Start problemen Aprilia RSV Mille 2002

Agazzi

Rookie
Lid geworden
4 jul 2024
Berichten
20
Waarderingsscore
7
Goede avond allemaal,

Ik ben nieuw hier. Sinds 1,5 maand ben ik in bezit van een mooie RSV Mille van 2002, ik heb sindsdien regelmatig gereden. Nu komt het ik heb de motor uitgezet om de volgende dag te gaan rijden en nu start deze niet meer eerst dacht ik dat het de accu was maar deze was prima. Ik heb sinds de laatste week klein onderhoud gedaan luchtfilter, bougies maar wilt niet starten af en toe een klein plofje. Maar wanneer ik er een accubooster aanzet en flink doorstart met wat hand gas wil deze wel gaan starten en wanneer de motor warm is wil die ook starten lijkt me dus niet helemaal goed. Iemand enig idee waarom deze niet wilt starten als de motor koud is?

Alvast bedankt.

Groetjes
 
Goede avond allemaal,

Ik ben nieuw hier. Sinds 1,5 maand ben ik in bezit van een mooie RSV Mille van 2002, ik heb sindsdien regelmatig gereden. Nu komt het ik heb de motor uitgezet om de volgende dag te gaan rijden en nu start deze niet meer eerst dacht ik dat het de accu was maar deze was prima. Ik heb sinds de laatste week klein onderhoud gedaan luchtfilter, bougies maar wilt niet starten af en toe een klein plofje. Maar wanneer ik er een accubooster aanzet en flink doorstart met wat hand gas wil deze wel gaan starten en wanneer de motor warm is wil die ook starten lijkt me dus niet helemaal goed. Iemand enig idee waarom deze niet wilt starten als de motor koud is?

Alvast bedankt.

Groetjes
Gebruik je de toerentalverhoger bij koude start?
 
Niet dat ik weet, ik zet de choke wel iets open maar dat mag niet baten

Standaard bij dit model bij een koude start de verhoger hélemaal open, starten en bij aanslaan direct terugregelen naar een iets verhoogd toerental. Starten en met de hand gasgeven leidt vaak tot ploffen en niet aanslaan.

Als dit het niet oplost pas verder gaan kijken.
 
Hoi Agazzi, welkom op MF. Gefeliciteerd met je mooie motor. Jammer dat hij nu startproblemen heeft.
Heb je eerst klein onderhoud gedaan en kwamen de start problemen daarna?
Zo’n dikke twee cilinder met hoge compressie, daar heeft de start motor en ook de accu wel moeite mee.
Je schreef dat de accu in orde is. Hoe weet je dat zo zeker?
Je zou voor de zekerheid de accupolen even extra schoon kunnen maken en opnieuw aansluiten zodat je zeker weet dat daar geen overgangsweerstand zit.
Altijd eerst de min/massa los nemen voor je aan de plus komt. En min/massa als laatste weer aansluiten.
Je zou kunnen proberen of je bij het starten een haartje gas zou kunnen geven (10%) zodat de motor minder vacuüm trekt. De startmotor gaat dan net wat makkelijker rond, de accu wordt iets minder belast en daalt minder in spanning waardoor de bougie vonk een beetje sterker is.
 
@freon Bedankt! Nee de problemen had ik daarvoor al, na een middagje rijden en de volgende dag te willen rijden deed die het ineens niet meer. Ik heb de accu doorgemeten en deze bleek goed te zijn, ik las wel dat je het startrelai kunt vervangen met een 150mha met bijhorende kabels dat zou de motor iets makkelijker moeten draaien.

Nu heb ik luchtfilter en bougies weer los gehaald en deze waren vrij nat nu heb ik de bougies schoongemaakt met remreiniger en ze een paar uur uit de cilinder gelaten ik heb hem net proberen te starten en wonder boven wonder doet die het maar hij start heel moeizaam () wel met 10% gas erbij) ben een stukje gaan rijden 5km weer uitgezet even gewacht en weer aangezet maar het ronddraaien gaat goed maar het aanslaan heel moeizaam. toch het idee dat het iets elektrisch is?
 
.
 

Bijlagen

  • 20240707_145105.jpg
    20240707_145105.jpg
    211,4 KB · Weergaven: 0
Goedenavond,

Paar tips:
Startrelais meteen vervangen met de zwaardere variant.
Heb ik nog wel liggen, is tientjeswerk en niet moeilijk om te vervangen.

Starten met de "choke" vol open is een slecht idee, bij mij draait de motor vanaf start dan meteen 6000rpm, dat is niet handig met koude olie en een koud blok. Een klein beetje is voldoende.

Ga langs iemand die de bypass van je gaskleppen instelt, gelijk de boel schoonmaken is ook niet erg.

Zet je TPS goed; rechts bij de stekker van je benzinepomp/tank zitten 2 losse stekkertjes, doe die in elkaar.
zet je motor op contact.
je krijgt in je dashboard DIAG met -1, 0, of +1.
bij 0, klaar niks doen.
bij 1 of -1, tank omhoog en zoek je TPS, zit aan het einde van je gasklephuis
1720374682230.png

zit met 2 torx boutjes vast, haal 1 los en de andere een beetje los, nu kan je de TPS stellen.
ga met de klok mee, krijg je van 1, -1, ben je te ver, andersom ook. Let op dat je dashboard 1 seconde achter loopt op wat je doet.
als je met veel gevoel en gekut 0 op de DIAG hebt, zet de TPS weer vast en zorg er voor dat je m niet verschuift.
Stekkertje rechts weer los.
klaar.

90% van de startproblemen bij deze motoren heeft met de stroom te maken; accu, startrelais, kabel van startrelais naar startmotor.
Zorg er dus voor dat het in tiptop conditie is, er zijn aftermarket setjes te krijgen met betere kabels, dan starten ze echt als een 4 in lijn japanner.
Als het niet goed genoeg is, maak je je startkoppeling stuk, dat is een behoorlijke operatie, en je verzuipt je motor, slecht voor je olie, etc. prefentief onderhoud is hier het advies.
Al kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat als je nog op de originele startkoppeling leeft de motor nog geen 50.000km gereden heeft en het ding ook beter preventief vervangen moet worden.

Succes, en voor verdere vragen zal ik eens in de zoveel tijd hier nog eens kijken.
 
@freon Bedankt! Nee de problemen had ik daarvoor al, na een middagje rijden en de volgende dag te willen rijden deed die het ineens niet meer. Ik heb de accu doorgemeten en deze bleek goed te zijn, ik las wel dat je het startrelai kunt vervangen met een 150mha met bijhorende kabels dat zou de motor iets makkelijker moeten draaien.

Nu heb ik luchtfilter en bougies weer los gehaald en deze waren vrij nat nu heb ik de bougies schoongemaakt met remreiniger en ze een paar uur uit de cilinder gelaten ik heb hem net proberen te starten en wonder boven wonder doet die het maar hij start heel moeizaam () wel met 10% gas erbij) ben een stukje gaan rijden 5km weer uitgezet even gewacht en weer aangezet maar het ronddraaien gaat goed maar het aanslaan heel moeizaam. toch het idee dat het iets elektrisch is?
Hoe meet jij een accu door?
(De accuspanning in rust zegt niks over de inwendige weerstand)
 
Hier een DL1000 tweecilinder en hoewel de accu "goed" leek (voltage) was er zeker niet genoeg oempf (amperage) om lekker te kunnen starten.

Zeker als het startrelais een bekend euvel is die eerst een checken of er niet wellicht al een andere in zit.
 
@ElmerYeet Startrelai zal ik gaan vervangen zag er 1 online voor 20 euro een nieuwe 150mh. kan ik op de huidige zien hoeveel mah deze levert of moet ik dat doormeten achterop het startrelai staat ( L1 12v 2000 11 ) De Bypass zal ik ook even na laten kijken. betreft de TPS die stond op 1 die heb ik nu op ''0'' gezet. Ik heb geen idee of de originele startkoppeling er in zit ik merk wel dat als ik hem start het lijkt alsof de startmotor overslaat...

@midlifecrisis dit zijn nog dezelfde bougies als toen ik hem kocht, ik heb ze eruitgehad en de motor laten draai ze vonken wel alle 4 goed.

@freon Misschien goed om ze te vervangen met nieuwe dan. Ik heb de accu gemeten zonder te starten dus weet niet wat die geeft tijdens het laden, maar heb de startbooster er achter gehad maar dat maakte geen verschil.

@sanscorp hoe check ik of er een andere in is gekomen?

Vanmorgen wou ik weer gaan starten maar surprise surprise hij deed het weer eens niet, zal de onderdelen vervangen en dan weer een berichtje doen
 

Bijlagen

  • 20240707_220440.jpg
    20240707_220440.jpg
    176,7 KB · Weergaven: 0
@ElmerYeet Startrelai zal ik gaan vervangen zag er 1 online voor 20 euro een nieuwe 150mh. kan ik op de huidige zien hoeveel mah deze levert of moet ik dat doormeten achterop het startrelai staat ( L1 12v 2000 11 ) De Bypass zal ik ook even na laten kijken. betreft de TPS die stond op 1 die heb ik nu op ''0'' gezet. Ik heb geen idee of de originele startkoppeling er in zit ik merk wel dat als ik hem start het lijkt alsof de startmotor overslaat..
Diag 0 is goed, je moet echt de Hitachi variant hebben, de rest heeft het bij mij ook niet overleefd.

Maak eens een filmpje van het starten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan