Rondje Pyreneeën

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Eind Augustus begin September van plan een rondje Pyreneeën te doen. Zie de voorgenomen route hieronder. Ik vroeg me af hoe het zit met de verblijfsopties die er zijn want kijkend op Airbnb is het (vooral in Spanje) niet heel dicht bezaaid met overnachtingsplekken. Ben ik genoodzaakt een tent (7kg) mee te slepen voor het geval ik niets voor een nacht kan vinden? Of verkijk ik me op de mogelijkheden? Ik verblijf het liefst in hostels want 70-80 euro of meer neertellen voor een nachtje hotel doen we liever alleen als het écht nodig is. En hoe zit het met het aantal tankstations in dat gebied? Heb wel een 500km tank op mijn motor zitten maar ook dat houdt op een gegeven moment op uiteraard. Waar moet ik rekening mee houden qua kilometers per dag? Vragen vragen..

Schermafbeelding 2023-07-14 om 12.23.47.png
 
Laatst bewerkt:
Hoi
De periode eind aug / sept is minder druk dan in het hoog seizoen. Lekkerder om te rijden , maar ook voldoende hotels oid beschikbaar. Zeker voor 1 a 2 personen voorzie ik geen problemen. Vorig jaar hebben we met de cabrio rondgetrokken en per dag een overnachting gezocht via booking.com

Een aanrader in Andorra is Hotel Parador de Canolich. Leuk weggetje erheen ..

In de bergen is 250km per dag een mooi uitgangspunt (ca 7 a 8 uur rijden) . Er zijn voldoende tankstations in de grotere plaatsen , maar op de passen is er meestal niets. Als je zorgt voor minstens 75km "reserve" kom je altijd wel een tankstation tegen.

veel plezier
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je en hoe ben je ingesteld?
Ik ben vorig jaar vanaf Zaragoza, via Canfranc, naar Andorra gereden in 1 dag. Meer als 500 km en heel weinig rechte stukken.. Veel via de N260, tankstations zijn er genoeg, al kan het soms wel 30 km duren voordat je wat vind. Wel van 8u tot 18u in het zadel gezeten, maar dat deerde mij niet (was weer op weg naar huis na een motoGP weekend in Aragon). Was 2e weekend van September, prachtig weer gehad..

Ga je meer de toerist uithangen, dan zijn de km's natuurlijk minder. Ik houd persoonlijk 50km/h aan, stap je nog een keer af onderweg, keer lunchen, kopje koffie e.d.
Om de flexibiliteit boek ik veel via booking, vind altijd wel wat.. Dan maar een paar tientjes meer per nacht, die bewuste trip had ik geen tent meegenomen om als pakezel door de bergen te reizen..
 
Hé da's de route Highlights of the Pyrenees! Die heb ik vorige week in de TomTom geladen. En toevalligerwijs ga ik die, samen met m'n broer, ook eind augustus begin september rijden. Wie weet komen we elkaar tegen!

Veel plezier!
 
Moge heren.
@rrblade Booking.com is toevallig ook gekoppeld aan de MyRoute app waar ik de GPX-track vandaan heb. Verwacht dat niet heel lastig zijn om hiermee een geschikte slaapplek te vinden. Als dat inhoudt dat ik in de Pyreneen wat meer moet betalen voor overnachtingen dan is het maar zo. Daarna toch gepland om door te karren naar de Picos waar bnb's en hostels wat ruimer beschikbaar zijn. Dat hotel in Andorra en de weg daarheen zien er leuk uit maar even verderop zijn de prijzen toch wat lager wat denk ik mijn voorkeur zou hebben. We blijven Ollanders heh.
@Oooosterling Mijn instelling is niet om de toerist uit te gaan hangen met langere verblijven op één plek en/of wandeltochten te gaan ondernemen. De hele dag op de snelweg zitten doe ik op de weg daarheen al zat en zit dus niet in de planning. Naast een drankje/hapje hier en daar, en met het regelmatig stoppen om foto's te maken denk ik ook niet veel meer te halen dan de 200-250km per dag. Die tent laat ik in ieder geval thuis want was op de RDGA die ik vorig jaar reed ook niet nodig al scheelt het wel in de centen als je campings liever mijdt. Heb wat tanken betreft een Spaans tank-appie GasAll gevonden vergelijkbaar met deze Franse versie. Krijg wel de indruk dat E5 benzine die ik normaal gebruik wat lastiger te vinden is dan in Frankrijk maar we gaan het meemaken. Beetje omrijden om het juiste 'sappie' te vinden is ook geen ramp.
@Troubleman Die spierwitte Honda Adventure die je met een genietend slakkengangetje gaat tegenkomen, dat ben ik! ;)
 
Laatst bewerkt:
Krijg wel de indruk dat E5 benzine die ik normaal gebruik wat lastiger te vinden is dan in Frankrijk maar we gaan het meemaken. Beetje omrijden om het juiste 'sappie' te vinden is ook geen ramp.
Een keertje E10 tanken kan geen kwaad. Het RON 95 is hoog genoeg. De 10% ethanol mengt dan met de inhoud van je tank. Omdat je daarna binnen korte tijd nog vele keren de E5 tankt kan de Ethanol weinig kwaad doen.
 
Vaak ben ik in de Pyreneeën geweest. Zowel west als oost. (gezins-vakantie)
Vanuit het midden (Bagnères) heb ik meerdere hikes gedaan de bergen in. Genoeg toppen beklommen.
Verder heb ik zo ongeveer alle wegcols wel met de racefiets gedaan.
Ik zou het best wel aandurven erheen te gaan zonder reserveren en zonder tent in die periode.

Eind aug/ begin sept wil het 's avonds best wel vaak flink onweren in de Pyreneeën.
Meestal ging ik met een tent, maar die keer dat ik er was eind aug, heb toen een hotel genomen in Lannemazan. (=laagland)
Bij het hotel droog, maar in de bergen hevig onweer. Mooi om te zien op afstand al dat gedonder.

Vwb afstand is ca 300km op de motor wel voldoende.
Ik heb wel eens 550km in de P gereden, maar laatste km's was het voor mij wel "op".
Spaanse zijde mooi wegdek en goede wegen. In sept is alles uitgedroogd en geel. Ook is daar heel stil.
Franse kant is drukker, groener, en zelf vind ik het mooier. Wel meer kans op regen.
Vanuit het Franse laagland kan je heel snel op iedere gewenste plek de P inrijden.

Prettige vakantie!
 
Zoals ik het kan zien mis je een heleboel moois, je heb in ieder geval de Bardenas Reales er niet in zitten.
Is het een bestaande route die je hebt gepakt (want daarmee ben je afhankelijk wat iemand anders heeft gemaakt)?
Je kan veel verder naar het Oosten en Westen uitwaaieren en vlak onder Carcassonne is het al prachtig. Dan pak je de Galamus ook nog mee, want die zit er zo te zien ook niet in. Orgambide lijk je trouwens ook mis te lopen.

Om beeld bij woord te voegen. Dit rondje is alleen al 2.200 km binnen de Pyreneeën.
Rondje Pyreneeen.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er is idd meer van deze trip te maken.
TS laat zowel oost als west 100km bergen liggen.

Ik zou zelf sowieso meer aan de Franse kant blijven. (als weer goed is)
Spaanse kant heeft mooie wegen, maar je rijdt wel vaak door kale bergen. (dit is persoonlijk natuurlijk)

Eigenlijk is de hele Pyreneeën mooi.
Van Alto de Jaizkibel tot aan Tour de Madeloc. (zie foto's google)
 
Ik vind voor beide zijden wel wat te zeggen. Wat voor de Spaanse kant pleit is dat het totaal anders is dan de rest van de Alpen en daardoor weer wat anders is.
 
Behalve dat ik niet offroad ga, staat vooralsnog niets vast dus ik neem de tips mee dank. Kwam de getoonde (schijnbaar nogal korte) route als eerst tegen wat praktisch leek omdat ik daarna nog naar de Picos wilde. Plan was daarom om het rondje vanaf het westen te beginnen.
@AdventureGirl Waar is de route uit jouw reply te downloaden? Heb de mijne hier vandaan. Vind 2200km mss wel teveel van het goede maar das afhankelijk vh weer. Maak me eigenlijk meer 'druk' over het spaarzame aantal hostels. Cheap bastard, I know..
Verder vroeg ik me af;
- Hoe is het mobiel bereik in de bergen?
- In Italie kun best vaak je banden oppompen bij tankstations. Hoe is dat in Spanje? Is het mss handig een USB-oplaadbare compressor mee te nemen? (Koopadvies?)
- Welke creditcard wordt algemeen geaccepteerd want dat lijkt standaard de betaalmethode bij ho(s)tels reserveren. Ik hoor dat Mastercard niet overal geaccepteerd wordt dus richt me op een prepaid kaart van Visa of ANWB.
 
Laatst bewerkt:
Behalve dat ik niet offroad ga, staat vooralsnog niets vast dus ik neem de tips mee dank. Kwam de getoonde (schijnbaar nogal korte) route als eerst tegen wat praktisch leek omdat ik daarna nog naar de Picos wilde. Plan was daarom om het rondje vanaf het westen te beginnen.
@AdventureGirl Waar is de route uit jouw reply te downloaden? Heb de mijne hier vandaan. Vind 2200km mss wel teveel van het goede maar das afhankelijk vh weer. Maak me eigenlijk meer 'druk' over het spaarzame aantal hostels. Cheap bastard, I know..
Verder vroeg ik me af;
- Hoe is het mobiel bereik in de bergen?
- In Italie kun best vaak je banden oppompen bij tankstations. Hoe is dat in Spanje? Is het mss handig een USB-oplaadbare compressor mee te nemen? (Koopadvies?)
- Welke creditcard wordt algemeen geaccepteerd want dat lijkt standaard de betaalmethode bij ho(s)tels reserveren. Ik hoor dat Mastercard niet overal geaccepteerd wordt dus richt me op een prepaid kaart van Visa of ANWB.

Offroad Bardenas is geen hardcore offroad. Dat durf met ik met een R1 ook nog wel aan.
In combinatie met de Pico's kan ik me voorstellen dat het rondje Pyreneen wellicht minder groot wordt.
Je zou ook recht naar beneden kunnen rijden aan de Westzijde van de Pyreneeën langs en dan op de terugweg de Pyreneeën van West naar Oost meepakken.
Die route uit mijn reply is nergens te downloaden.
Het mobiel bereik op de hoge passen (Franse zijde) is niet altijd even goed.
Echter als je ook maar ietsie meer richting bewoonde wereld gaat dan heb je alle bereik. Maak je niet druk.
Net zoals tanken... het advies om 100 reserve aan te houden moet voldeende zijn. Maak je niet druk.
En ik heb altijd een Mastercard en cash bij me. Met die combi kom je er altijd.
Slapen en eten is in Spanje goedkoper dan in Frankrijk. Vorig jaar was tanken in Frankrijk nog goedkoper ivm de 30 cent korting van total energies.
Meestal keken we een uurtje voor het einde van de dag in booking wat er te vinden was. En nooit een probleem gehad. En anders rij je een keer wat langer door. Komt tijd, komt raad. Niet te druk maken.
 
Komt erop neer dak me niet te druk moet maken dus :P
Weet nog niet of Bardenas me nou zo trekt als ik op Google kijk. Misschien maak ik hier en daar wel een ommetje van de route af om de voorgenoemde tips mee te pikken. Ik zie dat jouw en mijn route grotendeels wel overeen komen. Je pakt je toch niet al het moois in één keer mee lijkt me. Reden temeer om er nogeens heen te gaan. Tx zover.
 
Zoals ik het kan zien mis je een heleboel moois, je heb in ieder geval de Bardenas Reales er niet in zitten.
Is het een bestaande route die je hebt gepakt (want daarmee ben je afhankelijk wat iemand anders heeft gemaakt)?
Je kan veel verder naar het Oosten en Westen uitwaaieren en vlak onder Carcassonne is het al prachtig. Dan pak je de Galamus ook nog mee, want die zit er zo te zien ook niet in. Orgambide lijk je trouwens ook mis te lopen.

Om beeld bij woord te voegen. Dit rondje is alleen al 2.200 km binnen de Pyreneeën.
Bekijk bijlage 1903771
@AdventureGirl wil je de route met me delen? Als er geen hittegolf in Spanje is in augustus staat Spanje ook om mijn verlanglijstje voor de zomertijd dit jaar.
 
Komt erop neer dak me niet te druk moet maken dus :P
Weet nog niet of Bardenas me nou zo trekt als ik op Google kijk. Misschien maak ik hier en daar wel een ommetje van de route af om de voorgenoemde tips mee te pikken. Ik zie dat jouw en mijn route grotendeels wel overeen komen. Je pakt je toch niet al het moois in één keer mee lijkt me. Reden temeer om er nogeens heen te gaan. Tx zover.

Hier al het moois in 1 keer meegepakt. Juist omdat de Pyreneeën zo ver Zuidelijk liggen en de beschikbare tijd meestal beperkt is.
Dit was een rondje van in totaal 6.000 km in 11 dagen. Snelweg van Assen tot Dijon, daarna binnendoor via de Morvan (en zo Parijs omzeild) en vervolgens een stuk snelweg van Moulins tot Millau en vanaf daar verder binnendoor. Je moet het ook niet echt kwalificeren als vakantie in de vorm van chill chill. Dit is gewoon hele dagen motorrijden (tot ons groot plezier). Zoveel mensen zoveel wensen nietwaar? Een meer chill vakantie hebben we op een ander moment (als gezin).
 
Hier al het moois in 1 keer meegepakt. Juist omdat de Pyreneeën zo ver Zuidelijk liggen en de beschikbare tijd meestal beperkt is.
Dit was een rondje van in totaal 6.000 km in 11 dagen. Snelweg van Assen tot Dijon, daarna binnendoor via de Morvan (en zo Parijs omzeild) en vervolgens een stuk snelweg van Moulins tot Millau en vanaf daar verder binnendoor. Je moet het ook niet echt kwalificeren als vakantie in de vorm van chill chill. Dit is gewoon hele dagen motorrijden (tot ons groot plezier). Zoveel mensen zoveel wensen nietwaar? Een meer chill vakantie hebben we op een ander moment (als gezin).
Klinkt als mijn type vakantie. Rijden.....punt.
 
Komt erop neer dak me niet te druk moet maken dus :P
Weet nog niet of Bardenas me nou zo trekt als ik op Google kijk. Misschien maak ik hier en daar wel een ommetje van de route af om de voorgenoemde tips mee te pikken. Ik zie dat jouw en mijn route grotendeels wel overeen komen. Je pakt je toch niet al het moois in één keer mee lijkt me. Reden temeer om er nogeens heen te gaan. Tx zover.

Bardenas the reales over slaan krijg je spijt van.. Picos tja ben er nu 2 keer geweest vind het niet geweldig als je in de Alpen hebt gereden is het meer van het zelfde..

Spaanse zijde is leuker omgeving is anders dan je kent veel minder groen meer kleur rood geel enz
 
Kan rond 25 Augustus op pad en werk pas weer 25 September. Heb dus nog een maand om een en ander te heroverwegen en daarnaast ruim drie weken de tijd om in het gebied rond te crossen. Misschien pak ik de Bardenas dan toch mee. Niets is nog zeker zoals eerder al zei. Heb trouwens nog een wat meer uitgebreide route gevonden waar ik wellicht stukken van meepak oa als ik naar de kust in het oosten zou willen. Al staat deze (rode route > zie plaatje hieronder) op de routeyou website wel als 'Extreme' gekwalificeerd. Kan niet goed nagaan wat er zo extreem aan is omdat er geen reviews bij staan. Misschien smallere weggetjes ofzo. We aan het merken.

Schermafbeelding 2023-07-22 om 10.37.13.png
 
Ik kan er ook zo 123 geen extreme in ontdekken. Let wel, soms geven mensen die routes een naam omdat hun eigen beleving zo is. Bijvoorbeeld de 1000 bochtentour. Klinkt heel wat nietwaar? Maar naar mijn smaak veel te veel B wegen. Dan zit je constant tegen invorderingssnelheid te rijden. In mijn ogen dan een waardeloze route. Blijf kritisch.
 
Ik kan er ook zo 123 geen extreme in ontdekken. Let wel, soms geven mensen die routes een naam omdat hun eigen beleving zo is. Bijvoorbeeld de 1000 bochtentour. Klinkt heel wat nietwaar? Maar naar mijn smaak veel te veel B wegen. Dan zit je constant tegen invorderingssnelheid te rijden. In mijn ogen dan een waardeloze route. Blijf kritisch.
Het omgekeerde bestaat ook: de talloze haarspeldbochten in de Duitse Hunsrück mag je meestal met 100 nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tuh
Bardenas the reales over slaan krijg je spijt van.. Picos tja ben er nu 2 keer geweest vind het niet geweldig als je in de Alpen hebt gereden is het meer van het zelfde..
Sja als je het zo brengt hoef ik na de Alpen ook niet meer naar de Pyreneen toch? Is ook meer van hetzelfde..
Trouwens.. Spijt heb ik van het toegangskaartje weer inleveren van de Sansevero kapel in Napels omdat er geen foto's gemaakt mochten worden. |(Van een (soort van) woestijn overslaan ga ik echt geen spijt krijgen. Ook al ga ik op een adventurebike en zullen de wegen best te doen zijn, wat trouwens weer uitdagender wordt met volle bepakking. Het gaat er mij niet om of ik het kan, maar of ik er zin in heb 40-50km voorzichtig over een zand/grindpad te rijden. Blijft een discussie dit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan