Reviseren blok voor dummies

Arghoslent

Die hard MF'er
21 mei 2005
713
0
Hoogvliet
Hoi Allemaal,

Ik rij nu al een jaar of 2 met veel plezier op een honda cb750 KZ uit 1980.
In de beginne totaal geen verstand van sleutelen, maar ik heb in de twee jaar dat ik de motor heb toch al wel het nodige opgestoken. Goed het is niet veel maar ik kan wel redelijk uit de voeten.

Probleem of moet ik eigenlijk zeggen uitdaging is nu dat mijn blok nu toch echt redelijk veel olie begint te lekken. Zeg maar dat de druppels om de oren vliegen bij een grotere cruise snelheid _O- .
En ik dus de noodzaak van een revisie cq pakkingen vernieuwen wel begin intezien.
Nu was mijn vraag aan de wat meer ervaren personen onder ons.

Is het wel rendabel om het blok open halen, daar een goed tweede hands blok misschien voordeliger is?

- rekening houdend met dat ik geen momentsleutel en ander gespecialiseerd gereedschap heb. wat dan alsnog aangeschaft zal moeten worden

Ik zag dat een pakkingssetje voor het blok zo'n 70 a 80 euro kost. Maar ik weet natuurlij k ook dat als ik het blok openhaal er veel meer moois om de hoek komt kijken.
Lijkt me daarentgen wel erg leuk om het blok opentwerken en op teknappen :)

Dus ja dat was dus zon beetje mijn vraag op dit moment.
Blok heeft altijd goed gelopen en doet dat nog steeds,ook tentijde dat ik lekkage opmerkte heb ik altijd goed het oliepeil bijgehouden. Ben de 3e eigenaar dus hoe er in de jaren hiervoor met de motor is omgegaan blijft een spannend raadsel.

hieronder wat foto's

groetjes,

argh

blok1hi0.jpg

blok2hv0.jpg

blok3sz0.jpg

blok4su2.jpg

blok5cf2.jpg
 
afgelopen nacht heerlijk geslapen, nee niet in de schuur :-)

daarnet wel weer verder gegaan, niet echt opgeschoten. Zag dat het weekend ook al niet beter word qua weersverwachting wat me bewgingsruimte wel erg beperkt. Wil het dit weekend af hebben. Moet de Ace ook nog winterklaar maken namelijk
 
leuk project lijkt me, het zijn nu wintermaanden, en heb zelf ook een cb 750, lijkt me wel leuk om me mee bezig te houden tijdens de winter, en met al die goede tips!!

nog een vraagje, wat is de kostprijs van dit alles ongeveer?

greets en succes nog dit weekend
 
Is ook leuk om tedoen !!
Wat ik allemaal heb aangeshaft valt eigenlijk best allemaal wel mee.

Een pakking setje voor boven kant blok - 90 euro
twee nieuwe kleppen - rond de 20 euro pst
wat gereedschap - rond de 30 euro
shimms - zeg rond de 40 euro

das het wel zon beetje, maar zoals je hebt kunnen lezen alles staat en valt met de staat van je blok en hoever men wil gaan met het opknappen van het geheel. Die van mij moet gewoon weer lopen zoals het hoort en ik wil er gewoon nog wat kilometertjes plezier van hebben.

Zon plastic kappen fiets die ik nu ook heb is ook leuk, maar de reacties die je soms krijgt van mensen als je met het oude brik een stukje aan het rijden bent is misschien nog wel leuker !!
 
hallo, ikga ook met mijn cb750kz uit1980 aan het prutsen (lekkage koppakking) maar wat ikvragen wil hoe heb je het blok zo mooi schoon gekregen.
gr.Jan

Met behulp van een ontvetter ik meen dat deze op waterbasis is, zou ik even moeten nagaan heb het van me werk geleent :z

En dan ..................shrobben maar, lekker de tijd voor nemen want je wilt natuurlijk niet dat er allemaal rottigheid in het blok valt als je het open hebt liggen. Uiteraard gaat dit natuurlijk nooit helemaal lukken worden maar beperken tot een minimum is een stap in de goede richting.

Ik zou eerst het ergste vuil van je blok afpoetsen. Daarna zorgen dat je het blok uit frame haalt en daarna nogmaals poetsen maar dan grondig, met behulp van borsteltjes etc.

sc6 ermee trouwens, ik vond en vind het nog steeds een leuke bezigheid en je leert er een hoop van. *D
 
Hé Arghoslent,

ik heb je topic helemaal doorgesnuffeld.. mooi! *O*

Aanstaande vrijdag ga ik kijken naar een Boldor 750, en wrsch wel mee naar huis nemen.
Blok zal vast wel open gaan, in ieder geval kleppen afstelllen en naar de koppeling kijken.

Laat je nu alvast weten dat ik veel heb geleerd van dit topic!
Zal zelf wel wat dingen posten bij de boldor afdeling van brikken en klassiekers.
1396664399_f82600f820_m.jpg

gegroet!
 
Mooi topic met al die foto's :9
Ben benieuwd naar het vervolg...
Succes!

Hahhaaha klopt ik ben wat minder bezig met foto's maken, zeg maar helemaal niet ;) .
IS ook niet belangrijk meer. Blok zit weer inelkaar en voor de rest is het dan "simpel" alles weer terug inelkaar zetten *D

Tuurlijk is het voor jullie leuker als er foto's bijstaan maar ik zag even geen mogelijkheid om foto's temaken. Iets met vettige handen enzo :z

Vandaag heb ik weer wat met groot mecanno gespeeld.
Ik moet nu alleen nog de carbs er terug in plaatsen en dan nog wat kleine dingetjes nalopen en dan is het bijna fertig.

Ben er net achtergekomen dat mijn luchtfilterhuis toch wel redelijk uitgedroogd en vergaan is. Moet ik nog even bekijken of ik daar omheen kan werken. Morgen zal ik nog even verder sleutelen en kijken of ik de carbs er goed genoeg op aan kan sluiten.

we naderen in iedergeval de eindstreep.
O ja voor ik het vergeet :z

Ben mijn contactsleutel kwijt, dat word nog lachen O-)

denk ik
 
Hé Arghoslent,

ik heb je topic helemaal doorgesnuffeld.. mooi! *O*

Aanstaande vrijdag ga ik kijken naar een Boldor 750, en wrsch wel mee naar huis nemen.
Blok zal vast wel open gaan, in ieder geval kleppen afstelllen en naar de koppeling kijken.

Laat je nu alvast weten dat ik veel heb geleerd van dit topic!
Zal zelf wel wat dingen posten bij de boldor afdeling van brikken en klassiekers.
[afbeelding]
gegroet!

Ik neem aan dat de foto die je post de motor is waar je naar gaat kijken. Zo ja, ziet er mooi uit hoor. IK vind die leurstelling wel lekker.
Vind het Leuk om tehoren dat mensen nog wat hebben opgestoken van dit topic. En lzodra je begint ff een topic openen idd !!

groeten
 
De motor zit weer in elkaar !!
Vanochtend om 11 uur de schuur ingedoken en alles verder afgemaakt.

En wat doe je dan als het brikkie weer in elkaar staat? Nou dan ben je toch benieuwd of het allemaal een beetje zou willen starten. Dus hop auto erbij, startkabels eraan en starten maar.

Mmmmm hij wil wel, maar toch weer niet. Ff choke erop, mmmmmmmmmmmmmmmmmmm nog niet echt he ?? Ow ja wacht even, benzine kraan staat dicht hahahahhha

EN wat gebeurt er nu................. broeeeeem. It's alive !! Aliiiiiiiiiiiiive !!

Dat ziet er goed uit uit, maar heeeeeeeeee was dat nu ??
Nou ...........................................dat was wel een beetje boel bezine wat uit de overloop slangen van de carburateurs komt.

Dus ja vandaag was een mooie dag, alleen nu sta ik met het volgende probleem. Mijn klus reparatie schijnt naar behoren tezijn uitgevoerd. Behalve dat er nu,
zodra ik de benzine kraan open draai het er gelijk via de overloop slangen op de carburateurs weer uitloopt.

wat doe ik fout, ben ik vergeten etc...............................

groet

Argh
 
Terug
Bovenaan Onderaan