten voor dat die aanslaat hoor je ook wanneer die koud is en niet aan slaat
 
Kan je een filmpje anders posten?

Mijn tips:
  1. Choke open en bij het starten de koppeling voor de helft 3/4 ingedrukt houden. Dus niet helemaal.
  2. Voor het starten 1 of 2 keer even het gas open draaien
  3. 9/10 keer is het de accu. Voorheen hield ik mijn RSV Mille uit 2002 niet continue op de druppellader en dat bracht altijd gezeur met zich mee. Ik schrik er vaak ook nog van hoelang (ook na een lange rit) de accu nog moet opladen via een druppellader voordat deze volledig groen is. Als de motor dus gewoon start (bv. met startkabels), dan zou ik zeker de accu vervangen.
 
Kan je een filmpje anders posten?

Mijn tips:
  1. Choke open en bij het starten de koppeling voor de helft 3/4 ingedrukt houden. Dus niet helemaal.
  2. Voor het starten 1 of 2 keer even het gas open draaien
  3. 9/10 keer is het de accu. Voorheen hield ik mijn RSV Mille uit 2002 niet continue op de druppellader en dat bracht altijd gezeur met zich mee. Ik schrik er vaak ook nog van hoelang (ook na een lange rit) de accu nog moet opladen via een druppellader voordat deze volledig groen is. Als de motor dus gewoon start (bv. met startkabels), dan zou ik zeker de accu vervangen.
Ik probeerde een filmpje te uploaden maar schijnbaar pakte die hem niet via de telefoon. Ja dat geloof ik ik heb hem de laatste tijd ook aan de druppellader. Ik zal jou tips eens proberen wanneer die weer is afgekoeld want warm start die wel redelijk makkelijk.
 

Bijlagen

  • 20240710_170150.mp4
    10,9 MB
Ik ben trouwens niet bekend met dat geluid wat ik hoor bij het omdraaien van de sleutel. Is dat een ventilator? Dus op dit filmpje is de motor al warm? :)
Ja dat tijdens het omdraaien van de sleutel hoor je de ventilator aangaan. Ik had hem vanmiddag aan de praat gekregen en ben een stuk gaan rijden
 
Ventilator slaat aan bij 95 graden. Zit de kabel van de startmotor niet los? Of slechte massa? Accu polen goed vast?
Hoe startte de motor voordat je de vervangende onderdelen heb gedaan?
Bougie doppen goed erop?
 
Klinkt een beetje als de start koppeling die versleten is. Dan maakt hij ook zn klappende geluid. Zou er niet teveel meer.mee starten want dan slijt er meer naast alleen de startkoppeling. Met een beetje gereedschap en de juiste onderdelen is het klusje goed te doen.
Koop iedergeval niet de orginele startkoppeling van Aprilia (rond de 300) maar van een ander merk. Die is rond de 90 euro. Bepaalde startkoppeling van ktm of Ducati past er ook in. Even Googlen.

 
Ik probeerde een filmpje te uploaden maar schijnbaar pakte die hem niet via de telefoon. Ja dat geloof ik ik heb hem de laatste tijd ook aan de druppellader. Ik zal jou tips eens proberen wanneer die weer is afgekoeld want warm start die wel redelijk makkelijk.

Die metalen klappen (net als de metalen rammel van een Ducati koppeling) hoort absoluut niet bij een Aprilia.

Klinkt inderdaad als een kapotte startkoppeling.

Mijn tip: daarvoor moet het vliegwiel los. Vervang deze dan ook gelijk voor de 370W variant.

De startkoppeling inderdaad alternatief via KTM oid bestellen. Past ook.

Op Youtube prima tutorials te vinden.
 
Ventilator slaat aan bij 95 graden. Zit de kabel van de startmotor niet los? Of slechte massa? Accu polen goed vast?
Hoe startte de motor voordat je de vervangende onderdelen heb gedaan?
Bougie doppen goed erop?

Ventilator slaat aan bij 95 graden. Zit de kabel van de startmotor niet los? Of slechte massa? Accu polen goed vast?
Hoe startte de motor voordat je de vervangende onderdelen heb gedaan?
Bougie doppen goed erop?
Maar 95 graden bij stilstaan? Dan
 
Inderdaad, ik heb ook een rsv 1000 en je startkoppeling klinkt echt niet goed.

Via Ebay kun je complete vervangingssetjes kopen. Ik zou niet via APworkshop bestellen in de UK want dan krijg je alsnog imitatie, maar dan wel voor de prijs van origineel. Zelf ondervonden.

Daarnaast ook gewoon je accu vervangen. Startkabels upgraden (kun je gewoon bij lokale accuboer laten maken) en vers startrelais van hitachi erin.

Daarnaast goed om vervolgens even je laadsysteem door te meten om zeker te zijn dat accu goed oplaad. Beruchte bruine stekker doorsolderen en eventueel extra draden van spanningsregelaar naar accu trekken.

Ik heb het allemaal mee gemaakt, maar na bovenstaande ingrepen geen problemen meer.

Kost wat maar dan heb je het wel weer goed.
 
Dit inderdaad. Ik haal met veel moeite een keer de 93-94 na een lange tijd door de stad/file te rijden. Vandaar dat ik mij ook afvroeg hoe je 95 haalt met stilstaan. Maar ik denk inderdaad ook een kapotte startkoppeling. Vooral na het filmpje van Timon.
Niet rijden = geen koelende wind door de radiator
 
Terug
Bovenaan Onderaan