Slip-on 'koud' monteren of niet?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.916
1.100
Cranendonck
Ik heb een Arrow slip-on demper op de kop getikt dus ik kan binnenkort weer even sleutelen. Ik heb wel vaker slip-on dempers gemonteerd en dat was tot nu toe altijd alleen met wat kopervet. Dus zonder pakking. Ik weet niet eens of daar pakkingen voor te krijgen zijn. Er schijnen mensen te zijn die daarvoor een colablikje kapot knippen. De vorige keer (op een NC700S) moest ik de klem best wel vast draaien om de boel dicht te krijgen. Niet handig bij een uitlaat die er nog wel eens vanaf moet want de pijp waar de slip-on op geklemd wordt vervormd steeds meer. Hoe kan ik een goede afdichting krijgen maar toch de uitlaat redelijk demontabel houden?
 
Als de boel vervormd is er denk ik wat mis met die linkpijp, als in, de aansluitdiameter is gewoon te groot. Volgens mij, maar spreek hier dan niet uit veel ervaring, kan je zo'n stukje buis laten verjongen, zodat de aansluiting wat meer slip is ipv rammel-on. Ik heb een keertje een stukje RVS uitlaatbuis besteld en dat kon toen voor een kleine meerprijs gedaan worden.


Ik heb dat toen bij deze zaak gekocht:
RVS Uitlaat Onderdelen

Misschien de moeite om even contact op te nemen en te vragen of dat makkelijk/simpel te doen is mocht het weer een rammelpassing zijn
 
Thnx, ik was op zoek naar zoiets maar wist de juiste naam niet. Ik weet niet hoe het met de Arrow zal gaan want die komt morgen pas binnen maar ik had de vorige nog in gedachten die ik best wel moest 'knijpen'. Vandaar dat ik het nu op de juiste manier wilde doen. Eerst rondvragen dus.
 
Ook als de uitlaat er regelmatig af moet voor onderhoud? De uitlaat zit bv gruwelijk in de weg bij werk aan de achterrem. Mogelijk is de Arrow wat slanker dus is er dan wat meer ruimte.
 
Je kunt ook een tijdje de klepseals verwijderen en of flink wat 2-takt olie bij mengen, dan koekt de zooi vanzelf dicht :+
Maar vloeibare pakking blijft relatief flexibel en is niet overdreven sterk, dat krijg je dr met wat gedraai en gedoe wel af.
Beter dan gun-gum of andere zooi iig...
 
Ik dacht even dat met vloeibare pakking gun gum bedoeld werd. Ik had al begrepen dat gun gum geen goed idee was voor een slip-on. Volgens mij eigenlijk helemaal nergens goed voor. Klepseals ga maar niet mee klooien, is me wat te omslachtig. Kun je nog beter kopervet gebruiken... Maar goed, de uitlaat is ergens bij Post.nl blijven steken. Geen idee wanneer hij aankomt. En of hij überhaupt nog komt. Baal er van.
 
Ik dacht even dat met vloeibare pakking gun gum bedoeld werd. Ik had al begrepen dat gun gum geen goed idee was voor een slip-on. Volgens mij eigenlijk helemaal nergens goed voor. Klepseals ga maar niet mee klooien, is me wat te omslachtig. Kun je nog beter kopervet gebruiken... Maar goed, de uitlaat is ergens bij Post.nl blijven steken. Geen idee wanneer hij aankomt. En of hij überhaupt nog komt. Baal er van.
Dat van die klepseals is ook gewoon een lul verhaal, geloof niet alles wat ze je wijs proberen te maken.
Les 1 van een forum (en andere sociale media), blijf zelf denken en geloof niet klakkeloos alles wat er gezegd wordt.

En verder normale vloeibare pakking ? Ik weet het niet, ZOT weet meestal wat hij doet, maar vloeibare pakking, moet je in ieder geval wel opletten welke, want niet iedere vloeibare pakking kan tegen hoge temperaturen. En ik moet eerlijk zeggen, ik weet niet hoe heet de uitlaat daar wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het bij de linkpijp, tussen cat en slip-on, nog vrij heet wordt. Dat was ook de reden dat ik eerder kopervet gebruikte. Dat kan hoge temperaturen aan maar is natuurlijk niet echt bedoeld om af te dichten.
 
Geheel tegen de verwachting (en track&trace) in is de uitlaat net binnengekomen. Gebruikt maar erg netjes. De klem zit erbij en ook de dB killer zit er in. Aangezien het toch slecht weer is zal ik gelijk maar eens kijken hoe de pasvorm is. Maar voordat ik ga monteren moet ik eerst de eindkap eraf schroeven. Zit een rammeltje in. Klinkt als een boutje of een moertje.
 
Ik zal even bij de automaterialen zaak in het dorp langs gaan. Blikje was een voorstel van een Amerikaans forum maar ik heb mijn vingers lief. Heb in mijn jeugd genoeg blik geknipt. Het zal ongetwijfeld werken want het is vrij zacht metaal maar telkens als de boel eraf moet weer een nieuw stukje blik fabrieken is ook onhandig. Eerst maar eens kijken of ik echt moet opvullen. En eerst de oorzaak van dat rammeltje achter halen. Ik gok op een boutje van de dB killer.
 
Hmm, trillingsbestendig. Je zou zeggen dat het dan geen keiharde massa wordt maar een beetje flexibel blijft.
Zojuist nog mijn spullen doorgezocht, geen vloeibare pakking. Wel mijn tube kopervet van meer dan 30 jaar oud gevonden. Nog maar halverwege, spul raakt nooit op. Maar het tijdperk dat ik wat basic auto onderhoud en prutswerk aan mijn motor deed ligt dan ook al heel lang achter me.
 
Gebruiken die Honda NC's niet zo'n pakking ring? Die kan je e.v.t. wat op voorraad hebben liggen als de huidige te vervormd is in de toekomst.

for-Honda-NC750X-NC700X-CBR650R-CB650R-NC700-MC7500-Motorcycle-Exhaust-Muffler-Adapter-Graphite-Gasket-Seal-Ring.jpg
 
Yep. De NC heeft inderdaad zo'n pakking maar die is voor de originele uitlaat niet voor de slip-on. Bovendien is dat alweer een paar motoren geleden. Gaat bij mij snel. Dit is voor het 500cc zusje van de NC. Maar ik heb zojuist de uitlaat koud gemonteerd, alleen wat kopervet. Het lijkt niet zo'n probleem te zijn alhoewel de Arrow niet zover over de buis schuift. Dat was bij de NC overigens ook al zo. Ik kijk het even aan en als het me niet bevalt is hij er zo weer vanaf. In tegenstelling tot de Dominator op de NC past deze Arrow wel goed.
Ik was nog een ding over kopervet vergeten. Dat spul begint te vloeien als de uitlaat warm wordt. Moest de garagevloer schoonmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan