Revisie CB900, Bol d'Or

Wanneer de schakelwals het tandwiel met de afgesleten nokken in de 3e versnelling zet,

full
 
Kun je zien dat het tandwiel niet helemaal wordt verschoven (blauwe pijl),
door de ronde tanden (rode pijl) aan het tandwiel schiet het tandwiel uit z'n versnelling, en schuurt langs de schakelvork (groene pijl) hierdoor ontstaat die slijtage vermoet ik.
Ik vind het alleen raar dat de schakelwals het tandwiel niet verder opschuift, de schakelwals zit goed geborgd, ik kan de schakelwals wel ongeveer 1/2 mm heen en weer bewegen, maar de afstand dat het tandwiel nog moet opschuiven (blauwe pijl) is meer.
Misschien dat de experts op MF me wat verder kunnen helpen !!

full
 
Laatst bewerkt:
Ik zou haast denken dat die schakelvork niet meer de juiste vorm heeft. (krom)
Dat hoeft maar een minieme afwijking te zijn(niet voor het blote oog) en die pennen vallen niet meer loodrecht in de daarvoor bestemde gaten.
Dat verklaart voor mij ook waarom die pennen wat beschadigd zijn.
die schuurplek op de vork is logisch omdat je extra kracht gaat uitoefenen op de vork als ie niet meer lekker in de versnelling gaat., de slijtage zit maar aan 1 kant dus ga ik er van uit dat ie krom is, anders slijt ie aan 2 kanten tegelijk. :+
Het vervormen van schakelvorken gebeurt wel vaker, kan komen door lomp gedrag maar ook als er te weinig olie in het carter heeft gezeten want dan raakt de boel oververhit en gaat het vervormen.(kan zomaar gebeuren)

Ik zou iig een schakelvork uit de donorfiets halen en het daar eens mee proberen, en die 2 pennen goed braamvrij maken met een waterproof schuurvelletje.(of ook donorspul pakken)
Die beschadiging mag niet te veel problemen opleveren als je een goeie schakelvork gebruikt valt ie waarschijnlijk meteen op de juiste manier in de 3e versnelling.
Het is natuurlijk maar een suggestie gebaseerd op je verhaal, ik heb het natuurlijk niet zelf gezien maar misschien dat je wat aan deze info hebt.
:]
 
@frotkees, ik denk dat je gelijk hebt, ik haal de schakelvork en het tandwiel uit het donor blok en dan maar hopen dat het goed zit, bedankt.

@gassen, wanneer ik de schakelwals helemaal in het blok duw, komt het tandwiel nog steeds niet op z'n plaats dus het kan eigenlijk niet aan de schakelwals liggen, de schakelwals zelf ziet er nog goed uit, bedankt voor je reactie
 
Ja het lijkt me idd de meest gangbare oplossing. O-)
Hoop voor je dat het werkt, ik hoor het hier wel of het gelukt is, ben wel benieuwd.
8-)
 
Ik wil eerst de krukas en de tussenas er nog uithalen, dan heb ik alleen de versnellingsbak en de schakelwals met vorken nog over, dan wil ik eerst eens naar de schakelwals kijken, ik vind dat er bij de pijl wel erg veel ruimte zit maar misschien is dat ook wel normaal, nu het blok uit elkaar is vallen de nokken iig wel goed in het tandwiel.

[afbeelding]
Volgens mij komt de ruimte echt doordat de wals er niet goed inzit. Die ruimte hoort daar niet te zitten. Op de foto's is de ruimte die het tandwiel nog heeft even groot. De borging zit met een M6je an de kant van de wals bediening.
Wellicht dat nu de vork ook ontzet is.
 
Volgens mij komt de ruimte echt doordat de wals er niet goed inzit. Die ruimte hoort daar niet te zitten. Op de foto's is de ruimte die het tandwiel nog heeft even groot. De borging zit met een M6je an de kant van de wals bediening.
Wellicht dat nu de vork ook ontzet is.

Ik heb de borging losgehad, het lager van de schakelwals gehaald, de schakelwals nagekeken op bramen e.d. maar heb niets gevonden, wanneer ik de schakelwals in het blok duw krijg ik hem niet verder en houd dan nog steeds die ruimte over.
Ik ben nu eerst begonnen met het donorblok open te maken om te kijken hoe het daar zit.
 
Ik heb het carterdeksel eraf en ik hoop niet dat het hele blok er van binnen zo uit ziet ;(.
Het lijkt wel of ze parijs/dakar er mee gereden hebben zoveel bagger zit er onderin.

full
 
Tja, das inderdaad een aardige hoop bagger..... :r
Je kan het beste even kijken waar die bagger uit bestaat, of er geen zand of slijpsel in zit.
Het zou kunnen dat iemand het blok heeft bijgevuld met verkeerde olie, het hoeft niet per definitie schade te betekenen.
Als je minerale olie mengt met synthetische olie gaat ie vaak vlokken en krijg je op langere termijn ook zo'n effect.
Wat houdt je trouwens tegen om ook de schakelwals uit het andere blok een keer te proberen? als je alles toch uit elkaar hebt liggen maakt het de zaak alleen maar makkelijker denk ik. *O*
 
Tja, das inderdaad een aardige hoop bagger..... :r
Je kan het beste even kijken waar die bagger uit bestaat, of er geen zand of slijpsel in zit.
Het zou kunnen dat iemand het blok heeft bijgevuld met verkeerde olie, het hoeft niet per definitie schade te betekenen.
Als je minerale olie mengt met synthetische olie gaat ie vaak vlokken en krijg je op langere termijn ook zo'n effect.
Wat houdt je trouwens tegen om ook de schakelwals uit het andere blok een keer te proberen? als je alles toch uit elkaar hebt liggen maakt het de zaak alleen maar makkelijker denk ik. *O*


De bagger zit alleen maar onderin het carter, tandwielen van de bak zien er nog goed uit zo op het eerste gezicht, de schakelwalsen van beide blokken zitten er op dezelfde manier in, met zo te zien ongeveer dezelfde ruimte.
Ik heb de schakelvork van het donorblok in mijn blok gezet met dit als resultaat,

full



Het tandwiel valt nu wel goed op z'n plaats *O* *O* *O*
 
Oja, je kunt natuurlijk ook het andere blok uitstekend gebruiken als vergelijkingsmateriaal, voor o,a de correcte plaatsing van de schakelwals.
En eveneens, voordat je alles weer dichtschroeft zou ik de primaire ketting vervangen.
Das de ketting die van de krukas naar de versnellingsbak loopt, die ketting wordt nl. gaande de kilometers steeds langer (rekt uit) , het is zonde als je na een paar kilometers je hele blok weer open mag maken omdat die ketting dan tegen het carter aan knalt als je je gas loslaat. ;( uit eigen ervaring :(
Zelfde geldt eigenlijk voor de distributie ketting+spanner, daar kan je straks ook niet meer bij, en als ie breekt kan je jezelf de vieze smaak in je mond al voorstellen natuurlijk.
|(
 
Ik wil nu eerst het blok weer samenbouwen met alleen de versnellingsbak erin om te kijken of alles ook nog goed op z'n plaats valt wanneer het blok dicht zit.
Dan het versleten tandwiel eruit en het donor tandwiel erin, en dan kan het opbouwen weer beginnen :Y :Y

Maar eerst ga ik een paar dagen vakantie vieren in limburg, lekker genieten van de belgische en limburgse bieren en het goede leven *O* *O*
 
En eveneens, voordat je alles weer dichtschroeft zou ik de primaire ketting vervangen.
Das de ketting die van de krukas naar de versnellingsbak loopt, die ketting wordt nl. gaande de kilometers steeds langer (rekt uit) , het is zonde als je na een paar kilometers je hele blok weer open mag maken omdat die ketting dan tegen het carter aan knalt als je je gas loslaat. ;( uit eigen ervaring :(
Zelfde geldt eigenlijk voor de distributie ketting+spanner, daar kan je straks ook niet meer bij, en als ie breekt kan je jezelf de vieze smaak in je mond al voorstellen natuurlijk.
|(


Gaat ook zeker gebeuren, allles wordt na gemeten en zo nodig vernieuwd
 
Laatst bewerkt:
Ok man :Y
Veel plezier in het Limburgse en laat ze goed smaken!
Ik houd je topic in de gaten want ik vind het best leuk om te zien allemaal, ik heb zo ook geregeld staan sleutelen en ben nu alleen nog op zoek naar een projectje voor de winter.(ik was zo stom mijn vorige project na voltooiing te verkopen)
Voorlopig zit ik nog te vaak in de auto...heb nog niks gevonden. :]

good luck!
 
Na een lang weekend lekker eten, gerardus bier en els gedronken te hebben in limburg, ben ik weer met m'n Bol verder gegaan.
Tandwiel en schakelvork zijn vervangen en volgens mij schakeld de bak weer goed.
Ik ben nu begonnen met schoonmaken van de carter helften, ik wil ze eerst spuiten voor ik alles weer in elkaar zet.
Dus voorlopig is het schoonmaken, en polijsten van zijdeksels.
 
Pas voor het plaatsen van de schakelas/arm deze eerst aan. Zie afbeelding.
shiftcompairpj6.jpg


Door de opening onderin waar de schakelarm over de blokkeerstift valt ruimer te maken, haalt hij de schakelwals iets verder door. Hierdoor loop je niet meer het risico om bij het opschakelen van twee naar drie, half of nog erger misschakelt. Dit is een veelvoorkomend probleem bij de CB's waardoor uituindelijk de schakelvorken beschadigen. Je kunt ook de andere zijde van de opening doen, maar dit haalt weinig uit, het probleem zit meer in het opschakelen.

Bron: CB1100F.net

Bij mijn CB doorgevoerd, en ik moet zeggen dat de bak veel beter schakelt.

Raymond
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan