Speed wobble

Status
Niet open voor verdere reacties.
De BMW K1200P komt bij 210 km/h in een speed weave.
De STX1300 Paneuropean met ruit omhoog bij ongeveer 180 km/h.
Doe je de ruit naar beneden dan knalt hij moeiteloos door tot 220 km/h :P

Ninjawil
 
kan een stuurdemper nou bij ALLE 3 genoemde situaties: low speed wobble, tankslapper, high speed weave -positief- helpen, naast je eigen 'stuurmanskunst' ? (betere, stuggere vering v+a helpt iig imo)
 
Laatst bewerkt:
nou, dat is dan duidelijk, die hoef ik er niet langer uit proberen te halen :X
m'n RR heeft het ook va. 270, en ik maar denken dat ik iets niet goed had gedaan.
als 't aerodynamica is dan houdt het op, want er is nog weinig aerodynamisch aan die motor :')
 
Haha mij gsx-f had het vanaf 190 en dan zit er 1 klein hobbeltje in de weg begon ie gelijk te schudden nou gelijk van gas af!!! Is wel eng laatste wat je wil t is op je bek gaan!.
Ohw jah ook nog 1x gehad dat ik met 200 ff in de remmen moest Nou....NIET FIJN Heel die bike trillen. Gelukkig heb ik ook 1 van de nieuwste fietsen :P
 
Mijn god, ik heb net eentje live gezien vanuit de auto op de a28 net voorbij meppel.
Ik haalde een paar lui op choppers in en daarna nog een vent op een kawa vervolgens zie ik die kawa racen tegen een hele dikke chopper in mijn achteruitkijkspiegel en die chopper komt in een wobble, eerst heel langzaam maar hij kwam er niet uit en op een gegeven moment pleurt ie eraf en zn motor maakt een salto tegen de vangrail.
Voor zover ik kon zien liep hij al naar de kant en kon iedereen erachter stoppen.
Wel raar om te zien, de wobble duurde wel een minuut.
Pff krijg je echt een raar gevoel van iemand live te zien crashen.
 
full


dit was meer het gevolg van kapotte dempers....zo bleek later

op m'n CR500 heb ik bij 130+ een speed wave....fishtailen continu.
 
Dit heb ik dus meegemaakt, tijdens mijn rij-examen nog wel. Tijdens de lessen had de instructeur er voor gewaarschuwd en ik wist gelijk wat het was toen het gebeurde. Het is idd een kwestie van op je tank liggen en gas los. Hierdoor was het gelijk over. Het gebeurde met een gangetje van 120kph op de snelweg. Later las ik dat het relatief veel voorkomt bij Kawa er5'jes.
 
Mijn god, ik heb net eentje live gezien vanuit de auto op de a28 net voorbij meppel.
Ik haalde een paar lui op choppers in en daarna nog een vent op een kawa vervolgens zie ik die kawa racen tegen een hele dikke chopper in mijn achteruitkijkspiegel en die chopper komt in een wobble, eerst heel langzaam maar hij kwam er niet uit en op een gegeven moment pleurt ie eraf en zn motor maakt een salto tegen de vangrail.
Voor zover ik kon zien liep hij al naar de kant en kon iedereen erachter stoppen.
Wel raar om te zien, de wobble duurde wel een minuut.
Pff krijg je echt een raar gevoel van iemand live te zien crashen.

Heftige shit... Nieuwsbericht staat op 112groningen http://www.112groningen.nl/Drenthe/nieuws/6082/harley-davidson-rijder-ten-val.html
 
Je schrijft het verkeerd })
Low speed wobble= het trillen van je stuur bij lage snelheid:
Grootste oorzaak is een voorband die niet gelijkmatig is afgesleten.
Wanneer je het stuur loslaat of losjes vasthoud kan het voorkomen dat het stuur begint te trillen. Pak je het stuur weer vast dan is het verschijnsel gelijk weg. Vervang je versleten band.

Wat jij bedoeld is een High Speed Weave :Y
Dit is het weaven van de motor, begint eerst langzaam en gaat steeds heftiger.
Dit kan zo'n erge vorm aannemen dat je van de motor wordt afgeworpen zoals een rodeorijder van zijn paard.
De highspeed weave, de naam zegt het al, komt alleen voor bij hoge snelheden.
Iedere motor komt bij een bepaalde snelheid in een High speed Weave.
Ook een Hayabusa of ZX12-R. O-)
Dit treed echter op bij een maximumsnelheid die een motorfiets niet kan bereiken.
Door dingen aan jou motor te veranderen zoals: Hoge ruit, kofferset,tasje van slot,andere kuip, bepakking, breng je het punt waarop de Highspeed weave begint omlaag.
Een grote winterjas of winterbroek kan daar ook invloed op hebben.
Alles wat je veranderd aan de stroomlijn van je motor is van invloed op de highspeed weave.
Door die veranderingen van de stroomlijn kan het zijn dat je bij hoge snelheden last krijgt van de highspeed weave.
Choppers hebben meer last van een high speed weave dan andere motoren.

De highspeed weave kan ook beginnen wanneer je met hoge snelheid van rijstrook veranderd en over een witte streep rijdt.

Voel je de highspeed weave beginnen dan is er maar een goede reactie:
Plat op je buik op de tank gaan liggen en het gas los laten. :Y

De highspeed weave zal dan snel verdwijnen. :Y

Ninjawil :]
 
Hmm, ik heb onlangs een custom made stuurkuip op m'n Triumph Rocket lll gezet en bij flink acceleren rechtuit snelweg geen probleem. Alleen in een snelwegbocht, vrij snel genomen maar met constante hoge snelheid, begint de kop/voorwiel te schudden. Gas terug nemen wordt het erger, fractie gas erop en schudden is weg, Je advies gas los laten verergert dus het schudden 'in mijn kop'. Zou dus geen speedwobble kunnen zijn maar een ander fenomeen. Maar wat.
 
Voorvork wordt anders belast door die kuip. Ik zou naar de veervoorspanning en/of demping kijken.

Of die kuip er ff af en kijken of het dan weer weg is.
 
Als het weer eerdaags niet zo nat meer is zal ik die kuip eraf halen en rijden. Het zou best kunnen dat die kuip de voorvork zwaarder belast, bij gas minderen in een snelle 150+ bocht zou de voorvork idd best wel eens zwaarder belast kunnen worden door het neerwaarts drukkende effect van de kuip. Heb ik er eigenlijk ook voor gemaakt om het liften van het voorwiel te voorkomen bij acceleratie.
 
Keer shimmy effect gehad op 1e motor cb400F bij 70 a 80 km/h onbalans in het voorwiel.
Bijna op m`n plaat gegaan.
 
Ik heb altijd de neiging gehad de stabiliteitsreserve van een nieuwe motor te testen.

Bij snelwegsnelheid even het stuur wiebelen - je merkt onmiddellijk wat de resonantiefrequentie is van het systeem, en hoe snel de trilling uit dempt.

Bij sommige motoren, bij een bepaalde (hoge) snelheid, duurde dat uit dempen tamelijk lang (enige seconden).
Dat vertelde me dat ik het niet gekker moest maken. Stabiliteits reserve is klein.

Mijn Tracer 900 had bijvoorbeeld bij autobahn snelheden niet veel stabiliteit over.

Weer andere motoren ontwiebelen vrijwel direct.

Het is verassend wat het effect van een beladen topbox is op deze test.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan