Smelly good - Cagiva ala verde SST 359

Ja leek me ook. Zo spannend is het nou ook weer niet.

Overigens kostten de nieuwe zuigerpenclips aanzienlijk meer kracht om te plaatsen dan de oude - dus dat was een goede zet. En dat voor maar € 1,50 per stuk 8-)
 
IMG-20230429-WA0025.jpeg
 
Nou ... ze doet het.
Letterlijk met de eerste 'echte' trap op de kickstarter. Ik had de camera nog niet goed paraat.

De carburateur begon met lekken toen ik er btandstof in deed maar dat leek later weer te stoppen, nog even goed nakijken dus.

Straks maar eens zadel erop enzo en dan eens kijken hoe het schakelt en rijdt.

20230430_113545.jpg


 
Ik heb nog wat twijfel over de olietoevoer.
De pomp doet het prima, hij pompt keurig olie. Als ik de regelaar handmatig even vasthoud op max. capaciteit zie ik de hoeveelheid olie die opgepompt wordt keurig toenemen, alles helemaal prima.

Maar waar ik wat over twijfel is wat er in de slang tussen de pomp en de aansluiting op de inlaat gebeurt. Ik zie de olie langzaam verder komen en op een gegeven moment komt de olie bij de inlaat. De olie wordt dan ook netjes de inlaat ingezogen maar de slang wordt nooit helemaal vol. Zelfs niet door een tijdje de pomp even op volledige capaciteit te houden. Er is een stuk in dr slang dat nooit volledig vol wordt.

Gaat dat wel goed ?
Heb ik de slang verkeerd gelegd ?
Of hoort dit zo ?
Ik wil juist hiervan 100% zeker zijn ...

20230430_125914.jpg
 
Je ziet soms hetzelfde bij transparante benzineslang, dan blijft er een bel op een bepaalde plek zitten maar de motor loopt verder prima dus krijgt blijkbaar gewoon voldoende toevoer.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat dubbel smeren doe ik nu dus.
Er zit nu 1.5% mengsmering in de tank.
Ik heb de motor verder afgebouwd en zojuist een korte proefrit gemaakt.

Wat ook nog aardig is om te weten is dat er nu een flink dunnere koppakking in zit. De pakking die eruit kwam was 1.3 mm, de nieuwe pakking van Athena is 0.6 mm. De specs schrijven 0.7 voor.

Verder vond ik nog een restrictie in het inlaattraject tussen carburateur en cilinder, die heb ik verwijderd.

Al met al loopt de motor ontzettend veel beter. Hij trekt lekker en rookt véél minder. Zoals 'ie nu rookt vind ik vrij normaal - het kan waarschijnlijk nog wat minder want als de oliepomp nu wel fatsoenlijk olie levert smeer ik dus dubbel. Anyway, het is geen rookgordijn meer.

Zie voor de aardigheid hier nog maar even hoe het was 6 maanden geleden:


Bovendien wilde de motor toen ook niet op toeren komen en had 'ie totaal geen kracht. Nu wel. Behoorlijk wat zelfs.

Er is nog wel werk aan de winkel, ik denk dat ik de carb nog wel even netjes moet afstellen. Als de motor warm is blijft 'ie niet lopen.

De versnellingsbak schakelt trouwens prima.

Ik ben nog wel heel benieuwd naar de visie van mensen met meer tweetakt ervaring dan ik ivm. die olietoevoer. (Dus dat de slang tussen de pomp en de inlaat 'leeg' blijft en niet mooi 'vol' zit) @Janbros wellicht ?

20230430_170909.jpg
 
Ik heb geen flauw idee wat er bij mijn motoren gebeurd want die hebben zwarte slangen en beter rook dan geen rook....
 
Ja misschien zie ik wel een probleem dat er niet is, dat ik zelf heb gecreëerd.
Doet mijn hoofd wel vaker ...
:')
 
Slag bij de cilinder loshalen en handmatig de slang volpompen en volgieten zodat er geen lucht meer in de slang zit.
ik denk dat op de luchtbel de slang net wat hoger zit als de aansluiting op de cilinder. Ja kan dan de slang daar iets omlaag drukken.
 
Heb ook een doorzichtig olietoevoer slangetje bij mijn DT125LC Deze is altijd gevuld zonder luchtbellen en bij montage ervoor gezorgd dat deze al gevuld was. Volgens mij gevuld en met een vinger de bovenzijde afgesloten. Is al wat jaren geleden dus weet precieze montagewijze niet meer.
Bij lange stilstand wil de eerste cm van het slangetje, bij de aansluiting van de carburateur leeg lopen. Na een paar tellen stationair draaien is dat weer gevuld.
 
@jaap43 en @DT125 dank voor de reacties.

Wellicht is dat inderdaad gewoon de oplossing. Ik dacht dat de lucht wel netjes uit zichzelf zou verdwijnen. Zodra ik weer gelegenheid heb ga ik het proberen zoals jullie aangeven, klinkt logisch.

En dan ga ik me eens verdiepen in het afstellen van de carb. Er zitten in ieder geval wel de juiste sproeiers in dus dat is denk ik al een goed begin.

Oh nog wat: de cilinder heeft links en rechts twee rubber strips die de uiteinden van de koelvinnen inklemmen. Wat doen die precies ? Trillingsgeluid dempen of is het serieuzer en zorgen ze ervoor dat de vinnen niet kapot trillen ?
 
Zit er geen ontluchting op de oliepomp, er hoort geen lucht in die leiding te zitten.
De slang hoort ook goed vast te zitten, gebruik liever slangklemmen. En dan van die dichte niet die normale.
Dit type;


14550356-1.png
 
Hi @RG-gamma , de oliepomp heb ik keurig ontlucht, de olie komt er ook keurig uit, dat is helemaal in orde.
Ja maar dan zou er geen lucht in de leiding mogen zitten, tenzij er lucht langs de slang aansluiting lekt. Die klemmen die er nu opzitten
zijn ook niet super. Wat ook nog kan is dat de keerring van de oliepomp lekt.
 
Die oliepomp heb ik uitgebreid getest buiten de motor, die is 100% in orde.
Ik denk dat het allemaal niet zo complex is. Ik ga eerst de slang ontluchten zoals eerder aangegeven en dan zie ik wel verder.
De slangen zijn gloednieuw en zitten vrij strak op de aansluitingen dus voor nu vertrouw ik dat wel even.
Ik ga nog wel achter andere klemmen aan overigens.
Maar eerst de slang maar eens ontluchten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan