RVS en lassen

Bloemkolen zijn idd je grootste vijand en backing gas is een must. Schuine kanten zijn niet nodig gewoon een I naadje met voldoende vooropening en dan moet het lukken.
 
AFSCHUINING VAN DE LASNAAD NIET VERGEETEN??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Wij praaten hier over 1-3mm material . :? .I(..wat will je da noch afschuinen ???lach
Dat kun je zo doorlasse ...heelemaal geen problem .....
Bernd
 
Hey VFR

Ik zie dat je je best hebt gedaan maar wat mij opvalt zijn de vele bochten werkt dat niet nadelig?

Overigens met alle respect voor je werk.
 
ik heb de uitlaat nagemaakt van een rc30 racer deze had dezelfde bochten alleen waren de cil anders gekoppeld omdat er een 360 gr krukas inzit en bij mij een 180 graden, dus de bochten zijn niet nadelig als het maar goed kan doorstromen {glade bochten inwendig dus niet te ver doorlassen}
 
ok tanx for ya reactie

En hoe krijg jij die plaatjes erin als ik een attachment plaats zie ik enkel de link en niet de picture in volleglorie
 
hey ik ga ook een rvs systeem maken van voor naar achteren.

ik ga de buizen niet aan elkaar lassen maar ik ga op de koppelpunten een buis van een grotere diameter eroverheen schuiven.
Die las ik dan achter de buis af en dan kun je ze aan elkaar vast schuiven oogje erop hechten en met die uitlaat veertjes naar elkaar toe trekken. of je kunt ze met slangen klemmen aan elkaart vast knijpen moet je wel de overmaats buis inzagen anders klemt hij de buis eronder niet aan.

zo krijg je niet te maken met die bloemkool troep en is hij makkelijker te monteren/demonteren.en hij zal minder snel wegbranden op de randen tijdens het lassen

ik heb hier ook een site waar je mooie software gratis kan downloaden om je uitlaat,gearing,topsnelheid,compressie e.t.c te berekenen.
best interessant kijk op http://www.kamware.com/vtr1000f/shprograms.htm
 
Als je geen TIG-lasapparaat ter beschikking hebt, dan kun je voor de meeste verbindingen ook zilverhardsoldeer overwegen (minimaal 45% zilver). Dit werkt prima, en je RVS lijd er neit zoveel van. Alleen de temperatuur van de pijp moet in bedrijf niet veel hoger worden dan een graad of 400-500. Voor het eerste stuk vanaf cylinderkop tot aan de header is het dus waarschijnlijk niet bruikbaar.

Als je daarbij hoge-temperatuur flux gebruikt (Harris Black bijvoorbeeld), dan kan elke knuppel met 2 linkerhanden het doen. Met witte poederflux kan het ook, maar dan moet je nauwkeuriger verhitten.

Zuurstof/propaan of zuurstof/acetyleen brander werkt het beste, gevolgd door een MAPP/lucht vlam. En met een propaanbrander en wat geduld kan het ook nog.

Voordeel van hardsolderen: het ziet er perfect uit, het blijft er perfect uitzien (geen corrosie op de lasnaden na 6 maanden), en het is voor een hobbyist ook nog te doen.
 
zelfs electrisch is het te doen (wel erg klote als je 1mm of dunner hebt)
maar het mooiste en beste is toch tig (tungsten inert gaswelding)
tig heeft over het algemeen minder warmte inbreng in het materiaal, en de lassen worden mooier)

het nadeel van tig is, dat de meeste mensen niet zo'n apparaatje hebben staan, en als je geen laservaring hebt het toch vrij lastig is,
maar als je het onder de knie hebt :}

overigens lassen de meeste (auto)uitlaat fabrikanten mig/mag, (maar dat materiaal is ook een heeel stuk minder roestvast, en gewoon veel makkelijker te automatiseren
 
Als je geen TIG-lasapparaat ter beschikking hebt, dan kun je voor de meeste verbindingen ook zilverhardsoldeer overwegen (minimaal 45% zilver). Dit werkt prima, en je RVS lijd er neit zoveel van. Alleen de temperatuur van de pijp moet in bedrijf niet veel hoger worden dan een graad of 400-500. Voor het eerste stuk vanaf cylinderkop tot aan de header is het dus waarschijnlijk niet bruikbaar.

Als je daarbij hoge-temperatuur flux gebruikt (Harris Black bijvoorbeeld), dan kan elke knuppel met 2 linkerhanden het doen. Met witte poederflux kan het ook, maar dan moet je nauwkeuriger verhitten.

Zuurstof/propaan of zuurstof/acetyleen brander werkt het beste, gevolgd door een MAPP/lucht vlam. En met een propaanbrander en wat geduld kan het ook nog.

Voordeel van hardsolderen: het ziet er perfect uit, het blijft er perfect uitzien (geen corrosie op de lasnaden na 6 maanden), en het is voor een hobbyist ook nog te doen.
Klopt het dat Donkervoort hier een tijdje geleden hele auto's mee maakte?
 
Geen idee, maar het lijkt me prijzig om een hele auto zo te monteren.

Overigens: een hardsoldering is vaak net zo degelijk als een las omdat de materiaaleigenschappen minder veranderen. Vaak nog wel degelijker als de persoon in kwestie geen extreem goede lasser is.

Dit is niet de beste foto om het te demonstreren, maar dara moet je maar even doorheen kijken:

imagehandler.php


Dit is dus RVS slang in een koperen sok gesoldeerd. Denk het koper even weg, en kijk naar de RVS slang. Dit is direct na het hardsolderen. Je ziet duidelijk de zilverkleur van het soldeer (wat hier door de slangmantel wel ver buiten de sok komt; met een pijp heb je dat niet). Het zwart na de soldering is flux, en kun je zo wegpoetsen.

Volgens mij kun je op deze manier hele leuke uitlaatjes maken :)
 
heren, mag ik even wat zeggen??

ik maak zelf ook uitlaatsystemen voor in de racerij en de cross, maar de diameters die daar veel gebruikt worden zijn vaak beschermd door de uitlaat fabrikanten, dat wil zeggen dat niet zomaar iedereen die diameters kan kopen om er uitlaten van te gaan maken

uiteraard zijn er wel rvs buizen die er in de buurt komen maar dan is de wanddikte weer veel te groot

36x1mm wordt veel gebruikt voor headers, maar die buis kun je niet zomaar ergens kopen
52x1,25 wordt veel gebruikt voor collectors, ga je kijken in de handel, kom je al snel uit op 53x1,5 of 50,8x1,5

dus het valt nog wel tegen om de goede diameters te krijgen (daar wil ik niet mee zeggen dat het niet kan)

maar in ieder geval, succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan