Reviseren blok voor dummies

Arghoslent

Die hard MF'er
21 mei 2005
713
0
Hoogvliet
Hoi Allemaal,

Ik rij nu al een jaar of 2 met veel plezier op een honda cb750 KZ uit 1980.
In de beginne totaal geen verstand van sleutelen, maar ik heb in de twee jaar dat ik de motor heb toch al wel het nodige opgestoken. Goed het is niet veel maar ik kan wel redelijk uit de voeten.

Probleem of moet ik eigenlijk zeggen uitdaging is nu dat mijn blok nu toch echt redelijk veel olie begint te lekken. Zeg maar dat de druppels om de oren vliegen bij een grotere cruise snelheid _O- .
En ik dus de noodzaak van een revisie cq pakkingen vernieuwen wel begin intezien.
Nu was mijn vraag aan de wat meer ervaren personen onder ons.

Is het wel rendabel om het blok open halen, daar een goed tweede hands blok misschien voordeliger is?

- rekening houdend met dat ik geen momentsleutel en ander gespecialiseerd gereedschap heb. wat dan alsnog aangeschaft zal moeten worden

Ik zag dat een pakkingssetje voor het blok zo'n 70 a 80 euro kost. Maar ik weet natuurlij k ook dat als ik het blok openhaal er veel meer moois om de hoek komt kijken.
Lijkt me daarentgen wel erg leuk om het blok opentwerken en op teknappen :)

Dus ja dat was dus zon beetje mijn vraag op dit moment.
Blok heeft altijd goed gelopen en doet dat nog steeds,ook tentijde dat ik lekkage opmerkte heb ik altijd goed het oliepeil bijgehouden. Ben de 3e eigenaar dus hoe er in de jaren hiervoor met de motor is omgegaan blijft een spannend raadsel.

hieronder wat foto's

groetjes,

argh

blok1hi0.jpg

blok2hv0.jpg

blok3sz0.jpg

blok4su2.jpg

blok5cf2.jpg
 
ik heb de carbuteurs niet uit elkaar gehaald, ze hebben daarentegen wel een maand of wat 7 stil gelegen. Ik denk dus dat ik het moet zoeken in de vlotters.

Is er nog een manier om ze los tekrijgen zonder dat ik de boel weer los haal? dmv van een ferme tik erop geven ofzo?? Of beter alles los halen??
 
Lopen alle 4 over ??
Probeer eens met de achterkant van een schroevendraaier tegen je vlotterbakjes te TIKKEN.
Vlotters blijven wss hangen.


BTW, hoe klinkt tie??
 
Laatst bewerkt:
ik heb niet echt kunnen zien of ze alle 4 doen, was meer van fukk d'r loopt nu wel een hoop bezine over straat hahahahhaha.

Maarre mochten ze niet los komen met tikken, is dat dan veel werk? het open halen van de carbs?
 
Mooi.

Carbs verwijderen is niet zo'n leuk klusje, zeker niet als de rubbers vrij oud/hard zijn.

Voor de rest valt het best wel mee.
Gebruik iig wel een goed passende kruiskop voor de schroefjes van de vlotterbak je kunt deze nogal snel "vern#Uken".

Bij het terugplaatsen op de inlaatrubbers moet je er goed op letten dat deze geheel in de rubbers gezet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mooi.

Carbs verwijderen is niet zo'n leuk klusje, zeker niet als de rubbers vrij oud/hard zijn.

Voor de rest valt het best wel mee.
Gebruik iig wel een goed passende kruiskop voor de schroefjes van de vlotterbak je kunt deze nogal snel "vern#Uken".

Bij het terugplaatsen op de inlaatrubbers moet je er goed op letten dat deze geheel in de rubbers gezet zijn.

De rubbers zijn idd erg hard, was ook al een lastig karwei om de de carbs er uberhaupt weer op te krijgen. Kan het zo zijn als de carburateurs niet goed op de rubbers zitten dat de carbs overlopen??

Persoonlijk denk ik van niet, maar goed who knows.

Ik ga v/d week wel is kijken, eerst even kijken welke overlopen, dan even op devlotterbakken tkken en mocht het niet helpen dan haal ik ze maar uitlelkaar. En eventueel koop ik nieuwe rubbers en misschien zet ik er openluchtfilters op, is wat makkelijker monteren en ziet er best gaaf uit.

Bij een openlucht filer moet ik dan andere afstelling op de carbs maken?

bedankt voor je reply !!
 
De rubbers zijn idd erg hard, was ook al een lastig karwei om de de carbs er uberhaupt weer op te krijgen. Kan het zo zijn als de carburateurs niet goed op de rubbers zitten dat de carbs overlopen??

Persoonlijk denk ik van niet, maar goed who knows.

Ik ga v/d week wel is kijken, eerst even kijken welke overlopen, dan even op devlotterbakken tkken en mocht het niet helpen dan haal ik ze maar uitlelkaar. En eventueel koop ik nieuwe rubbers en misschien zet ik er openluchtfilters op, is wat makkelijker monteren en ziet er best gaaf uit.

Bij een openlucht filer moet ik dan andere afstelling op de carbs maken?

bedankt voor je reply !!
Of je rijdt een stukje over een keien-weg, trillen ze wel los :+
 
hey MF weer online !! Mooi !!

dit is dus alweer twee dagen geleden maar desalnietteplus is het nog niet opgelost:


Vanavond maar is aan de gang gegaan om het probleem op telossen.
Eerst even gekeken welke carburateurs nu overlopen en dat blijken ze dus allemaal tezijn??
Dus hoppa even tikken met een schroevendraaier om de vermeende vlotters los tekrijgen

En maar weer is checken, op het moment dat ik de benzinekraan open draai gutst het er werkelijk uit hehehehehhe
.
Heb toen maar de carburateurs uitgebouwd en even de vlotter compartimenten open gemaakt. Maar ben geen gekke dingen tegen gekomen, de vlotters zitten gewoon los en alles ziet er gewoon goed/schoon uit zoals je op de foto’s kunt zien.

Raar !!, kan het zo zijn dat als de carbs niet goed op de rubbers aansluiten dat ze dan overlopen?? Ben nu wel beieuwd naar wat ik over het hoofd zie, trouwens die rubberen slang die je op de foto kunt zien, dat is toch gewoon de breathing hose die op de carburateurs zit ??
Die blijft toch gewoon los en hoef ik nergens op aan te sluiten?

pa010756ch8.jpg


pa010757gz2.jpg


pa010758rr5.jpg
 
hey MF weer online !! Mooi !!

dit is dus alweer twee dagen geleden maar desalnietteplus is het nog niet opgelost:


Vanavond maar is aan de gang gegaan om het probleem op telossen.
Eerst even gekeken welke carburateurs nu overlopen en dat blijken ze dus allemaal tezijn??
Dus hoppa even tikken met een schroevendraaier om de vermeende vlotters los tekrijgen

En maar weer is checken, op het moment dat ik de benzinekraan open draai gutst het er werkelijk uit hehehehehhe
.
Kan jij ,eventueel op de foto, aangeven waar het eruit komt lopen?
Raar !!, kan het zo zijn dat als de carbs niet goed op de rubbers aansluiten dat ze dan overlopen?? Ben nu wel beieuwd naar wat ik over het hoofd zie, trouwens die rubberen slang die je op de foto kunt zien, dat is toch gewoon de breathing hose die op de carburateurs zit ??
Die blijft toch gewoon los en hoef ik nergens op aan te sluiten?

Euh. Staat dat toevallig niet in dat mooie Haynes boek waar de carbs opliggen? ;)
 
Laatst bewerkt:
op de eertse foto zie je bij alle 4 de carbs die tuutjes daar zitten de overloop slangen op, en daar komt het eruit zetten.

Het Haynes boek is best ok, maar dat heb ik er nog niet in gevonden :-)
 
als de motor loopt dan zeikt alsnog de benzine langs de carbs. dus niet alleen als de motor uitstaat.

Gewoon zodra ik de bezine kraan op on draai
Of die tank vacuum bediend is weet ik dan weer niet
 
Laatst bewerkt:
De rubbers waar de vlotternaalden in gaan zijn verdroogd.
Haal die vlotter eens weg en dan dat koperen buisje wat je dan ziet eruit halen.
Daar zit een rubberen ring om. Indien die kapot/poreus zijn lopen de vlotterkamers ook over.
 
zaterdag ga ik de carburateurs wel uit elkaar halen, ik denk niet dat er wat mis is met de benzine kraan. Als deze op off zou staan zou die dan ook moeten lekken denk ik.

Maar goed we gaan het zaterdag wel zien bedankt allemaal voor de reply's !!
 
de benzine komt uit de omcirkelde nipples, hier zitten de overloop slangen aan. Dit is dus de onderzijde van de carburateurs en hij doet het bij alle 4 tegelijk.

pa010756ch8mk8.jpg


ik gaat wel ffies poetesen enzo :-)
 
En uit die aftapbuisjes kan het in prencipe alleen komen als je de aftapboutjes niet hebt aangedraaid, of er te korte in zitten.

Zo te zien steekt bij de 2e carb van links een stukje van de bout uit, ik denk dat ze te los zitten.

Je benzine kraan kun je wel uitsluiten, als die open blijft staan en alles is verder OK, dan zouden de carbs nog niet overstromen.
Als de vlotter of vlotternaald blijft hangen, zou de benzine uit de overloop nippel komen, niet uit de aftapnippel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan