Schroefdraad herstellen/oplossing gezocht

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Dell Orto carburateur, type VHB30
Schroefdraad is afgebroken, is dit te repareren?
 

Bijlagen

  • 4826A537-BC54-458E-A6E1-BA8249D91012.jpeg
    4826A537-BC54-458E-A6E1-BA8249D91012.jpeg
    160,6 KB · Weergaven: 17
  • 94F7B49F-8157-44CC-AADE-2EC0FDAA696F.jpeg
    94F7B49F-8157-44CC-AADE-2EC0FDAA696F.jpeg
    194,2 KB · Weergaven: 11
  • B0CFF708-60DA-4411-8BA3-3F1DBCA9B8D7.jpeg
    B0CFF708-60DA-4411-8BA3-3F1DBCA9B8D7.jpeg
    227,1 KB · Weergaven: 14
  • 5C710B69-A5FF-4E1E-B2E5-98B0B6A1DC4D.jpeg
    5C710B69-A5FF-4E1E-B2E5-98B0B6A1DC4D.jpeg
    123,4 KB · Weergaven: 14
Hardsolderen is mogelijk maar voor deze reperatie denk ik niet erg geschikt

Benzine bestendig lijm of epoxy is denk ik de beste oplossing.

Mischien zelf gewoon een draadeind erin lijmen als je het afgebroken stuk niet meer hebt, dan heb je ook gelijk genoeg contactoppervlakte voor de lijm en kan je een moer gebruiken ipv een bout.
 
Afgebroken stuk terugplaatsen eventueel lijmen met lijm die tegen benzine kan, een goed passend dun metalen bus over het geheel schuiven en ook eventueel lijmen met lijm die tegen benzine kan. Indien mogelijk het gat iets dieper boren en wat schroefdraad bij tappen
 
Mischien zelf gewoon een draadeind erin lijmen als je het afgebroken stuk niet meer hebt, dan heb je ook gelijk genoeg contactoppervlakte voor de lijm en kan je een moer gebruiken ipv een bout.
Ik zou dit zeker het proberen waard vinden. Klein stukje draad van dezelfde diameter als de bout erin lijmen (met benzinebestendige lijm) en dan een boutje om het dekseltje dicht te houden.
 
Het is al een aantal keer genoemd: JB Weld of Belzona. Het is zeker geen succes gegarandeerd, maar misschien het proberen waard.
Heb JB Weld zelf wel eens gebruikt, is goed spul en behoorlijk vergevingsgezind qua mengverhouding en verontreinigingen. Beetje meer harder erbij dan 1:1, lekker op een warm plekje en dan hardt het snel uit.
Belzona is nog beter. Daar repareerden we off-shore vanalles en nog wat mee, maar het is heel duur.
Beide worden trouwens hard genoeg om er draad in te tappen, dus je kunt de oude draad helemaal vullen en daarna een nieuwe tappen.
 
Wauw wat een hoop reacties, super! En enigszins hoopgevend. Ik ga het proberen te repareren, inmiddels een 3 tal aan carbs onderweg (1 complete set en 1 onbekende staat/alleen body)

dan kan hij weer rijden en in alle rust een mogelijke reparatie uitvoeren.

wat zijn jullie ervaringen met kneedbaar metaal/metaal epoxy’s in combinatie met benzine?

goede tip ook van die california carbs. Voor nu wil ik proberen de motor rijdend te houden met de originele carbs, maar ze zijn inderdaad langzaam uitstervend. Goed om onderdelen te gaan verzamelen voor later, deze is tenslotte al 50 jaar oud. Die cali exemplaren zijn een goed alternatief 👍🏻
 
ik gebruik JB-weld in 2-takt carters en cylinders en dat komt nooit los.
is wel vrij lopend, in jouw carbu zal je dus bv iets moeten voorzien dat voorkomt dat het loopt waar je het niet wilt.

even gegoogled, die kerel van projectfarm op youtube is er ook erg over te spreken.
Is dat spul dan echt zo sterk joh....

Een mal, hete lijm eromheen voor het lopen is geen probleem. Het proberen waard. Mocht het afbreken dan maar een schroefdraad tappen in het huis en een tapeindje erin. Ik weet alleen niet wat er achter het originele schroefdraad zit qua “vlees” om in te tappen of iig een gat te boren om een tapeind in te kunnen lijmen
 
staat bieden bij in eindhoven

deze verkoper is niet helemaal 100. Reeds contact mee gehad. Carbs gevonden bij een guzzi enthousiasteling uit Belgie en een bekend adres in twente. Wel ga ik de “oude” proberen te redden 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan