spanningsregelaar vfr8001

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.396
11.021
Op reis
Facebook
Goedemiddag allen,

Er staat hier een VFR800i die steeds met een lege accu staat.
Deze is al vervangen, volgens de vorige eigenaar is de stator ook vervangen, 1 van Carmo.

Het vreemde is dat er wel 15 Volt op de uitgang van de spanningsregelaar komt te staan, maar dit is al vanaf stationair en verandert niet.
eenmaal aangesloten is het verandert het voltage op de accu polen niet en meet ik het uiteinde van de draden die in de regelaar gaan dan is daar wel het voltage van de accu, dus geen draadbreuk ( denk ik dan) .

Is het mogelijk dat de spanningsregelaar een continue, dus ook toerental onafhankelijke 15 volt geeft omdat die gewoon stuk is ?
zowel aan accu als regelaar zijn voorheen als eens door iemand draden vervangen .
 
Heb je het topic doorgelezen dat gaat over het meten van de laadspanning? Daar staan al jouw antwoorden in.
En 15 Volt is rijkelijk veel, 13,5 tot 14,5Volt is normaal.
Spanningsregelaaroutput moet je meten als deze goed heet is, dus eerst een kwartiertje laten draaien.
 
De output van je spanningsregelaar loopt via de rode vierpolige stekker op je startrelais naar de plus van de accu.

Controleer deze stekker en de aansluiting naar de accu eens op overgangsweerstand en warmteontwikkeling (smelten/zwartblakere contacten).

Dan ook maar gelijk de vraag hoe je een melding kan krijgen over een topic (deze) als niemand je citeert, ik dacht ik ga eens kijken.
Wat jij bedoeld heb ik onderaan hier een foto van geplaats.
Heb je het topic doorgelezen dat gaat over het meten van de laadspanning? Daar staan al jouw antwoorden in.
En 15 Volt is rijkelijk veel, 13,5 tot 14,5Volt is normaal.
Spanningsregelaaroutput moet je meten als deze goed heet is, dus eerst een kwartiertje laten draaien.
dat oude topic met het briefje uit 2002 bedoel je van de mf mopperkont ?
Nee niet echt, mea culpa.
ik vond het raar dat die 15 volt niet te meten was aan de andere kant van de draden, dus aan accuzijde .
dan denk ik dat er zo weinig mah loopt dat het voltage compleet verdwijnt ?
Ik geloof nog steeds dat elektriciteit niet bestaat, maar goed.
Ik bestel wel een ander en zal eens aan Carmo vragen hoe zij het uitleggen.

In eerste instantie had ik mijn twijfels over de bedrading, omdat er gelijk te zien was dat er ' aan gekloot 'was.
IMG_20230604_204123.jpg


De vorige eigenaar had een filmpje gestuurd dat de spanningsregelaar bij stationair toerental , zonder gas geven van onder de 12 volt naar 13 en meer oploopt , dat is al logischer dan een continue 15 .
Ik denk dat ik het zo mooi opgesomd heb voor het geval dit topic nog eens gevonden word voor iemand die deze info zoekt :)
 
Dat lijkt wel op een situatie die ik laatst had: Iemand had daar de output van de spanningsregelaar via een losse zweefzekering direct naar de accu laten lopen in plaats van via de rode stekker.

Alleen begreep hij het ook maar half want hij had een 28 ampére dynamo afgezekerd op 20A en heeft de fiets uiteindelijk ingeruild ¯\_(ツ)_/¯

Hoe dan ook, als er voltage verdwijnt dan wordt dit over het algemeen "verbruikt". Hoe veel volt meet je tussen de uitgang van de regelaar en de plus van de accu?

Nu ik er over nadenk: Heb je toevallig alle "accessoires" van de accu afgehaald? Inclusief de aansluiting van de spanningsregelaar?
 
Laatst bewerkt:
Stationair onder de 12v lijkt mij te weinig, en continue 15v lijkt me teveel.
ik heb 1 van de laatste fi’s, een 2001. wat meet je stationair met de verlichting uit? ik ben vandaag een dagje in de Ardennen geweest en mijn voltage in het oog gehouden: bij flink doortrekken gaat deze korstondig naar 14,8. Bij het wachten aan de rode lichten zakt deze vrij snel naar 12,8 - 13,3. Bij normaal rijden blijft die vast op 14,6v staan… wat volgens mij normaal is 😉
 
ik vond het raar dat die 15 volt niet te meten was aan de andere kant van de draden, dus aan accuzijde .
dan denk ik dat er zo weinig mah loopt dat het voltage compleet verdwijnt ?
die verdwijnt niet, er zit ergens een weerstand in die draad. google maar eens op "V4 meting" en voer die dan uit.
en 15V is voor mij ok. ik weet van Suzuki-manuals waarin staat dat tot 15.5V ok is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan